Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1387400_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. oktober 2013 stillet følgende spørgsmål
nr. 41 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Leif Lahn Jensen (S).
9. juli 2014
J.nr. 2013-7185
Spørgsmål nr. 41:
” CEPOS har foreslået at indføre et kontanthjælpsloft, hvor summen af kontant-
hjælp samt diverse tilskud - som eksempelvis støtte til husleje - maksimalt kan ud-
gøre 80 pct. af et fuldtidsjob til 115 kr. i timen. På denne baggrund ønskes en opgø-
relse over:
a) i hvilket omfang forskellige familietyper forholdsmæssigt ville være berørt, så-
fremt loftet var gældende i dag?
b) hvor mange børnefamilier, der samlet set ville være berørt, såfremt loftet var
gældende i dag? Opgørelsen ønskes opdelt på børnefamilietyper. Herved forstås
hhv. enlig på kontanthjælp med 1 barn, enlig på kontanthjælp med 2 børn, enlig på
kontanthjælp med 3 børn, et par hvor den ene er på kontanthjælp med 1 barn, et par
hvor begge er på kontanthjælp med 1 barn, et par hvor den ene er på kontanthjælp
med 2 børn, et par hvor begge er på kontanthjælp med 2 børn, et par hvor den ene
er på kontanthjælp med 3 børn eller flere, et par hvor begge er på kontanthjælp med
3 børn eller flere.
c) hvor mange børn, der samlet set ville være berørt, såfremt loftet var gældende i
dag?
d) hvor stor en indkomstreduktion loftet ville medføre for børnefamilier, såfremt
loftet var gældende i dag? I opgørelsen ønskes specifikt angivet både den nominel-
le indkomstreduktion i kroner og den procentuelle indkomstreduktion i forhold til
gældende kontanthjælpsniveau for hver familietype. Ved børnefamilier forstås her
hhv. enlig på kontanthjælp med 1 barn, enlig på kontanthjælp med 2 børn, enlig på
kontanthjælp med 3 børn, et par hvor den ene er på kontanthjælp med 1 barn, et par
hvor begge er på kontanthjælp med 1barn, et par hvor den ene er på kontanthjælp
med 2 børn, et par hvor begge er på kontanthjælp med 2 børn, et par hvor den ene
er på kontanthjælp med 3børn eller flere, et par hvor begge er på kontanthjælp med
3 børn eller flere.”
Endeligt svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet er anmodet om bidrag til besvarelse af BEU
(alm. del) spørgsmål 41 om konsekvenserne af CEPOS’ forslag til et kontant-
hjælpsloft. Der er tidligere afgivet et foreløbigt svar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387400_0002.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet har svaret følgende:
”Det er lagt til grund for svaret, at det foreslåede ydelses-/kontanthjælpsloft svarer
til en disponibel indkomst på ca. 105.000 kr. i 2013 (107.000 kr. i 2014) for en en-
lig kontanthjælpsmodtager uden børn, som det fremgår af det notat, CEPOS har
udarbejdet om forslaget i december 2013.
CEPOS foreslår, at loftet ”ækvivaleres”, så der på den ene side tages højde for, at
en families udgiftsbehov vokser med antallet af familiemedlemmer, og på den an-
den side tages højde for, at der også er visse stordriftsfordele ved at være en familie
på mere end én. Fx stiger boligudgifter og udgifter til el, vand og varme ikke til det
dobbelte for et par uden børn sammenlignet med en enlig uden børn.
Tabel 1 viser, hvad CEPOS’ forslag til ”ækvivalering” betyder for udvalgte fami-
lietyper.
Tabel 1. Eksempler på ydelsesloft for udvalgte familietyper, 2013
Enlige kontanthjælpsmodtagere
Antal børn
0
1
2
3
Gifte/samlevende
kontanthjælpsmodtagere
------------------------------------------- kr. -------------------------------------------
105.000
159.150
202.984
241.227
79.575
101.492
120.613
137.893
Anm.: Ydelsesloftet i 2013-pl beregnes som følger: (105.000*( v + b)
0,6
)/v, hvor v=antal voksne, b=antal børn og de
0,6 den såkaldte ”ækvivaleringsfaktor”.
Kilde: CEPOS, ”Ydelsesloft for kontanthjælpsmodtagere”, december 2013.
Det bemærkes, at det foreslåede loft adskiller sig væsentlig fra det kontanthjælps-
loft, der var gældende frem til udgangen af 2011, blandt andet ved at omfatte bør-
ne- og ungeydelse og børnetilskud.
Svar på spørgsmål a) – d) fremgår af tabel 2-5 nedenfor.
Det bemærkes, at svarene bygger på en række antagelser og skøn, og de er som så-
dan forbundet med usikkerhed. Svarene bygger således grundlæggende på en be-
regningsteknisk korrektion af den disponible husstandsindkomst for de personer,
der potentielt kunne have været berørt af det foreslåede loft i 2013.
Det understreges også i denne sammenhæng, at der med beregningerne ikke er fo-
retaget nogen vurdering af de tekniske og administrative problemstillinger, forsla-
get vil være forbundet med. CEPOS’ forslag indeholder ikke en beskrivelse af,
hvordan loftet tænkes implementeret i praksis, og der er til brug for beregningerne
alene foretaget en rent beregningsteknisk implementering.
Der henvises i øvrigt til besvarelse af FIU alm. del spørgsmål 20 for så vidt angår
tekniske og administrative problemstillinger, forslaget kan være forbundet med.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387400_0003.png
Det bemærkes desuden, at den måde antallet af personer, der berøres af loftet, her
er opgjort på, adskiller sig fra den måde, CEPOS opgør dette i deres notat fra de-
cember 2013. Det skyldes, at beregninger her vedrører personer, der set over et år
har haft kontanthjælp som deres væsentligste indkomst, mens CEPOS tager afsæt i
personer, der i en given måned har modtaget kontanthjælp. Hvis loftet tænkes im-
plementeret ”månedligt” vil det bidrage til, at beregningerne undervurderer antallet
af berørte.
Endelig bemærkes det, at beregningerne ikke tager højde for særlig støtte (til høje
boligudgifter) og kontanthjælp til enkeltudgifter. Disse ydelser foreslår CEPOS og-
så omfattet af ydelsesloftet bortset fra enkeltudgifter på sundhedsområdet. Det fo-
religgende datagrundlag giver dog ikke mulighed for at inddrage særlig støtte og
kontanthjælp til enkeltudgifter i beregningerne. Der er derfor tale om et under-
kantsskøn, når det gælder antallet af berørte og reduktionen i disponibel indkomst.
Tabel 2 giver et skøn over, i hvilket omfang personer fra forskellige familiekatego-
rier ville have været berørt af loftet, hvis det havde været gældende i 2013. Som det
fremgår, ville enlige med børn og par i langt højere grad have været berørt af loftet
end enlige uden børn.
Tabel 2. Kontanthjælpsmodtagere opdelt efter, om de berøres af loftet, og
familiekategori mv., 2013
Berørt af loft
Alle
Familiekategori
Børn
Antal
Enlige
Ja
Nej
15.200
3.200
Antal
Gifte/samlevende
Ja
Nej
Alle
16.900
9.400
44.600
Ja
Pct.
88,8
5,7
Pct.
73,8
60,5
40,2
Antal
1.900
52.100
Antal
6.000
6.100
66.200
Nej
Pct.
11,2
94,3
Pct.
26,2
39,5
59,8
Antal
17.100
55.300
Antal
22.900
15.500
110.700
Anm.: Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og lønniveauet i 2013 samt
gældende regler i 2013 og CEPOS’ forslag til et ydelsesloft for kontanthjælpsmodtagere. Summen kan afgive fra to-
talen som følge af afrunding.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen.
Tabel 3 viser, hvor mange børnefamilier, der skønsmæssigt ville have været
berørt, ud fra den ønskede gruppeopdeling. Samlet set er der tale om knap
30.000 børnefamilier.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387400_0004.png
Tabel 3. Berørte børnefamilier opdelt efter antal børn og familiekategori
mv., 2013
Gift/samlevende med kontanthjælpsmodtager
I alt
Familiekategori
Antal børn
Ja
Nej
----------------------------------- Antal -----------------------------------
1
Enlige
2
3 eller flere
-
-
4.700
2.700
4.700
2.700
-
7.800
7.800
----------------------------------- Antal -----------------------------------
1
Gifte/samlevende
2
3 eller flere
Alle
900
400
2.300
4.600
1.700
27.400
5.500
2.100
29.800
1.100
5.900
7.000
Anm.: Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og lønniveauet i 2013 samt
gældende regler i 2013 og CEPOS’ forslag til et ydelsesloft for kontanthjælpsmodtagere. Summen kan afgive fra to-
talen som følge af afrunding.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen.
Disse børnefamilier tæller samlet set ca. 51.200 børn. Det svarer til ca. 72 pct. af
alle børn i familier, hvor den ene eller begge voksne modtager kontanthjælp, jf. ta-
bel 4.
Tabel 4. Børn i familier, hvor den ene eller begge voksne modtager kon-
tanthjælp, opdelt efter, om de berøres af loftet, og familiekategori mv., 2013
Berørt af loft
Gift/samlevende
med
kontanthjælpsmodtager
I alt
Ja
Antal børn
Enlige
-
Ja
Gifte/samlevende
Nej
Alle
20.800
51.200
59,2
72,2
14.400
19.700
40,8
27,8
35.200
70.900
26.400
4.000
Pct.
87,5
72,5
Nej
Antal børn
3.800
1.500
Pct.
12,5
27,5
Antal børn
30.200
5.600
Familiekategori
Anm.: Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og lønniveauet i 2013 samt
gældende regler i 2013 og CEPOS’ forslag til et ydelsesloft for kontanthjælpsmodtagere. Summen kan afgive fra to-
talen som følge af afrunding.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen.
Endelig gives der i tabel 5a og 5b et skøn over, hvor stor en indkomstreduktion lof-
tet ville have medført, for berørte børnefamilier, hvis det havde været gældende i
2013.
Som det fremgår, er den gennemsnitlige reduktion størst for børnefamilier, hvor
begge voksne modtager kontanthjælp. Det gælder både opgjort i kroner og i pro-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387400_0005.png
cent af deres hidtidige indkomst. Det skal ses i lyset af, at begge voksne vil være
omfattet af loftet i disse familier.
Samtidig viser tabellerne, at den gennemsnitlige reduktion falder med antallet af
børn. Det afspejler blandt andet, at loftet ækvivaleres.”
Tabel 5a. Gennemsnitlig reduktion i berørte børnefamiliers disponible ind-
komst opgjort pr. måned, 2013
Gift/samlevende med kontanthjælpsmodtager
Familiekategori
Antal børn
Ja
Nej
----------------------------------- kr. -----------------------------------
1
Enlige
2
3 eller flere
-
-
2.000
1.600
-
2.400
----------------------------------- kr. -----------------------------------
1
Gifte/samlevende
2
3 eller flere
Alle
2.800
1.300
3.300
1.000
700
1.800
4.500
2.100
Anm.: Husstandsindkomst. Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og lønni-
veauet i 2013 samt gældende regler i 2013 og CEPOS’ forslag til et ydelsesloft for kontanthjælpsmodtagere.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen.
Tabel 5b. Gennemsnitlig reduktion i berørte børnefamiliers disponible ind-
komst opgjort i forhold til hidtidig indkomst, 2013
Gift/samlevende med kontanthjælpsmodtager
Familiekategori
Antal børn
Ja
Nej
----------------------------------- pct. -----------------------------------
1
Enlige
2
3 eller flere
-
-
10,7
6,7
-
15,1
----------------------------------- pct. -----------------------------------
1
Gifte/samlevende
2
3 eller flere
Alle
13,6
5,8
16,1
4,2
2,7
8,8
22,7
8,6
Anm.: Husstandsindkomst. Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og lønni-
veauet i 2013 samt gældende regler i 2013 og CEPOS’ forslag til et ydelsesloft for kontanthjælpsmodtagere.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
6