Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1339764_0001.png
1339764_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 579800039856626. februar 2014
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 18. oktober 2013 stillet følgende spørgsmålnr.40 (BU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fraLeifLahn Jensen(S).
J.nr. 2014- 1045
Spørgsmål nr.40:
”Ministeren bedes oplyse, hvor store indkomstreduktioner det vil indebære forgruppen af kontanthjælpsmodtagere, hvis et kommende kontanthjælpsloft aleneskal finansiere et øget beskæftigelsesfradrag 500, 1.000, 1.500 eller 2.000 kr. ommåneden for alle lønmodtagere, der tjener under 25.000 kr. om måneden?”
Endeligt svar:
Beskæftigelsesministeriet har anmodet Skatteministeriet om bidrag til besvarelsenaf BEU nr. 39, der omhandler de offentlige merudgifter ved at give alle lønmodta-gere, der tjener under 25.000 kr. om måneden, et øget beskæftigelsesfradrag på500, 1.000, 1.500 eller 2.000 kr. om måneden. Skatteministeriets skøn over den di-rekte virkning på den offentlige saldo, som fremgår af besvarelsen af BEU 39, ergengivet i tabel 1.Tabel 1Offentlige merudgifter ved øget beskæftigelsesfradrag til alle lønmodtagere med en ind-komst under 25.000 kr. pr. måned.

Provenumæssige konsekvenser

Mia. kr. (2013-niveau)6.000 kr./år2013-reglerUmiddelbar provenuvirkning-1,3Proveu efter tilbageløb-1,0Kilde: Skatteministeriet pga. Lovmodellen
Forslag om forhøjelse12.000 kr./år18.000 kr./år-2,5-1,9-4,2-3,2
22.300 kr./år-5,4-4,0
I besvarelsen af BEU 449 af 11. oktober 2013 skønnede Beskæftigelsesministeriet,at en isoleret genindførelse af det tidligere kontanthjælpsloft vilforbedre den struk-turelle saldo med omkring 80 mio. kr., hvoraf 60 mio. kr. henføres til en direkte be-sparelse efter skat og tilbageløb.Det er ikke muligt at udarbejde en opgørelse over de økonomiske konsekvenser afophævelsen af kontanthjælpsloftet, efter kontanthjælpsreformens ikrafttræden.Kontanthjælpsreformen indebærer således en række ændringer af de tidligere kon-tanthjælpssatser samt regler. En ny beregning af de økonomiske konsekvenser ved
indførelse af et kontanthjælpsloft forudsætter en konkret model for indretningen afkontanthjælpsloftet, bl.a. i forhold til hvilke målgrupper, der ville skulle omfattesog i forhold til hvordan loftet vil skulle indrettes ud fra de nye satser og regler.Selv hvis der tages udgangspunkt i de tidligere kontanthjælpsregler fra før 1. januar2014 vil det ikke være muligt at opnå et provenu på 1,0 mia. kr. eller mere indenforrammerne af det tidligere loft over kontanthjælpen, der indebar reduktioner i bolig-støtte og særlig støtte.Som et regneeksempel kan nævnes, at der kan opnås et provenu på 1,0 mia. kr. ef-ter skat og tilbageløb og inkl. adfærdsvirkninger ved at reducere kontanthjælpssat-sen med omkring 1.400 kr. pr. månedfør skat for alle kontanthjælpsmodtagere over30 år. Skal der ud fra samme regneeksempel opnås et provenu på 4 mia. kr. vil detkræve en ydelsesnedsættelse på omkring 5.600 kr.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2