Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. juni 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 399
(BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob
Engel-Schmidt (V).
19. juni 2014
Sagsnr.: 2014-4262
Spørgsmål nr. 399:
”Ministeren
skriver i sit svar på BEU alm. del spørgsmål 311, at et medlem af en
dansk a-kasse, som opholder sig i et andet EU-land, som arbejdssøgende med
danske dagpenge, er underlagt de kontrolforanstaltninger, som gælder i det
pågældende land. Ministeren bedes redegøre for, hvilke krav og
kontrolforanstaltninger der gælder i hvert enkelt af de EU-lande, som danske
dagpengemodtagere, som er medlem af en dansk a-kasse,
opholder sig i?”
Endeligt svar:
De oplysninger, der er tilgængelige om, hvilke krav og kontrolforanstaltninger der
gælder i andre EU/EØS-lande findes i MISSOC-tabellerne, som er en udveksling af
informationer om social sikring i de 32 EU/EØS-lande. Der vedlægges et bilag
med de relevante oplysninger om krav til rådighed og sanktioner i de øvrige lande.
MISSOC-tabeller kan i sin helhed findes på www.missoc.org.
Herudover har Beskæftigelsesministeriet ikke detaljerede oplysninger om krav og
kontrolsystemer i de øvrige EU/EØS-lande.
Som jeg har oplyst i mit svar på BEU (alm. del) spørgsmål 311, er et medlem af en
dansk a-kasse underlagt de kontrolforanstaltninger, som gælder i det land, et med-
lem opholder sig i som arbejdssøgende med danske dagpenge i tre måneder.
Hvis en a-kasse får oplysninger fra en udenlandsk myndighed om manglende over-
holdelse af det pågældende lands kontrolforanstaltninger, skal a-kassen tage stilling
til konsekvenserne af medlemmets ret til EØS-dagpenge (rådighedsvurdering).
Denne vurdering skal ske efter de danske rådighedsregler i henhold til EU-reglerne
om social sikring.
De udenlandske regler om kontrol indgår som et element i rådighedsvurderingen.
En detaljeret viden om krav og kontrolforanstaltninger i de andre EU/EØS-lande er
således ikke en forudsætning for at kunne foretage rådighedsvurderingen.