Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1381754_0001.png
TALE
20. maj 2014
Tale til samråd i Beskæftigelsesudvalget den 3. juni
2014 kl. 10.00-11.30
Sagsnr. 2014-3829
CAL
*****DET TALTE ORD GÆLDER****
Samrådsspørgsmål AG, stillet den 8. maj 2014 efter ønske fra Eigil Andersen (SF)
og samrådsspørgsmål AH, stillet den 8. maj 2014 efter ønske fra Jørgen Arbo-Bæhr
(EL).
Samrådsspørgsmål AG:
Hvordan vil ministeren styrke indsatsen for at forebygge vold på jobbet, der
rammer
mange lønmodtagere i en række brancher hårdt, og som senest er blevet
aktualiseret gennemdrabet på en læge på institutionen Saxenhøj i Sakskøbing?
Samrådsspørgsmål AH:
I forlængelse af den ulykkelige situation på institutionen Saxenhøj bedes ministe-
ren redegøre for,
-
Hvad hun vil gøre for, at de ansatte indenfor psykiatrien m. fl. Kan passe
deres arbejde uden at blive udsat for vold og trusler om vold?
-
Om ministeren vil lave en handleplan mod vold på arbejdspladserne?
Svar på spørgsmål AG og AH
Indledning
Tak for invitationen til samråd om vold på arbejdspladsen.
Udvalget har ønsket at drøfte, hvad regeringen vil gøre for, at
ansatte inden for psykiatrien og andre udsatte brancher kan
passe deres arbejde uden at blive udsat for hverken vold eller
trusler om vold. Jeg tillader mig at svare samlet på de to
spørgsmål.
Det er et spørgsmål, der er blevet aktualiseret af den dybt tra-
giske ulykke på forsorgshjemmet Saxenhøj i Sakskøbing,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvor en psykisk syg mand knivdræbte en socialrådgiver og en
læge og sårede en anden beboer.
Lad mig starte med at sige, at jeg
ligesom mange andre
er
meget påvirket af den forfærdelige hændelse i Sakskøbing.
Mine tanker går til familien til de medarbejdere, der så ulyk-
keligt har mistet livet, og til dem, der er kommet til skade.
Jeg vil gerne slå fast, at det er tragisk og uacceptabelt, at
mennesker, der udfører et så vigtigt og samfundsbærende ar-
bejde som medarbejderne på bosteder, i psykiatrien, i fængs-
lerne, i politikorpset og andre steder i frontlinjen af vores vel-
færdssamfund, skal gøre det med fare for vold og overfald
og i dette tragiske tilfælde med livet som indsats.
Og vi skal i fællesskab gøre, hvad vi kan for, at det er sikkert
og trygt at gå på arbejde i Danmark, og at det gælder uanset,
hvad man arbejder med.
Hvad siger arbejdsmiljøloven/Arbejdsgivernes rolle
Det følger af arbejdsmiljølovgivningen, at arbejdet i alle led
skal planlægges, tilrettelægges og udføres, så det er både sik-
kerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Det betyder bl.a. at de ansatte skal beskyttes mod fysisk og
psykisk vold fra patienter, pårørende eller borgere.
Det er arbejdsgivernes pligt og opgave at håndtere og fore-
bygge vold og trusler om vold.
Når Arbejdstilsynet er ude for at undersøge arbejdsmiljøet på
udsatte arbejdssteder eller for at undersøge en alvorlig ar-
bejdsulykke, er det dermed først og fremmest for at undersø-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ge, om arbejdsgiverne lever op til deres ansvar om at sikre de
ansatte mod vold og trusler.
Derudover bruger Arbejdstilsynet den viden, de får, til at se
på, om der kan gøres mere for at forebygge, at ulykker sker
andre steder i fremtiden.
Hvad har regeringen gjort på området?
Enhedslisten og SF spørger ind til, hvad regeringen vil gøre
for, at ansatte inden for psykiatrien og andre udsatte brancher
kan passe deres arbejde uden at blive udsat for hverken vold
eller trusler om vold.
Lad mig starte med kort at opridse, hvad regeringen allerede
har gjort, så I får et mere samlet billede af indsatsen. I kender
mange af initiativerne, da vi har aftalt dem sammen.
For det første har vi sat målrettet ind over for vold på social-
og sundhedsområdet.
Indsatsen er bl.a. forankret i en række målrettede forebyggel-
sespakker skræddersyet til bestemte faggrupper, herunder
medarbejdere i døgninstitutioner og hjemmepleje, fængselsbe-
tjente og politifolk.
Med pakkerne kan de ansatte og lederne bl.a. få hjælp til,
hvordan man forebygger vold i de mange vanskelige situatio-
ner, der dagligt opstår.
For det andet gennemfører Arbejdstilsynet i perioden 2013 til
2015 intensiveret tilsyn via tilsynsindsatser udelukkende med
fokus på det psykiske arbejdsmiljø i de brancher, hvor der
bl.a. er øget risiko for vold og trusler.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For det tredje gennemfører Arbejdstilsynet også særlige til-
synsindsatser i nedslidningstruede brancher i perioden 2011 -
2015, hvor det psykiske arbejdsmiljø blandt andet også er i
fokus.
For det fjerde vedtog folketinget i april 2013 en ændring af
arbejdsmiljøloven, så det psykiske arbejdsmiljø nu er blevet
ligestillet med det fysiske arbejdsmiljø. Med denne ændring
giver Arbejdstilsynet nu også påbud om det psykiske ar-
bejdsmiljø ligesom inden for alle andre arbejdsmiljøområder.
Nu er det blevet mere gennemsigtig og klart for virksomhe-
derne, hvad de har fået af afgørelser fra Arbejdstilsynet, og
det er mindre administrativt tungt for virksomhederne. Det er
særlig vigtigt, når det handler om alvorlige sager om for ek-
sempel vold og trusler.
For det femte har jeg taget initiativ til, at Arbejdstilsynet har
lavet vejledningsmateriale til virksomhederne om vold. Fra
2011 har virksomheder fået vejledning om, hvordan virksom-
heden løbende og systematisk kan arbejde forebyggende med
at reducere risikoen for voldsepisoder.
For det sjette har jeg bedt arbejdsmarkedets parter og Arbejds-
tilsynet om at samle den viden og de erfaringer, der findes på
området, i 10 gode råd om at undgå vold på arbejdspladsen.
De gode råd blev præsenteret på en konference om forebyg-
gelse af vold på arbejdspladsen i januar i år.
Endelig har vi i denne regeringsperiode forlænget projekt
’Vold
som Udtryksform’, som arbejder med at forebygge vold
og trusler på danske arbejdspladser og med at begrænse om-
fanget af de skadevirkninger, som volden kan medføre.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen har altså lanceret en lang række indsatser om fo-
rebyggelse af vold på arbejdspladsen. Her er det væsentligt
for mig at sige, at tilsyn og kontrol med virksomhedernes
psykiske arbejdsmiljø ikke kan stå alene.
Det er lige så vigtigt, at virksomhederne selv laver en fore-
byggende indsats, og at arbejdsgivere og ledelser på udsatte
arbejdspladser sørger for, at arbejdsforholdene er sikre og
trygge.
Hvad vil regeringen gøre fremadrettet?
Regeringen har således lanceret en lang række tiltag, der skal
bidrage med at sikre tryghed og sikkerhed for nogle af de
mest udsatte medarbejdergrupper i vores velfærdssamfund.
Og vi fortsætter den indsats. Vi vil nu sætte endnu mere mål-
rettet ind over for vold og trusler om vold i disse personale-
grupper.
Vi igangsætter nu arbejdet med at udarbejde en voldsforebyg-
gelsespakke rettet mod hospitalsansatte. Pakken bliver rettet
mod personalegrupper på de hospitalsafdelinger, hvor risikoen
for vold er høj. Pakken vil indeholde konkrete metoder, der
gør personalet bedre i stand til at håndtere vold.
Derudover agter vi at udvide Arbejdstilsynets vejledningsind-
sats med et rejsehold, der målrettet og håndholdt kan tage den
vigtige dialog med den øverste ledelse i alle landets kommu-
ner og regioner om, hvordan man forebygger vold på arbejds-
pladsen.
Formålet med rejseholdet er, at ledelser kommunalt, regionalt
og ude på den enkelte institution forpligtes til at tage ansvar
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for at forebygge vold og trusler mod de ansatte
og at de
samtidigt bliver vejledt om, hvordan de skal gøre det.
Jeg har også allerede aftalt at tale med en række af de faglige
organisationer på social- og sundhedsområdet. Deres med-
lemmer er om noget med til at sikre sammenhængskraft og
tryghed i vores samfund.
På samme måde vil embedsværket tage en dialog med de
kommunale og regionale arbejdsgiverorganisationer for at
drøfte, hvad der kan gøres for at understøtte et sundt og sik-
kert arbejdsliv på deres arbejdspladser, som ofte hører til
blandt de mest udsatte, når det gælder vold og trusler.
Det er ikke kun i arbejdstiden, at ansatte, der arbejder med ud-
satte borgere, kan blive udsat for vold og trusler om vold. Det
gælder også uden for arbejdstiden.
De mennesker, der arbejder i fængsler og på hospitaler vil vi-
de, at risikoen for at blive udsat for vold eller trusler på grund
af deres arbejde ikke stopper ved arbejdstids ophør. Der er
desværre en række eksempler på, at ansatte bliver chikaneret
af borgere i deres fritid.
Arbejdsmiljøloven indeholder i dag ikke regler om, at ar-
bejdsgivere skal hjælpe medarbejdere med vold og trusler,
hvis det er sket uden for arbejdstid. Mange ledere sørger hel-
digvis alligevel for både forebyggelse, instruktion, beredskab
og en ordentlig tilbagevenden til opgaverne oven på en grim
oplevelse.
Andre ledere sørger ikke for den hjælp. Derfor har jeg bedt
ministeriet om at undersøge mulighederne for at pålægge ar-
bejdsgivere en pligt til at håndtere og forebygge arbejdsrelate-
ret vold, der finder sted uden for arbejdstiden.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vil ministeren lave en handleplan mod vold?
Til spørgsmålet om jeg vil tage initiativ til en handleplan mod
vold, vil jeg sige, at det for mig at se er underordnet, om vi
kalder initiativerne for en handlingsplan eller noget helt andet.
For mig er det væsentligste, at vi sætter ind, så det kan mær-
kes ude på den enkelte arbejdsplads, og at vi gør, hvad vi kan
over en bred kam.
Som jeg lige har redegjort for, har regeringen taget en række
initiativer på området, hvor regeringen i alt har afsat over 120
mio. kr. om året frem til 2015. Dertil kommer de nye initiati-
ver.
Jeg vil gerne understrege, at det er et område, som jeg fortsat
vil følge tæt.
Derfor vil jeg også meget gerne høre forslag fra jer, fra de øv-
rige partier og fra arbejdsmarkedets parter, om hvad vi kan
gøre yderligere.
Afslutning
Samlet set mener jeg ikke, at der skal herske nogen tvivl om,
at regeringen har taget og fortsat tager sin opgave særdeles al-
vorligt, når det kommer til at forebygge vold på arbejdsplad-
sen.
Vi har iværksat en række tiltag for at komme volden til livs,
og vi vil i den kommende tid tage initiativ til at iværksætte
endnu flere, så vi gør vores del for at forebygge, at tragiske
hændelser som den på Saxenhøj kan ske igen.
7