Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1399302_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
15. September 2014
Beskæftigelsesudvalget har i brev af stillet skatte- og beskæftigelsesministeren føl-
gende spørgsmål nr. 390 (BEU alm. del), som hermed besvares.
Sagsnr. 2014-4211
Spørgsmål nr. 390:
”Ministrene bedes kommentere henvendelse af 30. april 2014 fra 3F Rymarken
om løn- og social dumping, jf. BEU alm. del - bilag 231.”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at tage stærk afstand fra de forhold, de litauiske kvinder
har været udsat for ifølge 3Fs henvendelse. Det er helt afgørende for regeringen, at
arbejde i Danmark foregår på ordentlige vilkår.
Regeringen arbejder målrettet på at bekæmpe social dumping og snyd med de dan-
ske regler. Derfor har regeringen fra dag 1 sat ind overfor social dumping med et
styrket samarbejde mellem SKAT, AT og politiet. Regeringen har gjort en historisk
stor indsats for at bekæmpe social dumping, og vi har i forbindelse med finanslove
for 2012, 2013 og 2014 afsat over en halv milliard kroner til denne indsats.
Jeg har i forhold til den konkrete sag indhentet bidrag fra Arbejdstilsynet, som har
oplyst følgende:
”En virksomhed kan ikke omgå sit ansvar efter arbejdsmiljølovgivningen ved at
hyre indlejet arbejdskraft. Arbejdstilsynet foretager nemlig en vurdering af, hvem
der efter arbejdsmiljølovgivningen reelt er arbejdsgiver i forhold til det arbejde,
som udføres. Og denne arbejdsgiver får reaktioner for eventuelle arbejdsmiljølovs-
overtrædelser. Den ansvarlige virksomhed efter arbejdsmiljøloven er den virksom-
hed, som reelt har mulighed for at sørge for, at arbejdsmiljøet lever op til reglerne.
Arbejdstilsynet vil således efter en konkret vurdering kunne nå frem til, at den
virksomhed, som har hyret indlejet arbejdskraft, reelt er arbejdsgiver og derfor er
ansvarlig for overholdelse af arbejdsmiljølovgivningen. Men en konkret vurdering
kan også falde ud til, at den virksomhed, som har et ansættelsesretligt forhold med
de pågældende medarbejdere, reelt fortsat er arbejdsgiver for medarbejderne og
derfor er ansvarlig efter arbejdsmiljølovgivningen.
Om den konkrete sag kan Arbejdstilsynet oplyse, at Arbejdstilsynet i februar 2014
gennemførte et tilsyn med gartnerivirksomheden, hvor en vikarvirksomhed udførte
arbejde. Arbejdstilsynet afgav en række påbud til gartnerivirksomheden om bl.a.
kemiske forhold, ergonomi, og velfærdsforhold. Gartnerivirksomheden klagede ef-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
terfølgende over påbuddene, da gartneriet ikke mente, at de var rette modtager af
påbuddene.
Arbejdstilsynet fik under klagesagsbehandlingen fremsendt en entrepriseaftale ind-
gået mellem gartnerivirksomheden og vikarvirksomheden, hvoraf fremgår, at vi-
karvirksomheden leverer en tjenesteydelse bestående af klipning og plantning af
rosenstiklinger. Af kontrakten fremgår det bl.a., at vikarvirksomheden instruerer og
fører tilsyn med, at arbejdet bliver udført af medarbejderne i overensstemmelse
med arbejdsmiljølovgivningen, og at virksomheden derfor har arbejdsgiveransvaret
efter arbejdsmiljøloven. En revurdering af Arbejdstilsynets egne observationer un-
der tilsynsbesøget understøttede denne oplysning, og derfor valgte Arbejdstilsynet
at trække flere af påbuddene tilbage.
Arbejdstilsynet foretog et opfølgningsbesøg på gartnerivirksomheden i maj 2014.
Arbejdstilsynet konstaterede, at vikarvirksomheden ikke længere udførte arbejde
på gartnerivirksomheden. Arbejdstilsynet afgav 3 nye påbud til en anden virksom-
hed, som udførte arbejde i gartneriet. Det fremgår af det centrale virksomhedsregi-
ster, at vikarvirksomheden er under konkursbehandling.
Arbejdstilsynet foretog et nyt besøg på gartnerivirksomheden i august 2014 som
led i en særlig tilsynsindsats mod nedslidning i branchen gartneri og landskabsple-
je. Besøget gav ikke anledning til reaktioner. Virksomheden havde ikke indlejet ar-
bejdskraft under besøget. Gartnerivirksomheden vil blive udtaget til risikobaseret
tilsyn i overensstemmelse med Arbejdstilsynets sædvanlige tilsynsprocedure. Til-
synet vil blive gennemført i 2015.
Arbejdstilsynet vil løbende kontrollere forholdene hos både gartnerivirksomheden
og de virksomheder, der udfører arbejde for gartnerivirksomheden”.
Endelig kan det oplyses, at regeringen som led i aftalen om reform af international
rekruttering indgået 26. juni 2014 vil undersøge, hvorvidt der sker misbrug blandt
arbejdsgivere af muligheden for at indberette visse skattefradrag for udenlandske
medarbejdere. Regeringen vil analysere, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at
justere arbejdsgiveres adgang til at indberette visse skattefradrag for medarbejdere.
Regeringen vil afrapportere til aftalepartierne herom primo 2015.
Jeg kan i øvrigt henvise til skatteministerens svar af 26. juni 2014.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2