Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1393857_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. maj 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
380 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine
Mach (SF).
Spørgsmål nr. 380:
26. august 2014
J.nr. 2014-00262862014-3858
”Ministeren bedes oplyse, hvilken vejledning til uddannelse der bliver givet til
unge kontanthjælpsmodtagere, der får et uddannelsespålæg og som allerede har
haft tre optag på en erhvervsuddannelse og som derfor ikke kan starte på en ny
erhvervsuddannelse, når den nye EUD-reform er fuldt udrullet?”
Endeligt svar:
Alle unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse modtager
som led i kontanthjælpsreformen uddannelseshjælp i stedet for kontanthjælp.
Intentionen med kontanthjælpsreformen er, at flere unge skal påbegynde og gen-
nemføre en uddannelse.
Alle uddannelseshjælpsmodtagere skal have en individuelt tilrettelagt, uddannel-
sesrettet indsats, der på bedst mulig vis understøtter, at den unge ikke bare påbe-
gynder, men også gennemfører en ordinær uddannelse.
Vejledningen af den unge vil tage udgangspunkt i den enkelte unges ønsker, kom-
petencer og udfordringer, så det sikres, at uddannelsesmålet giver mening for den
enkelte unge. Med kontanthjælpsreformen er der stærkt fokus på et styrket samar-
bejde mellem jobcentre og Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) for at un-
derstøtte, at de unge modtager kompetent og realistisk vejledning om uddannelse.
Mange jobcentre har et tæt samarbejde med UU-centrene i forhold til uddannelses-
vejledning af de unge, hvilket er med til at sikre en kvalificeret og kompetent vej-
ledning.
Almindeligvis yder UU kun vejledning til unge under 25 år, men i forlængelse af
”Aftalen om en bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser”, er det ændret, så
UU på initiativ fra og finansieret af jobcenteret kan yde vejledning til unge på op til
30 år, der har fået et uddannelsespålæg.
Derudover lægges der med kontanthjælpsreformen op til, at brobygningsforløb på
uddannelsesinstitutioner og snusepraktikker på virksomheder kan bruges som ele-
menter, der virker både afklarende, opkvalificerende og motiverende i den uddan-
nelsesrettede indsats for den unge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forbindelse med kontanthjælpsreformen er anvendelsen af uddannelsespålægget
ændret til at danne udgangspunkt og ramme for kommunernes arbejde med alle un-
ge på uddannelseshjælp og den indsats, der iværksættes. Konkret betyder det, at der
i forbindelse med visitationen skal fastsættes en frist for, hvornår den unge skal ha-
ve afklaret sit uddannelsesønske. For nogle unge kan fristen være kort, fordi de
kender deres uddannelsesvalg. For andre unge med betydelige udfordringer kan fri-
sten være længere, fordi den unge har behov for støtte og hjælp til f.eks. afklaring,
motivation og opkvalificering, inden den unge er parat til næste trin. Den unge skal
have en individuel tilrettelagt indsats, hvilket indebærer, at den unge skal være i
stand til at gennemføre de uddannelser, som der gives uddannelsespålæg til.
Såfremt den unge har påbegyndt 2. del af grundforløbet tre gange, og derfor ikke
længere kan optages på en erhvervsuddannelse uden en uddannelsesaftale, skal
kommunen vurdere, hvorvidt en erhvervsuddannelse er det rigtige for den unge.
Hvis kommunen vurderer, at den unge har de faglige kvalifikationer og er motive-
ret for at tage en erhvervsuddannelse, kan kommunen fx hjælpe den unge med at få
en uddannelsesaftale med en virksomhed for på den måde at understøtte, at den un-
ge kan blive optaget på 2. del af grundforløbet. Alternativt kan kommunen fx vej-
lede den unge i forhold til de gymnasiale uddannelser som hf, hhx, htx, hvis de
vurderer, at den unge kan gennemføre en gymnasial uddannelse.
Hvis den unge enten er meget uafklaret omkring uddannelse eller har faglige ud-
fordringer, der gør, at den unge på nuværende tidspunkt ikke vurderes i stand til at
kunne gennemføre en uddannelse, skal kommunen iværksætte en indsats, som er
målrettet den unges udfordringer, og som bringer den unge tættere på en uddannel-
se. Det kan for eksempel være et afklarende forløb i praktik hos en virksomhed, el-
ler et forløb med læse- skrive- og regneundervisning (FVU) eller almen voksenud-
dannelse (AVU).
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2