Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1374928_0001.png
TALE
6. maj 2014
Samråd i Beskæftigelsesudvalget den 14. maj 2014
kl. 8.00-9.20, alm. del, samrådsspørgsmål AE
Det talte ord gælder
J.nr. 2014-0025181
APOL/Kba
REK/LIV
Samrådsspørgsmål AE, stillet den 9. april 2014 efter ønske fra Christian Juhl (EL)
Samrådsspørgsmål AE:
Med udgangspunkt i nedenstående artikler i Fredericia Dagblad:
Fredag den 14. marts 2014 s. 2: ”Danske firmaer holder sig fra Dong-projekt”
Fredag den 14. marts 2014 s. 2-3: ”Fagforeninger ærgrer sig over job der aldrig
kom”
Fredag den 14. marts 2014 s. 3: ”Borgmester er klar til indsats”
Mandag den 17. marts 2014, s. 9: Dong-projekt undrer udvalgsformand”
Mandag den 24. marts 2014 s. 2: ”Borgerlige politikere ærgrer sig over mang-
lende job”
Torsdag den 27. marts 2014 s. 2-3: ”Fagforeninger har folkene til Dongprojek-
tet”
Torsdag den 27. marts 2014 s. 2: ”3F: Vi er ikke i Italien”
Fredag den 28. marts 2014 s. 5: ”Minister på vej i samråd om italienske Dong-
job”
bedes ministeren svare på flg. spørgsmål:
1. Hvad mener ministeren om de lokale beretninger fra Fredericia?
2. Hvad mener ministeren er årsagen er til, at ingen lokale tilsyneladende er
kommet i arbejde i det store projekt i Fredericia?
3. Hvad kan der lokalt gøres for, at lokale arbejdsløse kommer i betragtning, når
større projekter gennemføres?
4. Hvad kan ministeren og Folketinget gøre for at arbejdspladserne ikke går de
lokale bygningsarbejderes næse forbi?
5. Hvordan kan man lokalt sikre sig, at der er det nødvendige antal lærepladser og
evt. pladser til folk med nedsat arbejdsevne?
Svar på spørgsmål AE
Ad 1: Hvad mener ministeren om de lokale beretninger fra Fre-
dericia?
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at DONG Energy er et ak-
tieselskab, som på linje med andre aktieselskaber opererer på
de markedsvilkår, der gælder for sådanne selskaber. DONG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
står derfor til ansvar for sine dispositioner overfor aktionærer-
ne i selskabet og offentligheden generelt.
Når det er sagt, er min vigtigste opgave som beskæftigelses-
minister at understøtte, at arbejdsløse kommer i job, og at
virksomhederne får den arbejdskraft, de efterspørger.
Og helt afgørende er det, at de ledige har eller får de kompe-
tencer, som arbejdsgiverne efterspørger. Det gælder generelt
for arbejdsmarkedet, og ikke mindst i forhold til de mange
store infrastrukturprojekter, som er iværksat, og som skal
bygges i de kommende år.
Derfor nedsatte regeringen det såkaldte Leo Larsen-udvalg
om arbejdskraftsbehovet på de kommende store infrastruktur-
projekter. Udvalget er kommet med deres rapport, som kort-
lægger de kommende statslige infrastrukturprojekter og ar-
bejdskraft- og kvalifikationsbehovet i den forbindelse.
Det er blandt andet med inspiration fra udvalgets rapport, at
regeringen netop har fremsat et udspil til en reform af beskæf-
tigelsesindsatsen.
Her foreslår vi blandt andet at afsætte midler i en regional pul-
je (100 mio. kr.), som skal være med til at finansiere korte,
erhvervsrettede uddannelsesforløb inden for fagområder, hvor
der ventes at blive skabt nye job.
Dette er en del af regeringens massive satsning på at give de
ledige jobrettet uddannelse i stedet for meningsløse aktive-
ringskurser. Samtidig lægger regeringen op til, at jobcentrene
skal have øget kontakt med det lokale erhvervsliv og styrke
den service, som jobcentrene yder de lokale virksomheder.
Jeg er som beskæftigelsesminister desuden optaget af, at sikre
fair konkurrence, når udenlandske virksomheder udfører op-
gaver i Danmark og midlertidigt udstationerer deres ansatte.
Udenlandske virksomheder skal selvfølgelig overholde de
regler, som gælder for dem, når de er i Danmark. Det er det,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
som regeringen er optaget af at sikre via indsatsen mod social
dumping.
Regeringen har sagt det mange gange før, nemlig at udenland-
ske virksomheder og deres ansatte er velkomne i Danmark,
men danske regler skal overholdes, og den danske arbejds-
markedsmodel respekteres.
Regeringen står for en historisk indsats mod social dumping,
hvor blandt andet den styrkede myndighedsindsats betyder, at
vi fører kontrol med udenlandske tjenesteydere her i landet.
I forhold til de lokale beretninger hæfter jeg mig ved, at
DONG har haft projektet i udbud, hvor både danske og uden-
landske firmaer har kunnet byde på opgaven.
Jeg hæfter mig også ved, at de lokale fagforeninger på sæd-
vanlig vis er i kontakt med de udenlandske leverandører for at
opnå eller forsvare indgåede overenskomster. Det fremgår fx,
at det italienske firma Solesi, som står for beton-entreprisen,
har tegnet overenskomst med 3F. At der så er nogle uenighe-
der om fortolkning af overenskomsten, må finde sin løsning
på sædvanlig vis.
Ad 2: Hvad mener ministeren er årsagen til, at ingen lokale til-
syneladende er kommet i arbejde i det store projekt i Fredericia?
DONG vil være de rigtige at stille det spørgsmål.
Når det er sagt, så kan jeg oplyse, at det omtalte projekt i Fre-
dericia er blevet sat i udbud, som reglerne foreskriver, og det
er så op til den entreprenør, der vinder udbuddet, at finde
medarbejdere til at løse opgaverne.
Eksemplet fra Fredericia viser, at det er vigtigt, at der fra job-
centrets side bliver skabt kontakt til udenlandske entreprenø-
rer tidligt i processen, så de bliver gjort opmærksomme på
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mulighederne for at finde dansk arbejdskraft til denne type
opgaver.
Ad 3: Hvad kan der lokalt gøres for, at lokale arbejdsløse kom-
mer i betragtning, når større projekter gennemføres?
For at sikre at lokale arbejdsløse kommer i betragtning til at
arbejde, når store projekter gennemføres, er det nødvendigt, at
alle parter – kommuner, a-kasser, arbejdsmarkedets parter
m.fl. - arbejder sammen og er fokuserede på at tage en dialog
både med bygherrer og entreprenører tidligt i processen om
mulighederne for at ansætte lokale ledige.
Rundt omkring i landet er der ved at blive etableret forskellige
samarbejdsfora mellem beskæftigelses- og uddannelsesindsat-
sen inden for bygge- og anlægsområdet, så sammenhængen
mellem viden om udviklingen på arbejdsmarkedet og indsat-
sen sikres.
Jeg kan oplyse, at beskæftigelsesregionen i samarbejde med
Fredericia jobcenter vil tage kontakt til DONG Energy for at
drøfte mulighederne for rekruttering af arbejdskraft via det
beskæftigelsessystemet og praktikpladser ved det kommende
byggeri på Skærbækværket.
Samtidig har DONG Energy allerede i dag mulighed for at
kontakte den nationale hotline, som fungerer som én indgang
til beskæftigelsessystemet. Her kan virksomheder med større
rekrutteringsbehov få hjælp til at finde, de folk de mangler.
Desuden lægger regeringen med udspillet til en reform af be-
skæftigelsesindsatsen, som nævnt, op til, at jobcentrene skal
have øget kontakt med det lokale erhvervsliv og styrke den
service, som jobcentrene yder de lokale virksomheder.
Det betyder bl.a., at jobcentrene fremover skal have stort fo-
kus på hurtigt at hjælpe virksomhederne på tværs af kommu-
negrænser med at finde den arbejdskraft, de efterspørger.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Virksomhederne skal have information og hjælp til at oprette
målrettede og opkvalificerende uddannelsesforløb.
Ad 4: Hvad kan ministeren og Folketinget gøre for at arbejds-
pladserne ikke går de lokale bygningsarbejderes næse forbi?
Som tidligere nævnt er det først og fremmest vigtigt, at vi sik-
rer, at danske arbejdsløse har de nødvendige kompetencer og
dermed bliver taget i betragtning og har en reel chance for at
få jobbet.
Regeringens udspil betyder, at vi sammenholdt med i dag vil
bruge en halv milliard kroner ekstra på uddannelse og opkva-
lificering til ufaglærte og faglærte, hvis kompetencer og ud-
dannelser er overhalet uden om af udviklingen på arbejdsmar-
kedet.
Ufaglærte arbejdsløse og arbejdsløse med en forældet uddan-
nelse (fyldt 30 år) skal derfor have bedre muligheder for at få
et reelt uddannelsesløft eller sporskifte – og gennemføre et er-
hvervsuddannelsesforløb inden for rammerne af dagpengesy-
stemet allerede fra første ledighedsdag.
Samtidig skal arbejdsløse med færrest kompetencer have ret
til et kort jobrettet uddannelsesforløb fra første ledighedsdag,
så de fx kan få et nødvendigt certificeringskursus, som kan
være afgørende for, at de kan få et job. Og vi afgrænser det til
en positivliste med jobrettede kurser.
Som tidligere nævnt, vil vi også afsætte en pulje på i alt 100
mio. kr. årligt til, at understøtte, at flere arbejdsløse kan blive
rustet til at varetage job, der blandt andet opstår i forbindelse
med de større infrastrukturprojekter.
Ude lokalt i landet gøres en stor indsats for at sikre, at flere
ledige danskere får job, når der bygges store infrastrukturpro-
jekter. Jeg kan oplyse, at der i Sydjylland eksempelvis er etab-
leret et BYG-netværk, der samler alle interessenter indenfor
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bygge- og anlægsbranchen. I netværket koordineres viden om
byggeprojekter – herunder om kommende projekter med be-
hov for opkvalificering og arbejdskraft.
Jeg har samtidig på baggrund af Leo-Larsen-udvalgets rapport
besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal udarbejde in-
formationsmateriale, der kan udleveres til relevante udenland-
ske entreprenører, underentreprenører og virksomheder om
mulighederne for samarbejde med a-kasser og jobcentre om
rekruttering af ledig dansk arbejdskraft.
Informationsmaterialet skal være tilgængeligt for entreprenø-
rer mm. allerede inden, en opgave udbydes, idet det kan være
af afgørende karakter for en entreprenørs eventuelle bud, om
der kan rekrutteres arbejdskraft lokalt.
Jeg har desuden besluttet at få udarbejdet en årlig kortlægning
over igangværende og kommende større infrastrukturprojekter
i Danmark og rekrutteringsbehov, så det er muligt at handle
mere proaktivt og opsøgende overfor bygherrer og entrepre-
nører.
Ad 5:
Hvordan kan man lokalt sikre sig, at der er det nødvendige
antal lærepladser og evt. pladser til folk med nedsat arbejdsev-
ne?
Det er et godt og relevant spørgsmål, hvad man kan gøre lo-
kalt. Jeg mener, at der er flere måder, der bidrager til, at der
lokalt skabes gode muligheder for unge, som søger uddannel-
se og for personer med nedsat arbejdsevne.
Som jeg har været inde på, så er der i forbindelse med de stør-
re infrastrukturprojekter fokus på at sikre muligheder også i
forhold til praktikpladser. Desuden gør erhvervsskoler en stor
indsats for at samarbejde med lokale virksomheder om mulige
praktikpladser. Ligesom regioner og kommuner med brug af
fx sociale klausuler i udbudskontrakter også sikrer praktik og
uddannelsespladser.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg mener også, at lokalt engagement kan få flere virksomhe-
der til at få øjnene op for, at det kan betale sig at ansætte
mennesker på særlige vilkår. Mange af disse mennesker har
nogle ressourcer, som virksomheden har brug for. Det handler
om at fokusere på ressourcerne og mulighederne i mennesket
og ikke lade sig styre af eventuelle begrænsninger i arbejds-
evnen.
Det er selvfølgelig vigtigt, at det skal give mening for virk-
somheden. Er der gode muligheder for at skabe en praktik-
plads, som gavner virksomheden og den enkelte medarbejder,
så gør man det. Og jobcentre skal nok være virksomhederne
behjælpelige med etablering af støttet beskæftigelse, hvor det
er relevant.
7