Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1378455_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. maj 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
365 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
6. juni 2014
J.nr. 2014-3700
Spørgsmål nr. 365:
”Såfremt
man selvforskyldt mister sit job som seniorjobber, kan man helt miste
retten til seniorjob, hvilket kan synes som end hårdere sanktion end andre
borgere i situationer, som man med rimelighed kan sidestille hermed, vil blive
stillet overfor.
Ministeren bedes på denne baggrund redegøre for (rets-)praksis for seniorjobbere
for så vidt angår følgende spørgsmål:
hvornår straffes en selvforskyldt afskediget seniorjobber på samme måde
som andre ledige?
hvornår mister seniorjobberen i en sådan situation tillige retten til seniorjob?
mener ministeren, at en sådan forskelsbehandling er i overensstemmelse
med ånden i loven om seniorjob?
hvilke ændringer af loven skal foretages, hvis loven skal sikre, at seniorjobbere
ikke er mere udsatte end almindeligt ansatte ved sådanne fyringer?”
Endeligt svar:
Seniorjob er en særlig ordning, som blev indført med Velfærdsaftalen i 2006 i for-
bindelse med afskaffelsen af ordningen om forlænget dagpengeret.
Målgruppen for personer i seniorjob svarer til målgruppen for den daværende ret til
forlængede dagpenge og giver således ældre medlemmer af en arbejdsløshedskasse
mulighed for ansættelse i kommunen på overenskomstmæssige vilkår. Der er nær-
mere bestemt tale om personer tilmeldt efterlønsordningen, som på det tidspunkt,
hvor de opbruger retten til dagpenge, maksimalt har 5 år tilbage, før de når efter-
lønsalderen, og som herefter har opbrugt retten til den midlertidige arbejdsmar-
kedsydelse.
Der er derfor tale om en særlig gruppe ledige, som har garanti for ansættelse hos
kommunen på ordinære vilkår frem til efterlønsalderen, når betingelserne er op-
fyldt. Retten til et seniorjob ophører, hvis personen i seniorjob afskediges, fordi
vedkommende misligholder ansættelsen, eller hvis vedkommende fx ophører med
at betale til efterlønsordningen eller afslår et rimeligt ordinært arbejde, som er for-
midlet af jobcentret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Når retten til seniorjob ophører ved afskedigelse, skal der være tale om mislighol-
delse af en sådan karakter, at kommunen efter almindelige principper vil være be-
rettiget til at afskedige den ansatte.
Spørgsmålet om misligholdelse behandles i det fagretlige system. Hvis en fagretlig
behandling af en afskedigelse fører til det resultat, at der ikke er tale om mislighol-
delse, vil personen, der er blevet afskediget, have ret til et nyt seniorjob.
Beskæftigelsesministeriet har et begrænset kendskab til praksis, hvad angår sager i
det fagretlige system. Ministeriet er ikke bekendt med sager om personer, der har
mistet retten til seniorjob som følge af afskedigelse på grund af misligholdelse.
Reglerne om, hvornår retten til seniorjob ophører, fremgår af § 11 i seniorjobloven
og af bemærkningerne til loven. Ifølge bestemmelsen mister en person retten til se-
niorjob, hvis vedkommende misligholder sin ansættelsesaftale.
Seniorjobordningen og retten til et seniorjob er særegen og kan derfor ikke sam-
menlignes med reglerne for dagpengemodtagere, herunder sanktionsreglerne. Der-
for er der efter min opfattelse heller ikke tale om forskelsbehandling.
Hvis personer med ret til seniorjob skal sanktioneres på samme vis som fx dagpen-
gemodtagere i forhold til selvforskyldt ledighed, skal bestemmelsen i § 11 i senior-
jobloven om misligholdelse og konsekvenserne heraf ændres.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2