Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1378546_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dato: 6. juni 2014
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Beskæftigelsesudvalgs brev af 8. maj
2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 359 (BEU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Ansvarlig: mtp
Sagsnr. 2014-3993
Spørgsmål nr. 359:
”Er
ministeren enig i, at det ikke er i overensstemmelse med lovgivningen,
når et ungt menneske med udviklingshæmning søger om førtidspension, og
jobcenteret ikke behandler ansøgningen, men i stedet giver et uddannelses-
pålæg med en visitering til et STU-forløb, hvor Arbejdsmarkedsstyrelsen har
præciseret, at man kun kan give uddannelsespålæg og dermed udbetale
uddannelsesydelse, hvis der er tale om et kompetencegivende uddannelses-
forløb, hvilket jo ikke er tilfældet for STU?”
Svar:
En borger, der ansøger om førtidspension, skal have behandlet sin ansøg-
ning efter de gældende regler for ansøgning om førtidspension. Det betyder,
at kommunen skal træffe afgørelse om berettigelsen til førtidspension på det
foreliggende dokumentationsgrundlag. Såfremt der ikke er dokumentation
for berettigelsen til førtidspension, kan kommunen give afslag på førtidspen-
sion og i stedet visitere den pågældende til relevante tilbud for at udvikle
arbejdsevnen.
Reglerne om forholdet mellem uddannelsespålæg og STU hører under Be-
skæftigelsesministeriet, og jeg har derfor indhentet nedenstående bidrag fra
Beskæftigelsesministeriet:
”Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan oplyse følgende
om ud-
dannelseshjælp og STU.
Med kontanthjælpsreformen, som trådte i kraft 1. januar 2014, kan unge
under 30 år, som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse, ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
længere få kontanthjælp, men kan i stedet modtage uddannelseshjælp. Med
en erhvervskompetencegivende uddannelse menes en erhvervsuddannelse,
en erhvervsgrunduddannelse eller en videregående uddannelse. Ved den
første henvendelse til kommunen om uddannelseshjælp vil disse unge få et
uddannelsespålæg.
Der kan ikke gives uddannelsespålæg til STU, da det er en forudsætning, at
personen under hele den valgte uddannelse, der gives uddannelsespålæg
til, skal have et forsørgelsesgrundlag i form af SU, elevløn e.l. Under en STU
er man ikke berettiget til fx SU, da det under STU forudsættes, at personen
fortsætter med den ydelse
fx uddannelseshjælp
som pågældende i for-
vejen har været berettiget til.
STU kan derimod indgå i den uddannelsesrettede indsats som led i et ud-
dannelsespålæg. Den uddannelsesrettede indsats har til formål at afklare,
motivere og opkvalificere den unge til at kunne påbegynde og gennemføre
en ordinær uddannelse inden for kortere eller længere sigt.
Det bemærkes, at en ung på STU, på grund af de særlige behov som er
forudsætningen for, at en person er i målgruppen for tilbuddet, som altover-
vejende hovedregel vil være aktivitetsparat. Det indebærer, at den pågæl-
dende modtager et tillæg til sin uddannelseshjælp. En ung på STU kan dog i
helt særlige tilfælde, hvor kommunen har vurderet, at et STU-tilbud kan gø-
re, at den unge inden for ca. et år bliver i stand til at påbegynde og fuldføre
en ordinær kompetencegivende uddannelse, f.eks. en erhvervsuddannelse,
EGU, HF el.lign. på almindelige vilkår, være uddannelsesparat.”
Jeg kan henholde mig til svaret fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen