Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1375155_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dato: 28. maj 2014
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Beskæftigelsesudvalgs brev af 5. maj
2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 351 (BEU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)
Ansvarlig: mtp/jas
Sagsnr. 2014-3933
Spørgsmål nr. 351:
”Kan ministeren bekræfte, at forventningen til reformen af førtidspension har
været, at ca. 6000 personer om året ville blive tildelt førtidspension, da de
havde et så alvorligt handicap, at de ikke ville kunne klare et fleksjob? Kan
ministeren endvidere bekræfte, at udviklingshæmmede har udgjort en væ-
sentlig del af disse? Kan ministeren bekræfte, at der tidligere er blevet til-
kendt førtidspension til ca. 200-250 udviklingshæmmede pr. kvartal? Kan
ministeren bekræfte, at dette tal efter reformens ikrafttræden er faldet til ca.
50 pr. kvartal? Mener ministeren, at dette fald er udtryk for, at udviklings-
hæmmede siden 1. januar 2013 er blevet mere raske, eller er det udtryk for,
at kommunerne ikke lever op til ministerens forventninger til reformen på
dette punkt?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at de beregningstekniske forudsætninger bag reformen var,
at der ville blive tilkendt i alt ca. 8.000 i 2013. Sådanne forudsætninger er i
sagens natur behæftet med en vis usikkerhed, og desuden er udviklingen i
2013 præget af, at der er tale om implementering af en større reform.
Der er i forudsætningerne bag reformen ikke opstillet forventninger til ande-
len af personer med konkrete diagnoser eller handicaps, der tilkendes før-
tidspension.
Jeg kan oplyse, at der tidligere er blevet tilkendt førtidspension til ca. 200
udviklingshæmmede pr. kvartal. Antallet er faldet efter reformens ikrafttræ-
den den 1. januar 2013, hvor der er blevet tilkendt førtidspension til godt 50-
60 personer med diagnosen udviklingshæmning pr. kvartal, jf. bilag 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Det er fortsat sådan efter reformen, at der skal tilkendes førtidspension til
personer, hvor det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen. Selvom
reglerne er uændret på dette punkt, så er det ikke ensbetydende med, at der
ikke vil ske ændringer i antallet af tilkendelser af førtidspension til menne-
sker med bestemte begrænsninger i funktionsevnen eller diagnoser.
Ændringer i antallet af tilkendelser af førtidspension er naturligvis ikke udtryk
for, at disse mennesker er blevet raske. Men hensigten med reformen er at
sikre, at flere får en bedre hjælp til at kunne komme i gang med uddannelse
eller beskæftigelse – herunder i fleksjob – i stedet for at blive henvist til før-
tidspension.
Man skal være varsom med at vurdere udviklingen i tilkendelser og afslag
generelt i forhold til konkrete diagnoser, da den samme diagnose kan have
vidt forskellige konsekvenser for forskellige mennesker. Selvom diagnosen
er den samme, vil fx et fleksjob være en mulighed for nogle, men ikke for
andre. Derfor skal der altid gennemføres en individuel vurdering af, hvad der
er bedst for det enkelte menneske.
Med indførelsen af ressourceforløb og nedsættelse af timegrænsen for fleks-
job synes jeg, det er naturligt, at kommunerne ønsker at afklare, om nogle af
de borgere, der tidligere ville være blevet tilkendt førtidspension, kan have
gavn af fx et af de såkaldte ”minifleksjob”, måske efter at have deltaget i et
ressourceforløb.
Hvis det efterfølgende viser sig, at en borger ikke kan klare et fleksjob, eller
ikke udvikler sig i et ressourceforløb, kan der tilkendes førtidspension, hvis
kriterierne herfor i øvrigt er opfyldt. Der er altså ikke tale om, at udviklings-
hæmmede, der på nuværende tidspunkt ikke er tilkendt førtidspension, er
afskåret fra at få den tilkendt på et senere tidspunkt.
Som en del af den politiske aftale om reformen følger vi implementeringen af
reformen tæt, herunder udviklingen i antal tilkendelser af førtidspension –
samt visitationen til ressourceforløb og fleksjob. I den sammenhæng vil jeg
have særligt fokus på denne problemstilling.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375155_0003.png
3
Bilag 1: Antal tilkendelser af førtidspension til udviklingshæmmede
Tilkendelser til udviklingshæmmede
1. kvt. 2014
4. kvt. 2013
3. kvt. 2013
2. kvt. 2013
1. kvt. 2013
4. kvt. 2012
3. kvt. 2012
2. kvt. 2012
1. kvt. 2012
4. kvt. 2011
3. kvt. 2011
2. kvt. 2011
1. kvt. 2011
4. kvt. 2010
3. kvt. 2010
2. kvt. 2010
1. kvt. 2010
4. kvt. 2009
3. kvt. 2009
2. kvt. 2009
1. kvt. 2009
4. kvt. 2008
3. kvt. 2008
2. kvt. 2008
1. kvt. 2008
4. kvt. 2007
3. kvt. 2007
2. kvt. 2007
1. kvt. 2007
53
68
63
63
110
254
153
184
185
215
203
216
183
210
221
248
204
167
210
221
194
187
172
185
151
150
106
107
55
Kilde: Ankestyrelsen.
Anm.: Udviklingshæmmede består af personer i diagnose-gruppen ’mental
retardering’ (alle grader af åndssvaghed, debilitet og imbecilitet), jf. WHO’s
sygdomsklassifikation.