Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1377815_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dato: 4. juni 2014
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Beskæftigelsesudvalgs brev af 5. maj
2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 350 (BEU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)
Ansvarlig: mtp
Sagsnr. 2014-3932
Spørgsmål nr. 350:
”Ministerens
bedes redegøre for, hvorledes ministeriet har vejledt kommu-
nerne med hensyn til at afgøre, hvornår der er tale om en "glat sag", dvs. en
sag, hvor al tilgængelig viden om personen viser, at vedkommende aldrig vil
kunne opnå andet forsørgelsesgrundlag end en førtidspension. Ministeren
bedes herunder især redegøre for, hvordan man har vejledt kommunerne i
forhold til unge udviklingshæmmede.”
Svar:
Med reformen af fleksjob og førtidspension blev reglerne for tilkendelse af
førtidspension ændret.
Det fremgår direkte, af det lovforslag der udmønter reformen, at hvis det er
helt åbenbart, at arbejdsevnen er varigt nedsat og ikke kan forbedres ved
deltagelse i et ressourceforløb eller andre foranstaltninger, så kan kommu-
nen gå direkte til tilkendelse af førtidspension.
Som eksempler på sådanne situationer nævnes i lovforslagets bemærknin-
ger: ”Personer,
der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser,
at det er helt åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, skal
stadig kunne tilkendes førtidspension. Det kan fx være borgere med en be-
tydelig nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med
en alvorlig hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de medi-
cinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor progno-
sen er kort levetid, eller at sygdommen er hastigt accelererende.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Som opfølgning på vedtagelsen af lovforslaget, der udmønter reformen af
fleksjob og førtidspension, udsendte ministeriet en vejledningsskrivelse,
skrivelse nr. 9623 af 20.december 2012, hvoraf det fremgår
at, ”Personer
i
alderen 18 til 39 år kan dog tilkendes førtidspension, hvis det er dokumente-
ret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen er
varigt og væsentligt nedsat og ikke vil kunne forbedres”. Det fremgår ligele-
des af skrivelsen,
at ”I
kommunens vurdering, kan der i forhold til kravet om
nedsættelse af arbejdsevnen henses til hidtil gældende praksis for tilkendel-
se af førtidspension. Afgørelsen skal dog træffes under hensyn til de ændre-
de regler om aldersgrænser, deltagelse i ressourceforløb, timetal i fleksjob
m.v., samt til fremtidige praksis på området.”
I relation til de problemstillinger, der kan gøre sig gældende for udviklings-
hæmmede, kan jeg også henvise til, at det fremgår af vejledningen om før-
tidspension, at i de tilfælde, hvor det er helt åbenbart, at en ung person skal
have tilkendt førtidspension, når pågældende fylder 18 år, så bør kommunen
påbegynde behandling af en sag om førtidspension, således at afgørelsen
kan være truffet og udbetalingen af pension kan ske med virkning fra det
fyldte 18. år.
Det er kommunen, der skal foretage et konkret skøn i den enkelte sag på
grundlag af den dokumentation, der er indhentet, herunder de oplysninger
om funktionsevnenedsættelse og behandlingsmuligheder der foreligger.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen