Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dato: 4. juni 2014
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
Under henvisning til Folketingets Beskæftigelsesudvalgs brev af 5. maj
2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 350 (BEU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)
Ansvarlig: mtp
Sagsnr. 2014-3932
Spørgsmål nr. 350:
”Ministerens
bedes redegøre for, hvorledes ministeriet har vejledt kommu-
nerne med hensyn til at afgøre, hvornår der er tale om en "glat sag", dvs. en
sag, hvor al tilgængelig viden om personen viser, at vedkommende aldrig vil
kunne opnå andet forsørgelsesgrundlag end en førtidspension. Ministeren
bedes herunder især redegøre for, hvordan man har vejledt kommunerne i
forhold til unge udviklingshæmmede.”
Svar:
Med reformen af fleksjob og førtidspension blev reglerne for tilkendelse af
førtidspension ændret.
Det fremgår direkte, af det lovforslag der udmønter reformen, at hvis det er
helt åbenbart, at arbejdsevnen er varigt nedsat og ikke kan forbedres ved
deltagelse i et ressourceforløb eller andre foranstaltninger, så kan kommu-
nen gå direkte til tilkendelse af førtidspension.
Som eksempler på sådanne situationer nævnes i lovforslagets bemærknin-
ger: ”Personer,
der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser,
at det er helt åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, skal
stadig kunne tilkendes førtidspension. Det kan fx være borgere med en be-
tydelig nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med
en alvorlig hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de medi-
cinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor progno-
sen er kort levetid, eller at sygdommen er hastigt accelererende.”