Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1368779_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. april 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
341 (BEU alm. del), som hermed besvares.
14. maj 2014
J.nr. 2014 - 3545
Spørgsmål nr. 341:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 16. januar 2014 fra Landsforenin-
gen Voksenmobning Nej Tak om mobning og psykisk arbejdsmiljø, jf. BEU alm.
del – bilag 130.”
Endeligt svar:
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at mobning på arbejdspladsen er uacceptabelt.
Arbejdsmiljøreglerne er klare: Ingen ansatte må udsættes for mobning, og det er
arbejdsgiverne, der har ansvaret for at reglerne overholdes.
Ift. til det konkrete spørgsmål har jeg indhentet bidrag til svaret fra Arbejdstilsynet,
som oplyser følgende:
”Landsforeningen Voksenmobning Nej Tak har i 2012 henvendt sig til Folketingets
Ombudsmand og klaget over Arbejdstilsynets praksis med ikke at bruge samtykke-
erklæringer til at ophæve klagers anonymitet ifm. en klage om mobning på ar-
bejdspladsen.
Som det fremgår af tidligere besvarelsen af BEU spm nr. 251 udtalte Folketingets
Ombudsmand på baggrund af klagen, at Arbejdstilsynets fortolkning af tavsheds-
pligten ikke kunne kritiseres og lagde bl.a. vægt på, at:
Formålet med tavshedspligten er bl.a. at sikre den ansattes anonymitet samt at
beskytte den ansatte mod ansættelsesretlige eller andre repressalier, der eventu-
elt kunne følge af klagen.
Hvis der indføres mulighed for ved samtykkeerklæring at ophæve tavshedsplig-
ten, kan der skabes usikkerhed om tavshedspligtens rækkevidde, og det kan
eventuelt afholde nogle fra at henvende sig til Arbejdstilsynet.
Det er vigtigt for Arbejdstilsynets myndighedsudøvelse både at være og fremstå
som neutral og upartisk i forhold til vurderingen af forholdene på en virksom-
hed. Dette kan vanskeliggøres, hvis Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsynsbe-
søg refererer til klager.
Tavshedspligten begrænser ikke Arbejdstilsynets muligheder for at føre tilsyn
eller træffe afgørelser om mobning, da det er Arbejdstilsynets konstateringer på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tilsynsbesøget, der danner grundlag for Arbejdstilsynets afgørelse – uanset om
tilsynsbesøget foretages på baggrund af en klage eller af andre grunde.
På baggrund af afgørelsen fra Folketingets Ombudsmand har Arbejdstilsynet vur-
deret, at der ikke er grundlag for at indføre samtykkeerklæringer i forbindelse med
sager om mobning, hvilket er i overensstemmelse med Arbejdstilsynets hidtidige
praksis.
Det skal understreges, at klager altid har mulighed for at vælge selv at stå frem og
oplyse, at vedkommende har klaget til Arbejdstilsynet.
Endvidere skal Arbejdstilsynet gøre opmærksom på, at der altid er mulighed for at
klage til Arbejdstilsynet, hvis man enten selv eller en kollega e.l. bliver udsat for
mobning på arbejdspladsen.
Der er desuden en særlig mulighed for at komme i dialog med Arbejdstilsynet om
mobning, idet Arbejdstilsynet har oprettet en hotline om mobning. Her kan man ta-
le med en medarbejder, der er uddannet i at besvare spørgsmål om mobning. Man
kan også kontakte hotlinen, hvis man ønsker vejledning om, hvordan man håndte-
rer eller forebygger situationer med mobning på arbejdspladsen.
I forbindelse med vurdering af en klage kan Arbejdstilsynet desuden tage direkte
kontakt til klager, hvis der er behov for yderligere oplysninger e.l., da klager ikke
er anonym i forhold til Arbejdstilsynet men kun i forhold til sin arbejdsgiver.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets udtalelse.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2