Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 9. april 2014 stillet følgende spørgsmål nr.321(BEU alm. del), som hermed besvares.
5. maj 2014J.nr. 2014-2919
”Der ønskes en redegørelse for samspillet mellem sygedagpengelovens § 7 og rå-dighedsbestemmelserne vedrørende arbejdsløse og herunder, hvor mange timerugentlig ved jobafklaring der skal til for at være fuldt uarbejdsdygtig? Hvordan op-gøres timerne? Medregnes fx pauser og hviletid?”
Retten til sygedagpenge er betinget af, at en person er uarbejdsdygtig på grund afegen sygdom. Afgørelsen af, om en person anses for uarbejdsdygtig, sker på grund-lag af en samlet vurdering af sygdommen og dens indvirkning på den sygemeldtesarbejdsevne.Vurderingen af uarbejdsdygtigheden for ledige sker i forhold til det arbejdsområde,som den pågældende står til rådighed for.I langt de fleste tilfælde er der derfor overensstemmelse mellem vurderingen afuarbejdsdygtighedsbegrebet i sygedagpengelovens §7 og rådighedsbegrebet i ar-bejdsløshedsforsikringsloven.Forsikrede ledige, som erklæres delvist uarbejdsdygtige, har ret til sygedagpengesom ved en fuld sygemelding.Vurderingen af, om en person er fuldt arbejdsdygtig, skeri forhold til det antal ti-mer, som vedkommende før sygemeldingenarbejdede eller stod til rådighed for ar-bejdsmarkedet for.I vurderingen inddrages en række forhold - herunder helbred og arbejdsforholdsamt muligheden for at justere på disse. Det er i den forbindelse ikke muligt enty-digt at angive, hvordan timetalletskalopgøres.Hvis kommunen vurderer, at den ledige er fuldt arbejdsdygtig, men den ledigefastholder at være syg, skal kommunen være opmærksom på borgerens egen opfat-telse af situationen. Det udelukker imidlertid ikke, at der vil være tilfælde, hvorkommunen ikke er enig i borgerens opfattelse. Borgeren kan i sidste ende klage
over kommunens afgørelse til Ankestyrelsen, som udover at være klageinstans og-så har en praksiskoordinerende funktion.Fastholder den ledige også overfor a-kassen at være syg, har a-kassen ikke mulig-hed for, at udbetale arbejdsløshedsdagpenge, da den ledige ikke står til rådighed forarbejdsmarkedet.Dernæst er der tilfælde, hvor udbetalingen af sygedagpenge standses, fordi den sy-gemeldtes lidelse er blevet stationær. Dette hænger sammen med, at sygedagpengeer en korttidsydelse. Det vil sige en ydelse, der er tænkt afløst af en anden forsør-gelsesydelse i de tilfælde, hvor borgeren har en varigt nedsat arbejdsevne.Før udbetalingen af sygedagpenge standses, skal kommunen derfor efter retssik-kerhedslovens § 7a tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltningerfor at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. I denne forbindelse skal borge-ren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages, i det om-fang det skønnes relevant.Hvis kommunen herefter i sin afgørelse lægger en vurdering – herunder en vurde-ring af uarbejdsdygtigheden – til grund, som borgeren ikke er enig i, kan afgørelsenindbringes for Ankestyrelsen.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2