Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1363931_0001.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 9. april 2014 stillet følgende spørgsmål nr.317 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraTroels Lund Poulsen (V).

Spørgsmål nr. 317:

1. maj 2014
”Ministeren bedes gøre rede for, om Arbejdsskadestyrelsen (ASK) ofte eller typiskkommunikerer med virksomheder på en måde, som det fremgår af vedhæftedebrev, hvor det er uklart, om brevet skal besvares eller ej. Ministeren bedes herundervurdere, om det er en rimelig behandling af virksomheden, og om ASK med dentype borgervendt kommunikation forventer at få de rette oplysninger i hænde tilbrug for behandling af en borgers sag?”

Endeligt svar:

Det er helt afgørende for mig, at borgere, der får en arbejdsskade, samt de arbejds-givere og forsikringsselskaber, der bliver involveret i sagen, skal kunne stole på, atder sker en grundig og korrekt sagsbehandling i Arbejdsskadestyrelsen - ikkemindst, fordi afgørelserne har så stor betydning for mange mennesker og deres fa-milier.Arbejdsskadestyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst mig følgende om detkonkrete brev, som har givet anledning til spørgsmålet:”Der er tale om en beklagelig konkret fejl i forbindelse med afsendelsen af brevettil den pågældende arbejdsgiver. Fejlen består i, at medarbejderen i styrelsenssagsbehandlingssystem ikke har fået markeret, at der var tale om et brev til besva-relse og ikke til orientering.Brevet er således ikke et udtryk for Arbejdsskadestyrelsens sædvanlige kommuni-kation, hverken med tilskadekomne, med arbejdsgivere eller med forsikringssel-skaber/Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring”.Jeg henholder mig til Arbejdsskadestyrelsens oplysninger.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen