Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1383505_0001.png
NOTAT
21. maj 2014
Status for myndighedsindsatsen mod social
dumping 2012
1. marts 2014
J.nr. 20140029774
1. kontor/
Myndighedernes aktiviteter
Arbejdstilsynet, SKAT og politiet gennemførte i 2012 og 2013 en række
landsdækkende og regionale aktioner, hvor myndighederne uden varsel
gennemførte udgående kontrol med arbejdspladserne. Der blev afholdt 6
landsdækkende og 18 regionale fællesaktioner i 2012 og 8 landsdækkende og 24
regionale fællesaktioner i 2013. I 2014-2017 vil myndighederne årligt gennemføre
8 landsdækkende og 15 mere målrettede regionale aktioner.
De tre myndigheder gennemfører imellem aktionerne hver især aktiviteter over for
udenlandske virksomheder og arbejdstagere, hvor der er mistanke om social
dumping. Eksempelvis gennemfører Arbejdstilsynet løbende kontrol med
udenlandske virksomheder, der ikke er registreret i RUT, fx via opsøgende kørsel
på bl.a. villaveje.
Resultaterne
Arbejdstilsynet
Resultater på landsdækkende aktioner
På de landsdækkende aktioner fra 1. januar 2012- 1. marts 2014 er der besøgt i alt
1.850 virksomheder og knap hver anden virksomhed har fået en reaktion fra
Arbejdstilsynet.
Det fremgår af tabellen nedenfor, at under de landsdækkende aktioner har
udenlandske virksomheder umiddelbart i gennemsnit fået færre reaktioner end
danske virksomheder. Det skyldes bl.a., at myndighederne har mødt mange
udenlandske ansatte i danske virksomheder, herunder mange udenlandske
enkeltmandsvirksomheder med kontrakt hos danske virksomheder, der i praksis
fungerer som indlejet arbejdskraft hos den danske virksomhed (de såkaldte arme-
ben virksomheder). Eventuelle arbejdsmiljøreaktioner går derfor til den danske
virksomhed, mens besøget
og en eventuel RUT-tiltaleindstilling
registreres på
den udenlandske virksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383505_0002.png
Tabel 1. Antal virksomhedsbesøg i perioden 1. januar 2012 til 1. marts 2014
1. januar 2012 til 1. marts 2014
Fælles kontrolaktioner
Antal besøgte arbejdssteder
Antal besøgte virksomheder
Besøg fordelt på branche
Bygge/anlæg
Det grønne område
Service og rengøring
Industri
Øvrige
Virksomhedernes nationalitet
Danske
Udenlandske
Mulige straffesager i forhold til RUT
Antal arbejdsmiljøreaktioner
Danske virksomheder
Udenlandske virksomheder
Kilde: Arbejdstilsynet
554
296
1.113
737
132
956
138
118
26
39
1.277
1.850
Resultater samlet set
I perioden 1. januar 2012- til 1. marts 2014 har Arbejdstilsynet besøgt over 12.000
arbejdssteder for at kontrollere udenlandske virksomheder. Besøgene er
gennemført som led i Arbejdstilsynets daglige drift, herunder opsøgende kørsel,
samt ovennævnte landsdækkende fællesaktioner. Derudover har Arbejdstilsynet i
perioden sendt 739 tiltaleindstillinger for manglende anmeldelse i RUT til politiet
med anmodning om retslig tiltale og udstedt over 140 administrative bødeforelæg.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383505_0003.png
Tabel 2. Fordeling af arbejdsmiljøaktioner til udenlandske virksomheder
Antal reaktioner 1. januar 2012 til 1. marts
2014
Ulykkesrisici
Krav til egen indsats fx lovpligtig uddannelse
(stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven
Andet
I alt
Kilde: Arbejdstilsynet
3
1
0
0
0
0
0
0
137
251
77
41
5
2
6
54
91
1.741
3
2
0
1
0
4
8
3
746
11
21
2
0
1
2
0
4
77
268
101
43
6
3
12
62
98
2.701
Straks
påbud
1.066
148
Vejledning
mv.
20
16
Forbud
133
0
Påbud
5
720
I alt
1.224
884
Indsats målrettet udenlandske virksomheder i CVR
Med finanslovsaftalen for 2014 blev der afsat i alt 6 mio. kr. årligt i perioden 2014-
2017 til Arbejdstilsynet og Erhvervsstyrelsen henblik på at identificere og
kontrollere udenlandske virksomheder, som omgår RUT-registeret ved at oprette
sig i CVR som en dansk virksomhed eller lignende. På baggrund af bl.a.
oplysninger i CVR har Arbejdstilsynet pr. 1. marts 2014 indledt en styrket kontrol
af sådanne virksomheder. Parallelt hermed udvikler Erhvervsstyrelsen en
kontrolplatform, hvor data om virksomhederne i CVR og RUT sammenholdes med
data fra relevante offentlige datasamlinger og registre, så Arbejdstilsynet og andre
tilsynsførende myndigheder får et bedre grundlag for at udsøge relevante danske og
udenlandske virksomheder.
Erhvervsstyrelsen har foretaget en teknisk afklaring af platformen og er i gang med
at forberede de komponenter som vil indgå i løsningen, samtidig med at der finder
en juridisk afklaring sted omkring adgang til relevante data.
SKAT
Der er indhentet følgende bidrag fra SKAT:
I 2012 har SKAT foretaget 1.433 kontroller. Ud af dem var 1.050 afsluttet pr. 31.
december 2012. Der er i 100 af dem foretaget reguleringer (ændring af moms,
indkomst, skat, AM-bidrag, arbejdsudlejeskat) på i alt godt 47 mio. kr. (inklusiv
knap 10 mio. kr. varslede ændringer i 6 sager). Desuden er der er oversendt syv
sager til behandling for bødeforlæg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383505_0004.png
Reguleringer (fx ændring af moms, indkomst, skat, AM-bidrag, arbejdsudlejeskat
med bagudrettet virkning) samt antal kontroller fordelt på hovedbrancherne, jf.
tabel 3.
Tabel 3. Resultater fordelt på hovedbrancher vedr. 2012
Bygge og anlæg
Service
Det grønne område
Øvrige
18.681.000 kr.
16.365.000 kr.
5.965.000 kr.
6.032.000 kr.
810 kontroller
205 kontroller
189 kontroller
229 kontroller
Anm.: Det grønne område omfatter gartnerier, landbrug, skovbrug mv. Service omfatter rengøring, restaurationsbranchen mv.
I 2013 har SKAT foretaget 2.107 kontroller (inklusiv igangværende sager pr. 1.
januar 2013). Ud af dem er 1.577 afsluttet pr. 31. december 2013, og der er i 324
foretaget reguleringer (ændring af moms, indkomst, skat, AM-bidrag,
arbejdsudlejeskat) på i alt godt 72 mio. kr. (inklusiv knap 16 mio. kr. for varslede
ændringer i 11 sager). Desuden er der oversendt 37 sager til behandling for
bødeforelæg.
Reguleringer (fx ændring af moms, indkomst, skat, AM-bidrag, arbejdsudlejeskat)
samt antal kontroller fordelt på hovedbrancherne fremgår af tabel 4.
Tabel 4. Resultater fordelt på hovedbrancher vedr. 2013
Bygge og anlæg
Service
Det grønne område
Øvrige
33.638.000 kr.
8.069.000 kr.
13.156.000 kr.
17.216.000 kr.
1457 kontroller
145 kontroller
274 kontroller
231 kontroller
Anm.: Det grønne område omfatter gartnerier, landbrug, skovbrug mv. Service omfatter rengøring, restaurationsbranchen mv.
I perioden 1. januar til 25. februar 2014 har SKAT foretaget 702 kontroller. Der er
i 72 af dem foretaget reguleringer (ændring af moms, indkomst, skat, AM-bidrag,
arbejdsudlejeskat) på i alt godt 26 mio. kr. Desuden er der oversendt 7 sager til
behandling for bødeforelæg.
Reguleringer (fx ændring af moms, indkomst, skat, AM-bidrag, arbejdsudlejeskat)
samt antal kontroller fordelt på hovedbrancherne fremgår af tabel 5.
Tabel 5. Resultater fordelt på hovedbrancher for perioden 1. januar til 25. februar
2014
Bygge og anlæg
Service
Det grønne område
Øvrige
7.207.000 kr.
48.000 kr.
7.621.000 kr.
11.160.000 kr.
509 kontroller
35 kontroller
87 kontroller
71 kontroller
Anm.: Det grønne område omfatter gartnerier, landbrug, skovbrug mv. Service omfatter rengøring, restaurationsbranchen mv.
Det kan supplerende oplyses følgende for 1. kvartal 2014:
I perioden 1. januar til 31. marts 2014 har SKAT foretaget 988 kontroller. Der er i
106 af dem foretaget reguleringer (ændring af moms, indkomst, skat, AM-bidrag,
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383505_0005.png
arbejdsudlejeskat) på i alt knap 34,5 mio. kr. Desuden er der oversendt 12 sager til
behandling for bødeforelæg.
Reguleringer (fx ændring af moms, indkomst, skat, AM-bidrag, arbejdsudlejeskat)
samt antal kontroller fordelt på hovedbrancherne fremgår af tabel 6.
Tabel 6. Resultater fordelt på hovedbrancher for perioden 1. januar til 31. marts
2014
Bygge og anlæg
Service
Det grønne område
Øvrige
13.537.000 kr.
48.000 kr.
8.071.000 kr.
12.720.000 kr.
755 kontroller
49 kontroller
95 kontroller
89 kontroller
Anm.: Det grønne område omfatter gartnerier, landbrug, skovbrug mv. Service omfatter rengøring, restaurationsbranchen mv.
SKAT foretager endvidere verificering af de udenlandske virksomheders RUT -
anmeldelser og det efterprøves, hvorvidt de er registreret i hjemlandet. Denne
verificering foretages løbende for alle registreringer, men også i forbindelse med
afvikling af kontroller på arbejdspladser.
Politiet
Der er indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet:
”Rigspolitiet kan vedrørende politis indsats
mod social dumping oplyse følgende:
Politiets opgavevaretagelse i forbindelse med indsatsen mod social dumping er delt
mellem Rigspolitiet og politikredsene. Rigspolitiet har primært en koordinerende
og opfølgende rolle, mens det er politi kredsene, der deltager i den operative
indsats, herunder i relevant omfang i såvel landsdækkende som regionale aktioner
sammen med Arbejdstilsynet og SKAT og opfølgning herpå i form af
efterforskning og straffeforfølgning.
Langt hovedparten af de beløb, der er afsat på finansloven til politiets indsats mod
social dumping, er gået til at dække politikredsenes udgifter i forbindelse med den
operative og efterforskningsmæssige indsats på området, herunder deltagelse i det
store antal landsdækkende og regionale aktioner og opfølgning herpå.
I indsatsperioden 1. marts 2012-31. december 2013 er der registreret i alt 888
anmeldelser fordelt på 630 anmeldelser vedrørende tjenesteydere og 258
anmeldelser vedrørende hvervgivere, medens der er registreret i alt 705 sigtelser
fordelt på 500 sigtelser mod tjenesteydere og 205 sigtelser mod hvervgivere.
Der er i nævnte indsatsperiode truffet 706 afgørelser, heraf 507 afgørelser
vedrørende tjenesteydere og 199 afgørelser vedrørende hvervgivere.
I perioden 1. januar 2014-31. marts 2014 er der registreret 70 anmeldelser fordelt
på 45 anmeldelser vedrørende tjenesteydere og 25 anmeldelser vedrørende
hvervgivere, medens der er registreret 105 sigtelser fordelt på 62 tjenesteydere og
43 hvervgivere.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I denne periode er der truffet afgørelse i 138 sager fordelt på 88 tjenesteydere og 50
hvervgivere.
Tallene for 2012-2014 er baseret på antal registrerede sager i POLSAS pr. 31.
december 2012 og 31. marts 2014. Oplysningerne er behæftet med stor usikkerhed,
da POLSAS er et journaliserings- og sagssystem og ikke et egentligt
statistiksystem. De statistiske oplysninger kan derfor afvige fra tidligere meddelte
oplysninger.
Rigspolitiet kan vedrørende politiets indsats mod ulovlig cabotage oplyse følgende:
Det er besluttet, at der skal ske en styrkelse af den politimæssige indsats over for
ulovlig cabotagekørsel bl.a. gennem en efterforskningsbaseret og analytisk indsats
som et yderligere redskab i politiets indsats på området. Der er prioriteret 3 mio. kr.
til dette formål.
Med hensyn til udmøntningen af den forstærkede indsats på cabotageområdet kan
der indledningsvis henvises til Justitsministeriets tidligere besvarelser af spørgsmål
nr. 684 fra Folketingets Transportudvalg (alm. Del, samling 2011-2012), spørgsmål
nr. 534 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. Del, samling 2012-2013), spørgsmål nr.
955 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. Del, samling 2012-2013) samt spørgsmål
nr. 394 og 305 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. Del, samling 2013-2014).
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 684, blev den forstærkede indsats
mod ulovlig cabotagekørsel forankret i Rigspolitiet, og indsatsen tog udgangspunkt
i Rigspolitiets Færdselssektions målrettede kontrol på tungvognsområdet.
Færdselssektionen blev i 2012 udvidet med yderligere medarbejdere for at kunne
leve op til det øgede krav til antallet af standsede og kontrollerede køretøjer i 2013.
Rigspolitiet fastsatte for 2012 et måltal på 1.500 standsede og kontrollerede
køretøjer for ulovlig cabotagekørsel, og i 2013 blev der fastsat et måltal på 4.500
standsede og kontrollerede køretøjer.
Som oplyst i besvarelsen af spørgsmål nr. 395 blev der som følge af den
forstærkede indsats i 2012 og 2013 standset og kontrolleret henholdsvis 2.458
køretøjer og 5.475 køretøjer for ulovlig cabotagekørsel. De fastsatte måltal blev
således opfyldt. Det bemærkes, at der er tale om ikke låste tal, hvorfor det
registrerede antal standsede køretøjer for en given periode kan ændre sig i
forbindelse med efterfølgende indberetninger.
Pr. 1. januar 2014 varetager tre nyetablerede, regionale og specialiserede
tungvognscentre den forstærkede kontrolindsats med overholdelse af reglerne for
cabotagekørsel i Danmark.
Som oplyst i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål nr. 955 er det Rigspolitiets
forventning, at samlingen af kontrolopgaverne i de tre tungvognscentre vil forbedre
mulighedernes for en effektiv håndhævelse af de komplekse regelsæt på området.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det kan endvidere oplyses, at måltallet for antal standsede og kontrollerede
udenlandske tungvognskøretøjer i 2014 fortsat er 4.500 standsede køretøjer. Med
udgangen af januar kvartal 2014 er der standset og kontrolleret lidt mere end 1.000
udenlandske køretøjer.
Herudover ansættes der to nye medarbejdere i både Tungvognscenter Syd og
Tungvognscenter Øst med henblik på styrkelsen af den analysebaserede
efterforskningsmæssige indsats mod ulovlig cabotagekørsel på landsplan. Det er
Rigspolitiets forventning, at denne forstærkede efterforskningsmæssige indsats
navnlig vil have en præventiv effekt over for ulovlig cabotagekørsel i Danmark.
Endelig bemærkes det, at cabotagekontrollen, som det fremgår ovenfor, udføres
som led i politiets målrettede kontroller på tungvognsområdet. Det betyder, at
politiet også kontrollerer overholdelse af f.eks. køre-/hviletidsreglerne og køretøjets
tekniske stand, ligesom det påses, at chaufføren lovligt kan føre køretøjet.”
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)
Som led i kontrolarbejde i tilknytning til opholdsordningerne for
tredjelandsstatsborgere har STAR i 2012 og 2013 deltaget udvalgte landsdækkende
og regionale fællesaktioner med henblik på at bistå politiet med kontrol af
tredjelandsstatsborgeres ret til ophold og arbejde i Danmark. I 2012 og 2013 deltog
STAR i henholdsvis 7 og 3 aktioner.
På flere af disse aktioner, er der antruffet udenlandske arbejdstagere uden fornøden
opholds- og arbejdstilladelse. Det har ført til anholdelser og forelæggelse for
Udlændingestyrelsens ud- og afvisningsvagt med henblik på udvisning og/eller
bødepålæg fra politiet til såvel arbejdsgivere som arbejdstagere.
Styrelsens deltagelse er indtil videre ad hoc og målrettet brancher, hvor der
erfaringsmæssigt er beskæftiget tredjelandsstatsborgere. STAR forventer også at
deltage i aktioner i 2014.
Erhvervsstyrelsen
Etablering af en serviceskranke
Hensigten med serviceskranken er at skabe én indgang for udenlandske
virksomheder og arbejdstagere til det offentlige Danmark, hvor de kan finde
information og få vejledning om alle relevante danske regler og krav, som de skal
iagttage, når de udfører arbejde i Danmark. Serviceskranken informerer desuden
om den danske arbejdsmarkedsmodels særlige kendetegn. Serviceskranken består
af en hjemmeside
businessinDenmark.dk
og en tilknyttet hotline. Der er
desuden til hjælp for brugerne bl.a. udarbejdet infopamfletter og to
informationsvideoer, der giver en oversigt over de vigtigste regler og aktører på det
danske marked. Videoerne, der kan tilgås fra hjemmesiden, findes i
sprogversionerne engelsk, tysk og polsk.
Styrkelse af Register for Udenlandske Tjenesteydere (RUT-registret)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det nye RUT-register er udvidet til blandt andet at indeholde flere og bedre
tilgængelige oplysninger, herunder validering af adresser, sikring af realtidsdata,
frikøb af data, udvikling af myndighedsmodul, optimeret (og mobil)
søgemuligheder, øget brugervenlighed m.v.
Resultatet af ovenstående er et register, der hjælper udenlandske virksomheder med
at registrere sig korrekt i et stabilt miljø, hvilket giver tilsynsmyndigheder et mere
kvalificeret grundlag for tilsyn med, at også udenlandske tjenesteydere overholder
de danske regler om arbejdsmiljø, sikkerhed og skat.
8