Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. april 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
303 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Mai Mercado (K).
28. oktober 2014
J.nr. 2014 - 3048
Spørgsmål nr. 303:
”Ministeren bedes redegøre for antallet af par på kontanthjælp over 30 år, hvor
husstanden opnår et mindre rådighedsbeløb, såfremt den ene i husstanden går fra
kontanthjælp til beskæftigelse; samt hvor stor en andel dette udgør i forhold til
samtlige par på kontanthjælp i hver af de skitserede familietyper. Besvarelsen øn-
skes udregnet for et par på kontanthjælp, henholdsvis uden børn, med et barn, med
to børn og med tre børn. De gennemsnitlige transportomkostninger ønskes inklude-
ret
.
”
Endeligt svar:
I svar på BEU alm. del spørgsmål 220 af 21. marts 2014 fremgår, at det som ud-
gangspunkt kan betale sig at arbejde for en kontanthjælpsægtefælle, da arbejdsind-
komst ikke modregnes fuldt ud i kontanthjælpen, men at der f.eks. kan være trans-
portomkostninger forbundet med at påtage sig et arbejde.
Som nedenstående opgørelse viser, har stort set alle kontanthjælpspar fortsat en
økonomisk gevinst ved at være i beskæftigelse, når der tages højde for transport-
omkostninger.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er anmodet om bidrag til besvarelse af spørgs-
målet og har svaret følgende:
”En nedgang i rådighedsbeløbet/den disponible indkomst ved overgang fra kon-
tanthjælp til beskæftigelse svarer til en nettokompensationsgrad på over 100 pct.
Nettokompensationsgraden er et mål for, hvor meget den disponible indkomst som
fx kontanthjælpsmodtager udgør i forhold til den disponible indkomst som beskæf-
tiget. Den disponible indkomst er i denne sammenhæng det, man har til rådighed til
husleje, mad, tøj osv., når skatten er betalt.
Man opgør typisk nettokompensationsgraden på individniveau. Men den kan også
opgøres på husstandsniveau, hvor man fx ser på, hvordan den samlede indkomst
for et ægtepar på kontanthjælp ændrer sig, når den ene overgår til beskæftigelse.