Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1413024_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. april 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
302 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Mai Mercado (K).
28. oktober 2014
J.nr. 2014 - 3048
Spørgsmål nr. 302:
”Ministeren bedes redegøre for antallet af par på kontanthjælp over 30 år, hvor
husstanden har en gevinst på mindre end 25 procent i rådighedsbeløb, såfremt den
ene i husstanden går fra kontanthjælp til beskæftigelse samt hvor stor en andel det-
te udgør i forhold til samtlige par på kontanthjælp i hver af de skitserede familiety-
per. Besvarelsen ønskes udregnet for et par på kontanthjælp, henholdsvis uden
børn, med et barn, med to børn og med tre børn. De gennemsnitlige transportom-
kostninger ønskes inkluderet
.
Endeligt svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet er anmodet om bidrag til besvarelse af spørgs-
målet og har svaret følgende:
”En fremgang i rådighedsbeløbet/den disponible indkomst på mindre end 25 pct.
svarer til en nettokompensationsgrad på over 80 pct.
1
Nettokompensationsgraden er et mål for, hvor meget den disponible indkomst som
fx kontanthjælpsmodtager udgør i forhold til den disponible indkomst som beskæf-
tiget. Den disponible indkomst er i denne sammenhæng det, som man har til rådig-
hed til husleje, mad, tøj osv., når skatten er betalt.
Man opgør typisk nettokompensationsgraden på individniveau. Men den kan også
opgøres på husstandsniveau, hvor man fx ser på, hvordan den samlede indkomst
for et ægtepar på kontanthjælp ændrer sig, når den ene overgår til beskæftigelse.
Tabel 1 viser således antallet og andelen af par, hvor begge modtager kontanthjælp
og er over 30 år, og som har en nettokompensationsgrad på over 80 pct. opgjort på
husstandsniveau. Beregningerne tager højde for modregning i ægtefælles/samlevers
kontanthjælp, aftrapning af boligstøtte og økonomisk friplads til børn i daginstitu-
tion samt transportudgifter til og fra arbejde.
Det bemærkes, at tallene bygger på en række beregningstekniske antagelser og er
forbundet med usikkerhed.
1
(100/80 - 1)*100 = 25.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413024_0002.png
Tabel 1. Gifte og samlevende kontanthjælpspar opdelt efter antal børn og
nettokompensationsgrad
Nettokompensationsgrad over 80 pct.
Alle
Ja
Antal børn
Ingen
1 eller flere børn
Alle
Antal
400
1.500
1.900
Pct.
44
94
76
Antal
500
100
600
Nej
Pct.
56
6
24
Antal
900
1.600
2.500
Anm.: Gifte og samlevende kontanthjælpspar, hvor begge er 30 år eller derover. Kontanthjælpspar omfatter par, hvor
begge har været fuldt ledige i det pågældende kalenderår, herunder personer i støttet beskæftigelse (ekskl. fleksjob),
og som har haft kontanthjælp som dominerende overførselsindkomst. Nettokompensationsgraden er opgjort på hus-
tandsniveau. Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011 og under forudsætning af, at skattereformen fra
2012 og kontanthjælpsreformen er fuldt indfaset.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen.
Det bemærkes desuden, at tallene ikke uden videre kan sammenholdes med oplys-
ningerne i besvarelsen af BEU alm. del spørgsmål 301. For det første er der her tale
om beregninger baseret på deltaljerede registeroplysninger om en repræsentativ
stikprøve af befolkningen, mens BEU alm. del spørgsmål 301 viser stiliserede be-
regningseksempler for udvalgte familietyper.
Fx er det ikke alle kontanthjælpsmodtagere, der modtager boligstøtte. Dette bidra-
ger alt andet lige til at reducere antallet af kontanthjælpspar med en nettokompen-
sationsgrad over 80 pct.
For det andet er beregningerne foretaget under forudsætning af, at skattereformen
fra 2012 er fuldt indfaset, herunder den afdæmpede regulering af overførselsind-
komsterne. Dette bidrager også til at reducere antallet af kontanthjælpspar med en
nettokompensationsgrad over 80 pct. (sammenholdt med 2014-reglerne, der ligger
til grund for besvarelsen af BEU alm. del spørgsmål 301).
Endelig bemærkes det, at pensionsindbetalinger metodemæssigt behandles forskel-
ligt i en standard familietypeberegning og i beregninger af nettokompensationsgra-
der baseret på registeroplysninger. Således indgår nettopensionsindbetalinger, dvs.
værdien af arbejdsgiveradministrerede pensionsindbetalinger og ATP efter skat, i
nærværende beregninger af nettokompensationsgrader, mens der er set bort herfra i
familietypeberegningerne i besvarelsen af BEU alm. del spørgsmål 301.
Når der tages hensyn til nettopensionsindbetalinger, vil antallet af par med en net-
tokompensationsgrad over 80 pct. alt andet lige være lavere.
Som det fremgår af tabellen, er der ikke – som ønsket – foretaget en detaljeret op-
deling i forhold til antallet af børn. Det skyldes, at den stikprøve af befolkningen,
der ligger til grund for beregningerne, ikke er stor nok til, at der kan foretages en
sådan opdeling inden for en rimelig grad af usikkerhed.”
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skal afslutningsvist understreges, at det kan betale sige at arbejde for langt de
fleste,
og med skattereformen og kontanthjælpsreformen kommer det til at
kunne betale sig endnu bedre for endnu flere.
Når skattereformen og kontanthjælpsreformen er fuldt indfaset, vil 99 pct. af
befolkningen have mindst 1.000 kr. ud af at være i beskæftigelse.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
3