Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1413010_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. april 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
301 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Mai Mercado (K).
28. oktober 2014
J.nr. 2014 - 3048
Spørgsmål nr. 301:
”I forlængelse af ministerens svar på BEU alm. del - spørgsmål 220, bedes ministe-
ren oplyse, hvor meget en ægtefælle, forudsat at begge er på kontanthjælp uden
yderligere indtægter og er over 30 år, skal tjene, for at gevinsten i parrets rådig-
hedsbeløb ved at tage et arbejde er over 25 procent, dvs. en nettokompensations-
grad på mindre end 80 procent? Besvarelsen ønskes udregnet for et par på kontant-
hjælp, henholdsvis uden børn, med et barn, med to børn og med tre børn. De gen-
nemsnitlige transportomkostninger ønskes inkluderet.”
Endeligt svar:
I svar på BEU alm. del spørgsmål 220 af 21. marts 2014 fremgår, at det som ud-
gangspunkt kan betale sig at arbejde for en kontanthjælpsægtefælle, da arbejdsind-
komst ikke modregnes fuldt ud i kontanthjælpen, men at der f.eks. kan være trans-
portomkostninger forbundet med at påtage sig et arbejde, som ikke gør sig gælden-
de for kontanthjælpsmodtagere. Besvarelsen af BEU 303 viser imidlertid, at stort
set alle kontanthjælpspar fortsat har en økonomisk gevinst ved at være i beskæfti-
gelse, når der tages højde for transportomkostninger.
Her spørges til, hvor meget en kontanthjælpsmodtager, der er gift med en anden
kontanthjælpsmodtager, skal tjene, for at ægteparret tilsammen opnår en fremgang
i rådighedsbeløbet på 25 pct.
1
Det svarer til en fremgang i den disponible indkomst
på mellem 4.300 og 6.100 kr. om måneden for de angivne familietyper.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er anmodet om bidrag til besvarelse af spørgs-
målet og har svaret følgende:
”Nettokompensationsgraden er et mål for, hvor meget den disponible indkomst
som fx kontanthjælpsmodtager udgør i forhold til den disponible indkomst som be-
skæftiget. Den disponible indkomst er i denne sammenhæng det, man har til rådig-
hed til husleje, mad, tøj osv., når skatten og transportudgifter er betalt.
1
En nettokompensationsgrad på 80 pct. svarer til en fremgang i rådighedsbeløbet/den di-
sponible indkomst på 25 pct., idet (100/80 - 1)*100 = 25.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nettokompensationsgraden kan opgøres på forskellige måder. Typisk bliver den
opgjort på individniveau. Men den kan også opgøres på husstandsniveau, hvor man
fx ser på, hvordan den samlede indkomst for et ægtepar på kontanthjælp ændrer
sig, når den ene overgår til beskæftigelse.
Tabel 1-4 viser – for de ønskede familietyper – en række eksempler, der kan bidra-
ge til at belyse den årsløn, der kræves, for at et ægtepar på kontanthjælp har en net-
tokompensationsgrad under 80 pct., hvor nettokompensationsgraden er opgjort på
husstandsniveau.
Det bemærkes, at der er tale om stiliserede beregninger, der tegner et øjebliksbille-
de af den økonomiske tilskyndelse til at finde beskæftigelse for en række hypoteti-
ske familietyper. Således vil den økonomiske tilskyndelse til at finde beskæftigelse
– som fx opgjort ved nettokompensationsgraden – øges væsentligt for den anden
ægtefælle, hvis den ene allerede er i arbejde.
Beregningerne tager højde for modregning i ægtefælles kontanthjælp, aftrapning af
boligstøtte og økonomisk friplads til børn i daginstitution samt transportudgifter til
og fra arbejde. De gennemsnitlige månedlige transportudgifter for de pågældende
familietyper er anslået til omtrent 500 kr. svarende til 6.000 kr. årligt, og det er i
øvrigt lagt til grund for beregningerne, at afstanden mellem arbejde og bopæl er
under 25 km, således at den beskæftigede ægtefælle ikke er berettiget til befor-
dringsfradrag.
Af tabellerne fremgår for hver familietype den årlige bruttolønindkomst, der netop
sikrer, at nettokompensationsgraden kommer under 80 pct.
Det ses, at den krævede bruttolønindkomst i alle eksemplerne indebærer, at der
sker fuld modregning i den ikke-beskæftigede ægtefælles kontanthjælp, og at bo-
ligstøtten er helt aftrappet.
Det bemærkes, at der til brug for beregningerne udelukkende er set på ændringer i
den årlige bruttolønindkomst á 1.000 kr. Fx ville nettokompensationsgraden i ek-
semplet med et ægtepar på kontanthjælp uden børn, jf. tabel 1, være kommet op på
80 pct. eller derover, hvis den årlige bruttolønindkomst havde været 382.000 kr. i
stedet for 383.000 kr.
Det bemærkes desuden, at det i praksis vil være forskelligt fra par til par, hvor stor
den årlige bruttolønindkomst skal være, for at nettokompensationsgraden kommer
under 80 pct. Blandt andet vil det afhænge af, om de bor til leje, hvor stor husleje
de har, af skatteprocenten i den kommune, de bor i, og en lang række andre for-
hold.
Endelig bemærkes det, at man i denne sammenhæng bør hæfte sig ved, at andre
forhold end den økonomiske tilskyndelse, fx opgjort ved nettokompensationsgra-
den, også spiller en vigtig rolle for deltagelsen på arbejdsmarkedet.
For det første kan kontanthjælp ikke uden videre vælges som alternativ til beskæf-
tigelse som følge af rådighedsforpligtelsen i kontanthjælpssystemet. For det andet
vil tilfredsstillelsen ved at bidrage aktivt på arbejdsmarkedet, fællesskabet med ar-
bejdskollegaer og betydningen af at kunne forsørge sig selv betyde, at en del væl-
ger at arbejde, selv om de økonomisk set ikke har så meget ud af det.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413010_0003.png
Det at være i arbejde kan også i sig selv bane vejen for et bedre lønnet job over tid
– eller gennem et styrket netværk hjælpe ens ægtefælle til at få fodfæste på ar-
bejdsmarkedet, hvis der fx er tale om et par på kontanthjælp, hvor den ene kommer
i job.
Tabel 1. Kontanthjælpspar uden børn
Begge ægtefæller modtager
kontanthjælp
Den ene ægtefælle modtager
Kontanthjælp, og den anden er
beskæftiget
------------------------------- kr. pr. måned ------------------------------
Lønindkomst ………………………….........
Indbetaling til ATP …………………………
Bruttolønindkomst ……………………....
Kontanthjælp ………………………………
Boligstøtte ………………………………....
Børne- og ungeydelse ……………………
Samlet overførselsindkomst……………..
Samlet indkomst ………...........................
Indbetaling til ATP ………………………..
Arbejdsmarkedsbidrag …………………..
Indkomstskat ……………………………...
Daginstitutionsbetaling …………………..
Transportudgifter til og fra arbejde ……..
Disponibel indkomst ……………………...
Forskel i disponibel indkomst …………….
Nettokompensationsgrad, pct. …………
0
180
180
21.198
779
0
21.977
22.157
-180
0
-4.965
0
0
17.012
4.296
79,8
31.827
90
31.917
0
0
0
0
31.917
-90
-2.546
-7.472
0
-500
21.308
Anm.: Ægtepar, hvor begge voksne er over 30 år. Lønindkomst ekskl. arbejdsgiveradministreret pensionsindbetaling.
Huslejen udgør ca. 73.000 kr. årligt og dækker leje af en 100 m2 lejlighed. Pris- og lønniveau samt gældende regler i
2014. Gennemsnitlig kommune- og kirkeskat (kun den ene ægtefælle antages at være medlem af folkekirken). Den
månedlige lønindkomst svarer til en årsløn på 383.000 kr. og en timeløn på 199,06 kr.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413010_0004.png
Tabel 2. Kontanthjælpspar med 1 barn
Begge ægtefæller modtager
kontanthjælp
Den ene ægtefælle modtager
Kontanthjælp, og den anden er
beskæftiget
------------------------------- kr. pr. måned ------------------------------
Lønindkomst ………………………….........
Indbetaling til ATP …………………………
Bruttolønindkomst ……………………....
Kontanthjælp ………………………………
Boligstøtte ………………………………....
Børne- og ungeydelse ……………………
Samlet overførselsindkomst……………..
Samlet indkomst ………...........................
Indbetaling til ATP ………………………..
Arbejdsmarkedsbidrag …………………..
Indkomstskat ……………………………...
Daginstitutionsbetaling …………………..
Transportudgifter til og fra arbejde ……..
Disponibel indkomst ……………………...
Forskel i disponibel indkomst …………….
Nettokompensationsgrad, pct. …………
0
180
180
28.226
694
1.162
30.082
30.262
-180
0
-7.552
-912
0
21.618
5.434
79,9
43.327
90
43.417
0
0
1.162
1.162
44.579
-90
-3.466
-11.900
-1.571
-500
27.052
Anm.: Ægtepar, hvor begge voksne er over 30 år, og med ét barn i børnehave. Lønindkomst ekskl. arbejdsgiverad-
ministreret pensionsindbetaling. Huslejen udgør ca. 73.000 kr. årligt og dækker leje af en 100 m2 lejlighed. Pris- og
lønniveau samt gældende regler i 2014. Gennemsnitlig kommune- og kirkeskat (kun den ene ægtefælle antages at
være medlem af folkekirken). Den månedlige lønindkomst svarer til en årsløn på 521.000 kr. og en timeløn på
270,79 kr.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413010_0005.png
Tabel 3. Kontanthjælpspar med 2 børn
Begge ægtefæller modtager
kontanthjælp
Den ene ægtefælle modtager
Kontanthjælp, og den anden er
beskæftiget
------------------------------- kr. pr. måned ------------------------------
Lønindkomst ………………………….........
Indbetaling til ATP …………………………
Bruttolønindkomst ……………………....
Kontanthjælp ………………………………
Boligstøtte ………………………………....
Børne- og ungeydelse ……………………
Samlet overførselsindkomst……………..
Samlet indkomst ………...........................
Indbetaling til ATP ………………………..
Arbejdsmarkedsbidrag …………………..
Indkomstskat ……………………………...
Daginstitutionsbetaling …………………..
Transportudgifter til og fra arbejde ……..
Disponibel indkomst ……………………...
Forskel i disponibel indkomst …………….
Nettokompensationsgrad, pct. …………
0
180
180
28.226
1.249
2.077
31.552
31.732
-180
0
-7.527
-1.300
0
22.725
5.719
79,9
46.493
90
46.583
0
0
2.077
2.077
48.660
-90
-3.720
-13.407
-2.501
-500
28.444
Anm.: Ægtepar, hvor begge voksne er over 30 år, og med to børn i hhv. børnehave og SFO. Lønindkomst ekskl. ar-
bejdsgiveradministreret pensionsindbetaling. Huslejen udgør ca. 73.000 kr. årligt og dækker leje af en 100 m2 lejlig-
hed. Pris- og lønniveau samt gældende regler i 2014. Gennemsnitlig kommune- og kirkeskat (kun den ene ægtefælle
antages at være medlem af folkekirken). Den månedlige lønindkomst svarer til en årsløn på 559.000 kr. og en time-
løn på 290,54 kr.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413010_0006.png
Tabel 4. Kontanthjælpspar med 3 børn
Begge ægtefæller modtager
kontanthjælp
Den ene ægtefælle modtager
Kontanthjælp, og den anden er
beskæftiget
------------------------------- kr. pr. måned ------------------------------
Lønindkomst ………………………….........
Indbetaling til ATP …………………………
Bruttolønindkomst ……………………....
Kontanthjælp ………………………………
Boligstøtte ………………………………....
Børne- og ungeydelse ……………………
Samlet overførselsindkomst……………..
Samlet indkomst ………...........................
Indbetaling til ATP ………………………..
Arbejdsmarkedsbidrag …………………..
Indkomstskat ……………………………...
Daginstitutionsbetaling …………………..
Transportudgifter til og fra arbejde ……..
Disponibel indkomst ……………………...
Forskel i disponibel indkomst …………….
Nettokompensationsgrad, pct. …………
0
180
180
28.226
1.804
2.992
33.022
33.202
-180
0
-7.527
-1.250
0
24.245
6.095
79,9
48.743
90
48.833
0
0
2.992
2.992
51.825
-90
-3.900
-14.495
-2.501
-500
30.340
Anm.: Ægtepar, hvor begge voksne er over 30 år, og med tre børn, hvoraf to går i hhv. børnehave og SFO, og ét barn
ikke går i daginstitution. Lønindkomst ekskl. arbejdsgiveradministreret pensionsindbetaling. Huslejen udgør ca.
73.000 kr. årligt og dækker leje af en 100 m2 lejlighed. Pris- og lønniveau samt gældende regler i 2014. Gennemsnit-
lig kommune- og kirkeskat (kun den ene ægtefælle antages at være medlem af folkekirken). Den månedlige lønind-
komst svarer til en årsløn på 586.000 kr. og en timeløn på 304,57 kr.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
6