Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 2. april 2014 stillet følgende spørgsmål nr.300(BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fraFinnSørensen(EL).
11 april 2014J.nr. 2014-0024270
”Vil ministeren oplyse, om det er i overensstemmelse med lovgivningen, at kom-munerne trækker borgere på kontanthjælp i ydelse, hvis borgerne har fravær pga.børns sygdom, når dette fravær strækker sig ud over to dage?”
Jeg kan oplyse, at en person, som modtager kontanthjælp, ikke skal stå til rådighed,hvis den pågældende er nødt til at passe sine børn, og der ikke kan anvises andenpasningsmulighed.Bestemmelsen omfatter også den situation, hvor fraværet kan henføres til barnetssygdom. Bestemmelsen indebærer imidlertid ikke, at en person fx automatisk harret til ”barns første eller anden sygedag”. Det forudsættes således, at personen i alletilfælde har forsøgt at skaffe pasningsmulighed til barnet. En vurdering af om denpågældendes fravær er gyldigt beror således på en konkret vurdering, og afgørendeer i denne forbindelse, om det er muligt at skaffe anden pasningsmulighed til bar-net.For så vidt angår praksis på området kan jeg kan henvise til, at Ankestyrelsen iPrincipafgørelse A-27-08 fandt, at en kontanthjælpsmodtager, der udeblev fra sitaktiveringstilbud, havde en rimelig grund til udeblivelsen, idet hendes barn havdeinfluenza, og hun ikke havde anden pasningsmulighed for barnet under sygdom-men. Kommunen kunne derfor ikke trække i hendes kontanthjælp for de tre dage,hun udeblev fra arbejdet for at passe sit syge barn. I det konkrete tilfælde oriente-rede kontanthjælpsmodtageren arbejdsgiveren om sygdom.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen