Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 8. oktober 2013 stillet følgende spørgsmålnr.28 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønskefraHans Andersen(V).
9. april 2014J.nr. 2014-2280
”Vil ministeren redegøre for, hvor stor en økonomisk gevinst en svensk kontant-hjælpsmodtager opnår ved at tage et tjenerjob i København i forhold til en danskkontanthjælpsmodtager?”
Beskæftigelsesministeriet har foranlediget af nærværende spørgsmål samt BEUspørgsmål nr. 27 (alm. del) af 8. oktober 2013 rettet henvendelse til de relevantesvenske myndigheder (Socialdepartementet). De svenske myndigheder har i denforbindelse oplyst, at de ikke foretager nationale opgørelser af kontanthjælpsmod-tageres økonomiske gevinst ved at tage arbejde.Hvis en dansk og en svensk kontanthjælpsmodtager tager det samme job til densamme løn i København, vil forskellen i deres økonomiske gevinst i udgangspunk-tet svare til forskellen på deres rådighedsbeløb som kontanthjælpsmodtagere i deresrespektive hjemland.En direkte sammenligning af kontanthjælpsmodtageres rådighedsbeløb i Danmarkog Sverigeforudsætter, at der gennemføres sammenlignelige familietypeberegnin-ger i de to lande, idet systemerne på forskellig vis tager højde for den konkrete si-tuation, som den enkelte modtager befinder sig i, jf. også besvarelsen af BEUspørgsmål nr. 457 (alm. del) og BEU spørgsmål nr. 107 (alm. del). Beskæftigel-sesministeriet har ikke mulighed for at foretage sådanne beregninger for andre lan-de på baggrund af foreliggende oplysninger.Den økonomiske gevinst for en udlænding ved at tage arbejde i Danmark vili øv-rigt afhænge af, hvorvidt den pågældende vælger at bosætte sig i Danmark, ellerom vedkommende arbejder som grænsearbejder. Dette har blandt andet betydningfor skatteforhold samt bidrag og rettigheder under den sociale sikring. Endviderevil det have betydning for, hvorvidt den pågældende eventuelt vil skulle afholdeudgifter til dobbelt husførelse eller om der ville skulle tages højde for transportud-gifter.
OECD opgør for deres medlemslande de gennemsnitlige effektive skattesatser, sommåler i hvilket omfang, skatter og bortfald af overførsler tilsammen reducerer denøkonomiske gevinst ved at tage arbejde. De effektive skattesatser beregnes for enrække familietyper men forholder sig ikke til, hvor repræsentative eksemplerne erfor ledige i de enkelte lande. De svenske myndigheder har, som svar på den danskehenvendelse, tilkendegivet, at de deler Beskæftigelsesministeriets opfattelse af, atOECD’s effektive skattesatser ikke i alle tilfælde giver et retvisende indtryk af detøkonomiske incitament for kontanthjælpsmodtagere til at tage arbejde i det enkelteland.For så vidt angår danske kontanthjælpsmodtageres økonomiske gevinst ved at værebeskæftiget, henvises til besvarelsen af BEU spørgsmål nr. 27 (alm. del) af 8. okto-ber 2013.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2