Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1359748_0001.png
1359748_0002.png
1359748_0003.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 19. marts 2014 stillet følgende spørgsmålnr.273 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønskefraJakob Engel-Schmidt(V).
16. april 2014J.nr. 2014-2792
Spørgsmål nr.273:
”Hvordan har udviklingen over de seneste fem år været i antal personer, der førhenville have været omfattet af reglen om starthjælp? Hvad er beskæftigelsesfrekven-sen over de seneste fem år for denne gruppe af personer? Endvidere bedes ministe-ren oplyse den provenuemæssige effekt inklusiv tilbageløb og ændret adfærd somfølge af afskaffelse af starthjælpen opgjort pr år?”Endeligt svar:
Der er i spørgsmål 273-277 spurgt om en række forhold vedrørende starthjælp,kontanthjælpsloftet, 225-timers-reglen, 500-kroners-nedsættelsen og introduktions-ydelsen. Disse spørgsmål besvares samlet i det følgende.Særreglerne i kontanthjælpssystemet: starthjælp, introduktionsydelse, kontant-hjælpsloftet, 225-timers-reglen og 500-kroners-reglen blev afskaffet i 2011 medvirkning fra 1. januar 2012.Skøn over antallet omfattet af de afskaffede særregler i kontanthjælpssystemet iperioden 2009-2013Af tabel 1 fremgår antallet af personer omfattet af starthjælp, kontanthjælpsloftet,500-kroners-nedsættelsen, 225-timers-reglen og/eller introduktionsydelseni perio-den 2009-2013.Da særreglerne blev afskaffet med virkning fra 2012 findes der ikke opgørelserover, hvor mange personer der ville have været omfattet af dissei 2012 og 2013. Iforbindelse med afskaffelsen af særreglerne,blev der skønnet over merudgifternesom følge heraf. Skønnet for 2012 og 2013 bygger på den forventede udvikling,der blev lagt til grund for vurderingen af de økonomiske konsekvenser i lovforsla-get, (L 36 af 21. november 2011, Lovom ophævelse af starthjælpen, loft over kon-tanthjælpen, 500-kroners-nedsættelsen,225-timers-reglen, introduktionsydelsenm.v.).Det skønnes, at der ville have været en øget tilgang til introduktionsydelse og start-hjælp. Skønnet bygger på de forudsætninger om en øget tilgang af flygtninge ogindvandrere, der blev lagt til grund i lovforslaget, som ophæver reglerne om de toydelser.
Loft over kontanthjælp, 500-kroners-reglen og 225-timers-reglen adskiller sig frastarthjælp og introduktionsydelse, da der ikke er tale om ydelser, men regler i kon-tanthjælpssystemet, som kontanthjælpsmodtagere kan have været berørt af i varie-rende omfang.Opgørelserne for disse grupper indeholder i alle årene et element af skøn. I perio-den 2009-2011er opgørelsenforetaget på baggrund af sammenkøringer af forskelli-ge administrative data. På baggrund af disse sammenkøringerer der foretaget etskøn over hvor mange, der vurderes at leve op til kravet om at være omfattet af enaf disse tre særregler.Tabel 1Antal fuldtidspersoner berørt af hhv. starthjælp, loft over kontanthjælp, 500-kroners-reglen,225-timers-reglen samt introduktionsydelse.20093.6002.8005.800*7.700*250*20103.9002.4006.000*7.400*200*20113.9004.0006.000*7.800*400*20124.000*5.300*6.000*7.800*400*20134.800*6.100*6.000*7.800*400*
StarthjælpIntroduktionsydelse2Loft over kontanthjælp3500-kroners-reglen4225 timers reglen5
1
Kilde: 1. Danmarks Statistik (2009-2011), Lovforslag nr. L 36 (2012 og 2013). 2. Antallet er opgjort pba. DUT-notat in-deholdende de økonomiske konsekvenser af afskaffelsen af introduktionsydelsen.3. KMD-Aktiv.4. KMD-Aktiv.5.DREAM.Anm.: Samme person kan have været berørt af flere regler på samme tid. Alle tal er afrundet til nærmeste 100 perso-ner. Antal berørte personer af 225-timers-reglen i tabellen indeholder kun nye tilfælde. Dvs. antallet, som har mistetkontanthjælpen i det givne år som følge af timereglen. Hermed vil personer, som har mistet kontanthjælpen tidligere ogfortsat ikke modtager ydelsen ikke indgår i opgørelsen. Opgørelsen af 500-kroners-reglen hviler på gennemsnitsbe-regninger af udvalgte måneder. Skøn er angivet med *.
BeskæftigelsesfrekvenserPå det foreliggende grundlag er det ikke muligt atopgøre beskæftigelsesfrekvenserfor personer, der har været eller ville have været omfattet af de 5 særregler i perio-den 2009-2013.Dette skyldes, at man ikke ved, om disse personer ville have haft enanden ydelse eller været i beskæftigelse. Samtidig indeholder en række opgørelserelementer af skøn over varighed og antallet af personer, der er berørt, hvorfor detikke er muligt, at følge den enkelte person over tid.Økonomiske konsekvenserDe direkte økonomiske konsekvenser af at afskaffede 5 særregler fremgår af tabel2 ogerskønnet på baggrund af oplysninger i lovforslaget (L 36 af 21. november2011, Lovom ophævelse af starthjælpen, loft over kontanthjælpen, 500-kroners-nedsættelsen,225-timers-reglen, introduktionsydelsen m.v.).Det fremgår her, at afskaffelsen af alle særreglerne tilsammen skønnes at havemedført direkte merudgifter på hhv. 290 og 310 mio. kr. efter skat og tilbageløb i2012 og 2013.Ved ændrede incitamenter indtræder adfærdseffekterne først hen over årene, idetarbejdsmarkedet skal tilpasse sig det ændrede arbejdsudbud. Denne tilpasningsha-stighed afhænger bl.a. af konjunkturerne.Det er derfor ikke muligt at skønne over de faktiske beskæftigelseseffekter og der-ved de økonomiske konsekvenser i 2012 og 2013, inkl. adfærdsvirkningerne.
2
Der henvises i stedet til besvarelsen af BEU 340 fra 15. september 2013, hvor detskønnes, at afskaffelsen af særordningerne på kontanthjælpsområdet tilsammenmedfører en permanent forværring af den strukturelle saldo på 470 mio. kr. (2013pl), hvoraf hovedparten af virkningen henføres til afskaffelsen af starthjælpen ogintroduktionsydelsen.Tabel 2Provenumæssige konsekvenser af afskaffelsen af kontanthjælpsloftet, 225-timers-reglen,starthjælpen, introduktionsydelsen og 500-kroners-nedsættelsen, efter skat og tilbageløbekskl. adfærd (2014pl).Mio. kr. 2014plKontanthjælpsloftet inkl. forhøjet beskæfti-gelsesfradrag225-timersreglenStarthjælpIntroduktionsydelse500-kroners-nedsættelsenAfledte konsekvenser herunder boligstøtte,daginstitutionsbetaling, ATP mv.I altAnm.: Tallene er afrundet til hele 10 mio. kr.
2012
2013
-20-30-100-140-40
-20-30-110-160-40
50-290
50-310
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3