Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
Resultater fra Brugerundersøgelse 2013December 2013
0
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
Rapportens indhold
1. Formålet med brugerundersøgelsen
2. Undersøgelsens gennemførelse og validitet2.1 Gennemførelse af dataindsamlingen2.2 Datagrundlag2.3 Analyse af frafald2.4 Validitet af datagrundlaget3. Resultater3.1 Overordnet vurdering af Arbejdstilsynet samt forslag til forbedringer3.2 Generelle barrierer for arbejdsmiljøarbejdet3.3 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg3.4 Smiley-ordningen3.5 Arbejdstilsynets support (callcenter, www.at.dk, temaside om sundhedsfremme)4. Anbefalinger5. Bilag1� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
1. Formålet med brugerundersøgelsen•Brugerundersøgelsen skal afdække, hvorledes virksomheder, der har modtaget tilsyn fra AT, generelt opfatter AT's indsatsog support
•Undersøgelsen skal bidrage til at indkredse relevante forbedringsområder i AT's tilsynsarbejde og øvrigevirksomhedsservice
•Undersøgelsen skal vise, hvordan virksomhederne oplever de to hovedaktiviteter – Risikobaserede tilsyn og Særligeindsatser
•Udvalgte resultater skal sammenstilles med resultater fra tilsvarende undersøgelse i 2012 for at følge udviklingen. Her vilder dog være forbehold, idet tilsyn kan fokusere på skiftende brancher år for år. Der er et særligt forbehold for skiftendebrancher inden for de Særlige indsatser, der i 2012 var rettet mod virksomheder inden for branchegrupperne:’Transportmidler’, ’Transport af passagerer’ samt ’Træ og møbel’. I 2013 har det været virksomheder inden for grupperne:’Metal og maskiner’, ’Dagtilbud til børn og voksne’ samt ’Rengøring’.
2
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
Rapportens indhold
1. Formålet med brugerundersøgelsen
2. Undersøgelsens gennemførelse og validitet2.1 Gennemførelse af dataindsamlingen2.2 Datagrundlag2.3 Analyse af frafald2.4 Validitet af datagrundlaget3. Resultater3.1 Overordnet vurdering af Arbejdstilsynet samt forslag til forbedringer3.2 Generelle barrierer for arbejdsmiljøarbejdet3.3 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg3.4 Smiley-ordningen3.5 Arbejdstilsynets support (callcenter, www.at.dk, temaside om sundhedsfremme)4. Anbefalinger5. Bilag3� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
2.1 Gennemførelse af dataindsamlingen•Brugerundersøgelsen er udarbejdet med udgangspunkt i tilsvarende undersøgelser fra 2011 og 2012 og tilpassetspecifikke AT ønsker (primært for at afdække virksomhedernes aktiviteter inden varslede risikobaserede tilsyn samtuddybe årsager i tilfælde af, at virksomheden oplever et begrænset udbytte af besøg)
•Undersøgelsen er gennemført som elektronisk survey med CapaHouse som distributør og garant for anonymitet (mailmed link til spørgeskema)
•Spørgsmål er kvalitetstestet i pilottest ultimo august 2013•Brugerundersøgelsen er lanceret på mail den 4. september 2013•Mailen indeholdt opfordring til eventuelt at videresende henvendelse internt i virksomheden, da mailadresse påkontaktperson ikke var kendt i alle tilfælde
•Der er udsendt tre generelle påmindelser samt to opfordringer til at færdiggøre ufuldstændige besvarelser. Dertil er derfremsendt en række individuelle mails i de tilfælde, hvor en repræsentant fra virksomheden fx har oplyst kontaktdata påanden relevant modtager eller har fremsendt spørgsmål eller anmodninger.
•Dataindsamlingen lukkede den 11. oktober
4
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
2.2.1 Datagrundlag•AT har tilfældigt udvalgt 1.765 virksomheder ud af ca. 12.000 virksomheder, der har fået ”Risikobaseret tilsyn” i 1. og 2.kvt. 2013. Det svarer til lidt over en syvendedel af alle Risikobaserede tilsyn i perioden.
•Dertil har AT udvalgt samtlige 192 virksomheder, der i samme periode er besøgt som led i de ”Særlige indsatsbesøg”, oghvor der er gennemført både 1. og 2. tilsynsbesøg (og hvor mail-adresse er registreret).
•Blandt de i alt 1.957 virksomheder var der 60 virksomheder, der ikke modtog spørgeskemaet pga. invalide mailadresser,virksomheder der var lukket o.lign.
•Således omfatter surveyet i alt 1.897 virksomheder fordelt med 189, der har modtaget ”Særlige indsatsbesøg” og 1708risikobaserede tilsyn.
•De udvalgte virksomheder er repræsentative for, hvor AT har gennemført Risikobaseret tilsyn og Særlige indsatsbesøg iperioden.
•Antallet af besvarede spørgsmål varierer, da nogle spørgsmål er betingede af forløbet af det enkelte tilsyn. Fx om hvorvidtder er givet vejledning om sundhedsfremme, udstedt påbud mv.
Der er tale om en repræsentativ og robust stikprøve, dog med begrænsede analysemuligheder i forhold til de ”Særligeindsatsbesøg” hvor antallet af virksomheder er begrænset og derfor kun i mindre omfang kan nedbrydes i mindreanalysesegmenter.5� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
2.2.2 Datagrundlag - overblikRespondenterRespondenter, der er udsendt spørgeskema tilRespondenter, der ikke har modtaget mail/henvendelse(pga. fejl i registrerede mail-adresser og/eller ubekendt modtager)Respondenter, der har modtaget opfordringRespondenter, der ikke har reageret på opfordring(har ikke reageret på henvendelse eller rykkere)Respondenter, der har åbnet spørgeskema, men ej udfyldt komplet(nogle har blot åbnet skemaet og andre har påbegyndt besvarelsen)Respondenter, der ikke har ønsket at deltage(har anvendt svarmulighed i opfordringsmail om ikke at ville deltage iundersøgelsen)Respondenter, der har besvaret spørgeskemaHeraf virksomheder der har modtaget Risikobaserede tilsynHeraf virksomheder besøgt ved Særlige indsatsAntal1.957-601.897-521-53-244100%27%3%13%Procent
1.079974105
57%90%10%
En besvarelsesprocent på 57 er meget flot for en analyse af denne karakter (den var 49% i 2011 og 63% i 2012)6� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
2.2.3 Datagrundlag – sammenlignelighed i forhold til tidligere brugerundersøgelser•Som sidste år (2012) er hovedparten (90 procent) af virksomhederne besøgt i forbindelse med et Risikobaseret tilsyn.•Blandt respondenterne har ca. en fjerdedel modtaget et påbud efter tilsynet, hvilket er samme niveau som i 2011 og 2012.•82 procent af besvarelserne er udfyldt af en ledelsesrepræsentant, hvilket er samme niveau som i 2011 og 2012 medhenholdsvis 80 og 84 procent.
N=1079
Datagrundlaget er således sammenligneligt på disse parametre i forhold til analyserne i 2011 og 2012
7
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
2.3.1 Frafald af respondenter i forhold til virksomhedsstørrelse
100%90%80%46%49%42%24%53%18%
70%60%50%40%30%20%10%0%
Gns. besvarelsepå 57%Frafald76%47%54%51%82%Besvaret
58%
0 ansatte
1-4 ansatte
5-9 ansatte
10 - 34 ansatte
35 - 99 ansatte
100 eller flereansatte
N=1897
Der ses som de foregående år en klar tendens til, at små virksomheder er mindre tilbøjelige til at svare. Dette antages atvære udtryk for manglende tid og mangel på en formaliseret arbejdsmiljøorganisation blandt de mindre virksomheder.
8
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
2.3.2 Frafald af respondenter i forhold til resultatet af tilsynet
100%90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%PåbudUden påbudN=1897
51%
40%
Gns. besvarelsepå 57%Frafald49%60%Besvaret
Der ses en mindre tendens til, at de virksomheder, der har modtaget ”Påbud” (25%), er mindre tilbøjelige til at svare påspørgsmål i brugerundersøgelsen.9� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
2.3.3 Frafald af respondenter i forhold til brancher med over 50 respondenter (80% afstikprøven)100%90%80%70%60%55%50%48%50%47%39%38%52%51%62%39%34%36%20%
50%40%30%20%10%0%45%50%52%50%53%61%62%48%49%61%66%64%80%
Gns. besvarelsepå 57%
FrafaldBesvaret
38%
N=1897
Frafaldet fordeler sig relativt jævnt inden for brancheområder med mere end 50 respondenter. Yderpunkterne er”Undervisning”, hvor 80 procent af respondenterne har svaret og ”Restauranter og barer” hvor kun 38 procent harsvaret.10� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
2.4 Validitet af datagrundlag•Resultaterne, der præsenteres i det følgende, anses for at være repræsentative for gruppen af virksomheder, hvor AThar udført risikobaserede tilsyn og særlige indsatsbesøg i første halvår 2013.
•Der er en tilfredsstillende svarprocent, og frafaldet indikerer ikke, at der er systematiske fejl i resultaterne.•Analysens resultater afspejler i overvejende grad ledelsesrepræsentanternes opfattelse og vurdering af AT, idet de udgør82 procent af respondenterne.
Resultaterne fra brugerundersøgelsen 2013 vurderes generelt robuste og valide og giver en god indikation af de besøgtevirksomheders opfattelse og vurdering af AT.11� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
Rapportens indhold
1. Formålet med brugerundersøgelsen
2. Undersøgelsens gennemførelse og validitet3. Resultater3.1 Overordnet vurdering af Arbejdstilsynet samt forslag til forbedringer3.2 Generelle barrierer for arbejdsmiljøarbejdet3.3 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg3.3.1 Før tilsyn3.3.2 Tilsynet3.3.3 Efter tilsyn3.4 Smiley-ordningen3.5 Arbejdstilsynets support (callcenter, www.at.dk, temaside om sundhedsfremme)4. Anbefalinger5. Bilag� CapaHouse ApS
12
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.1.1 Hvad er virksomhedernes generelle vurdering af kontakten med AT ?Vores virksomhed har fået en fairog professionel behandling ikontakten med ArbejdstilsynetVi har haft en god dialog medArbejdstilsynet om arbejdsmiljø påvirksomhedenVi er i stand til at handle påbaggrund af den viden, vi har fåetom arbejdsmiljø4%
2012
2011
Meget høj Meget høj/høj grad /høj grad
80%
13%
81%2%
70%
77%
17%
5%
2%
79%
Ny
61%
26%
7%6%
61%
63%
Vi har fået en større viden omarbejdsmiljø
44%
37%
14%5%90%Ved ikke100%
44%
48%
0%
10%20%30%I meget høj el. høj grad
40%50%I nogen grad
60%70%80%I ringe grad el. slet ikke
N = 1079 (pga. afrundinger summerer ikke alle procenter til 100)
Der ses stort set status quo i forhold til vurderingerne fra 2012. Der er fortsat tale om en noget pænere vurdering af AT´sservice (udtrykt ved de to første udsagn) end af den mere faktuelle arbejdsmiljøgevinst afledt af kontakten med AT.
13
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.1.2 Hvad er den generelle vurdering af kontakten med AT blandt SI-virksomheder?Vi har fået en fair ogprofessionel behandling ikontakten med ArbejdstilsynetVi har haft en god dialog medArbejdstilsynet omarbejdsmiljø på virksomhedenVi er i stand til at handle påbaggrund af den viden omarbejdsmiljø vi har fået86%10%2%2%
RT-virks.Meget høj/høj grad
80%
90%
9%
1%1%
75%
71%
17%
7%5%
60%
Vi har fået en større viden omarbejdsmiljø
54%
32%
10%4%
43%
0%
10%20%30%I høj el. meget høj grad
40%50%60%70%80%90%100%I nogen gradSlet ikke el. i ringe gradVed ikke(pga. afrundinger summerer ikke alle procenter til 100)
Virksomheder der har modtaget tilsyn som ”Særlig indsats” (SI) oplever en mærkbar bedre dialog og fair behandling endvirksomheder, der har modtaget Risikobaseret tilsyn (RT).Særlig indsats tilsyn giver også virksomhederne en del mere viden om arbejdsmiljø, og gør dem bedre til at handle påbaggrund af den viden de får end virksomheder, der har modtaget Risikobaserede tilsyn.14� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.1.3 Årsager til at nogle brugere oplever et begrænset udbytte af kontakten med ArbejdstilsynetForklaringerne på, at 378 brugere kun i nogen grad eller slet ikke har oplevet at de har fået større viden om arbejdsmiljø ellerikke er blevet i stand til at handle på baggrund af den viden de har fået, lyder således:•61 procent fremfører, at virksomheden selv havde styr på arbejdsmiljøet inden kontakten med AT•6 procent har ikke selv efterfølgende fået fulgt op på drøftelserne fra tilsynet•3 procent henfører det begrænsede udbytte til en dårlig timing og varsel af besøget fra AT´s side
•14 procent kritiserer den tilsynsførende (ringe indsigt, forkert fokus og upassende attitude)•4 procent mangler konkrete løsningsforslag og dialog om rejste problemstillinger•2 procent finder ikke, at tilsynet var grundigt nok•8 procent har diverse andre argumenter for det begrænsede udbytte (uhensigtsmæssige regler, tilgængelighed afrelevante vejledninger etc.)•Endelig er der 4 procent der på trods af det begrænsede udbytte alligevel finder kontakten med AT tilfredsstillende.Ovenstående er en subjektiv kategorisering af respondenternes udsagn. Pga. afrundinger summerer ovenstående procenterikke til 100. Citaterne fremgår af bilag 3.
15
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.1.4 Brugernes forslag til hvordan AT generelt kan blive bedre til at understøtte virksomhederneEmneRos (fortsæt arbejdet)Bedre forberedelse/ indsigtFokus på dialog og relevansBedre materialeVejledningMålrettede nyhedsbreveBedre kommunikationAftal fast mødetidspunktAndetMere proaktiv og opfølgningBesøg relevante arb.pladser
Antal svar3526261712977765
Eksempel / typisk svarJeg synes, at AT’s tilbud om et uforpligtende besøg og den snak det fører med sig er meget fin. Den fører trods alt tilnogle lokale refleksioner………..Send medarbejdere der matcher virksomhedstypen bedre.Tilsyn bør have karakter af dialog fremadrettet arbejde med miljø. Jeg er klar over, at påbud selvfølgelig kan værenødvendige.... liste over de mest generelle fejl og mangler og med forslag til løsninger af disse for det område min virksomhed erinden for….Mere løsningsorienteret - forslag til hvordan enkelte problematikker kan løses i praksisSend mails ud til sikkerhedsrep. og ledelse eks.4 gange om året, så bliver gryden holdt i kog :-) og ingen falder i søvn.Tal dansk med de mindre virksomheder. De kende ikke lovudtryk, paragraffer og andet specialudtryk.I en virksomhed som vores ville det klart være en fordel om vi havde haft kendskab til besøget, så der var afsat tid tilmødet og de relevante medarbejdere havde været til stede...Jeg vil som leder ønske et årligt kursus man frivilligt kunne melde sig på inden for de forskellige faggrupper hvor manfik info om nye regler/tiltagKomme oftere på besøg og snakke med kolleager, evt. flere spørgeskemaer til kolleager. :)Brug hellere tiden på byggepladser og industri, som har store problemer med arbejdsmiljøetFik kun "løftede pegefingre",- på ting som "altid har været sådan". Dvs. alle tidligere besøg fra AT har godkendtnoget, som nu udløser både undersøgelses påbud og påbud.Klart mere overskuelig hjemme side og vejledninger til skemaerVær sikre på at få fat i den arbejdsmiljø ansvarlige i kædens mange butikker, og ikke lægge jer fast på hvad entilfældig medarbejder (evt. en i opsigelse) udtaler sig om.Alle kommentarer i bilag – skønsmæssigt grupperet i ovenstående 15 emnekategorier
Ensartet behandlingBedre hjemmesideMere objektiv / kritiskSamlet
543169
Generelt tildeles AT megen ros – men ellers handler brugernes ønsker primært om, at tilsynsførende er bedre forberedt, ogat tilsynet foregår i en konstruktiv dialog. De mange konstruktive citater fremgår af bilag 3. Ovenstående er således blot enoverordnet og subjektiv kategorisering af respondenternes udsagn.16� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
Rapportens indhold
1. Formålet med brugerundersøgelsen
2. Undersøgelsens gennemførelse og validitet3. Resultater3.1 Overordnet vurdering af Arbejdstilsynet samt forslag til forbedringer3.2 Generelle barrierer for arbejdsmiljøarbejdet3.3 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg3.3.1 Før tilsyn3.3.2 Tilsynet3.3.3 Efter tilsyn3.4 Smiley-ordningen3.5 Arbejdstilsynets support (callcenter, www.at.dk, temaside om sundhedsfremme)4. Anbefalinger5. Bilag� CapaHouse ApS
17
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.2 Generelle barrierer for arbejdsmiljøarbejdetDet er dyrt at sikre et godt ogsikkert arbejdsmiljøDet er vanskeligt at vide, hvadder kræves af vores virksomhedpå arbejdsmiljøområdetDet er vanskeligt at finde hjælpog vejledning til løsning afkonkrete arbejdsmiljøproblemerDet er vanskeligt for ledelsen atfinde tid til arbejdsmiljøarbejdetDet er vanskeligt at finde generelinformation om regler ogbestemmelser på…17%33%46%5%54%2%61%6%59%2%
2012I meget højel høj grad
2011I meget højel høj grad
22
24
14%
31%
10
12
9%
24%
10
12
9%
30%
8
16
8%
28%
59%
4%
8
9
Det er vanskeligt formedarbejderne at finde tid tilarbejdsmiljøarbejdet0%
7%10%
32%20%30%40%50%60%
59%70%80%90%Ved ikke
2%100%
8
12
I meget høj el. høj grad
I nogen grad
I ringe grad el. slet ikke
N=1079
(pga. afrundinger summerer ikke alle procenter til 100)
Økonomi ses fortsat som den største barriere for arbejdsmiljøarbejdet – men dog i et stadigt mindre omfang i forhold til deforegående år. Øvrige barrierer varierer kun i mindre omfang.18� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
Rapportens indhold
1. Formålet med brugerundersøgelsen
2. Undersøgelsens gennemførelse og validitet3. Resultater3.1 Overordnet vurdering af Arbejdstilsynet samt forslag til forbedringer3.2 Generelle barrierer for arbejdsmiljøarbejdet3.3 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg3.3.1 Før tilsyn3.3.2 Tilsynet3.3.3 Efter tilsyn3.4 Smiley-ordningen3.5 Arbejdstilsynets support (callcenter, www.at.dk, temaside om sundhedsfremme)4. Anbefalinger5. Bilag� CapaHouse ApS
19
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.1.1 Før tilsynsbesøg – var virksomhederne da orienteret om, at AT ville komme på besøg?
80%70%60%50%40%
75%
30%20%10%0%
5%Ved ikkeNej
21%
N=974
Ja(pga. afrundinger summerer procenter ikke til 100)
Spørgsmålet er kun besvaret af virksomheder, der har fået ”Risikobaseret tilsyn”. Svarene viser, at 75 % var forberedt påtilsynet mod kun 71% i 2012. Dvs. en del varsler tabes fortsat i kommunikationen mellem AT og den produktionsenhed, derbesøges.Blandt virksomheder, der var forberedt på tilsynsbesøget, fik 32% efterfølgende et påbud eller en vejledningBlandt virksomheder, der ikke var forberedt på tilsynsbesøget, fik 42% efterfølgende et påbud eller en vejledning20� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.1.2 Før tilsynsbesøg - gjorde dét, at I vidste, at Arbejdstilsynet kom på tilsynsbesøg, at Iopsøgte ekstra arbejdsmiljøinformation inden besøget?70%60%50%40%30%20%10%0%Nej - vi søgte ikkemere videnJa - vi besøgtehjemmesidenwww.at.dk
62%24%15%Ja - vi trak på nogleinternevidenspersoner
7%Ja - vi kontaktedeandrearbejdsmiljøaktører
3%Ja - vi kontaktedeArbejdstilsynettelefonisk
N=726 (flere samtidige svar muligt derfor summerer figur til over 100%)
En god tredjedel af virksomhederne (38%) opdaterede sig med arbejdsmiljøinformation inden det varslede tilsyn.21� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.1.3 Før tilsynsbesøg - gjorde dét, at I vidste, at Arbejdstilsynet kom på tilsynsbesøg, at Igennemførte nogle arbejdsmiljøaktiviteter før selve besøget?
60%50%40%30%20%10%0%Nej - vi foretog os ikkenoget
56%28%Ja - vi nåede at arbejdemed vores APV(arbejdspladsvurdering)
22%Ja - vi nåede nogle andretiltag
N=726 (flere samtidige svar muligt derfor summerer figur til over 100%)
56% foretog sig intet. Dvs. 44% af virksomhederne gennemførte nogle konkrete arbejdsmiljøtiltag inden det varslede tilsyn.I 2012 var det 32% der gennemførte arbejdsmiljøtiltag før tilsynet.22� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
Rapportens indhold
1. Formålet med brugerundersøgelsen
2. Undersøgelsens gennemførelse og validitet3. Resultater3.1 Overordnet vurdering af Arbejdstilsynet samt forslag til forbedringer3.2 Generelle barrierer for arbejdsmiljøarbejdet3.3 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg3.3.1 Før tilsyn3.3.2 Tilsynet3.3.3 Efter tilsyn3.4 Smiley-ordningen3.5 Arbejdstilsynets support (callcenter, www.at.dk, temaside om sundhedsfremme)4. Anbefalinger5. Bilag� CapaHouse ApS
23
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.2.1 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg blandt alle 1079 besvarelser2012 2011I megetI megetÅrsagen til besøget blev forklaret påen klar og forståelig mådeDer blev fokuseret på devæsentligste arbejdsmiljøproblemerDer blev også fokuseret på de godeting, vi havde gjort for arbejdsmiljøetpå virksomhedenVi fik en god forklaring på, risikoenved de problemer, som dentilsynsførende påpegedeEfter besøget stod det klart, hvad viskulle gøreVi fik en bedre forståelse for, hvorfordet er vigtigt, atarbejdsmiljøforholdene er i ordenDen tilsynsførendes vejledning harhjulpet os videre med voresarbejdsmiljøarbejde0%(pga. afrundinger summerer procenter ikke til 100)10%34%69%høj elhøj gradhøj el højgrad
82%
12%5%
4%3%
82%73%63%70%67%
81%68%51%54%69%
21%12%
4%
58%5%
23%
7%
43%
13%
39%46%
14%
5%
32%
40%
19%
9%
42%41%100%
(ny)47%
32%20%30%40%
39%50%60%70%
21%80%90%Ved ikke
8%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
Virksomhederne har generelt en god oplevelse af tilsynsbesøget (første 4 udsagn). De fremskridt, der opleves fra 2011 til2012 angående fokus på væsentlighed og på virksomhedens positive tiltag, holder dog ikke helt samme niveau i 2013.Udbyttet af tilsynsbesøget (sidste 3 udsagn) vurderes generelt ikke så højt og ringere i 2013 sammenlignet med de toforegående år.Tilbagegangen på spørgsmålet ”Vi fik en god forklaring på, risikoen…” og ”Efter besøget stod det klart…” skyldes højstsandsynligt en præcisering af de to spørgsmålet i 2013. Her vejledes respondenter nu til at bruge ”Ved ikke” hvis der ikkehar været drøftet nogle risici, hvorfor langt flere svarer ”Ved ikke” (foranlediget af brugerkommentarer i 2012).24� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.2.2 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg blandt de 268 virksomheder der fikpåbud ved tilsynsbesøgÅrsagen til besøget blev forklaret påen klar og forståelig mådeDer blev fokuseret på devæsentligste arbejdsmiljøproblemerDer blev også fokuseret på de godeting, vi havde gjort for arbejdsmiljøetpå virksomhedenVi fik en god forklaring på, risikoenved de problemer, som dentilsynsførende påpegedeEfter besøget stod det klart, hvad viskulle gøreVi fik en bedre forståelse for, hvorfordet er vigtigt, atarbejdsmiljøforholdene er i ordenDen tilsynsførendes vejledning harhjulpet os videre med voresarbejdsmiljøarbejde0%10%29%(36%)41%58%71%(74%)18%
Uden påbudI meget høj el høj grad
7%3%9%5%
85%73%64%41%
(64%)
28%23%
(44%)
27%
9%21%11%16%22%10%8%
52%
(66%)
60%
(70%)
26%34%32%
42%
26%
3%
31%(37%)20%30%40%
41%50%60%70%80%
25%90%
3%100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe gradVed ikke(pga. afrundinger summerer procenter ikke til 100)
Virksomheder, der har modtaget påbud, ses at være mindre positive over for AT´s fokus og anledning til at komme menvurderer heldigvis, at de har fået en god forklaring på de påpegede risici, og at det står dem ret klart, hvad de skal gøre veddem.Tal i parentes viser 2012 data. Det ses, at virksomhederne ikke er positive i samme grad som i 2012.25� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.2.3 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg blandt de 974 virksomheder dermodtog risikobaseret tilsyn (RT)SærligIndsatsI meget høj el højgrad
Årsagen til besøget blev forklaret påen klar og forståelig mådeDer blev fokuseret på devæsentligste arbejdsmiljøproblemerDer blev også fokuseret på de godeting, vi havde gjort for arbejdsmiljøetpå virksomhedenVi fik en god forklaring på, risikoenved de problemer, som dentilsynsførende påpegedeEfter besøget stod det klart, hvad viskulle gøreVi fik en bedre forståelse for, hvorfordet er vigtigt, atarbejdsmiljøforholdene er i ordenDen tilsynsførendes vejledning harhjulpet os videre med voresarbejdsmiljøarbejde0%10%68%
81%
(83%)
13%6%
4%3%
90%79%70%50%40%
(74%)
21%13%
5%
57%(63%)5%
23%
7%
43%(69%)
13%
39%47%
34%(67%)
14%
5%
32%(41%)
40%
20%
9%
40%44%100%
31%(39%)20%30%40%
39%50%60%70%
22%80%90%Ved ikke
9%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
(pga. afrundinger summerer procenter ikke til 100)
Virksomheder, der har modtaget Risikobaseret tilsyn, føler tydeligt, de er noget mindre hjulpet af AT i deresarbejdsmiljøarbejde – sammenlignet med virksomheder udvalgt til tilsyn som ”Særlig indsats” (SI). Sammenlignet med2012 (tal i parentes) er det gået tilbage på alle områder.26� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.2.4 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg blandt virksomhedermed 1-4 ansatteÅrsagen til besøget blev forklaret påen klar og forståelig mådeDer blev fokuseret på devæsentligste arbejdsmiljøproblemerDer blev også fokuseret på de godeting, vi havde gjort for arbejdsmiljøetpå virksomhedenVi fik en god forklaring på, risikoenved de problemer, som dentilsynsførende påpegedeEfter besøget stod det klart, hvad viskulle gøreVi fik en bedre forståelse for, hvorfordet er vigtigt, atarbejdsmiljøforholdene er i ordenDen tilsynsførendes vejledning harhjulpet os videre med voresarbejdsmiljøarbejde0%10%73%(81%)18%6%3%
ØvrigevirksomhederI meget høj el høj grad
84%71%61%45%36%
64%(74%)
22%15%
7%7%
49%(58%)6%
26%
10%
36%(71%)
15%
43%
28%(65%)
14%
8%
49%
31%
(46%)
39%
20%
10%
33%33%100%
29%
(44%)20%30%40%
34%50%60%70%
23%80%
14%90%Ved ikke
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
(pga. afrundinger summerer procenter ikke til 100)
Blandt virksomhederne med 1-4 ansatte opleves tilsyn markant mindre relevante og udbytterige end blandt øvrigevirksomheder. Tal i parentes er fra 2012 målingen, hvor oplevelsen den gang var noget mere positiv.27� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.2.5 Til virksomheder der har modtaget vejledning om sundhedsfremme - hvor relevant oginspirerende var denne vejledning?2012I megethøj el højgrad
Vejledning omsundhedsfremme var relevant
21%
39%
18%
21%
32%
Besøget har inspireret os til atarbejde videre medsundhedsfremme0%
18%
35%
29%
18%
23%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
(pga. afrundinger summerer procenter ikke til 100)I høj el. meget høj gradI nogen gradSlet ikke el. i ringe gradVed ikke
N=754
Færre finder vejledningen relevant i forhold til 2012 (fra 32 til 21%). Andelen, der har ladet sig inspirere til at arbejde videremed sundhedsfremme, er ligeledes faldet.Næsten halvdelen (47%) synes stort set ikke, at vejledningen har inspireret dem (29%) – eller de ved det i givet fald ikke(18%).
28
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
Rapportens indhold
1. Formålet med brugerundersøgelsen
2. Undersøgelsens gennemførelse og validitet3. Resultater3.1 Overordnet vurdering af Arbejdstilsynet samt forslag til forbedringer3.2 Generelle barrierer for arbejdsmiljøarbejdet3.3 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg3.3.1 Før tilsyn3.3.2 Tilsynet3.3.3 Efter tilsyn3.4 Smiley-ordningen3.5 Arbejdstilsynets support (callcenter, www.at.dk, temaside om sundhedsfremme)4. Anbefalinger5. Bilag� CapaHouse ApS
29
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.3.1 Efter tilsyn - vurdering af de skriftlige påbud og forbudVi har løst de påpegedearbejdsmiljøproblemerDet fremgår klart af de skriftligepåbud og forbud, hvad voresvirksomhed skal bringe i ordenArbejdstilsynets skriftlige påbudog forbud begrunder afgørelsernepå en let og forståelig mådeDe arbejdsmiljøproblemerArbejdstilsynet påpeger ervæsentlige for arbejdsmiljøetLøsningen af de påpegedearbejdsmiljøproblemer harforbedret vores arbejdsmiljø0%
2012Megethøj /højgrad
2011Megethøj /højgrad
79%
13%
2%
5%
79%
80%
78%
16%
4%2%
78%
78%
59%
29%
7%4%22%7%
59%
65%
31%
39%
ny
ny
21%
32%
34%
12%
27%
ny
10%20%30%40%50%I meget høj el. høj gradI nogen gradN=268 (virksomheder der modtaget et påbud eller forbud)
60%70%80%90%100%I ringe grad el. slet ikkeVed ikke(pga. afrundinger summerer procenter ikke til 100)
Resultaterne ligner bemærkelsesværdigt meget resultaterne fra brugerundersøgelsen i 2012. Lidt færre oplever dog, atløsningen af de påpegede problemer har forbedret arbejdsmiljøet. Faktisk mener over en tredjedel (34%) stort set ikke, deter sket.Det kan forklares ved, at under en tredjedel (31%) finder de påpegede problemer væsentlige for arbejdsmiljøet jf. det nyespørgsmål der er stillet her i 2013.30� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.3.2 Efter tilsyn – har virksomheder med påbud igangsat andre arbejdsmiljøtiltag efterbesøget? (flere svar muligt)
60%50%40%30%20%10%0%
59%
23%(45%)Nej vi har ikke igangsatandre tiltag, end dem vi fikJa vi har igangsat tiltag, derpåbud om at løseskal hindre helt andrearbejdsmiljøproblemer enddem, vi fik påbud om at løse
(31%)
27%(44%)Ja vi har igangsat tiltag, derskal hindrearbejdsmiljøproblemer, derligner dem, vi fik påbud om atløse
N=268 (figur summerer til over 100% da flere svar er muligt)
59% af virksomheder med påbud har ikke igangsat andre tiltag end dem de fik påbud om. Dvs. påbud har fået 41% afvirksomhederne til at igangsætte et eller flere andre arbejdsmiljøtiltag, der ikke adresserer selve påbuddet, mod 55% i 2012(tal i parentes er data fra 2012).Til sammenligning har ligeledes 41% af virksomheder Uden påbud også igangsat arbejdsmiljøaktiviteter (i høj, meget højeller nogen grad) mod 58% i 2012.Dvs. påbud har virket mindre inspirerende eller, der har været færre andre tiltag at arbejde med i 201331� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.3.3 Eksempler på andre tiltag virksomheder med påbud har igangsat efter besøget
EmneFysisk foranstaltning
Antal svar26
Eksempel / typisk svarAlarm på udsugning
ProcedurebeskrivelserØget fokus genereltFormidling/involveringAPV og organiseringAndetPåbudetOrganiseringOprydning og kontrolRådgivningSamlet
12121277433288
Procedurer ved transport på trapper.Intern diskution af nærved-ulykkerFokus på Mobning og dialog omkring dette emne. ( psykisk arbejdsmiljø)APV mappe og medarbejderrepræsentantTilmelding af årligt serviceeftersyn på port.Smidt funktionelt værktøj væk. / Fået salt i små poser, så der skal løftes dobbelt så mange gangesom vi plejer. / Vaskemidler i små dunke, så der spildes tid med at hælde op i større dunke.Vi er mere opmærksomme på rotation så belastninger spredes / Vi bruger støvreducerende pulverhvor det er muligtAlm. oprydning,, gennemgang af personlige værnemidler, gennemgang af sikkerheds udstyr somøjenskylle stationer og brandmateriel.Vi har tilknyttet en ekstern arbejdsmiljøkonsulent.Alle kommentarer ses i bilag
Nogle svar handler reelt om, hvilke tiltag virksomheden har gjort som følge af påbuddet og er ikke udtryk for andreforanstaltninger. Det fremgår klart af fire svar, som er sorteret for sig selv. Resten viser en stor spredning – der henvises tilbilag for gennemgang af de konkrete besvarelser.32� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.3.4 Efter tilsyn – har virksomheder uden påbud igangsat arbejdsmiljøtiltag efter besøget?
2012I meget højel høj grad
2011I meget højel høj grad
Arbejdstilsynets besøg fik os til atigangsætte arbejdsmiljøaktiviteter0%
10%10%20%
31%30%40%50%60%
50%
8%80%90%100%
18%
Ny
70%
I meget høj el. høj grad
I nogen grad
I ringe grad el. slet ikke
Ved ikke
(N=811)
Blandt virksomheder der ikke har fået påbud, er det færre der i 2013 igangsætter arbejdsmiljøaktiviteter efter et tilsyn.Andelen der i høj eller meget høj grad har igangsat arbejdsmiljøaktiviteter er således faldet fra 18% i 2012 til 10% i 2013.
33
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.3.5 Eksempler på tiltag virksomheder uden påbud har igangsat efter besøgetEmneFormidling/involveringFysisk foranstaltningØget fokus genereltProcedurebeskrivelserHjælpemidlerOprydning og kontrolAPVAndetSundhedOrganiseringSamlet
Antal svar8249403826232216107327
Eksempel / typisk svarAftenmøde om ergonomiAfskærmning af remme på en maskine.Fokus på kræftfremkaldende stoffer.Sikre at personalet får pauser i løbet af dagen, hvor de fjerner sig helt fra centretRefleks veste til chauffør ved af- og pålæsningMere fokus på oprydning/ rengøring samt maskinkontrolAPV og trivselsundersøgelseBedre affaldssorteringVedr. sundhedsfremme. Frankbrød er bl.a. skiftet ud med rugbrød.Vi har lavet et nyt og større sikkerheds team. Fastlagt møder for året.Alle kommentarer i bilag – skønsmæssigt grupperet i ovenstående 10 emnekategorier
Det ses, at der i mange virksomheder er blevet igangsat en dialog og et øget fokus på arbejdsmiljøforholdende.Der henvises til bilag for gennemgang af de konkrete besvarelser i det ovenstående kategorisering er subjektiv og dækkerover en stor variation i de angivne aktiviteter.34� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.3.6 Efter tilsyn – det generelle udbytte af besøget fra Arbejdstilsynet2012I meget højel høj grad
2011I meget højel høj grad
Ledelsen er blevet mereopmærksom på arbejdsmiljøet ivirksomheden
27%
42%
23%
8%
34%
42%
Medarbejderne er blevet mereopmærksomme på arbejdsmiljøeti virksomheden0%
23%
46%
22%
9%
29%
36%
10%20%30%I meget høj el. høj grad
40%50%I nogen grad
60%70%80%I ringe grad el. slet ikke
90%Ved ikke
100%
(N=1079)
Effekten af tilsynsbesøgene falder støt, når det handler om at forankre en opmærksomhed omkring arbejdsmiljøet ivirksomhederne – både blandt medarbejdere og ledelse. Det kan så skyldes, at opmærksomheden på arbejdsmiljøet påforhånd er større eller, at AT´s tilsynsbesøg ikke sætter sig varige spor i organisationen?
35
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.3.3.7 Oplevelsen af tilsynsbesøget – hvad kan AT gøre for, at udbyttet af tilsynsbesøg kan blivebedre?EmneFint tilsynAftal tidspunkt for besøgVirksomhedsforståelseMere vejledningBedre forberedelse og mereprofessionelAndetBedre attitude oganerkendelseSpild af tidNem adg.til regler og info
Antal svar Eksempel / typisk svar2094328282827252217Den gode samtale og de vejledninger vi fik, sætter vi pris på. Det har været en sjældenhed ved tidligerebesøg af andre medarbejdere fra Arbejdstilsynet.Ankomme på et tidspunkt hvor alle ansatte er i huset (mellem 8.30 og 14) så et mere nuanceret billede afhverdagen og arbejdsgangene ville fremstå.Det er dybt frustrerende når de besøgende ikke ved noget om det, og de maskiner, vi arbejder med. Harværet ude for at der blev taget billeder så man kunne diskuterer det hjemme……Komme med gode forslag og ideer. Herunder vidensdeling fra andre arbejdspladser.En dagsorden for mødet ville have været godt for samarbejdet. / Vi ved ikke hvor lang tid vi skal afsætteeller, hvad indholdet af mødet er.Det kunne være meget gavnligt at få et referat efter et afsluttet tilsynsbesøg, selv når der ikke er nogenpåbud.En mere venlig tilgang til et tilsynsbesøg. Det vil også give et bedre billede af Arbejdstilsynets velvilje, hvisde gav en tilbagemelding på en mail.Jeg oplevede besøgene meget useriøse. En sludder for en sladder og spild af min tid.Evt. holde nogen fyraften møder med info
FokusKommunikationEnsartet tilsynSpørgeskemaKom uanmeldtSamlet
1110744463
Undgå petitesser men koncentrere sig om det væsentlige.At prøve på "dansk" at oplyse, hvad der menes og ikke kun at gå efter et skema.I stedet for 1 medarbejder fra Arbejdstilsynet kom der 2 medarbejder. De 2 medarbejdere havde ikkesamme syn på virksomhedenJeg synes det har været svært at svare på opgaven, og ved at den ikke er fyldest. Jeg synes det er megetlænge siden og har svært helt at huske situationen…..Komme uden information overhoved til firmaerne. :) / Kom gerne uformelt, på den måde kan man ikkeskjule noget hvis der er problemer i en butik.Alle kommentarer i bilag – skønsmæssigt grupperet i ovenstående 14 emnekategorier
36
� CapaHouse ApS
Der henvises til bilag for gennemgang af de konkrete besvarelser. Ovenstående kategorisering er subjektiv og dækkerover en stor variation i de angivne forslag/ønsker.
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
Rapportens indhold
1. Formålet med brugerundersøgelsen
2. Undersøgelsens gennemførelse og validitet2.1 Gennemførelse af dataindsamlingen2.2 Datagrundlag2.3 Analyse af frafald2.4 Validitet af datagrundlaget3. Resultater3.1 Overordnet vurdering af Arbejdstilsynet samt forslag til forbedringer3.2 Generelle barrierer for arbejdsmiljøarbejdet3.3 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg3.4 Smiley-ordningen3.5 Arbejdstilsynets support (callcenter, www.at.dk, temaside om sundhedsfremme)4. Anbefalinger5. Bilag37� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.4.1 Respondenternes kendskab til smiley-ordningenDer er opnået et relativt højt kendskabsniveau til Arbejdstilsynets smiley-ordning – et niveau derer steget ganske lidt.80%70%60%50%40%30%20%10%0%Ja, har hørt om denJa, har hørt om den
78%
NejVed ikke
19%
(77%)Nej
(21%)
2%Ved ikke
(2%)
(pga. afrundinger summerer procenter ikke til 100)
Kendskabsgraden er øget fra 71% i 2011 til 77% i 2012 og nu til 78% i 2013.
38
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.4.2 Vurderinger af smiley-ordningen blandt de 764 virksomheder (78%) der kender ordningen2012I meget høj elhøj grad
Det er vigtigt for voresvirksomhed at have en grønarbejdsmiljø-smileyEt påbud virker mere alvorligt,fordi der følger en gul eller rødsmiley medJeg ved, hvor man finder envirksomheds smiley
72%
17%
8%
3%
74%
51%
26%
17%7%
52%
37%
18%
29%16%51%
43%
Vi bruger den grønne smiley til atprofilere virksomheden medJeg kigger på, hvilkenarbejdsmiljø-smiley andrevirksomheder har0%
21%
20%
9%
25%
11%
18%
66%
5%
11%
10%20%30%I meget høj el. høj grad
40%50%I nogen grad
60%70%80%I ringe grad el. slet ikke
90%Ved ikke
100%
(pga. afrundinger summerer procenter ikke til 100)
Interessen for at opnå en grøn smiley er fortsat pænt højt – hvor imod anvendelsen fortsat er noget begrænset.Med hensyn til om det vurderes vigtigt at have en grøn smiley, er andelen, der finder dette ”i meget høj el. høj grad”vigtigt faldet ganske lidt fra 74% i 2012 til 72% i 2013. Den andel lå på 67% i 2011.39� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
Rapportens indhold
1. Formålet med brugerundersøgelsen
2. Undersøgelsens gennemførelse og validitet2.1 Gennemførelse af dataindsamlingen2.2 Datagrundlag2.3 Analyse af frafald2.4 Validitet af datagrundlaget3. Resultater3.1 Overordnet vurdering af Arbejdstilsynet samt forslag til forbedringer3.2 Generelle barrierer for arbejdsmiljøarbejdet3.3 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg3.4 Smiley-ordningen3.5 Arbejdstilsynets support (callcenter, www.at.dk, temaside om sundhedsfremme)4. Anbefalinger5. Bilag40� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.5.1 Respondenternes kendskab til callcentret•Halvdelen af respondenterne havde ikke hørt om callcentret (uændret fra 2011 og 2012)•Blandt respondenterne var det kun 12%, der havde anvendt callcentret (mod 11% i 2012 og 14% i 2011)
50%45%40%35%30%25%20%15%10%5%0%
49%39%12%Jeg har ikke hørt omArbejdstilsynetscallcenterJeg har hørt omArbejdstilsynetscallcenter, men har ikketalt med dem
Jeg har talt medArbejdstilsynetscallcenter
Kendskabsniveau og anvendelse af callcentret er stort set uændret gennem nu tre år.
41
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.5.2 Respondenternes generelle kendskab til og anvendelse af hjemmesidenKendskab 201370%60%50%40%30%20%10%0%
7%
25%
68%Kendskab 2012Jeg har besøgtArbejdstilsynetshjemmeside70%60%50%40%30%20%10%0%
Jeg har ikketidligere hørt om Jeg har hørt omArbejdstilsynets Arbejdstilsynetshjemmeside hjemmeside, menhar ikke besøgtden
7% 27%
66%
I 2011 havde 69% af respondenterne anvendt AT'shjemmeside, og andre 25% havde hørt om den.Kendskab er i praksis uændret over de tre målinger.
Jeg har ikketidligere hørt Jeg har hørt om Jeg har besøgtArbejdstilsynetsomArbejdstilsynetsArbejdstilsynets hjemmeside, hjemmesidehjemmeside men har ikkebesøgt den
42
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.5.3 Brugernes indtryk af hjemmesiden
2012I megethøj el højgrad
2011I megethøj el højgrad
Hjemmesiden indeholder det, jeghar behov for
62%
23%
5%9%
61%
64%
Teksterne på hjemmesiden erskrevet i et klart og letforståeligtsprog
61%
23%
4%12%
64%
70%
Jeg fandt let det, jeg ledte efter
56%
24%
11%9%
57%
59%
Hjemmesidens information hjalp tilat løse mit problem
51%
29%
7%13%
50%
ny
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%Husker ikke
100%
Meget enig el. enig
Hverken enig eller uenig
Uenig el meget uenig
(pga. afrundinger summerer procenter ikke til 100)
Fra 2011 til 2013 ses det, at respondenterne er blevet mindre tilfredse med hjemmesiden. Årsagen kan være, at brugernesforventninger vokser hurtigere, end hjemmesiden bliver udviklet. Det er særligt teksterne på hjemmesiden der nu vurderesmindre læsbare.43� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
3.5.4 Respondenternes kendskab til og anvendelse af temasiden om sundhedsfremmeKendskab 201360%
50%40%
30%20%10%0%
52%
28%Nej, jeg har ikkeJa, men jeg harhørt omikke besøgttemasidentemasiden
19%2%Ja, jeg har settemasiden50%40%30%
Kendskab 2012
Ja, jeg har settemasiden ogbrugt den
20%10%
46%
33%
Kendskab og anvendelse af temasiden om sundhedsfremme ersvag og i tilbagegang.
0%
18%
Nej, jeg harJa, men jegikke hørt omhar ikke Ja, jeg har set Ja, jeg har settemasidenteamsidenbesøgttemasiden ogtemasidenbrugt den
4%
44
� CapaHouse ApS
(pga. afrundinger summerer procenter ikke til 100)
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
Rapportens indhold
1. Formålet med brugerundersøgelsen
2. Undersøgelsens gennemførelse og validitet2.1 Gennemførelse af dataindsamlingen2.2 Datagrundlag2.3 Analyse af frafald2.4 Validitet af datagrundlaget3. Resultater3.1 Overordnet vurdering af Arbejdstilsynet samt forslag til forbedringer3.2 Generelle barrierer for arbejdsmiljøarbejdet3.3 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg3.4 Smiley-ordningen3.5 Arbejdstilsynets support (callcenter, www.at.dk, temaside om sundhedsfremme)4. Anbefalinger5. Bilag45� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
4.1.1 Brugernes behovPå baggrund af de indkomne bemærkninger kan der peges på følgende mulige indsatsområder i forhold til dels at øgearbejdsmiljøindsatsen og dels øge brugernes tilfredshed med Arbejdstilsynets virke.1.
2.
3.
4.
Hvor befinder de enkelte virksomheder sig i forhold til arbejdsmiljøindsatsen?Kan AT blive bedre til at kortlægge virksomhedernes ”modenhed” i forhold til arbejdsmiljøfokus og prioritertilsynsindsatsen herefter – evt. i forbindelse med forberedelse, varsling og opfølgning på tilsyn.TilsynstidspunktAftal så vidt muligt et tidspunkt for tilsyn, så relevante medarbejdere kan være tilstede, og hvor der undgåstidspunkter hvor virksomheden er mest belastet af kunder mv.Kvalitetssikring blandt tilsynsførendeFokus på kvalitet af den enkelte tilsynsførendes arbejde. Dels i form af en mere konsistent og enslydende vejledningog dels gennem en større forhåndsindsigt i branchen (kan tilsynsarbejdet organiseres og bemandes mere optimalt?).Mange kommentarer efterlader indtryk af stor kvalitetsforskelle i tilsynsarbejdet. Nogle roses til skyerne –andrebetegnes som inkompetente. Forskelle kan dog også tilskrives at virksomhederne har forskellige forventninger tilAT´s medarbejdere. Hypotesen kan dog let af- eller bekræftes ved at lade medarbejderdata indgå i analysen.Differentiere indsatsenStore og små arbejdsmiljøproblemer bør behandles mere differentieret, bl.a. for ikke at undergravevirksomhedernes tiltro/respekt for tilsynet (kan der arbejdes mere med risikoklassificeringer fx baseret påsandsynlighed x konsekvens?).
46
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
4.1.1 Brugernes behov (fortsat)På baggrund af de indkomne bemærkninger kan der peges på følgende mulige indsatsområder i forhold til dels at øgearbejdsmiljøindsatsen og dels brugernes tilfredshed med Arbejdstilsynets virke.5.
6.
Systematisere indsatsenSystematisk fokus på hvad der skal til for at skabe forandring i virksomhederne – hvor er den enkelte virksomhed ierkendelsen og indsigten i forhold til det at arbejde med arbejdsmiljøet. Fx kunne der arbejdes med om der ivirksomheden a) mangler opmærksomhed omkring betydningen af et godt arbejdsmiljø, b) mangler vilje til atprioritere arbejdsmiljøet, c) mangler viden om hvad der kan gøres eller c) mangler muligheder for at iværksætte derigtige tiltag.Mere rådgivning og bedre vejledningsmaterialeDet er et tilbagevendende ønske, at tilsynsmyndigheden skal levere endnu mere rådgive om løsninger påkonstaterede arbejdsmiljøproblemer. Det kan være generisk i forhold til brancherettede tjeklister, eksempler påløsninger i lignende virksomheder eller lignende.
47
� CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
Rapportens indhold
1. Formålet med brugerundersøgelsen
2. Undersøgelsens gennemførelse og validitet2.1 Gennemførelse af dataindsamlingen2.2 Datagrundlag2.3 Analyse af frafald2.4 Validitet af datagrundlaget3. Resultater3.1 Overordnet vurdering af Arbejdstilsynet samt forslag til forbedringer3.2 Generelle barrierer for arbejdsmiljøarbejdet3.3 Oplevelse og udbytte af Arbejdstilsynets tilsynsbesøg3.4 Smiley-ordningen3.5 Arbejdstilsynets support (callcenter, www.at.dk, temaside om sundhedsfremme)4. Anbefalinger5. Bilag48� CapaHouse ApS
AT Brugerundersøgelse 2013
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2013
Bilag (vedlagt i separat dokument)
Bilag 1: Fordeling af virksomheder i forhold til brancheBilag 2: Spørgeskema anvendt i surveyBilag 3: Åbne besvarelser
49
� CapaHouse ApS