Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1386880_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. marts 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
261 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Jørgen Arbo-Bæhr (EL).
7. juli 2014
Sagsnr. 2014 - 2780
Spørgsmål nr. 261:
”Hvad vil ministeren gøre for at stoppe forskelsbehandling af virksomheder,
hvor man kan slippe for straf, hvis man rejser ud af landet? ”
Endeligt svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Justitsministeriet. Justitsmini-
steriet, der har indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, oplyser i brev af 23. juni
2014 følgende:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålene indhentet en udta-
lelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Ved lov nr. 263 af 23. april 2008 om ændring af lov om udstatio-
nering af lønmodtagere blev der indført en pligt for udenlandske tjene-
steydere, som udstationerer lønmodtagere i Danmark i forbindelse
med levering af tjenesteydelser, til at anmelde en række oplysninger
til Erhvervsstyrelsen. Disse regler fremgår i dag af udstationeringslo-
vens § 7 a. Oplysningerne registreres i Registret for Udenlandske Tje-
nesteydere (RUT).
I udstationeringslovens § 7 d, stk. 1, er der fastsat en pligt for tjeneste-
ydere til at dokumentere overfor hvervgiveren, at anmeldelse er fore-
taget. Der blev endvidere i lovens § 7 d, stk. 2, fastsat en pligt for
hvervgivere til at kontrollere, at en anmeldelsespligtig virksomhed har
sendt korrekte oplysninger til RUT. Hvervgiverpligten gælder, hvis
tjenesteydelsen vedrører bygge- og anlægsvirksomhed eller landbrug,
skovbrug eller gartneri.
Ved lov nr. 611 af 12. juni 2013 blev der i udstationeringsloven ind-
ført hjemmel til, at beskæftigelsesministeren efter forhandling med
justitsministeren kan fastsætte regler om, at Arbejdstilsynet kan afgøre
åbenbare og objektivt konstaterbare sager om overtrædelse af udstati-
oneringsloven med administrative bødeforelæg til udenlandske virk-
somheder, der ikke overholder anmeldelsespligten til RUT, jf. udstati-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
oneringslovens § 7 a, stk. 1 og 2, eller pligten til at give hvervgiver
dokumentation, jf. lovens § 7 d, stk. 1. Det er hensigten med lovæn-
dringen, at Arbejdstilsynet får mulighed for at reagere hurtigt i disse
sager med henblik på at sikre en hurtigere og mere effektiv sanktione-
ring af lovovertrædelser og derved styrke håndhævelsen af krav til
udenlandske virksomheder. Ved bekendtgørelse nr. 800 af 20. juni
2013 er der fastsat regler om udstedelse af administrative bødeforelæg
for visse overtrædelser af anmeldepligten til Registret for Udenland-
ske Tjenesteydere (RUT).
Overtrædelse af udstationeringslovens bestemmelser om anmeldelses-
pligt straffes efter lovens § 10 a med bøde. Dog straffes overtrædelser
af bl.a. hvervgiverpligten ikke, hvis der er sket korrekt anmeldelse til
RUT, jf. lovens § 10 a, stk. 2.
2.
Som det fremgår af det ovenfor anførte, reguleres overtrædelser af
udstationeringsloven efter forskellige bestemmelser for henholdsvis
tjenesteyderen og hvervgiveren. Sagen mod tjenesteyderen og sagen
mod hvervgiveren er ikke umiddelbart afhængige af hinanden, og selv
om der f.eks. ikke føres en sag mod en udenlandsk virksomhed, vil
straffesagen mod hvervgiveren som udgangspunkt fortsætte.
3.
Rigspolitiet, Rigsadvokaten og Arbejdstilsynet har i maj 2013 i
samarbejde udarbejdet et notat om best practice i RUT-sager (RUT-
vejledningen).
Det fremgår bl.a. af RUT-vejledningen, at politiet ved udstedelse af
bødeforelæg i sager om overtrædelse af udstationeringsloven så vidt
muligt anvender den forenklede bødesagsproces efter retsplejelovens
§ 896 a.
Efter den forenklede bødesagsproces kan retten uden afholdelse af
retsmøde behandle sager, hvor der er udstedt et bødeforelæg, hvis det i
bødeforelægget er angivet, at den pågældende uden yderligere varsel
kan blive dømt uden mulighed for anke, hvis bødeforelægget ikke
vedtages. Det gælder dog ikke, hvis den pågældende inden for den
frist, der er fastsat i bødeforelægget, har anmodet om, at sagen be-
handles ved et retsmøde.
Det fremgår endvidere af RUT-vejledningen, at hvis det ikke er hen-
sigtsmæssigt eller muligt at anvende den forenklede bødesagsproces,
vil politikredsen i stedet kunne indgå en aftale med retskredsen om, at
politiet i forbindelse med udlevering af et bødeforelæg samtidig for-
kynder tilsigelsen til et på forhånd fastsat retsmøde med udeblivelses-
virkning. Det vil herefter være muligt at afsige udeblivelsesdom, hvis
den pågældende ikke vedtager bøden udenretligt og ikke møder til det
berammede retsmøde.
Hvis det ikke er muligt at få sagen afgjort ved bødeforelæg, eller den
udenlandske virksomhed/tjenesteyder opholder sig på en ukendt uden-
landsk adresse, skal retsforfølgning efter retningslinjerne i RUT-
vejledningen ske efter reglerne om international retshjælp.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter Retshjælpskonventionen (Den Europæiske Konvention af 20.
april 1959 om gensidig retshjælp i straffesager) sendes retsanmodnin-
gen om forkyndelse af et bødeforelæg direkte mellem de judicielle
myndigheder, der for Danmarks vedkommende bl.a. er politikredsene
(politidirektøren).
Hvis den udenlandske virksomhed/tjenesteyder opholder sig på en
kendt udenlandsk adresse i EU, sendes bødeforelægget og eventuel
forkyndelse direkte med posten, jf. EU-retshjælpskonventionens arti-
kel 5 (Konventionen af 29. maj 2000 om gensidig retshjælp i straffe-
sager mellem Den Europæiske Unions medlemsstater) og Schengen-
konventionens artikel 52 (Schengen-konventionen af 19. juni 1990).
Som anført i Rigsadvokatens tidligere bidrag til besvarelse af spørgs-
mål nr. 119 (alm. del 2011-2012) fra Folketingets Beskæftigelsesud-
valg, kan efterforskningen være vanskelig i de sager, hvor de uden-
landske tjenesteydere ikke længere er i landet, når politiet modtager
anmeldelse om overtrædelse af udstationeringsloven, og i de sager
hvor tjenesteyderne er vanskelige at identificere.
Som det fremgår ovenfor, er der med den fælles RUT-vejledning og
indførelse af muligheden for at udstede administrative bødeforelæg
taget flere initiativer med henblik på at styrke håndhævelsen i disse
sager.
4.
For så vidt angår antallet af sager, hvor der sker domfældelse af
udenlandske virksomheder i forbindelse med manglende RUT-
registrering, har Rigsadvokaten foretaget et udtræk af politiets sagsbe-
handlingssystem (POLSAS), der belyser domfældelsesprocenten. Op-
lysningerne er gengivet i tabellen nedenfor.
Oplysningerne angår sager om overtrædelse af udstationeringsloven
fra september 2011, hvor der blev oprettet en særskilt journal- og ger-
ningskode vedrørende disse sager.
Det er ikke muligt ved elektronisk udtræk i politiets sagsbehandlings-
system at tilvejebringe oplysninger alene om udenlandske virksomhe-
ders manglende RUT-registrering. Oplysningerne angår derfor alle sa-
ger om overtrædelse af udstationeringsloven. Det vil forudsætte en
ressourcekrævende manuel gennemgang i politikredsene af samtlige
sager på dette område at udskille de sager, der vedrører udenlandske
virksomheders overtrædelse af udstationeringsloven. Jeg har på det fo-
religgende grundlag ikke fundet anledning til at iværksætte en sådan
manuel gennemgang.
Det tilføjes, at der fra 2014 er oprettet en særskilt journal- og ger-
ningskode for overtrædelser begået af udenlandske tjenesteydere og
for hvervgivere. Det vil derfor fremadrettet, når de nye gerningskoder
er implementeret fuldt ud, være muligt at udarbejde særskilte statisti-
ske oplysninger om overtrædelser af udstationeringsloven for tjene-
steydere og hvervgivere.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386880_0004.png
Tabel: Antal afgørelser og fordeling, udstationeringsloven, sept. 2011
til april 2014
Afgørelsestype
Idømt bøde
Udeblivelsesdom
Bødevedtagelse i
retten
Advarsel i retten
Frifundet
Afgjort med bøde- 8
forelæg
Påtale opgivet
Tiltalefrafald
Total
1
9
28
21
231
54
24
469
16
17
138
143
272
1
2
1
3
84
2011
2012
3
35
2013
26
89
2
2014
2
15
Bemærkninger:
Data er analyseret på baggrund af POLSAS, bearbejdet i QlikView efter an-
klagemyndighedens ledelsesinformationssystem. Der tages forbehold for ind-
tastningsfejl. Data er dynamiske, idet der tages højde for rettelser af indtast-
ningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv. Afgørelser er opgjort
efter, hvilken gerningskode afgørelsen er sket efter. Der vil være en periode-
vis forskydning af data, da f.eks. antallet af afgørelser i 2011 kan vedrøre sig-
telser rejst i 2010. Data er opdateret den 1. april 2014.
De anførte tal viser, at der i den opgjorte periode i alt var 847 sager
om overtrædelse af udstationeringsloven. Heraf var i alt 734 fældende
afgørelser (summen af afgørelser om idømt bøde, udeblivelsesdom,
bødevedtagelse i retten, advarsel i retten, afgjort med bødeforelæg og
tiltalefrafald). Den samlede domfældelsesprocent i disse sager var
dermed 86,7.
5.
For så vidt angår domfældelsesprocenten i sager om overtrædelse af
arbejdsmiljøloven kan jeg oplyse, at det ikke ved elektronisk udtræk
af politiets sagsstyringssystem er muligt at opgøre antallet af sager,
der alene vedrører udenlandske virksomheder. Det vil forudsætte en
manuel gennemgang i politikredsene af samtlige sager på dette områ-
de at udskille de sager, der vedrører udenlandske virksomheders over-
trædelse af arbejdsmiljøloven. Jeg har på det foreliggende grundlag
ikke fundet anledning til at iværksætte en sådan manuel gennemgang.
Rigsadvokaten er ikke i besiddelse af oplysninger vedrørende inddrivelse af bøder,
herunder i hvilket omfang der sker betaling af bøder for overtrædelse af udstatione-
ringsloven eller arbejdsmiljøloven.”
Jeg kan henholde mig til svaret fra Justitsministeriet.
Jeg vil dog navnlig henlede opmærksomheden på det anførte om, at
der med ændring af udstationeringsloven i 2013
blev indført hjemmel
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
til, at Arbejdstilsynet kan give administrative bødeforelæg. Det giver som
nævnt Arbejdstilsynet mulighed for at reagere hurtigt i disse sager med hen-
blik på at sikre en hurtigere og mere effektiv sanktionering af lovovertrædel-
ser og derved styrke håndhævelsen af krav til udenlandske virksomheder, jf.
pkt. 1.
Desuden henledes opmærksomheden på det anførte om, at der med den fælles
RUT-vejledning og indførelse af muligheden for at udstede administrative bødefo-
relæg er taget flere initiativer med henblik på at styrke håndhævelsen i sager om
overtrædelse af RUT-reglerne, jf. pkt. 3.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
5