Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1384593_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
27. juni 2014
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. marts stillet følgende spørgsmål nr. 244
(BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udval-
get.
Sagsnr. 2014-2545
Spørgsmål nr. 244:
”Vil
ministeren udarbejde en udtømmende liste over de individuelle kompensati-
onsordninger, der findes i forbindelse med borgere med særlig behov, der er i be-
skæftigelse samt en oversigt over, hvad disse ordninger samlet beløber sig til år-
ligt.”
Endeligt svar:
Begrebet ”borgere med særlige behov” anvendes ofte om personer med
varige be-
grænsninger i arbejdsevnen. Derfor er besvarelsen afgrænset til at omfatte ordnin-
ger målrettet personer med i beskæftigelse med varige begrænsninger i arbejdsev-
nen.
Der er til besvarelsen indhentet bidrag fra Erhvervs- og Vækstministeriet, Skatte-
ministeriet, Forsvarsministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Mini-
steriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, Ministeriet for Sund-
hed og Forebyggelse, Uddannelses-, og Forskningsministeriet, Undervisningsmini-
steriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt fra Transportministeri-
et.
Der kan oplistes følgende ordninger målrettet personer med i beskæftigelse varige
begrænsninger i arbejdsevnen:
Personlig assistance til handicappede
Kommunerne kan efter Lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v. yde tilskud til personer i erhverv med varige begrænsninger i arbejds-
evnen til aflønning af personlige assistance. Formålet er at give personer
med handicap samme muligheder for erhvervsudøvelse, som personer uden
handicap. Der kan også ydes tilskud til aflønning af personlig assistance til
selvstændige og lønmodtagere med handicap, der uden for arbejdstid del-
tager i almindelig efter- og videreuddannelse i det pågældende erhverv.
De offentlige udgifter til personlig assistance udgjorde i 2012 i alt 416,9
mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Løntilskud til nyuddannede med handicap
Der kan efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ydes løntilskud til ny-
uddannede med handicap, som har gennemført en uddannelse af mindst 18
måneders varighed. Det er en forudsætning for løntilskuddet, at uddannel-
sen berettiger til optagelse i en arbejdsløshedskasse. Desuden er det en for-
udsætning, at personen ikke har opnået ansættelse efter uddannelsens af-
slutning og mangler erhvervserfaring inden for det arbejdsområde, som
uddannelsen kvalificerer til.
De samlede offentlige udgifter til løntilskud til personer med handicap ud-
gjorde i 2012 i alt 3,3 mio. kr.
Refusion af hjælpemidler
Der efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ydes tilskud til hjælpemid-
ler i form af arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretninger. Til-
skuddet skal være af afgørende betydning for ansættelsen eller beskæfti-
gelsen i egen virksomhed, eller skal kompensere for personens eventuelle
begrænsninger i arbejdsevnen. Hjælpemidler til beskæftigede skal fremme,
at personer opnår eller fastholder ordinær ansættelse i fx seniorjob eller
kan drive selvstændig virksomhed.
Det skønnes, at de offentlige udgifter, som relaterer sig til hjælpemidler til
beskæftigede, udgjorde cirka 35 mio. kr. i 2012.
Støtte til handicapbil
Efter serviceloven kan borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funk-
tionsevne blandt andet få støtte til bil, hvis borgerens funktionsnedsættelse
i væsentlig grad vanskeliggør muligheden for at opnå eller fastholde et ar-
bejde uden brug af bil (erhvervsbil).
Der blev i at bevilliget cirka 50 mio. kr. i støtte til køb af erhvervsbil efter
serviceloven i 2012.
Fleksjob
I medfør af § 69 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal kommunen
sørge for, at personer under 65 år med væsentlige og varige begrænsninger
i arbejdsevnen, som er visiteret til fleksjob, har mulighed for ansættelse
hos private eller offentlige arbejdsgivere i fleksjob. Endvidere kan kom-
munerne i medfør af lovens § 75 give tilbud om støtte i form af tilskud til
fastholdelse af beskæftigelse i egen virksomhed, såfremt den selvstændige
opfylder betingelserne for fleksjob.
De offentlige udgifter til fleksjob udgjorde i 2012 i alt 8.917,0 mio. kr.
Samlede offentlige udgifter
Samlet set vurderes de offentlige udgifter vedrørende ordninger målrettet borgere
med særlige behov, der er i beskæftigelse at udgøre cirka 9,4 mia. kr. årligt. Heraf
udgør udgifterne til fleksjob langt størstedelen, jf. tabel 1.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384593_0003.png
Tabel 1: Oversigt over individuelle kompensationsordninger med tilhørende offentlige ud-
gifter, 2012
Mio. kr.
Personlig assistance til handicappede
Løntilskud ved ansættelse af nyuddannede personer med handicap
Hjælpemidler til beskæftigede (redskaber og indretning)
1
Støtte til handicapbil
2
Fleksjob
I alt
1: Beløbet er skønnet
2: Der blev i 2012 bevilliget støtte til køb af bil efter servicelovens § 114, stk. 1, nr. 1, til 341 borgere. For 13 af
disse borgere kendes det bevilligede beløb ikke. De øvrige 328 borgere fik tilsammen bevilliget 48,7 mio. kr. i
støtte. Det skal dog bemærkes, at støtten til borgeren i det enkelte tilfælde ydes som et lån, hvoraf borgeren som
udgangspunkt afdrager halvdelen over en 6-årig periode, mens den resterende del afskrives.
Kilde: Ankestyrelsen og Danmarks Statistik.
Regnskab 2012
416,9
3,3
35,0
50,0
8.917,0
9.421,2
Endvidere kan det oplyses, at der eksisterer to ordninger, der supplerer de ovenstå-
ende ordninger, men hvor det ikke er muligt at opgøre de isolerede udgifter i til-
knytning til erhvervsaktivitet.
Hjælpemidler og forbrugsgoder
Efter serviceloven kan borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsev-
ne få støtte til at anskaffe et hjælpemiddel eller forbrugsgode. For at kunne få støtte
skal hjælpemidlet eller forbrugsgodet:
I væsentlig grad afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne,
I væsentlig grad lette den daglige tilværelse i hjemmet,
Eller være nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.
Der foreligger ikke særskilte oplysninger om det forbrug på ordningen, der alene
knytter sig til udøvelse af erhverv.
Særlige udgifter til befordring
Efter ligningsloven har personer med varigt nedsat funktionsevne eller kronisk
sygdom mulighed for et særligt befordringsfradrag. Betingelsen for at opnå det
særlige fradrag er, at man kan godtgøre særlige udgifter til befordring mellem hjem
og arbejdsplads. Er det tilfældet, kan man vælge at fradrage de faktiske udgifter
hertil, såfremt udgifterne overstiger befordringsfradraget efter de normale regler.
Det vurderes, at udgifterne til denne ordning er meget begrænsede.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3