Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1352035_0001.png
1352035_0002.png
1352035_0003.png
1352035_0004.png
1352035_0005.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 3. marts 2014 stillet følgende spørgsmål nr.233(BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fraHansAndersen(V).
28. marts 2014J.nr.2014-2450
Spørgsmål nr.233:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke økonomiske konsekvenser hver enkelt af de 39anbefalinger i rapporten fra 14. februar 2014 ”Veje til job – en arbejdsmarkedsind-sats med mening” vil medføre?”
Endeligt svar:
Det fremgår af tabel 10.1 side 213 i rapporten ”Veje til job – en arbejdsmarkeds-indsats med mening”, at de direkte økonomiske konsekvenser af de i alt 39 forslagskønnes at udgøre mellem 10 og 60 mio. kr. i merudgifter. I tabel 1 nedenfor er forhvert enkelt af de 39 forslag angivet de skøn over de direkte økonomiske konse-kvenser, der ligger bag tabel 10.1 i rapporten.De direkte økonomiske konsekvenser er angivet efter fradrag af eventuel alternativoverførselsindkomst og efter indkomstskat og tilbageløb via afgiftssystemet. De di-rekte økonomiske konsekvenser er beregnet på baggrund af forudsætninger på fi-nansloven for 2014 om fx antallet af ledige og aktiverede. De direkte økonomiskekonsekvenser afspejler derfor, hvad ændringerne vil koste i den aktuelle konjunk-tursituationved uændret adfærd og ikke konsekvenserne i strukturelt niveau.Det fremgår videre af tabel 10.2side 214 i rapporten ”Veje til job – en arbejdsmar-kedsindsats med mening”, at forslagenes virkning på den strukturelle beskæftigelsei 2020 skønnes at udgøre et positivt bidrag på 1.000 til 1.500 personer svarende tilen forbedring af den strukturelle saldopå 270 til 400 mio. kr. I tabel 2 nedenfor erangivet de skøn over adfærdsvirkningerne, som ligger bag tabel 10.2 i rapporten.Adfærdsvirkningerne vedrører skøn over, hvordan forslagene forventes at påvirkeden strukturelle beskæftigelse, fx i de tilfælde, hvor et forslag skønnes at medføre,at ledige kommer hurtigere i arbejde. En højere strukturel beskæftigelse medførerfærre overførselsindkomster og øgede skatteindtægter og påvirker derfor denstruk-turellesaldo positivt.Beregningerne hviler på en præmis om, at den eksisterende indsats bortfalder tilfordel for den nyeforeslåede indsats. Det forudsætter, at der etableres yderligerestyringsmekanismer over for kommunerne, f.eks. i form af nedsat driftsrefusion,egentlig rammestyring og/eller afgrænsning af redskabsviften m.v, der forhindrer
den eksisterende indsats. I fravær af sådanne yderligere tiltag svækkes den samledevirkning af forslagene med i størrelsesordenen 275 mio. kr. årligt.Der er ikke beregnet adfærdsvirkningeraf samtlige 39 forslag, men kun af de for-slag, hvor der skønnes en væsentlig adfærdsvirkning, og hvor det er muligt at giveet kvalificeret skøn over virkningen.Det skal bemærkes, at tallene i tabel 1 og tabel 2 ikke kan lægges sammen, da dedirekte økonomiske konsekvenser er regnet i aktuelt konjunkturniveau, mens ad-færdsvirkningerne er regnet på strukturelt niveau, dvs. en situation, hvor den fakti-ske ledighed svarer til den strukturelle ledighed.Det skal videre bemærkes, at efter sædvanlig praksis udtrykker positive tal i de di-rekte økonomiske konsekvenser en merudgift mens et positivt tal i adfærdsvirknin-gerne udtrykker en forbedring af den strukturelle saldo i 2020.Tabel 1.Direkte umiddelbare økonomiske konsekvenser af 39 forslag fra rappor-ten:”Veje til job – en arbejdsmarkedsindsats med mening”.Nr.Forslag:Økono-misk kon-sekvens imio. kr.0Forudsætninger:
A.1
Vejledning i jobcentret allerede iopsigelsesfasenStørre fleksibilitet i varslingsindsat-sen til gavn for alle ledigeIntensiveret jobsøgningsstøtte medhyppige samtaler og hjælp til job-søgningStyrket vejledning til ledige der harsvært ved at finde job hurtigtStørre indflydelse på eget jobsøg-ningsforløb og ansvar for at bookesamtaler og jobsøgningsaktiviteterEntydigt ansvar for kontaktforløbet ienten jobcenter eller a-kasse medmulighed for frit valg for den enkel-te ledigeProfilafklaring skal understøtte enindividuel indsats i jobcentre og a-kasserKompetenceløft til ledere og medar-bejdere i jobcentre og a-kasserKrav om relevante og differentiere-de samtaler og jobsøgningsaktivite-
A.2
0
A.3
160
A.4
110
A.5
-
A.6
-30
A.7
-
A.8
-
A.9
0
Vejledningsindsatsen forud-sættes indprioriteret i job-centrenes almindelige indsatsForslaget finansieres gennemomprioritering inden forvarslingspuljenForslaget medfører kommu-nale merudgifter til fleresamtaler og personlig job-formidlerForslaget medfører kommu-nale merudgifter til jobsøg-ningsstøtteForslaget medfører udgiftertil nye IT-systemer. Beløbeter ikke estimeret.Forslaget medfører færresamtaler i kommunerne, da a-kasser overtager en del afsamtalerneForslaget medfører udgiftertil nye IT-systemer. Beløbeter ikke estimeret.Forslaget medfører udgiftertil uddannelsesaktiviteter.Beløbet er ikke estimeret.Forslaget understøttes afmerudgifter under forslag
2
terA.10Virksomhedsrettede tilbud efter ethalvt års ledighed for ledige over 30årOffentlige og privat løntilskud har-moniseres-20
A.3 og A.4Mindreudgiften skyldes, attilbud i private virksomhederer billigere end passive dag-pengeØkonomiske konsekvensersom følge af ændret red-skabsfordeling er indregnetunder forslag A.10Virksomhedspraktik er ud-giftsneutralt for det offentli-ge, da ledige modtager hidti-dige dagpenge i virksom-hedspraktikForslaget medfører, at færredeltager i jobrotation somfølge af en række målret-ningsforslagForslaget medfører udgiftertil nye IT-systemer. Beløbeter ikke estimeret.Forslaget understøttes afmerudgifter under forslagA.7 og A.14Forslaget medfører sparededagpenge som følge af, atflere ledige får en midlertidigrådighedssanktionDe økonomiske konsekven-ser som følge af ændret red-skabsfordeling er indregnetunder forslag A.10Forslaget medfører nyt fokusi den eksisterende vejled-ningsindsatsForslaget øger fokus på ef-fekter i den eksisterende vi-densopsamlingForslaget understøttes afmerudgifter under forslagB.4, B.5, B.6 og B.7Forslaget medfører øgededriftsudgifter til uddannelseaf ledigeUdgifterne til forslaget for-udsættes at svare til de nuvæ-rende udgifter til 6 ugersselvvalgt uddannelseDet forudsættes, at mellem
A.11
0
A.12
Mere fleksibel brug af virksomheds-praktik
0
A.13
Målretning og forenkling af jobrota-tionsordningerne
-40
A.14
A.15
Etablering af joblog for alle ledigepå tværs af jobcentre og a-kasser tildokumentation af jobsøgningStørre ansvar til ledige følges op afen effektiv rådighedsvurderingStørre frihed for den ledige skal føl-ges op af en effektiv og kontant rå-dighedsopfølgningPligt til at deltage i et virksomheds-rettet tilbud efter 3 måneders ledig-hed for unge under 30 årJobcentrene har skærpet pligt til atvejlede ufaglærte unge under 30 årom uddannelseOpsamling og udbygning af videnom effekter af indsatsenUddannelsesforløb til motiveredeledige og ikke som en del af pligtak-tiveringRet til kortere jobrettet uddannelseefter 6 måneders ledighed i forbin-delse med skriftlig tilkendegivelseom jobRet til jobrettet uddannelse i op til 6uger efter seks måneders ledighedog efter aftale med jobcentretRet til erhvervsuddannelse til ufag-
-
0
A.16
-5
A.17
0
A.18
0
A.19
0
B.1
0
B.2
30
B.3
0
B.4
145-195
3
lærte ledige over 30 år
B.5
Ret til realkompetencevurdering
20
B.6
Mulighed for brobygningsforløbsom forberedelse til uddannelseRet til læse-, regne- og skrivekursersamt ordblindekurserStyrket og målrettet voksenlærlin-geordning
50
B.7
45
B.8
5
C.1
Opsøgende og systematisk virksom-hedskontakt fra jobcentreneStøtte til rekruttering af ledige samtuddannelse og fastholdelse af med-arbejdereTværkommunal indgang og samar-bejdeLandsdækkende kontaktpunkt forstørre virksomhederEfteruddannelse af jobcentermedar-bejdere og udvikling af bedre virk-somhedsrettede analyseværktøjerAfskaffelse af proceskrav til job-centre og a-kasser om indkaldelse tilsamtalerAfskaffelse af reglerne om gentagenaktiveringNyt refusionssystem, der understøt-ter kommunernes fokus på at få bor-gere i varig beskæftigelse med ud-gangspunkt i Arbejdsmarkedskom-missionens forslagAfskaffelse af det særlige beskæfti-gelsestilskudEtablering af ny tværgående organi-sering og interesseinddragelse -Tværgående ArbejdsmarkedsrådTværgående Arbejdsmarkedsråd un-derstøtter indsatsen på tværs af
0
C.2
0
C.3
0
C.4
0
C.5
-
D.1
-
D.2
-520
D.3
-
1.700 og 2.300 ufaglærte le-dige i gennemsnit vil deltagei en erhvervsuddannelseDet forudsættes, at 7.000 le-dige årligt vil få en realkom-petencevurderingDet forudsættes, at 500 ledi-ge i gennemsnit vil deltage iet brobygningsforløbDet forudsættes, ati gennem-snit ca. 350 ledige vil deltagei kurserneDet forudsættes, at 700 færrebeskæftigede og 400 flere le-dige i gennemsnit vil deltagei voksenlærlingeforløbForslaget forudsættes priori-teret inden for eksisterendemidlerForslaget forudsættes priori-teret inden for eksisterendemidlerForslaget forudsættes priori-teret inden for eksisterendemidlerForslaget forudsættes priori-teret inden for eksisterendemidlerForslaget medfører udgiftertil efteruddannelse. Beløbeter ikke estimeret.Forslaget medfører min-dreudgifter til administrationi kommunerne. Beløbet erikke estimeret.Forslaget medfører min-dreudgifter til vejledning ogopkvalificeringDe økonomiske konsekven-ser er ikke beregnet
D.4E.1
--
De økonomiske konsekven-ser er ikke beregnetDe økonomiske konsekven-ser er ikke beregnetMidler afsat til regional puljetil opkvalificering
E.2
60
4
kommuner og a-kasserE.3Afbureaukratisering og effektivise-ring af partssamarbejdet-De økonomiske konsekven-ser er ikke beregnet
Tabel 2.Adfærdsvirkningeraf forslag fra rapporten:”Veje til job – en arbejdsmar-kedsindsats med mening”. Forbedring af den strukturelle beskæftigelse (personer)og den strukturelle saldo (mio. kr.) i 2020.Forslag:A.3Intensiveret jobsøgnings-støtte med hyppige samta-ler og hjælp til jobsøgningVirksomhedsrettede tilbudefter et halvt års ledighedfor ledige over 30 årForslag, der påvirker red-skabssammensætningenPersoner400Mio. kr.100Forudsætninger:Samtaler tidligt i ledigheds-forløbet bringer ledige hur-tigere i arbejdeTidligere aktivering får ledi-ge hurtigere i arbejdeMindre offentlig jobtræningog flere tilbud i private virk-somheder får ledige hurtige-re i arbejdeMålretningen øger arbejds-udbuddet og dermed denstrukturelle beskæftigelseStyrket rådighed får ledigehurtigere i arbejde
A.10
400 til 600
110 til 160
A.11ogA.12A.13
100
30
Målretning og forenklingaf jobrotationsordningerneStørre frihed for den ledigeskal følges op af en effek-tiv og kontant rådigheds-opfølgningRet til erhvervsuddannelsetil ufaglærte ledige over 30år
400
110
A.16
75
15
B.4
-700 til -500
-180 til -130
B.8
Styrket og målrettet vok-senlærlingeordning
350
90
Længerevarende uddannelseuden praktiktrækkerpå kortsigt personerud af arbejds-styrken, men styrker på læn-gere sigt tilknytningen til ar-bejdsmarkedet gennem op-kvalificeringFald i voksenlærlinge fra be-skæftigelse øger arbejdsud-bud og strukturel beskæfti-gelse mens flere voksenlær-linge fra ledighed styrker ar-bejdsmarkedstilknytningengennem opkvalificering
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
5