Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. marts 2014stillet følgende spørgsmål nr.232 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra HansAndersen (V).
20. marts 2014J.nr. 2014-0022663
Spørgsmål nr. 232:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke lov- og praksisændringer hver enkelt af de 39anbefalinger i rapporten fra februar 2014 ”Veje til job – en arbejdsmarkedsindsatsmed mening” vil medføre?”
Endeligt svar:
Jeg har på vegne af regeringen den 25. februar 2014 modtaget rapporten med de 39anbefalinger fra Ekspertgruppen om udredning af den aktive beskæftigelsesindsats.Jeg har bedt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om en overordnetvurdering af, hvilke lovændringer de 39 anbefalinger vil medføre.I det nedenstående skema følger en oversigt overstyrelsens umiddelbare vurderingaf behovet for lovændringer på beskæftigelsesområdet. Herudover kan der evt.være behov for lovændringer på andre ministeriers områder.Der er tale om styrelsens umiddelbare vurdering på baggrund af rapportens kortebeskrivelser af de enkelte anbefalinger. I det omfang et eller flere af deunderliggende punkterunder hver anbefaling i rapporten vurderes at krævelovændring, er dette anført i skemaet.Hvis en bekendtgørelsesændring vurderessom tilstrækkelig, er dette anført.I det omfang der bliver gennemført regelændringer, er det vurderingen, at det ogsåvil medføre praksisændringer.Det bemærkes, at regeringen forbereder en reform af den aktivebeskæftigelsesindsats, som vi vil fremlægge i løbet af dette forår, hvorefter vi vilinvitere folketingets partier til politiske forhandlinger.
Anbefalinger fra ekspertgruppen om udredningaf den aktive beskæftigelsesindsats
Umiddelbar vurdering afbehov for lovsændringer påbeskæftigelsesområdetUmiddelbare ændringer vedrørerfølgende love:Lov om aktivbeskæftigelsesindsats(LAB)Lov om ansvaret for ogstyringen af den aktivebeskæftigelsesindsats(Styringsloven)Lov omarbejdsløshedsforsikringm.v. (A-loven)Lov om sygedagpengeLov om en aktivsocialpolitik
A.1A.2A.3A.4A.5
A.6
A.7A.8A.9A.10A.11A.12A.13A.14A.15A.16
A.17A.18A.19B.1
Målrettet jobsøgningsstøtte fra dag ét og større ansvar til den enkelteVejledning i jobcentret og a-kassen allerede i opsigelsesfasenLABStørre fleksibilitet i varslingsindsatsen til gavn for alle ledigeLAB og evt. StyringslovenIntensiveret jobsøgningsstøtte med hyppige samtaler og hjælp tilLABjobsøgningStyrket vejledning til ledige der har svært ved at finde et job hurtigtLABStørre indflydelse på eget jobsøgningsforløb og ansvar for at bookeLAB og A-lovensamtaler og jobsøgningsaktiviteterØget valgfrihed for den enkelte og entydigt ansvar for kontaktforløbetEntydigt ansvar for kontaktforløbet i enten jobcenter eller a-kasse medLAB og A-lovenmulighed for frit valg for den enkelte ledigeMålrettet og individuelt tilpasset indsatsProfilafklaring skal understøtte en individuel indsats i jobcentre og a-LABkasserKompetenceløft til ledere og medarbejdere i jobcentre og a-kasserKræver ikke lovændringerKrav om relevante og differentierede samtaler og jobsøgningsaktiviteterLAB og A-lovenVirksomhedsrettet tilbud efter et halvt års ledighed for ledige over 30 årLAB(og afskaffelse af gentagen aktivering, jf. D2)Offentlig og privat løntilskud harmoniseresLAB og StyringslovenMere fleksibel brug af virksomhedspraktikLABMålretning og forenkling af jobrotationsordningerneLABStyrket opfølgning på rådighedEtablering af joblog for alle ledige på tværs af jobcentre og a-kasser tilLABdokumentation af jobsøgningStørre ansvar til den ledige følges op af en effektiv rådighedsopfølgningLABStørre frihed for den ledige skal følges op af en effektiv og kontantA-lovenrådighedsopfølgningSærlig indsats for ungePligt til at deltage i et virksomhedsrettet tilbud efter tre måneders ledighedLABfor unge under 30 årJobcentrene har skærpet pligt til at vejlede ufaglærte unge under 30 år omLABuddannelseBedre viden om hvad der virker i arbejdsmarkedsindsatsenOpsamling og udbygning af viden om effekter af indsatsenKræver ikke lovændringerOpgør med uddannelse som pligtaktivering og rådighedsafprøvningUddannelsesforløb til motiverede ledige og ikke som en del afLABpligtaktivering
2
B.2B.3
B.4B.5B.6B.7B.8
Ret til jobrettet uddannelseRet til kortere jobrettet uddannelse efter seks måneders ledighed iforbindelse med skriftlig tilkendegivelse om jobRet til jobrettet uddannelse i op til seks uger efter seks månedersledighed og efter aftale med jobcentretRet til uddannelsesløft til motiverede ledige med størst behovRet til erhvervsuddannelse til ufaglærte ledige over 30 årRet til realkompetencevurderingMulighed for brobygningsforløb som forberedelse til uddannelseRet til læse-, regne- og skrivekurser samt ordblindekurserStyrket og målrettet voksenlærlingeordningOpsøgende virksomhedskontakt fra jobcentreneOpsøgende og systematisk virksomhedskontakt fra jobcentrene
LABLAB
LAB og A-lovenLABLABLABLABDet er vurderingen, atbekendtgørelsesændringer ertilstrækkelige
C.1
Styrket og koordineret service til virksomhederneStøtte til rekruttering af ledige samt uddannelse og fastholdelse afLABC.2medarbejdereKoordineret virksomhedsrettet indsats på tværs af kommunegrænserC.3 Tværkommunal indgang og samarbejdeStyringslovenC. Landsdækkende kontaktpunkt for større virksomhederKræver ikke lovændringer4Bedre kendskab til arbejdsmarkedet i jobcentreneEfteruddannelse af jobcentermedarbejdere og udvikling af bedreStyringslovenC.5virksomhedsrettede analyseværktøjerStyrkede økonomiske incitamenter samt mindre bureaukrati og proceskravAfskaffelse af proceskrav til jobcentre og a-kasser om indkaldelse tilLABD.1samtalerD.2 Afskaffelse af reglerne om gentagen aktiveringLABNyt refusionssystem, der understøtter kommunernes fokus på at få borgereLAB, A-.loven,D.3 i varig beskæftigelse med udgangspunkt i Arbejdsmarkedskommissionenssygedagpengeloven og lov om enforslagaktiv socialpolitik.D.4Afskaffelse af det særlige beskæftigelsestilskudKræver ikke lovændringer på BM’sområdeNy tværgående organisering og interessentinddragelseE.1Etablering af en ny tværgående organisering og interesseinddragelse -StyringslovenTværgående ArbejdsmarkedsrådTværgående Arbejdsmarkedsråd understøtter indsatsen på tværs afStyringslovenE.2kommuner og a-kasserE.3 Afbureaukratisering og effektivisering af partssamarbejdetStyringsloven
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3