Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 27. februar 2014 stillet følgende spørgsmålnr.229 (BU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra-Per Clausen(EL).
21. marts 2014J.nr. 2014-0022517/2014-1897
”Ministeren bedes i forlængelse af sine udtalelser til Berlingske Tidende den 25.februar 2014 redegøre for, hvilke muligheder den nuværende lovgivning og det nu-værende regelsæt giver kommunerne for at undlade at give sanktioner til aktivitets-parate kontanthjælpsmodtagere, inden der foreligger en socialfaglig bedømmelse afsagen og for på baggrund af denne bedømmelse at undlade at give sanktioner.”
Vi skaber med kontanthjælpsreformen en ny balance for sanktioner på kontant-hjælpsområdet. Det er således vigtigt, at vi får et system, hvor vores kontant-hjælpsmodtagere bliver behandlet forskelligt.Derfor har vi med kontanthjælpsreformen indført, at kommunen, inden der gives ensanktion, altid skal foretage en socialfaglig vurdering af, om der i det konkrete til-fælde foreligger omstændigheder (fx alvorlig psykisk sygdom, hjemløshed og mis-brugsproblemer mv.), der kan begrunde, at personen ikke skal sanktioneres.Kommunen skal samtidig, inden der træffes afgørelse om sanktion over for aktivi-tetsparate, som modtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp, have udtømt allerimelige muligheder for at komme i kontakt med personen for at afklare, om denpågældende havde en rimelig grund til at udeblive mv.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen