Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1349102_0001.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 27. februar 2014 stillet følgende spørgsmålnr.229 (BU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra-Per Clausen(EL).
21. marts 2014J.nr. 2014-0022517/2014-1897

Spørgsmål nr.229:

”Ministeren bedes i forlængelse af sine udtalelser til Berlingske Tidende den 25.februar 2014 redegøre for, hvilke muligheder den nuværende lovgivning og det nu-værende regelsæt giver kommunerne for at undlade at give sanktioner til aktivitets-parate kontanthjælpsmodtagere, inden der foreligger en socialfaglig bedømmelse afsagen og for på baggrund af denne bedømmelse at undlade at give sanktioner.”

Endeligt svar:

Vi skaber med kontanthjælpsreformen en ny balance for sanktioner på kontant-hjælpsområdet. Det er således vigtigt, at vi får et system, hvor vores kontant-hjælpsmodtagere bliver behandlet forskelligt.Derfor har vi med kontanthjælpsreformen indført, at kommunen, inden der gives ensanktion, altid skal foretage en socialfaglig vurdering af, om der i det konkrete til-fælde foreligger omstændigheder (fx alvorlig psykisk sygdom, hjemløshed og mis-brugsproblemer mv.), der kan begrunde, at personen ikke skal sanktioneres.Kommunen skal samtidig, inden der træffes afgørelse om sanktion over for aktivi-tetsparate, som modtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp, have udtømt allerimelige muligheder for at komme i kontakt med personen for at afklare, om denpågældende havde en rimelig grund til at udeblive mv.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen