Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1346581_0001.png
1346581_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
17. marts 2014
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 21. februar 2014 stillet følgende spørgsmålnr.221 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønskefraMai Mercado(KF).
J.nr. 2014-0022104

Spørgsmål nr.221:

I forlængelse af samråd den 20. februar 2014, jf. BEU alm. del – samrådsspørgsmålG-I, bedes ministeren redegøre for, hvilke økonomiske incitamenter,der vil værevirksomme i forhold til at gøre det attraktivt for en borger at vende tilbage til ar-bejdsmarkedet i stedet for at være på passiv forsørgelse?

Endeligt svar:

Mange mennesker står i dag står uden for arbejdsmarkedet. For regeringen har dethøj prioritet, at mennesker får en chance for at realiserederes potentiale på ar-bejdsmarkedeti stedet for at modtage offentlig forsørgelse. Det er godt for den en-kelte, men også for samfundet som helhed.Økonomiske incitamenter kan efter min vurdering spille en rolle i beskæftigelses-politikken for de målgrupper, der er klar til uddannelse og arbejde, og hvor øko-nomiske gevinster derfor kan motivere til at påbegynde en uddannelse eller finde etarbejde. Det gælder alle uanset, hvilken etnisk oprindelse man har. Samtidig menerjeg ikke, at økonomiske incitamenter kan eller skal stå alene.Det er således efter min opfattelse hverken rimeligt eller hensigtsmæssigt at byggebeskæftigelsesindsatsen på økonomiske incitamenter i forhold til grupper, der ikkehar mulighed for at agere på disse incitamenter.Reformen af kontanthjælpssystemet, som regeringen har gennemført i samarbejdemed et bredt flertal i Folketinget, afspejler netop denne balance i brugen af økono-miske incitamenter. Her styrker vi det økonomiske incitament til unge, derer klar tiluddannelse eller job, ved at sikre at der ikke er en indtægtsnedgang, når uddannel-sesparate unge påbegynder uddannelse og dermed overgår til SU. Samtidig bevarervi med reformen en højere sats for de unge, der endnu ikke er klar til at gå i gangmed en uddannelse. Provenuet fra de lavere satser til de stærkeste unge vil bliveanvendt i en styrket aktiv indsats i kontanthjælpssystemet.Regeringen har hele tiden fokus på, at vi på den ene side fastholder et stærkt socialtsikkerhedsnet, og at vi på den anden side sørger for, at dem, der kan arbejde, også
arbejder. For der er ingen tvivl om, at vejen til at blive en del af det danske sam-fund går gennem beskæftigelse.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2