Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 19. marts 2014
Under henvisning til Folketingets beskæftigelsesudvalgs brev af 17. fe-bruar 2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration ogsociale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 210 (BEUAlm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen(EL).
Sagsnr. 2014-1830
Spørgsmål 210:”Hvordan skal en kommune kunne fastslå, at det er formålsløst at udvikle enborgers arbejdsevne, og hvilke krav stiller loven til kommunens beslutnings-grundlagi den anledning?”
Svar:Påbegyndelse af en sag om førtidspension forudsætter som hovedregel, at derelevante muligheder for at forbedre arbejdsevnen har været afprøvet i praksis,herunder deltagelse i et ressourceforløb, og at der foreligger dokumentation for,at arbejdsevnen ikke varigt kan forbedres. Alle relevante aktiverings-, revalide-rings- og behandlingsmæssige samt øvrige foranstaltninger – skal være afprø-vet, og det skal være dokumenteret, at den pågældendes arbejdsevne er varigtnedsat i forhold til ethvert erhverv.Det er kommunen, der efter rehabiliteringsteamets behandling af sagen træfferafgørelsen om, hvorvidt arbejdsevnen er varigt nedsat, eller om der er mulighe-der for at udvikle arbejdsevnen på trods af de helbredsmæssige begrænsnin-ger.I visse særlige tilfælde kan der påbegyndes en sag om førtidspension uden, atmulighederne for at forbedre arbejdsevnen, herunder deltagelse i ressourcefor-løb, har været afprøvet i praksis. Det drejer sig om situationer, hvor deltagelse iressourceforløb med henblik på udvikling af arbejdsevnen vil være åbenbarformålsløst eller vil kunne indebære risiko for, at personens tilstand forværres.
Som eksempler på tilfælde, hvor en udvikling af arbejdsevnen i et ressourcefor-løb kan anses for at være åbenbar formålsløs, kan nævnes borgere, der har enbetydelig nedsat psykisk funktionsevne som følge af udviklingshæmning, per-soner med en alvorlig hjerneskade eller en alvorlig sindslidelse samt personermed alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømteeller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, eller at sygdommen skridersærligt hurtigt frem.Der er således tale om en konkret skønsmæssig vurdering, som kan anlægges isager med omfattende eller kritiske helbredsmæssige begrænsninger, hvorkommunen har ansvaret for at indhente den relevante og nødvendige dokumen-tation. Såfremt kommunen vurderer, at det er åbenbart formålsløst at udviklearbejdsevnen, kan sagen forelægges skriftligt for rehabiliteringsteamet. Hvisrehabiliteringsteamet ikke kan anvise relevante indsatser for at udvikle arbejds-evnen, kan der tilkendes førtidspension.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen
2