Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1344428_0001.png
1344428_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. februar 2014 stillet følgende spørgsmål nr.201 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LeifLahn Jensen (S).Spørgsmål nr. 201:
11. marts 2014J.nr. 2014-2871
”Ministeren bedes oplyse de samlede offentlige omkostninger i gennemsnit pr. vi-siteret fleksjob. Ministeren bedes endvidere oplyse de samlede offentlige omkost-ninger ved at ansætte henholdsvis 1.000, 1.500 og 2.000 flere fleksjobbere i kom-munerne, hvis de ansættes til den nuværende gennemsnitsløn for kommunalt ansat-te fleksjobbere.”Endeligt svar:
De offentlige udgifter til fleksjob og ledighedsydelse udgjorde i 2012 godt 180.000kr. pr. person,jf. tabel 1.Heri er ikke indregnet eventuelle lønomkostninger for of-fentlige arbejdsgivere. Det bemærkes, at i fravær af fleksjobordningen vil nogle afdisse personer alternativt modtage anden offentlig forsørgelse.Tabel 1. Gennemsnitlig offentlig udgift pr. fleksjobvisiteret, 2012 (2014-pl).

Antal fuldtids- Off. udgifter

Gns. udgift pr.

personer

(mia. kr.)

person

52.2009,3178.10016.5003,1188.60068.70012,4180.600
FleksjobansatteLedighedsydelsesmodtagereFleksjobordningen i alt
Anm.: Tallene vedrører den gamle fleksjobordning, hvor de fleksjobansatte får løn for fuld tid og arbejdsgiver modtageret tilskud på enten ½ eller 2/3 af den mindste overenskomstmæssige løn på området. Tabellen er vist for 2012, da derendnu ikke foreligger regnskabstal for 2013.Kilde:www.jobindsats.dk,statistikbanken.dk/REGK53 samt egne beregninger.
Det skønnes, at 1.000 ekstra fleksjobansatte i kommunerne vil indebære en umid-delbar bruttoudgift på knap 270 mio. kr. årligt som følge af øgede kommunale løn-udgifter og øgede offentlige udgifter til fleksjobløntilskud. Hvis der medregnes enbesparelse som følge af, at disse personer alternativt ville have modtaget ledig-hedsydelse, skønnes merudgifterne til godt 80 mio. kr. årligt. Når der desuden tageshøjde for øgede offentlige indtægter fra indkomstskatter og afgifter, er merudgif-terne 43 mio. kr. årligt,jf. tabel 2.De tilsvarende udgifter ved 1.500 flere er 64 mio. kr. årligt. Ved 2.000 flere fleks-jobansatte vil udgifterne være 86 mio. kr. årligt, hvis der modregnes for udgifter tilledighedsydelse og merindtægter via skattesystemet.Det er i beregningen lagt til grund, at der ansættes til den gennemsnitlige løn forkommunalt ansatte fleksjobbere efter den nye ordning. Endvidere er det i beregnin-
gen forudsat, at de ekstra fleksjobansatte alternativt ville have modtaget ledigheds-ydelse.Tabel 2. Skønnede samlede årlige merudgifter ved ansættelse af flere fleksjobbere i kom-munerne. Mio. kr. (2014-pl)

1.000 flere

1.500 flere

2.000 flere

fleksjobansatte fleksjobansatte fleksjobansatte

Kommunale lønudgifter til fleksjobFleksjob løntilskudUdgifter til fleksjob i altUdgifter til ledighedsydelseMeromkostninger (mio. kr.)Tilbageløb via skattesystemetMeromkostninger efter tilbageløb (mio. kr.)88181269-188813843132272404-2831215764176363539-3771627686
Anm.: Det er lagt til grund, at personerne alternativt ville have modtaget ledighedsydelse på 188.500 kr. pr. år. Udgif-terne til fleksjob er baseret på en gennemsnitlig løn på 7.300 kr. måneden.Kilde: eIndkomst samt egne beregninger.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2