Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1293934_0001.png
1293934_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. oktober 2013 stillet følgende spørgsmål nr.2 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraJørgen Arbo-Bæhr (EL).
28. oktober 2013J.nr. 20130076731/5344732013-7009

Spørgsmål nr. 2:

”Mener ministeren at det er rimeligt, at Arbejdstilsynet skal skrive påbud til 18-20østeuropæiske enkeltmandsvirksomheder på en byggeplads, når det tydeligvis eren konstruktion lavet af danske bagmænd, som dermed slipper for at få et enestepåbud, selv om de leder og fordeler arbejdet?”

Endeligt svar:

Jeg har indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som har oplyst følgende:”Når Arbejdstilsynet fører tilsyn, er der ofte behov for at afklare, hvem som reelt erarbejdsgiver i forhold til det arbejde, som udføres. Arbejdstilsynet vurderer altid deaktuelle forhold, når der er flere mulige arbejdsgivere, som fx arbejder samme stedeller sammen om en arbejdsopgave. Det er navnlig tilfældet på byggepladser oglignende.Vurderingen af, hvem der er arbejdsgiver efter arbejdsmiljøreglerne, afhænger afen samlet vurdering af den konkrete situation. Formålet med at tage udgangspunkt ide aktuelle og konkrete forhold er at sikre, at det er den virksomhed, der reelt harmulighed for at sørge for, at arbejdsmiljøreglerne overholdes, og forebygge ar-bejdsskader, der gøres ansvarlig som arbejdsgiver.Selvom flere udenlandske tjenesteydere har anmeldt sig i RUT som enkeltmands-virksomheder på samme arbejdssted, kan Arbejdstilsynets konklusion blive, at per-sonerne ud fra arbejdsmiljølovgivningen udfører arbejde for en arbejdsgiver. I dis-se tilfælde vil Arbejdstilsynet afgive eventuelle arbejdsmiljøreaktioner til den per-son eller virksomhed, som reelt har ansvaret for arbejdsmiljøet, fx en dansk ar-bejdsgiver.Hvis Arbejdstilsynet omvendt vurderer, at de udenlandske personer reelt udførerselvstændig virksomhed, vil Arbejdstilsynet give eventuelle arbejdsmiljøreaktionertil de udenlandske enkeltmandsvirksomheder, som har overtrådt reglerne – ogsåselvom Arbejdstilsynet skal skrive 18-20 påbud”.
Jeg mener det er helt uacceptabelt, at danske arbejdsgivere laver krumspring for atundgå at skulle stå til regnskab for de regler, som de har ansvaret for. Jeg er derfortilfreds med, at Arbejdstilsynets arbejdsmiljøreaktioner går til den eller de perso-ner, der reelt kan løfte ansvaret for arbejdsmiljøet på arbejdspladsen.Jeg kan i øvrigt henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger samt henvise til be-svarelsen af BEU spørgsmål nr. 4.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2