Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1341645_0001.png
1341645_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 31. januar 2014 stillet følgende spørgsmålnr.191 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fraJoa-chim B. Olsen(LA).
21. februar 2014J.nr. 2014 - 1676

Spørgsmål nr.191:

”Ministeren bedes redegøre for, hvor meget den gennemsnitlige samlede ydelse(kontanthjælp, boligstøtte, særlig støtte, friplads til daginstitution mv.) bliver redu-ceret for 25-29 årige kontanthjælpsmodtagere, der berøres af regeringens kontant-hjælpsreform.Ministeren bedes i forlængelse heraf redegøre for effekten på den strukturelle be-skæftigelse (adfærdseffekt) af de nævnte ydelsesreduktioner”

Endeligt svar:

Kontanthjælpsreformen betyder, at unge under 30 år uden en erhvervskompetence-givende uddannelse ikke længere kan modtage kontanthjælp, men i stedet er beret-tiget til uddannelseshjælp. Unge under 30 år med en erhvervskompetencegivendeuddannelse modtager, efter kontanthjælpsreformens ikrafttræden, fortsat kontant-hjælp.Job- og uddannelsesparate kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere i alderen 25-29 år vil opleve en ydelsesreduktion afhængigt af forsørger- samt samleverstatus.Den gennemsnitlige ydelsesreduktion til denne gruppe skønnes med betydeligusikkerhed at være ca.4.000 kr. om måneden før skat (2014-pl) og omkring 2.300kr. efter skat, når der tages hensyn til øgede udgifter til boligstøtte samt tilskud tildaginstitution. Aktivitetsparate kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere vil ikkeopleve en ydelsesreduktion, når personen deltager i aktive tilbud eller har tilkende-givet, at pågældende ønsker tilbud. Der er i beregningerne alene taget hensyn tilændringer i ydelsessatserne til gruppen, konsekvenserne af forslaget om gensidigforsørgelsespligt er ikke indregnet. Det skyldes, at det ikke vides i hvilket omfangde 25-29 årige vil være berørt af begge forslag.Særlig støtte er ikke faste satser ud fra objektive kriterier, hvorfor det ikke er mu-ligt at foretage en egentlig beregning af den særlige støttes påvirkning på ydelses-reduktionerne eller beregne den gennemsnitlige ændring.I kontanthjælpsreformen er det skønnet, at ydelsesreduktionerne og uddannelsespå-lægget for kontanthjælpsmodtagere i alderen 25-29 år tilsammen øger den struktu-relle beskæftigelse med omkring 500 personer på kort sigt, og med mere i takt med,
at flere får en uddannelse og dermed styrkede forudsætninger for at få beskæftigel-se gennem livet. Beskæftigelseseffekten af den gensidige forsørgerpligt er skønnettil omkring 100 personer for de 25-29-årige.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2