Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1335935_0001.png
1335935_0002.png
NOTAT
Notat om status på bevillingsanvendelsen i årene2011, 2012 og 2013
Februar 2014

De økonomiske rammer

Til dækning af Pensionsstyrelsens implementeringsudgifter og løbende udgifter iperioden 2011 til 2014 blev der i forbindelse med indgåelsen af finanslovsaftalenden 7. november 2010 afsat en samlet bevilling på 20,2 mio. kr. til kontrolindsatsenmod socialt bedrageri.Efter ressortomlægningen i efteråret 2011 blev bevillingen delt mellemArbejdsmarkedsstyrelsen og Pensionsstyrelsen, således at der påArbejdsmarkedsstyrelsens konto § 17.41.01. på finansloven blev afsat 3,3 mio. kr. i2011, 3,2 mio. kr. i 2012 og 2,0 mio. kr. i 2013 og 2,0 mio. kr. i 2014. I alt 10,5mio. kr.Følgende fremgår således af anmærkningsteksten til Arbejdsmarkedsstyrelsenskonto §17.41.01 på FL13, og samme tekst fremgik af finansloven for 2012:”Som led i finanslovsaftalen for 2011 er der indgået aftale om en styrket indsatsmod socialt bedrageri. Med aftalen forbedres kontrollen med ydelser ved ophold iudlandet, dobbeltforsørgelse og sort arbejde. Endvidere styrkes koordinationen afindsatsen mod misbrug af fx dagpenge, kontanthjælp og efterløn i udsatteboligområder, og der etableres særlige kontrolteams i udlandet. Samtidigt øgeslufthavnstilsynet i Kastrup Lufthavn og kontrollen udbredes til flere lufthavne oggrænseovergange. Som følge heraf er der afsat 3,3 mio. kr. i 2011, 3,2 mio. kr. i2012 og 2 mio.kr. årligt i 2013 og 2014.”Anmærkningsteksten er på FL14 blevet ændret til følgende:”Som led i finanslovsaftalen for 2011 er der indgået aftale om en styrket indsatsmod socialt bedrageri. Med aftalen forbedres bl.a. kontrollen med ydelser vedophold i udlandet, herunder lufthavnstilsynet, samt kontrollen i forhold tildobbeltforsørgelse og sort arbejde. Som følge heraf er der afsat 3,3 mio. kr. i 2011,3,2 mio. kr. i 2012 og 2 mio. kr. årligt i 2013 og 2014.”Det bemærkes, at bevillingen er afsat på hovedkontoen for Styrelsen forArbejdsmarked og Rekruttering (tidligere Arbejdsmarkedsstyrelsen) og under étmedgår til udmøntningen af de initiativer, der indgår i finanslovsaftalen for 2011,idet bevillingsanvendelsen ikke er særskilt formålsregistreret på finansloven.

Bevillingens anvendelse

Det bemærkes, at styrelsens kontrolindsats mod socialt bedrageri omfatter en langrække opgaver ud over de opgaver, der direkte følger af aftalen om en styrketindsats mod socialt bedrageri.
Således er etableringen af a-kassernes Indkomstregisterkontrol samt styrelsensløbende overvågning og kontrol i forhold hertilet væsentligt instrument til atafdække socialt bedrageri for så vidt angår arbejdsløshedsdagpenge. For 2012skønnes den økonomiske gevinst af denne indsats at være ca. 80 mio. kr. Dette er eteksempel på, at styrelsens generelle indsats mod fejludbetalinger og socialtbedrageri og den indsats som følger af finanslovsaftalen er tæt forbundet.De afsatte bevillinger er blevet anvendt til opgaver i relation til indsatsen modsocialt bedrageri, jf. finanslovsaftalen, herunder bl.a. lufthavnstilsynet ogsagsbehandling relateret hertil.I 2011 er den afsatte bevilling bl.a. blevet anvendt til:Lovgivningsarbejde – hjemmel til lufthavnstilsyn, muligheden for at følgeelektroniske spor, kontrol i kommunerne mv.Opstart, tilrettelæggelse og gennemførelse af lufthavnstilsyn ogsagsbehandlingen relateret hertil.Igangsættelse og understøtning af udvikling af løsning til kontrol ved brug afdata fra Feriekonto.Konference for alle landets kommuner om kontrol mv. 28. april 2011.Undersøgelse af ca. 170 sager vedr. øget koordineret indsats mod misbrug af fxdagpenge, kontanthjælp og efterløn.Regelændringer, således at socialt bedrageri skal indgå som en fast del af denkommunale revision.Rapport fra SFI om socialt bedrageri.I 2012 er den afsatte bevilling bl.a. blevet anvendt til:Tilrettelæggelse og gennemførelse af lufthavnstilsyn og sagsbehandlingenrelateret hertil.Tilrettelæggelse, kontrol og opfølgning på a-kassernes brug af data fraFeriekonto.Projekt med ekstern bistand vedr. udvikling af digital løsning til at kontrollere,om ydelsesmodtagere driver selvstændig virksomhed.Deltagelse i arbejdet om effektiv sagsbehandling og kontrol i regi afDigitaliseringsstyrelsen, herunder i arbejdet med analysen af socialt snyd ogfejludbetalinger.I 2013 er den afsatte bevilling bl.a. blevet anvendt til:Tilrettelæggelse og gennemførelse af lufthavnstilsyn og sagsbehandlingenrelateret hertil.Kontrol og opfølgning på a-kassernes brug af data fra Feriekonto.Videre arbejde med projekt vedr. udvikling af digital løsning til at kontrollere,om ydelsesmodtagere driver selvstændig virksomhed samt arbejde medetablering af a-kassernes adgang til momsoplysninger mv.Deltagelse i arbejdet om effektiv sagsbehandling og kontrol i regi afDigitaliseringsstyrelsen, herunder i arbejdet med analysen af socialt snyd ogfejludbetalinger.
2