Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. januar 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
173 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
26. juni 2014
J.nr. 2014-1311
Spørgsmål nr. 173:
”Hvad
vil det koste, og hvad vil struktureffekterne være, af at ændre reglerne for
gensidig forsørgerpligt således at den person, der er i arbejde, kan tjene mere, uden
at den person der er arbejdsløs bliver modregnet i kontanthjælpen? Besvarelsen be-
des ledsaget af eksempler på, at man hæver grænsen for, at modregningen sætter
ind med henholdsvis 2.000, 3.000, 4.000, 5.000 og 10.000 kr. om måneden”
Endeligt svar:
Med kontanthjælpsreformen er der indført gensidig forsørgerpligt mellem samle-
vende personer, hvor begge er fyldt 25 år, i de situationer, hvor den ene eller begge
ansøger om eller modtager uddannelses- eller kontanthjælp efter lov om aktiv soci-
alpolitik. I besvarelsen antages det, at der spørges til denne gruppe samlevende.
Tabel 1 viser de skønnede økonomiske konsekvenser, såfremt fradraget for mod-
regning i kontanthjælpen, der i dag udgør 25 kr. pr. time, øges med hhv. 13, 19, 25
og 31 pr. time, svarende til en stigning i det maksimale fradrag på hhv. 2.000,
3.000, 4.000 og 5.000 kr. om måneden. Skønnene er behæftet med betydelig usik-
kerhed.
Tabel 1
Strukturel virkning af stigninger i fradraget for modregning i kontanthjælpen, 2014-priser.
13 kr.
Direkte virkning
Adfærdsvirkning
Samlet virkning på strukturel saldo
Kilde: Beskæftigelsesministeriet.
19 kr.
-115
35
-80
25 kr.
-150
45
-105
31 kr.
-185
60
-125
-80
25
-55
Det bemærkes, at der i de angivne skøn ikke er taget højde for, at en markant stig-
ning i beskæftigelsesfradraget kan medføre, at især forsørgere, der i dag er beskæf-
tiget i lavtlønsjob, bliver berettiget til supplerende kontanthjælp. Der er således hel-
ler ikke regnet på de økonomiske konsekvenser af, at det maksimale fradrag stiger
med 10.000 kr. om måneden, fordi en så kraftig stigning skønnes at medføre en
væsentlig ændring i gruppen af personer, som er berettiget til kontanthjælp.