Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1399130_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. januar 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
172 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
15. september 2014
J.nr. 2014 - 2724
Spørgsmål nr. 172:
”Kontanthjælpsreformens udvidelse af den gensidige forsørgerpligt til også at om-
fatte ugifte par vil betyde, at gevinsten ved at tage et arbejde for en kontanthjælps-
modtager, der er samlevende med en anden kontanthjælpsmodtager, vil blive min-
dre, da den sidstnævnte vil miste hele eller dele af sin kontanthjælp. Hvor mange
flere personer vil, når de nye regler er fuldt indfaset, ikke have nogen økonomisk
gevinst af at gå på arbejde ift. de regler, der gjaldt indtil 1. januar 2014?”
Endeligt svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet er anmodet om bidrag til besvarelse af BEU
(alm. del) spørgsmål 172 om kontanthjælpsreformen. Der er tidligere afgivet et fo-
reløbigt svar.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har svaret følgende:
”Tabel 1 viser antallet af personer uden økonomisk gevinst ved beskæftigelse hen-
holdsvis i 2013, og efter en fuld indfasning af kontanthjælpsreformens udvidede
regler for gensidig forsørgerpligt.
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på en række modeltekniske antagelser og
skøn og forbundet med usikkerhed.
Tabel 1. Betydning af udvidet gensidig forsørgerpligt
Forskelsbeløb ≤ 0
2013
Udvidede regler for gensidig forsørgerpligt fuldt indfaset
Antal personer
18.100
17.700
Andel,
pct.
0,8
0,8
Anm.: Personer med et forskelsbeløb på 0 kr. eller derunder, dvs. uden nogen økonomisk gevinst ved beskæftigelse. Be-
regningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og lønniveauet i 2013 samt gældende regler i
2013, og når kontanthjælpsreformens regler om udvidet forsørgerpligt er fuldt indfaset.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som det fremgår, mindsker reformen samlet set antallet af personer, der ikke har
nogen økonomisk gevinst ved beskæftigelse, med i størrelsesordenen 400 personer.
Det skal ses i lyset af, at de udvidede regler for gensidig forsørgerpligt styrker den
økonomiske tilskyndelse til at være i beskæftigelse for samlevende, der er i be-
skæftigelse, og som ville overgå til kontanthjælp i tilfælde af ledighed.
Samtidig øger udvidelsen af den gensidige forsørgerpligt ikke antallet af personer
uden en økonomisk gevinst ved at være i beskæftigelse nævneværdigt blandt sam-
levende par på kontanthjælp. Det skal ses i lyset af, at stort set ingen kontant-
hjælpsægtepar befandt sig i gruppen af personer uden økonomisk gevinst ved be-
skæftigelse i 2013.
Den økonomiske gevinst ved at være i beskæftigelse kan opgøres ved det såkaldte
forskelsbeløb. Forskelsbeløbet angiver forskellen i disponibel indkomst i en situa-
tion, hvor en person er beskæftiget (beskæftigelsesalternativet), og en situation,
hvor personen er ledig eller efterlønsmodtager (overførselsalternativet).
Den disponible indkomst i de to alternativer beregnes under antagelse af, at perso-
nen er beskæftiget henholdsvis overførselsindkomstmodtager i et helt kalenderår.
Der tages i opgørelsen højde for en række forhold, herunder transportudgifter til og
fra arbejde og aftrapning af indkomstafhængige ydelser som boligstøtte og økono-
misk friplads for børn i daginstitution.
Beregningerne af forskelsbeløb baserer sig på en opdeling af de 18-64-årige efter
deres faktiske arbejdsmarkedsstatus. Der indgår som udgangspunkt fuldt beskæfti-
gede lønmodtagere, delårsbeskæftigede lønmodtagere (dvs. personer, der er ledige
en del af året), fuldt ledige m.fl. og efterlønsmodtagere.
Det bemærkes, at andre forhold end den økonomiske tilskyndelse kan spille en væ-
sentlig rolle for, om en person er i beskæftigelse eller ej. Det gælder blandt andet
rådighedsforpligtelsen i dagpenge- og kontanthjælpssystemet, tilfredsstillelsen ved
at bidrage aktivt på arbejdsmarkedet, fællesskabet med arbejdskollegaer og betyd-
ningen af at kunne forsørge sig selv.
Grundlaget for beregningerne er blandt andet dokumenteret i
Fordeling og incita-
menter 2013,
Økonomi- og Indenrigsministeriet, juli 2013.”
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2