Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1326778_0001.png
1326778_0002.png
1326778_0003.png
1326778_0004.png
TALE
07-01-2014
Beskæftigelsesministerens tale ved samråd den16. januar 2014 om forkert udbetaling af pensionsamt præcisering af skattenedslagsloven
Sagsnr. 2013 - 8195CAAUAnders Dupont Dall
[Det er aftalt med Skatteministeriet, at beskæftigelsesministeren taler først og be-svarer første del af samrådsspørgsmålet om korrekt udbetaling af pension. Dereftertaler skatteministeren om skattenedslagsordning, der er anden del af samråds-spørgsmålet].

Samrådsspørgsmål E stillet af Hans Chr. Schmidt (V)

Ministrene bedes redegøre for, hvilke initiativer ministrene vil tage for at sikre, atborgere ikke kommer i en situation, hvor de f.eks. må opleve at få en forkert udbe-taling af pension, fordi ATP ikke har sikret sig, at vedkommende borger har mod-taget et bestemt brev.Ministrene bedes endvidere redegøre for, hvorfor de ikke for længst har taget ini-tiativer til at præcisere skattenedslagsloven i betragtning af, at det er velkendt, atden har voldt problemer for en række borgere. Der henvises i denne forbindelsebl.a. til beskæftigelsesministerens bevarelse af spørgsmål S 2302, folketingsåret2012-13.

TALE:

Tak for invitationen til samråd om ATP’s udbetaling af pensionog præcisering af skattenedslagsordningen.Det fremsatte samrådsspørgsmål omhandler to forhold.For det første spørges der til, hvorledes ATP sikrer sig, at bor-gerne får udbetalt den korrekte pension. Dette spørgsmål er såle-des er en del af mit ressortområde, fordi det omhandler ATP ogudbetalingen af ATP-pension. Jeg vil derfor besvare denne del afspørgsmål.For det andet spørges der til, hvorfor der ikke er taget initiativertil at præcisere skattenedslagsloven.Skattenedslagsloven er en del af skatteministerens ressort. Derforvil skatteministeren besvare dette spørgsmål.
****ATP administrerer udover deres pensionsordning også en langrække ordninger for flere forskellige myndigheder og organisati-oner. En af de ordninger som ATP administrerer, er skattened-slagsordningen.Loven var en del af den såkaldte Jobpakke fra 2008, som blevgennemført af den tidligere regering sammen med Dansk Folke-parti, De Radikale og Liberal Alliance.ATP-Livslang Pension er opbygget sådan, at bestyrelsen for ATPfastsætter ATP-bidragets størrelse. ATP-bidraget er ikke ind-komsts-afhængig, men er et fast kronebeløb, der aktuelt udgørmellem 3.240 kr. og 1.100 kr. om året pr. fuldtidsansat, afhængigaf, hvilken overenskomst borgeren er ansat under.Der betales et fuldt bidrag, hvis man arbejder mindst 27 timer omugen. Hvis man arbejder under 27 timer om ugen, får man indbe-talt en forholdsmæssig andel af et fuldt bidrag.I praksis sker indbetalingen ved, at arbejdsgiveren hver månedberegner størrelsen af den enkeltes ATP-bidrag og indberetterdette til indkomstregisteret.På baggrund af arbejdsgiverens indberettede ATP-bidrag for al-le sine ansatte, beregner ATP kvartalsvis arbejdsgiverens sam-lede ATP-bidrag og opkræver dette hos arbejdsgiveren.De indbetalte ATP-bidrag indgår herefter på den enkeltes pen-sionsret i ATP.En arbejdsgiver kan løbende ændre de indberettede ATP-bidragvia indkomstregisteret, hvis der har været fejl i indberetningen.Ændringerne medtages i den førstkommende beregning og op-krævning af bidrag.Det er arbejdsgiverens ansvar at indberette det korrekte bidrag.ATP har som udgangspunkt ikke mulighed for at kontrollereom de indberettede bidrag er korrekte, idet ATP ikke kender2
den enkeltes ansættelsesforhold.Borgeren har løbende mulighed for at følge med i indbetalin-gerne. Disse fremgår som hovedregel af borgerens lønseddel.Desuden oplyser ATP årligt alle medlemmer af ATP-ordningenom, hvad der i løbet af året er indbetalt af ATP-bidrag. Oplys-ningen fremgår desuden af årsopgørelsen fra SKAT. På årsop-gørelsen vejledes borgerne om, at de skal rette henvendelse tilATP, hvis det oplyste ATP bidrag ikke er korrekt.Hertil kommer, at borgerne løbende kan se de indbetalte bidragpå selvbetjeningsløsningen for ATP på Borger.dk.Efter ATP-loven har borgeren mulighed for at gøre indsigelseroverfor fejlagtige registreringer og indbetalinger i op til 3 år ef-ter borgerens modtagelse af kontoudskrift fra ATP.Hvis borgeren retter henvendelse til ATP, anmoder ATP borge-ren om at fremsende dokumentation fx lønsedler for det korrektebidrag. Såfremt dokumentationen er i orden, rettes bidraget ogborgeren godskrives den eventuelt manglende indbetaling. ATPinddriver efterfølgende evt. manglende bidrag hos arbejdsgive-ren.I praksis foretager ATP også rettelser, der går længere tilbage itid end tre år, hvis arbejdsgiveren indbetaler det manglende bi-drag for perioden.Så for at opsummere:Der anvendes flere forskellige kanaler for at orientere bor-gerne om deres ATP-bidrag.Borgerne har 3 år, til at reagere på evt. fejlagtige registre-ringer og indbetalinger.Borgerens rettigheder afhænger således ikke af, hvorvidtder skulle være et enkelt brev, som borgeren enten ikke harfået læst eller som borgeren ikke har modtaget.
3
På den baggrund mener jeg ikke, at der er noget behov for at æn-dre på ATP-lovgivningen i forhold til at få registreret, indbetaltog udbetalt den korrekte pension.
4