Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1328697_0001.png
1328697_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 9. januar 2014 stillet følgende spørgsmål nr.155 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlemaf udvalget Christian Juhl (EL).

Spørgsmål nr. 155:

20. januar 2014J.nr. 2013-20-2
”Ministeren bedes oplyse, hvad projektet "Tilbage Til Arbejde" har kostet, ogherunder hvad rapporten om projektet har kostet?”

Endeligt svar:

Det store TTA-forsøg udspringer af trepartsaftalen om sygefravær fra september2008, som indgik i den politiske aftale mellem Venstre, Konservative, DanskFolkeparti, Radikale og Liberal Alliance om nedbringelse af sygefraværet fra 5.november 2008.Midlerne til gennemførelse af projektet blev finansieret og administreret afForebyggelsesfonden (nu Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse), og allelandets kommuner havde mulighed for at søge midler i Forebyggelsesfonden ud fraforud angivne kriterier. Forebyggelsesfonden ydede tilskud til udgifterne til TTA-koordinatorer, psykologer, fysioterapeuter, speciallæger samt visse driftsudgifter.Sygemeldte borgere fra 22 kommuner indgik i forsøget.I forbindelse med ”Aftale om fordelingen og prioriteringen afForebyggelsesfondens midler for 2009” samt ”Aftale om Forebyggelsesfonden” iFinanslov2010 blev der afsat i alt 240 mio. kr. til TTA-forsøget i årene 2009-2011.For begge aftaler gælder det, at de er indgået mellem den daværende regeringbestående af Venstre og Det Konservative Folkeparti samt partierneSocialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse oplyser, at der af den afsattetilskudsramme på 240 mio. kr. for den ordinære projektperiode fra 1. april 2010 til31. marts 2012 blev givet tilsagn til kommuner om midler svarende til 227,9 mio.kr. Der blev udbetalt 205,1 mio. kr.Differencen mellem tilsagn og udbetalte midler skyldes, at tilsagnet til den enkeltekommunes deltagelse i projektet var baseret på kommunernes overslag over detantal sygefraværssager, som skulle behandles i TTA-projektet. Udbetalingerneskete på baggrund af det faktiske antal sygefraværssager.I Finansloven for 2011 (anmærkning 17. 49.11.10) blev der påBeskæftigelsesministeriets ramme afsat op til 40 mio. kr. til ”faglig projektstyringog systematisk proces- og effektvurdering af et større initiativ vedrørende Tilbage
Til Arbejde, herunder til etablering af et fagligt projektstyringssekretariat, derforankres i Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.” Af disse anvendtes32,5 mio. kr. til central koordinering, efteruddannelse af kommunenskoordinatorer, psykologer, fysioterapeuter m. fl. samt proces- og effektevaluering.NFA´s opgaver i projektet har bl.a. været:Projektkoordinering af det samlede TTA-projektLøbende proceskonsultation og teknisk, administrativ og juridisk bistandtil de deltagende kommunerUdvikling og afholdelse af efteruddannelse i op til tre uger for ca. 300fagpersoner, der i kommunerne skulle involveres i projektetUdvikling og udarbejdelse af vejledninger, guidelines og værktøjer til brugfor TTA-arbejdet i kommunerneIndsamling af oplysninger om ca. 68.000 sygemeldte i de deltagendekommuner bl.a. med henblik på udtrækning af deltagere til projektetUdvikling, udarbejdelse og udsendelse af ca. 35.000 spørgeskemaer knyttettil de sygemeldte i den ordinære projektperiode samt efterfølgendeindhentning og bearbejdning af spørgeskemaerneMere end 200 interviews med sygemeldte, sagsbehandlere, psykologer,fysioterapeuter, læger, ledere, arbejdsgivere m.fl.Samlet evalueringsrapport for TTA-forsøget publiceret i november 2012og afholdelse af en national konference i december 2012
Der foreligger ikke en separat opgørelse af udgifterne til selve rapportskrivningen.Rapporten er en integreret del af proces- og effektevalueringen og de omfattendeanalyser.
Med venlig hilsen
Mette Frederiksen
2