Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1330803_0001.png
1330803_0002.png
1330803_0003.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 3. januar 2014 stillet følgende spørgsmålnr.147 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fraFinn Sørensen (EL).
5. februar 2014J.nr. 2014-0019729/2014-48
Spørgsmål nr. 147:
”Kan ministeren bekræfte, at brøkpensionister, der modtager supplerende kontant-hjælp, bliver berørt af den gensidige forsørgerpligt, der omfatter samlevende kon-tanthjælpsmodtagere pr. 1. januar 2014? Ministeren bedes i bekræftende fald rede-gøre for, i hvilket omfang de pågældende bliver berørt (belyst gennem familietype-eksempler med ændret rådighedsbeløb) og om dette er en tilsigtet virkning af re-formen ”
Endeligt svar:
Med kontanthjælpsreformen sidestilles papirløst samlevende par med gifte par ikontanthjælpssystemet, hvis en eller begge i parret modtager kontanthjælp enten iform af fuld kontanthjælp eller supplerende kontanthjælp.Styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering har oplyst mig følgende:”Samlevende par som modtager brøkpension og samtidigmodtager supplerendekontanthjælper omfattet af den gensidige forsørgelsespligt, der omfatter samleven-depar på kontanthjælp fra 1. januar 2014.Tabel 1 viser familietypeeksempler fordelt på månedlige rådighedsbeløb for sam-levende par uden børn, som modtager brøkpension og supplerende kontanthjælp.Tabel 2 viserfamilietypeeksempler for samlevende par med børn.Det fremgår af tabel 1 og 2, at jo højere indtægt samleveren med lønindkomst har,jo mere reduceres parrets rådighedsbeløb ved indførelse af gensidig forsørgelses-pligt for samlevende i kontanthjælpssystemet. Tabel 1 og 2 viser desuden, at detsamlevende par får en mindre reduktion i rådighedsbeløbet i 2014 end i 2015. Detskyldes at den gensidige forsørgelsespligt indfases i 2014, således at kontanthjæl-pen for de berørte personer alene reduceres med et halve af, hvad reglen om gensi-dig forsørgelsespligt tilsiger.Har den ene i et samlevende par en lav indtægt og er forsørger med en personligindtægt på 16.000 kr. bliver rådighedsbeløbet højere, når der er gensidig forsørgel-sespligt, end hvis der ikke er. Det skyldes, at indtægten er så lav, at der bliver sup-
pleret op med kontanthjælp til lønindtægten som følge af gensidig forsørgelses-pligt.Tabel 1.Familitypeberegningeraf rådighedsbeløb for samlevende par uden børn, hvor den enemodtager brøkpension og supplerende kontanthjælp, og den anden har lønindkomst påhhv. 16.000 kr., 20.000 kr. og 30.000 kr.Samleverspersonlige indkomst ved fuldtidsarbejde*Rådighedsbeløb uden gensidig forsørgelsespligtI 2014 - Rådighedsbeløb med gensidig forsørgel-sespligtI 2015 - Rådighedsbeløb med gensidig forsørgel-sespligtI 2014 - Ændring i rådighedsbeløbI 2015 - Ændring i rådighedsbeløb16.00020.00030.000
12.95012.65012.350-300-600
14.80013.65012.450-1.150-2.350
20.80019.00017.750-1.800-3.050
*Indtægt efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag og ATP.ANM. Lønmodtageren arbejder på fuldtid og brøkpensionisten forudsættes at få supplerende kontanthjælp, således atkontanthjælp plus brøkpensionen på 5.000 kr. udgør ikke-forsørgersatsen
Tabel 2.Familitypeberegninger af rådighedsbeløb for samlevende par med børn, hvor den enemodtager brøkpension og supplerende kontanthjælp, og den anden har lønindkomst påhhv. 16.000 kr., 20.000 kr. og 30.000 kr.Samlever 1’s personlige indkomst ved fuldtidsarbejde*Rådighedsbeløb uden gensidig forsørgelsespligtI 2014 - Rådighedsbeløb med gensidig forsørgelses-pligtI 2015 - Rådighedsbeløb med gensidig forsørgelses-pligtI 2014 - Ændring i rådighedsbeløbI 2015 - Ændring i rådighedsbeløb16.00020.00030.000
15.30016.30015.9501.000**650**
16.35016.30016.000-50-350
21.50019.05016.800-2.450-4.700
*Indtægt efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag og ATP. Lønmodtageren forudsættes at arbejde fuld tid.**Parretfår i dette eksempelmere til rådighedsbeløb ved gensidig forsørgelsespligt som følge af at den relativt lave løn-indkomst medfører ekstra supplement af kontanthjælp.Anm.: Ved beregning af hjælpen i 2014, hvor reglen indfases,skal halvdelen af den absolutte forskel mellem den nyeberegnede kontanthjælp i 2015 og det beregnede beløbuden gensidig forsørgelsespligt lægges til beløbet i 2015. Iføl-ge loven skelnes der ikke mellem positive og negative forskelsbeløb.
2
I eksemplerne er det forudsat, at modtageren af brøkpensionfår suppleret op medkontanthjælp, så pågældende sammen med brøkpensionen som udgangspunkt haren indtægt, der svarer til den kontanthjælp (voksne på 30 år og opefter) pågældendeville kunne have fået som ikke-forsørger på 10.689 kr.om måneden og som forsør-ger på 14.203 kr. om måneden. Dette er det mindste beløb en person der modtagerbrøkpension kan få i supplerende kontanthjælp ifølge en afgørelse fra Ankestyrel-sen. Ifølge kontanthjælpsreglerne kan en person efter en konkret vurdering få sup-plerende kontanthjælp, så summen af brøkpensionen og kontanthjælp svarer til fuldførtidspension. Hvis den supplerende kontanthjælp forudsættes højere end forudsati tabellerne, vil reduktionen i kontanthjælpved indførelse af gensidig kontanthjælpalt andet lige blivestørre end vist i tabellen.”
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3