Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1317904_0001.png
1317904_0002.png
1317904_0003.png
TalepapirSamråd i Beskæftigelsesudvalget den 4. decem-ber 2013 om lovindgrebetSamrådsspørgsmål B:
2. december 2013
Ministrene bedes redegøre for, hvordan regeringen fra start til slutplanlagde lovindgrebet i forbindelse med lockouten af lærerne.Samrådsspørgsmål C:
Ministrene bedes svare på, hvorfor man på samråd i forbindelse med1. behandling af lovindgrebet jf. L 215, folketingsåret 2012-13, afviste,at der lå en drejebog for hele forløbet.Der henvises til følgende artikler i ”Folkeskolen” den 18. oktober2013:http://www.folkeskolen.dk/535197/afsloering-her-er-drejebogen-til-laerer-lovindgrebet-http://www.folkeskolen.dk/535200/bondo-jeg-sagde-det-til-demonstrationen-paa-slotspladsenhttp://www.folkeskolen.dk/535199/retorik-professor-politikerne-holder-os-for-nar-Spørgsmålene er stillet til beskæftigelsesministeren, finansministeren og under-visningsministeren. Beskæftigelsesministeren indleder samrådet. Finansministerensupplerer efterfølgende.

Talepapir

Jeg går ud fra, at jeg er blevet indkaldt til samrådet i min egenskabaf statslig arbejdsgiver.
Side 2 af 3
Jeg vil derfor kort supplere beskæftigelsesministerens besvarelseved at rekapitulere det, som jeg tidligere har haft lejlighed til at ori-entere Folketinget om vedrørende overenskomstforhandlingerne iår.Da vi i foråret valgte at tage det alvorlige skridt at varsle lockout,var det fordi, at indførelsen af nye arbejdstidsregler for lærerne eren afgørende forudsætning for at kunne tilbyde vores børn og ungeden bedst mulige uddannelse.Som jeg også havde lejlighed til at redegøre for under et samråd iFinansudvalget den 3. april, ligger de mulige udfaldsrum for alleoverenskomstforhandlinger temmelig fast:1) Det kan lykkes at indgå en aftale2) Der varsles konflikt, men det lykkes at opnå enighed i Forligs-institutionen, inden konflikten træder i kraft3) Der opnås ikke enighed i Forligsinstitutionen, og konfliktentræder derfor i kraft og kan kun stoppes på to måder:- Enten ved, at der opnås enighed under presset fra konflik-ten.- Eller ved, at hensynet til beskyttelsen af de væsentlige sam-fundsinteresser, der er på spil, fører til, at Folketinget stand-ser konflikten med et lovindgreb.Hver gang, der er overenskomstforhandlinger på det private elleroffentlige område, er ét af de mulige scenarier på tegnebrættet der-
Side 3 af 3
for, at der kommer en konflikt, som i yderste konsekvens måstandses ved et lovindgreb.Og jeg anser det for givet, at alle aktører – både på arbejdstagersi-den og arbejdsgiversiden – også under hele OK13 har været op-mærksomme på de forskellige mulige udfald af et overenskomst-forhandlingsforløb.Under forårets overenskomstforhandlinger lykkedes det at indgåen aftale med Akademikerne, GL og IDA om nye arbejdstidsreglerfor gymnasielærere.For resten af det statslige undervisningsområde lykkedes det sombekendt desværre ikke at indgå en aftale.Det var et svært forløb for alle. Det er der ingen tvivl om. Men deter mit håb, at vi nu kan se fremad og fokusere på at tilbyde voresbørn og unge den bedst mulige uddannelse.