Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1357106_0001.png
1357106_0002.png
1357106_0003.png
1357106_0004.png
1357106_0005.png
1357106_0006.png
1357106_0007.png
1357106_0008.png
1357106_0009.png
1357106_0010.png
1357106_0011.png
1357106_0012.png
1357106_0013.png
1357106_0014.png
1357106_0015.png
1357106_0016.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 2. december 2013 stillet følgende spørgsmålnr.107 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønskefraHans Andersen(V).
9. april 2014J.nr. 2014-2280
Spørgsmål nr.107:
”Ministeren bedes i forlængelse af svar på BEU alm. del spørgsmål 457 (folke-tingsåret 2012-13), som giver en sammenligning af de kontante ydelser og tillægs-ydelser, der findes på beskæftigelsesministerens ressortområde i henholdsvis Dan-mark, Tyskland og Sverige, oversende en oversigt over ydelsesniveauerne for deindividuelle ydelser for alle tre lande.”
Endeligt svar:
Foranlediget af spørgsmålet har Beskæftigelsesministeriet anmodet om bidrag fraTyskland og Sverige til brug for besvarelsen, jf. også den foreløbige besvarelse af20. december 2013.Fra Sverige er modtaget en beskrivelse af satserne for de ydelser, der er beskrevet isvaret på BEU spm. 457 (alm. del) af 25. november 2013, som gengives herunder.Fra Tyskland er modtaget et svar, som ikke giver direkte mulighed for at besvarespørgsmålet. I stedet henvises til publikationen ”Social Security at a glance”, jf.svaret på BEU spm. 457 (alm. del). Beskæftigelsesministeriet har herfra, i det om-fang det er muligt, uddraget de relevante oplysninger om beløbsstørrelser, som dogikke dækker alle de ydelser, der er beskrevet i besvarelsen af BEU spm. 457 (alm.del) og som skal tages med forbehold for, at det ikke har været muligt at verificeredem med de tyske myndigheder.Endvidere er indsat oplysninger om satserne for de danske ydelser, som de uden-landske ydelser sammenlignes med.Det bemærkes, at en sammenstilling af bruttoydelsesniveauer for forskellige ydel-ser i forskellige lande ikke i sig selv udgør en sammenlignelig opgørelse af, hvadpersoner på de pågældende ydelser har af rådighedsbeløb i de pågældende lande.Dette vil i givet fald kræve, at der opstilles konkrete familietypeeksempler, som ta-ger højde for hvert lands regler om beskatning af ydelser, ret til tillægsydelser, æg-tefælleafhængighed og modregning af supplerende indkomst mv. samt at der korri-geres for forskelle i landenes pris- og lønniveauer. Beskæftigelsesministeriet harikke mulighed for at foretage en sådan opgørelse.
For så vidt angår sammenlignelige opgørelser af generelle ydelsesniveauer på tværsaf lande kan henvises til OECD’s opgørelser af lediges kompensationsgrad, dvs.hvor meget ledige har i rådighedsbeløb i pct. af hidtidige indkomstniveauer.En sammenligning af kompensationen til ledige kan f.eks. vises med summariskenettokompensationsgrader i medlemslandene, jf. tabel 1.Tabel 1.OECD’ssummariske nettokompensationsgrader, 2011Summarisk nettokompensationsgradDanmark68-73 %Sverige60-65 %Tyskland52-59 %Anm.: Den summariske nettokompensationsgrad defineres af OECD som forholdet mellem nettoind-komst under ledighed (inkl. kontanthjælp og boligstøtte) og nettoindkomst fra beskæftigelse. Interval-let i tabellen angiver spændet mellem gennemsnittet opgjort over henholdsvis tre og fire familietyper.I begge gennemsnit er den gennemsnitlige nettokompensationsgradfor de relevante familietyper be-regnet for to indkomstniveauer opgjort over 60 måneders ledighed.Kilde: OECD Tax-benefit-models 2013.
OECD’s summariske nettokompensationsgrader er defineret som forholdet mellemnettoindkomst under ledighed og nettoindkomst fra beskæftigelse, og er således ud-tryk for den andel af nettoindkomsten fra beskæftigelse, der opretholdes under le-dighed. De summariske nettokompensationsgrader beregnes som et gennemsnitover 5 års ledighed for to indkomstniveauer og tre eller fire familietyper og inklu-derer, udover arbejdsløshedsunderstøttelse, indtægter fra kontanthjælp og boligstøt-te.Som det fremgår af tabellen, har Danmark i 2011 ifølge OECD’s opgørelse ensummarisk nettokompensationsgrad på 68 eller 73 pct., afhængig af de valgte fami-lietyper, mens den for Sverige er opgjort til 60 eller 65 pct. og for Tyskland til 52eller 59 pct.Nettokompensationsgrader beregnes for en række familietyper, men siger ikke no-get om, hvor repræsentative eksemplerne er for ledige i de enkelte lande.Herunder følger en oversigt over bruttoydelsesniveauerne for Danmark, Sverige ogTyskland i det omfang, det har været muligt at tilvejebringe oplysningerne, jf.ovenfor.ArbejdsløshedsdagpengeDanmarkDagpengenes højeste beløb udgør for en uge 4.075 kr. i 2014. Beløbet reguleres éngang om året pr. den første mandag i januar med satsreguleringsprocenten.Dagpengenes størrelse for deltidsforsikrede medlemmer er højst 2/3 af ovenståendebeløb.
Arbejdsløshedsdagpenge beregnes på baggrund af medlemmets hidtidige arbejds-fortjeneste i en beregningsperiode.2
Beregningsperioden er de seneste sammenhængende indberetningsperioder forudfor ledigheden, som dækker 3 måneder ved månedsindberetninger og 12 uger veduge- eller 14 dages indberetninger. For fuldtidsforsikret skal der være indberettetmindst 320 løntimer ved månedsindberetninger og 296 løntimer ved uge- eller 14-dagesindberetninger.Indtægten i beregningsperioden skal nedsættes med værdien af arbejdsmarkedsbi-draget (8 pct.)Dagpengene kan herefter højst udgøre et beløb, der svarer til 90 pct. af beregnings-grundlaget, og kan ikke overstige dagpengenes højeste beløb (pt. 815 kr. for fuld-tidsforsikret 543 kr. for deltidsforsikret).Den daglige indtjening udgør 1/65 af indtægten for beregningsperioden for må-nedsindberettet og 1/60 for uge- og 14-dagesindberettet.Fast sats
I visse situationer kan dagpenge ydes med en fast sats. Hvis et medlem i de seneste3 år umiddelbart forud for ledigheden har været fuldtidsforsikret og i fuld beskæf-tigelse udbetales dagpenge med et fast beløb på 82 pct. af højeste dagpenge (pt.668 kr. pr. dag) – mindstesatsen – med mindre en individuel beregning vil give rettil et højere beløb.
Medlemmer optaget på dimittendvilkår og værnepligtige har ligeledes ret tildagpenge med en fast sats på 82 pct. af maksimale dagpenge. Unge udenuddannelse under 25 år modtager som udgangspunkt dagpenge med 50 pct.af højeste dagpenge.Dagpengene beskattes som almindelig a-indkomst. Der betales dog ikke arbejds-markedsbidrag af arbejdsløshedsdagpengene.Der skal ske fradrag i dagpengene for arbejde og indtægter. Fradraget sker som alt-overvejende hovedregel time for time. Hvis arbejdstiden ikke kan kontrolleres, be-regnes timetallet ved omregning af indtægterne med omregningssatsen, som fast-sættes hvert år i januar måned. Fra 6. januar 2014 er omregningssatsen fastsat til217,03 kr.SverigeFrivillig arbejdsløshedsforsikring (indkomstafhængig)80 pct. af referenceindkomst i de første 200 dage. Derefter 70 pct. i de følgendedage. Højst 680 SEK pr. dag i maksimalt fem dage om ugen.Basis forsikring (fast ydelse)320 SEK pr. dag, højst fem dage om ugen. Hvis den gennemsnitlige arbejdstid optil ledighedsperioden var på mindre end fuld tid, bliver grundbeløbet forholdsmæs-sigt reduceret.Aktivitetsstøtte (aktivitetsstöd)
3
Hvis man opfylder betingelserne for den frivillige arbejdsløshedsunderstøttelse, vilbeløbet være det samme som ved arbejdsløshedsunderstøttelse, højst 680 SEK pr.dag, men mindst 320 SEK pr. dag. Dage med aktivitetsstøtte fratrækkes antallet afdage, man kan modtage arbejdsløshedsunderstøttelse.Hvis en person ikke opfylder betingelser for den frivillige arbejdsløshedsunderstøt-telse og er mindst 25 år, vil deltagelse i et program på fuld tid give ret til 223 SEKpr. dag.Personer, der er mindst 18 år, men under 25 år, og som ikke opfylder betingelsernefor arbejdsløshedsunderstøttelse modtager udviklingsydelse (utvecklingsersättning)i stedet for aktivitetsstøtte. Hvis personen har gennemført en ungdomsuddannelse,er beløbet 140 SEK pr. dag. Hvis man ikke har gennemført en ungdomsuddannelse,er beløbet 48 SEK pr. dag, men hæves til 140 SEK pr. dag den 1. juli i det år, manfylder 20.TysklandIndkomstafhængige arbejdsløshedsdagpenge (Arbeitslosengeld I)Den indkomstafhængige arbejdsløshedsunderstøttelse udgør 67 pct. af nettoindtje-ningen (bruttoindtjening efter fradrag), hvis den ledige har mindst ét barn, der giverret til skattefradrag, og 60 pct., hvis den ledige ikke har (jf. Social Security at aglance s. 21).Behovsafhængige arbejdsløshedsdagpenge (Arbeitsosengeld II)Den behovsafhængige arbejdsløshedsunderstøttelse tildeles udelukkende som entrangsbaseret ydelse. Det betyder, at andre ydelser skal tildeles først og at vurde-ringen af behovet for den behovsafhængige arbejdsløshedsunderstøttelse skaltagehøjde for anden indkomst og aktiver (med visse undtagelser).Størrelsen af den behovsafhængige arbejdsløshedsunderstøttelse afhænger af despecifikke behov hos den enkelte, som skal være arbejdsdygtig og berettiget tilstøtte samt behov hos ægtefælle eller partner samt hjemmeboende børn under 25år.Arbejdsdygtige personer med ret til den behovsafhængige arbejdsmarkedsunder-støttelse modtager støtte i form af et grundbeløb plus eventuel støtte til dækning afleveomkostninger, herunder et rimeligt beløb til dækning af udgifter til bolig ogopvarmning.Fra den 1. januar 2013 udgør grundbeløbet til enlige, enlige forældre og jobsøgen-de, hvis partner er under 18 år, € 382 om måneden. Hvis begge partnere er over 18år, udgør grundbeløbet € 345 om måneden for hver af dem.I tillæg hertil ydes støtte på € 224 for børn under 6 år, € 255 for børn mellem 6 og13 år, € 289 for børn mellem 14 og 17 år og € 306 for børn mellem 18 og 24 år.Fra den 1. januar 2011 ydes herudover forskellige former for støtte til uddannelsesamt assistance til deltagelse.Kontanthjælp, herunder hjælp efter § 27 a (supplement til brøkpension)Danmark
4
Kontant- og uddannelseshjælpens størrelse fremgår af tabel 2 herunder.Tabel 2.Kontant-og uddannelseshjælpens størrelseBeløb i kroner pr. månedKontanthjælpFyldt 30 år, forsørger børn § 25, stk. 2,14.203nr. 1Fyldt 30 år, andre10.689Under 25 år, hjemmeboende3.324Under 25 år, udeboende6.88925-29 år, hjemmeboende3.32425-29 år, udeboende6.889Enlige forsørgere – under 30 år13.5759.498Forsørgere under 30 år, gift/bor medperson på SU, uddhj. eller konthj.Forsørgere under 30 år, gift/bor medandre end person på SU, uddhj. ellerkonthj.6.889
Under 30 år, gravid (passeret 12. svan-10.689gerskabsuge)Under 30 år, psykisk syg, forsørgerpligt14.203Under 30 år, psykisk syg, udeboende10.689Under 30 år, bidragspligt, maksimum14.203hjælp inkl. tillægAktivitetstillæg til kontanthjælpForsørger enlig – under 30 år6284.705Forsørgere under 30 år, gift/bor medpersonpå SU, uddhj. eller konthj.Forsørgere under 30 år, gift/bor medandreend person på SU, uddhj. ellerkonthj.Fyldt 25 år og udeboendeFyldt 25 år og hjemmeboendeUddannelseshjælpUnder 25 år, hjemmeboendeUnder 25 år, udeboende25-29 år, hjemmeboende25-29 år, udeboendeEnlige forsørgere – under 30 årForsørgere under 30 år, gift/bor medperson på SU, uddhj. eller konthj.Forsørgere under 30 år, gift/bor medandreend person på SU, uddhj. ellerkonthj.Under 30 år, gravid (passeret 12. svan-2.5245.8572.5245.85711.7128.1965.8577.314
3.8007.365
10.6895
Beløb i kroner pr. månedgerskabsuge)Under 30 år, psykisk syg, forsørgerpligtUnder 30 år, psykisk syg, udeboendeUnder 30 år, bidragspligt, maksimumhjælp inkl. tillæg14.20310.68914.203
Aktivitetstillæg til uddannelseshjælpForsørger enlig – under 30 år2.4916.007Forsørgere under 30 år, gift/bor medperson på SU, uddhj. eller konthj.Forsørgere under 30 år, gift/bor medandre end person på SU, uddhj. ellerkonthj.Under 25 år, udeboendeUnder 25 år, hjemmeboende25-29 år, udeboende25-29 år, hjemmeboendeKilde: Beskæftigelsesministeriet.
8.347
1.0328004.8328.165
Beløbene reguleres én gang om året pr. den første mandag i januar med satsregule-ringsprocenten.SverigeKontanthjælp (försörjningsstöd)Sammen med rimelige udgifter til visse andre behov afgør landsnormen niveauetfor kontanthjælpen.Landsnormen bestemmes af regeringen inden for hvert nyt kalenderår og gældersom minimumniveau for de behov, som den skal dække. Landsnormen er 3.880SEK for 2014 for en enlig person.I kontanthjælpen indgår, udover landsnormen, udgifter til en del andre almindeligebehov. Eftersom disse varierer afhængig af, hvor man bor og hvad man har af for-udsætninger og behov, kan det, som er rimeligt at betale, ikke præciseres på natio-nalt niveau. Udgifter, som kan blive aktuelle, er bolig, husholdning, transport til ogfra arbejde, indboforsikring og medlemskab af fagforening og a-kasse. Niveauet foromkostninger skal være rimeligt.Bedømmelsen skal tage udgangspunkt i individets behov og situation, men også ta-ge hensyn til, hvad personer med lav indkomst normalt har råd til.Kontanthjælp til ældre (äldreförsörjningsstöd)Hvis indkomsten efter skat og rimelige boligudgifter er lavere end den rimelige le-vestandard, kan kontanthjælp til ældre bevilges, så personen opnår dette niveau. En
6
rimelig levestandard indebærer, at personen skal have tilstrækkelig med penge til atleve for, efter at have betalt for boligen. Den rimelige levestandard ved beregningaf kontanthjælp til ældre er 5.353 SEK pr. måned for enlige og 4.407 SEK for gifte,samboende eller registrerede partnere.TysklandKontanthjælp (Socialhilfe) udgør det nederste sikkerhedsnet til beskyttelse modfattigdom, social eksklusion og trængsel. Kontanthjælpen hjælper individer og fa-milier, som er ude af stand til at imødekomme deres egne behov og som har util-strækkelige rettigheder under andre forsikrings- og velfærdsordninger (se SocialWelfare at a glance s. 111 ff).I sin nye form dækker kontanthjælpen:-------StøttetilleveomkostningerBehovsafhængigt supplement til alderspension i tilfælde af nedsat indtje-ningsevneStøttetilsundhedsplejeStøtte til integration af personer med nedsat funktionsevneStøttetilsygeplejeStøtte til at overkomme særlige udfordringerStøtte i andre situationer
Støtte til leveomkostninger udbetales fortrinsvis som kontant støtte. Modtagerensbehov for støtte vurderes først, og derefter tages højde for deres indkomst og akti-ver. Fra den 1. januar 2013 findes 6 forskellige grundsatser for støtte:Grundsats 1: € 382: Til støtteberettigede enlige eller enlige forsørgere, samt hvishusholdningen består af en eller flere personer, der falder under grundsats 3.Grundsats 2: € 345: Til hver af to støtteberettigede voksne, der deler en hushold-ning som ægtefæller, partnere eller et tilsvarende forhold.Grundsats 3: € 306: Til en støtteberettiget voksen, der hverken driver sin egen hus-holdning eller en delt husholdning med en ægtefælle, partner eller et tilsvarendeforhold.Grundsats 4: € 289: For unge støtteberettigede mellem 15 og 18 år.Grundsats 5: € 255: Til støtteberettigede børn mellem 7 og 14 år.Grundsats 6: € 224: Til støtteberettigede børn op til 6 år.Se også afsnittet om behovsafhængige arbejdsløshedsdagpenge ovenfor.Særlig uddannelsesydelseDanmarkSærlig uddannelsesydelse kan udbetales til personer, der opbruger deres arbejds-løshedsdagpengeret fra den 30. december 2012 og senest den 5. januar 2014.
7
Særlig uddannelsesydelse udgør et fast beløb på 80 pct. af højeste dagpenge forforsørgere og 60 pct. af højeste dagpenge for ikke-forsørgere svarende til 14.134kr. pr. måned henholdsvis 10.600 kr. pr. måned (2014 niveau) før skat.Beløbene reguleres én gang om året pr. den første mandag i januar med satsregule-ringsprocenten.Særlig uddannelsesydelse beskattes som almindelig a-indkomst. Der betales dogikke arbejdsmarkedsbidrag af særlig uddannelsesydelse.SverigeIntet svar.TysklandIngen oplysninger om satser.Midlertidig arbejdsmarkedsydelseDanmarkMidlertidig arbejdsmarkedsydelse kan udbetales til medlemmer af en arbejdsløs-hedskasse, hvis pågældende opbruger retten til dagpenge i perioden den 6. januar2014 til og med den 3. juli 2016 eller opbruger retten til uddannelse eller uddannel-sesydelse (særlig uddannelsesydelse, jf. ovenfor) fra den 30. december 2013 til ogmed den 5. januar 2015.Personer, der opbruger dagpengeretten i 1. halvår 2014, harret til arbejdsmarkedsydelsen i op til 1� år. Varigheden af arbejdsmarkedsydelsenfor personer, der opbruger dagpengeretten fremmod 2. halvår 2016, aftrappes grad-vist, og afhænger af, på hvilket tidspunkt dagpengeretten/retten til særlig uddannel-sesydelse opbruges. Den samlede periode med dagpenge, særlig uddannelsesydelseog midlertidig arbejdsmarkedsydelse kan på intet tidspunkt overstige 4 år.Midlertidig arbejdsmarkedsydelse udgør et fast beløb på 80 pct. af højeste dagpen-ge for forsørgere og 60 pct. af højeste dagpenge for ikke-forsørgere svarende tilhenholdsvis 3.260 kr. pr. uge og 2.445 kr. pr. uge (2014 niveau).Beløbet reguleres én gang om året pr. den første mandag i januar med satsregule-ringsprocenten.Midlertidig arbejdsmarkedsydelse beskattes som almindelig a-indkomst. Der beta-les dog ikke arbejdsmarkedsbidrag af midlertidig arbejdsmarkedsydelse.Der skal ske fradrag i midlertidig arbejdsmarkedsbidrag for arbejde og indtægter.Fradraget sker som altovervejende hovedregel time for time. Hvis arbejdstiden ikkekan kontrolleres, beregnes timetallet ved omregning af indtægterne med omreg-ningssatsen, som fastsættes hvert år i januar måned. Fra 6. januar 2014 er omreg-ningssatsen fastsat til 217,03 kr.SverigeIntet svar.TysklandIntet svar.Særlig støtte til høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde (LAS § 34)Danmark
8
Særlig støtte er en kontanthjælpsydelse, der udbetales til kontanthjælpsmodtageremed høje boligudgifter, som de ikke får dækket gennem boligstøtten.Særlig støtte ydes ved egenbetaling af huslejeudgift over et bestemt månedligtgrænsebeløb, der afhænger af husstandens sammensætning, jf. tabel 3.Tabel 3.Grænsebeløb for tildeling af særlig støtteIkke-forsørgereForsørgere med ét hjemmeboende barnForsørgere med ét udeboende barnKilde: Beskæftigelsesministeriet.
Grænsebeløb2.8004.0004.100
For forsørgere med to eller flere hjemmeboende børn fradrages 750 kr. i grænsebe-løbet pr. barn udover det første, mens der for forsørgere med to eller flere udebo-ende børn fradrages 600 kr. i grænsebeløbet pr. barn udover det første.Den månedlige indkomst efter 3 måneder kan ikke overstige 17.658 kr., svarendetil dagpengemaksimum.SverigeBoligudgifterne ligger til grund for, hvad en pensionist kan få i boligstøtte(bostadstilläggförpensionärer). Boligstøtten er behovsbestemt og påvirkes derforogså af indkomster og eventuelle aktiver. En enlig kan højst få 4.990 SEK pr. må-ned i boligstøtte. Det er 93 pct. af en boligudgift på 5.000 SEK plus et tillæg på 340SEK.Ved boligudgifterover 5.000 SEK pr. måned kan pensionisten fortsat kun få 4.990SEK i boligstøtte, men hvis vedkommende har lav indkomst, kan han/hun have rettil yderligere godtgørelse i form af særskilt boligstøtte eller kontanthjælp til ældre,jf. ovenfor.TysklandSe afsnittet om behovsafhængige arbejdsløshedsdagpenge ovenfor.Yderligere udgifter, som ikke dækkes af grundsatsen, kan dækkes i særlige situati-oner og under særlige omstændigheder, f.eks.:Løbende særlige behov, som er uundgåelige i den individuelle situation(trængselsbestemmelse).Som tillæg til grundsatsen, kan engangsstøtte ydes til, f.eks., at etablere enhusholdning, inklusiv indkøb af hvidevarer osv. (se Social Security at aglance side 31-32).Boligudgifter: Det er ikke længere nødvendigt at ansøge om boligydelse,når der ansøges om arbejdsløshedsunderstøttelse II. De kommunale udby-dere imødekommer rimelige bolig- og varmeomkostninger for hele ansøge-rens husholdning, som del af arbejdsløshedsunderstøttelse II/social bistand.Dette inkluderer varmt og koldt vand samt kloakeringsafgifter. Lån kanogså ydes til huslejerestance, hvis der ellers er risiko for hjemløshed. Det
9
er de kommunale udbyderes ansvar at beslutte, hvad der er rimeligt og pas-sende.Leje af urimeligt store eller dyre boliger betales for højst seks måneder, medmindredet er muligt og rimeligt at forvente, at ansøgeren enten flytter inden da eller ned-bringer lejen, f.eks. ved at tage en lejer ind. En beslutning om at reducere støtten tilet niveau, der anses for rimeligt, træffes fra sag til sag ved udgangen af de seksmåneder. I konkrete tilfælde kan den kommunale udbyder bestemme, at en ansøgerskal flytte, men vil i så fald dække omkostningerne ved at skaffe en ny bolig samtfor flytningen og dække eventuelle depositum. Disse omkostninger dækkes også,hvis det er nødvendigt at flytte af andre grunde, og hvor alternativ bolig ikke påanden vis kan findes indenfor en rimelig tidshorisont (se Social security at a glances. 32).SygedagpengeDanmarkHøjeste sygedagpengebeløb pr. uge er 4.005 kr. Beløbet beskattes efter de alminde-lige skatteregler. Der modregnes som udgangspunkt ikke for andre indtægter.SverigeSygedagpenge (sjukpenningen) på normalt niveau er ca. 80 pct. af årsindkomsten,og forlænget sygedagpenge er på ca. 75 pct. af årsindkomsten. Dette gælder sålæn-ge årsindkomsten ikke er højere end 330.000 SEK (7,5 gange basisbeløbet). I 2014er basisbeløbet 44.400 SEK. Basisbeløbet følger prisudviklingen i samfundet.Højere indkomster giver ikke ret til højere sygedagpenge. Ved en lavere årsind-komst end 10.600 SEK (24 pct. af basisbeløbet) fås ingen sygedagpenge. Maksimalindkomstrelateret syge- eller aktivitetsstøtteudgør 213.120 SEK pr. år eller 17.760SEK pr. måned. Fuld sygestøtte i form af garantistøtte er 106.560 SEK pr. år eller8.880 SEK pr. måned. For fuld aktivitetsstøtte i form af garantistøtte gælder:Tabel 4.Fuldaktivitetsstøtte i form af garantistøtte i SverigeÅrligt (SEK)Månedligt (SEK)93.2407.770Under 21 årMellem 21 og 23 årMellem 23 og 25 årMellem 25 og 27 årMellem 27 og 29 årMellem 29 og 30 årKilde: Socialdepartementet.
95.46097.68099.900102.120104.340
7.9558.1408.3258.5108.695
Rehabiliteringskompensation (rehabiliteringsersättning) kan udbetales til den, somdeltager i arbejdsrettet rehabilitering. Rehabiliteringskompensation består af reha-biliteringsstøtte (rehabiliteringspenning) og et særskilt bidrag. Rehabiliteringsstøt-ten kompenser for det indkomsttab, som opstår for den, som deltager i rehabilite-ring og udbetales med samme beløb som sygedagpenge. Det særskilte bidrag er-statter udgifter i forbindelse med rehabiliteringen.TysklandNormalt vil arbejdsgiveren forsætte med at udbetale løn til den syge person i seksuger når han/hun ikke kan arbejde. Herefter vil sygeforsikringen udbetale en syg-
10
domsydelse (Krankengeld) på70 pct. af personens normale løn før fradrag op til engrænse, dog ikke mere end 90 pct. af den seneste udbetalte løn. Der kan udbetalessygdomsydelse i op til 78 uger i en given treårig periode. Hvis den syge person erlandmand, vil han/hun have ret til en underholdsydelse i stedet for sygeydelse, idetsygeforsikringsfonde på landbrugsområdet også udbetaler sygeydelser til sæsonar-bejdere, som er forsikret hos dem.RessourceforløbsydelseDanmarkPersoner, der er visiteret til et ressourceforløb efter kapitel 12 a i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, modtager ressourceforløbsydelse. Ressourceforløbsydelsener på niveau med den ydelse, som de modtog forud for ressourceforløbet.Det betyder, at en person, der modtog kontanthjælp inden ressourceforløbet modta-ger ressourceforløbsydelse på kontanthjælpsniveau.Personer, der kommer fra sygedagpenge modtager ressourceforløbsydelse på syge-dagpengeniveau, indtil sygedagpengeretten er ophørt efter varighedsbegrænsningeneller forlængelsesreglerne i sygedagpengeloven. Herefter modtager personen res-sourceforløbsydelse på kontanthjælpsniveau.For personer, der forud for deltagelsen i ressourceforløbet modtog ledighedsydelse,udgør ressourceforløbsydelsen et månedligt beløb svarende til ledighedsydelsen.Ydelsen kan dog ikke udgøre et beløb mindre end kontanthjælpsniveauet.Tabel 5.RessourceforløbsydelsensstørrelseKontanthjælpsniveauFyldt 30 år, forsørger børnFyldt 30 år, andreUnder 25 år, hjemmeboende, uden for-sørgerpligtPersoner under 25 år, hjemmeboendemed bidragspligt, max hjælp inkl. tillægSygedagpengeNiveau for højeste sygedagpengebeløb(beløb pr. uge)LedighedsydelseNiveau for ledighedsydelse 89 pct. (be-løb pr. uge)Niveau for ledighedsydelse på kontant-hjælp forsørgersats (beløb pr. måned)Niveau for ledighedsydelse på kontant-hjælp ikke forsørgerKilde: Beskæftigelsesministeriet.
Kr. pr. måned14.20310.6893.32414.203Kr. pr. uge4.075Kr.3.625 pr. uge14.203 pr. måned10.689 pr. måned
Beløbene reguleres én gang om året pr. den første mandag i januar med satsregule-ringsprocenten.
11
Personen har ret til ressourceforløbsydelse uden hensyn til egen formue og eneventuel ægtefælles indtægts og formueforhold.Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter, trækkes disse fra i ydelsen.Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb fra Løn-modtagernes Garantifond, nedsættes ressourceforløbsydelsen med 30 pct. af løn-indtægten, indtil den samlede lønindtægt inkl. pension udgør 13.446 kr. (2014-nivau), og med 55 pct. af lønindtægten derudover.Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter som led i tilbud fx efter lovom en aktiv beskæftigelsesindsats ses der ved beregning af ressourceforløbsydelsenbort fra 15,50 kr. (2014 – niveau) pr. udført arbejdstime. Det beløb, der samlet sesbort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned.SverigeSe afsnit om sygedagpenge.TysklandIntet svar.RevalideringsydelseDanmarkRevalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til,at en person med begrænsninger i arbejdsevnen, herunder personer, der er beretti-get til ledighedsydelse, fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således atden pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres.For personer, der er fyldt 30 år, udgør revalideringsydelsen et månedligt beløb på17.663 kr.For personer under 30 år udgør revalideringsydelsen et månedligt beløb på:1) 17.663 kr., når personen er under 30 år og forsørger eget barn i hjemmet,2) 14.203 kr., når personen er fyldt 25 år og har forsørgelsespligt over for ikke-hjemmeboende børn,3) 10.689 kr., når personen er fyldt 25 år og ikke har forsørgelsespligt over forbørn,4) 6.889 kr., når personen er under 25 år og ikke bor hos en eller begge forældre,5) 3.324 kr., når personen er under 25 år og bor hos en eller begge forældre,6) 10.689 kr., når personen er under 25 år, er gravid og har passeret 12. svanger-skabsuge,7) 14.203 kr., når personen er under 25 år og har en dokumenteret psykisk lidelseog har forsørgelsespligt over for ikkehjemmeboende børn, og8) 10.689 kr., når personen er under 25 år, ikke bor hos en eller begge forældre oghar en dokumenteret psykisk lidelse som anført i nr. 7.En person under 25 år, som har en dokumenteret bidragspligt over for et barn, ogsom modtager revalideringsydelse efter satserne i nr. 4 eller 5, får et månedligt til-læg, der svarer til det fastsatte bidrag, dog højst normalbidraget. Er bidraget for-skudsvis udlagt på tidspunktet for udbetaling af hjælp, benyttes tillægget til afdrag
12
på bidragsgælden. Revalideringsydelsen inklusive tillæg kan pr. måned højst udgø-re 14.203 kr.Hvis indtægten i 6 måneder, før en afgørelse om revalidering gennemsnitlig over-stiger 17.663 kr. pr. måned, udgør revalideringsydelsen 17.663 kr.Revalideringsydelse udbetales uafhængigt af ægtefællens indkomst.SverigeSe afsnit om sygedagpenge.TysklandPersoner der har eller er i risiko for at få en fysisk eller psykisk funktionsnedsættel-se har ret til assistance, uanset årsagen til funktionsnedsættelsen. Assistancen kanvære rettet mod at:--Afværge, eliminere eller reducere funktionsnedsættelsenForhindre tilstanden i at forværres eller afhjælpe effekten
Assistancen skal bidrage til at sikre den pågældendes plads i samfundet, herunderved at finde passende arbejde, der passer til vedkommendes interesser og kvalifika-tioner.Afhængig af hvilken fond, der er ansvarlig, tildeles enten sygedagpenge (kranken-geld), erstatning til krigsveteraner, arbejdsskadeerstatning eller en overgangsydelsemed henblik på at sikre tilstrækkelig indkomst til at dække leveomkostninger i for-bindelse med medicinsk rehabilitering. Se ovenfor om sygedagpenge. Hvis pensi-onskassen er ansvarlig, udbetales en overgangsydelse på 68 pct. af seneste netto-indkomst i stedet for sygedagpenge for enlige og 75 pct. for forsørgere. Såfremt dertildeles assistance til integration på arbejdsmarkedet tildeles en overgangsydelse afsamme størrelse.Hvis det føderale beskæftigelsesagentur (BundesagenturfürArbeit) afholder udgif-terne til rehabilitering og vedkommende har været dækket af arbejdsløshedsforsik-ring i et fastsat tidsrum, udbetales enten en minimums- eller en overgangsydelse.Det føderale beskæftigelsesagentur betaler endvidere under visse omstændighederen træningsydelse til unge mennesker med funktionsnedsættelse, der deltager i de-res første beskæftigelsesrettede træningsprogram.LedighedsydelseDanmarkFor personer, der er berettiget til den høje sats, udgør ledighedsydelsen 89 pct. afarbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, svarende til 15.708 kr. pr. måned.For personer, der ikke er berettiget til den høje sats, udgør ledighedsydelsen et be-løb, der svarer til kontanthjælp, hvis man har forsørgelsespligt over for børn, elleret beløb, der svarer til kontanthjælp, hvis man ikke har forsørgelsespligt. Beløbenesvarer til ca. 80 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste sats for personer medforsørgelsespligt, svarende til 14.203 kr. pr. måned, og ca. 60 pct. for personeruden forsørgelsespligt, svarende til 10.689 kr. pr. måned.Ledighedsydelse udbetales uafhængigt af formue eller ægtefællens indkomst.13
SverigeIntet svar.TysklandIntet svar.FleksydelseDanmarkFleksydelsens størrelse er på 192.828 kr. årligt. Pensioner nedsætter fleksydelsensstørrelse.SverigeIntet svar.TysklandDer findes ingen ækvivalent til fleksjob i Tyskland.BarselsdagpengeDanmarkHøjeste barseldagpengebeløb pr. uge er 4.005 kr. Beløbet beskattes efter de almin-delige skatteregler. Der modregnes som udgangspunkt ikke for andre indtægter.SverigeGraviditetsydelsen (graviditetspenning) udgør 80 pct. af lønnen, men højst 709SEK pr. dag. Det modsvarer 27.800 SEK pr. måned før skat.Forældreydelsen (föräldrapenning) udbetales i sammenlagt 480 dage pr. barn ogberegnes pr. dag, selv for dage som normalt er arbejdsfrie.Der findes tre forskellige erstatningsniveauer:Sygedagpengeniveau (sjukpenningnivå) – erstatningen modsvarer ca. 80 pct. afindkomsten op til 10 gange basisbeløb (444.000 SEK for 2014). Højst 944 SEK pr.dag. Gælder for maksimalt 390 af de 480 dage.Grundniveau – gælder for forældre, som har lave eller ingen indkomster. Grundni-veauet er 225 SEK pr. dag.Laveste niveau – gælder for 90 af de 480 dage. Det laveste niveau er 180 SEK pr.dag.Børnebidrag (barnbidrag)Børnebidraget er 1.050 SEK pr. barn om måneden. Ved to eller flere børn fås au-tomatisk også flerbørnstillæg. Bidraget er skattefrit.Tabel 6.Børnebidragi SverigeAntal børnBørnebidrag1.050 SEK1232.100 SEK3.150 SEK
Flerbørnstillæg-150 SEK604 SEK
Sammenlagt1.050 SEK2.250 SEK3.754 SEK
14
456Kilde: Socialdepartementet.
4.200 SEK5.250 SEK6.300 SEK
1.614 SEK2.864 SEK4.114 SEK
5.814 SEK8.114 SEK10.414 SEK
TysklandYdelsen til forældre erstatter 65 pct. af en forudgående månedlig indkomst på €1.240 eller mere, 66 pct. af en månedlig indkomst på € 1.220 og 67 pct. af en må-nedlig indkomst på mellem € 1.000 og 1.200. For lavtlønnede med en månedligindkomst under € 1.000 forud for barnets fødsel, udgør andelen op til 100 pct. afden månedlige indkomst på en glidende skala, hvor lavere indkomst modsvaresafen højere procentdel. Det mindste beløb, der kan opnås månedligt i ydelse tilforældre, er € 300, mens det højeste beløb er € 1.800.Mindstebeløbet på € 300 udbetales til alle berettigede forældre, selv hvis de ikkevar i beskæftigelse forud for barnets fødsel. (se publikationen ”Social Security at aglance” vedrørende føderal forældreydelse: Generelt s. 9, børneydelse, føderal for-ældreydelse, forældreorlov, forskud til underhold, supplerende børneydelse s. 5ff.).EfterlønDanmarkEfterlønnen udgør:Tabel 7.EfterlønFuldtidsforsikrede (91 pct. satsen)Deltidsforsikrede (91 pct. satsen)Fuldtidsforsikrede (100 pct. satsen)Deltidsforsikrede (100 pct. satsen)Kilde: Beskæftigelsesministeriet.
Pr. dag (kr.)742494815543
Pensioner nedsætter efterlønnens størrelse.SverigeIntet svar.TysklandDen almindelige pensionsalder hæves gradvis til 67 år mellem 2012 og 2029. For-sikrede personer har ret til en tidligere alderspension, hvis de er fyldt 63 år og hargennemført en 35-årig kvalificerende periode.Aldersgrænsen for pensionen uden fradrag vil stige gradvis til 67 år. Aldersgræn-sen for retten til tidligere alderspension forbliver ved 63 år. Den tidligere alders-pension opgøres som 0,3 pct. af pensionen for hver måned, hvori der udbetales tid-lig alderspension.Forsikrede personer født før 1. januar 1952 har ret til en ikke-reduceret alderspen-sion ved arbejdsløshed eller efter delvis tilbagetrækning (AltersrentewegenAr-beitslosigkeit oder nachAltersteilzeitarbeit), hvis de opfylder en række kriterier, jf.svaret på BEU spm. 457 (alm. del).15
DelpensionDanmarkDelpensionens størrelse for lønmodtager:Tabel 8.DelpensionBasisbeløbKilde: Beskæftigelsesministeriet.
Pr. år (kr.)173.758
Pensioner nedsætter delpensionens størrelse.SverigeIntet svar.TysklandDer er ingen grænser for supplerende indkomst for den almindelige alderspension,når den udbetales efter den fastsatte pensionsalder.Alderspension kan dog udbetales før den normale pensionsalder, og i så fald ind-træder grænser for supplerende indkomst. Grænserne for supplerende indkomstbortfalder igen, når personen når pensionsalderen. Hvis der udbetales fuld alders-pension inden pensionsalderen, sker der fradrag i pensionen ved supplerende ind-komst over € 450 om måneden, dog med visse undtagelser for blandt andet julegra-tialer, jf. svaret på BEU spm. 457 (alm. del).Såfremt pensionen udbetales som en delpension, gælder en højere grænse for sup-plerende indkomst. Pensionen kan således udbetales i beløb svarende til enten totredjedele, halvdelen eller en tredjedel af den fulde alderspension, og grænsen forsupplerende indkomst fastsættes da på baggrund af den pågældendes indkomst i deforudgående tre kalenderår. Hvis den pågældende ikke har haft indkomst af betyd-ning de forudgående år, fastsættes en indkomstgrænse svarende til 50 pct. af dennationale gennemsnitsindkomst.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
16