2013-14
Alm.del Beretning 4
Offentligt
1378714_0001.png
Beretning nr.
4
Folketinget 2013-14
Beretning afgivet af Udvalget til Valgs Prøvelse den 4. juni 2014
Beretning
om
klager i forbindelse med folkeafstemningen den 25. maj 2014 om en fælles
patentdomstol
Ved en folkeafstemning er det økonomi- og indenrigsmi-
nisteren, der afgør resultatet af folkeafstemningen, jf. § 102 i
lov om valg til Folketinget, og Folketinget skal således ikke
afgive indstilling om godkendelse af en folkeafstemning.
Folketinget har alene den parlamentariske kontrol, hvilket
indebærer en stillingtagen til den enkelte klage, herunder om
der er sket en tilsidesættelse af de gældende regler, og/eller
om der er behov for at ændre gældende regler og procedu-
rer, jf. § 103 i lov om valg til Folketinget.
Økonomi og indenrigsministeren har til Folketinget frem-
sendt 3 rettidigt indgivne klager vedrørende folkeafstemnin-
gen om en fælles patentdomstol, der fandt sted den 25. maj
2014.
Udvalget har behandlet klagerne i 1 møde. En beskrivelse
af den enkelte klage og et uddrag af den pågældende kom-
munes udtalelse og af ministeriets kommentarer samt udval-
gets stilling til den enkelte klagesag følger nedenfor. Der er
ud over de ovenfor omtalte klager indkommet en række kla-
ger, der kan henføres til både afviklingen af folkeafstemnin-
gen og det samme dag afholdte valg til Europa-Parlamentet.
Disse klager er behandlet i den samtidig med afgivningen af
denne beretning afgivne betænkning og indstilling vedrøren-
de valgene til Europa-Parlamentet (B 121).
De enkelte klagesager
1) Jytte Munck Eriksen, Odense, kar klaget over Odense
Kommune i forbindelse med afgivelse af stemme til folkeaf-
stemningen om forslag til lov om en fælles patentdomstol
m.v. Af klagen fremgår det, at Jytte Munck Eriksen blev af-
vist på valgstedet med den begrundelse, at computeren ikke
virkede. Jytte Munck Eriksen fik besked på at komme sene-
re, hvilket hun ikke gjorde.
Odense Kommune har over for Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet i anledning af klagen oplyst, at det relevante af-
stemningssted var Højby Skole. Kommunen har oplyst, at
kommunen bruger digital valgliste på alle valgsteder.
Odense Kommune har til Økonomi- og Indenrigsministe-
riet fremsendt et uddrag fra afstemningsbogen, hvoraf det
fremgår, at der kl. 9.50 var netværksproblemer ved de valg-
borde, som vedrørte folkeafstemningen. Teknisk bistand
blev tilkaldt, og valgstedet overgik til manuelt valg, indtil de
tekniske problemer var løst kl. 10.35. Det fremgår af afstem-
ningsbogen, at bord 1 lukkede, og at man startede manuel
valgliste på bord 2. Fremmødte nr. 73 til 149 stemte på ma-
nuel liste. Da problemerne var løst kl. 10.35, blev bord 1 åb-
net igen for valg på digital valgliste. Ved bord 2 blev alle
kort, som var modtaget i perioden med manuelle lister, ef-
terfølgende indscannet.
Kommunen har endvidere meddelt, at valgstyrersekretæ-
ren har oplyst, at hun informerede vælgere i lokalet om tek-
niske problemer og bad dem vente. Kommunen har ikke
kunnet afvise, at en af valgstedets tilforordnede som et alter-
nativ har foreslået de pågældende at komme igen senere.
Ifølge valgstyrersekretæren var valghandlingen afbrudt i ca.
15 minutter.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at det følger
af § 96, stk. 2 og 3, i lov om valg til Folketinget, at udarbej-
delse af valgliste og udsendelse af valgkort i forbindelse
med afholdelse af folkeafstemninger skal ske i overensstem-
melsen med reglerne i lovens kapitel 4.
Det fremgår af folketingsvalglovens § 19, stk. 3, at kom-
munalbestyrelsen kan beslutte, at der for et eller flere eller
alle afstemningsområder i kommunen skal benyttes en elek-
tronisk valgliste.
Af punkt 4.12. i Økonomi- og Indenrigsministeriets vej-
ledning nr. 9210 af 8. april 2014 om afholdelse af folkeaf-
stemning søndag den 25. maj 2014 om forslag til lov om en
fælles patentdomstol m.v. fremgår, at kommunalbestyrelsen
kan beslutte at anvende en elektronisk valgliste for et, flere
eller alle afstemningsområder i kommunen, jf. § 19, stk. 3.
Det er frivilligt, om en kommune vil anvende elektroniske
valglister. Det er i givet fald kommunalbestyrelsen selv, der
AX016400
Beretning af almen art - 2013-14 nr. 4
1378714_0002.png
2
skal betale de nødvendige merudgifter, hvis den beslutter at
anvende en elektronisk valgliste.
Endvidere fremgår det af samme punkt i vejledningen, at
den elektroniske valgliste skal indeholde de samme oplys-
ninger som valglister på papir efter den gældende lovgiv-
ning og skal rettes og afmærkes samt påføres bemærkninger
efter de gældende regler herom. Den elektroniske valgliste
kan anvendes til alle de opgaver, som en valgliste i papirud-
gave bruges til efter gældende lovgivning ved afholdelse af
folkeafstemning. Forskellen vil derfor alene bestå i, at valg-
listen som udgangspunkt ikke skal foreligge på papir, men
alene i elektronisk form, og i, at rettelser og afmærkning af
valglister sker elektronisk, ligesom eventuelle bemærknin-
ger påføres valglisten elektronisk. Af sikkerhedshensyn (sy-
stemnedbrud m.v.) skal kommunen til enhver tid kunne ud-
skrive en papirudgave af valglisten for hvert afstemnings-
område med de oplysninger, der kræves efter den gældende
lovgivning.
Endelig fremgår det af samme punkt i vejledningen, at
hvis kommunalbestyrelsen beslutter at bruge en elektronisk
valgliste, skal den træffe de nødvendige foranstaltninger for
at sikre, at valgstyrerne ved gennemgangen af brevstemmer-
ne og valglisteførerne ved kontrollen af de fremmødte væl-
gere på afstemningsdagen hurtigt går over til at registrere
manuelt på en papirudgave af valglisten, hvis systemet bry-
der sammen, der sker strømsvigt el.lign. På samme måde
skal kommunalbestyrelsen have truffet de nødvendige foran-
staltninger for at sikre, at de manuelle registreringer efterføl-
gende bliver tastet ind i den elektroniske valgliste, når det
elektroniske system er kommet op at køre igen efter et sy-
stemnedbrud m.v.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har udtalt, at valglov-
givningen således forudsætter, at der, såfremt en kommune
vælger elektronisk valgliste, skal træffes foranstaltninger i
tilfælde af systemnedbrud. Kommunen skal således sikre, at
der kan stemmes via manuelle lister, og at de manuelle regi-
streringer efterfølgende bliver tastet ind i den elektroniske
valgliste.
Med hensyn til klagen har Økonomi- og Indenrigsministe-
riet noteret sig kommunens oplysninger om overgangen til
manuelle valg, da systemnedbruddet fandt sted, og om at al-
le kort, som var modtaget i perioden med manuelle lister, ef-
terfølgende blev indscannet.
Kommunens oplysninger har ikke givet ministeriet anled-
ning til bemærkninger.
Udvalget noterer sig i lighed med Økonomi- og Indenrigs-
ministeriet Odense Kommunes oplysninger om systemned-
bruddet, overgangen til manuelle valg og den efterfølgende
indscanning af valgkort. Udvalget har herefter ikke yderlige-
re bemærkninger til klagen.
2) Lise Pedersen, København S, har klaget over Køben-
havns Kommune, idet Lise Pedersen bl.a. har oplyst, at der
på afstemningsstedet Sundby Idrætspark ved udleveringen
af hendes stemmeseddel til folkeafstemningen skete en
nummerering af henholdsvis valgkort og stemmeseddel.
Lise Pedersen har endvidere klaget over, at hun ikke blev
tilbudt en ny stemmeseddel, da hun gjorde opmærksom på,
at der var sket en nummerering af stemmesedlen. Lise Pe-
dersen har ønsket at få oplyst, om hendes afgivne stemme-
seddel med nummerering vil være ugyldig.
Københavns Kommune har indhentet en redegørelse for
forløbet fra valgsekretæren på det pågældende valgsted, og
kommunen har på den baggrund over for Økonomi- og In-
denrigsministeriet oplyst, at valgsekretæren af valgstyrelsen
blev gjort opmærksom på ukorrekt håndtering i forbindelse
med udlevering af stemmesedlen umiddelbart efter åbning
af valget ved ét af valgbordene. En tilforordnet havde mis-
forstået proceduren, således at stemmesedlen og valgkortet
blev nummereret i stedet for kun valgkortet. Den ukorrekte
procedure blev straks efter stoppet af valgsekretæren. Valg-
sekretæren har beklaget, at den valgstyrer, som klageren ret-
tede henvendelse til, ikke tilbød klageren at få ombyttet
stemmesedlen, som vedkommende burde have gjort.
Københavns Kommune har oplyst, at stemmesedler, der er
markeret med mere end eller andet end et kryds, bedømmes
som ugyldige på grund af særpræg, jf. bekendtgørelse nr.
298 af 23. april 1992.
Kommunen har endvidere oplyst, at klagen vil blive vide-
reformidlet til valgstyrelsen, og at kommunen vil præcisere
den korrekte procedure, så lignende situationer kan undgås
fremadrettet. Det er endvidere oplyst, at det fremgår af vej-
ledninger til henholdsvis valgsekretær, tilforordnede vælge-
re og valgstyrelser, at der under ingen omstændigheder må
skrives på stemmesedler, før de udleveres til vælgeren.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at det følger
af § 99, stk. 1, i folketingsvalgloven, at afstemningen på
valgdagen finder sted i overensstemmelse med reglerne i ka-
pitel 7 for folketingsvalg.
For så vidt angår fremgangsmåden ved aflevering af valg-
kort, følger det af folketingsvalglovens § 47, 2. pkt., at væl-
geren inden stemmeafgivningen skal aflevere sit valgkort til
valglisteføreren. Derefter, og når valglisteføreren har afmær-
ket vælgerens navn på valglisten, udleveres en stemmesed-
del til vælgeren, jf. § 47, sidste pkt.
Det følger af ministeriets vejledning nr. 9210 af 8. april
2014 om afholdelse af folkeafstemning søndag den 25. maj
2014, afsnit 7.2 om den almindelige fremgangsmåde ved
stemmeafgivning, at afmærkning på valglisten kan ske ved
afkrydsning af den rubrik, hvor vælgerens navn står anført
på valglisten. Der er endvidere ikke noget i vejen for, at der
i valglisten af praktiske årsager sættes nummer ud for væl-
gerne, efterhånden som de møder op for at stemme på valg-
dagen, og at samme nummer påføres den pågældende væl-
gers valgkort.
I vejledningen indskærpes det i den forbindelse, at de
stemmesedler, der udleveres til vælgerne, ikke må påføres et
nummer eller nogen anden form for påskrift før udleverin-
gen til vælgeren. Det fremgår endvidere af vejledningen, at
valgstyrerne/de tilforordnede vælgere skal gives klare in-
strukser herom.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har anført, at det såle-
des ikke er i overensstemmelse med valglovgivningen, her-
Beretning af almen art - 2013-14 nr. 4
1378714_0003.png
3
under de valgretlige grundsætninger om neutralitet og re-
spekt for stemmehemmeligheden, at afmærke stemmesedler-
ne, forinden de udleveres til vælgerne. Når afmærkningen
som i dette tilfælde sker ved nummerering, hvor samme
nummer påføres valgkort og stemmeseddel, og der derved
skabes en forbindelse mellem vælgeren og den af
vedkommende benyttede stemmeseddel, er der således risi-
ko for, at der kan ske brud på stemmehemmeligheden.
Ministeriet har konstateret, at der er sket nummerering af
den i sagen omhandlede stemmeseddel i strid med valglov-
givningen. Ministeriet har i den forbindelse konstateret, at
nummereringen straks blev stoppet af valgsekretæren, og at
kommunen vil præcisere den korrekte procedure, så lignen-
de situationer kan undgås fremadrettet.
Ministeriet har endvidere anført, at det følger af folke-
tingsvalgloven, jf. § 99, stk. 1, jf. § 48, stk. 2, at en vælger
kan få ombyttet sin stemmeseddel, bl.a. hvis den ved uagt-
somhed er gjort ubrugelig. Dette indebærer efter ministeriets
opfattelse, at en vælger har adgang til at få ombyttet sin
stemmeseddel, hvis denne af den tilforordnede vælger er på-
ført en nummerering.
Ministeriet har konstateret, at den valgstyrer, som klage-
ren gjorde opmærksom på nummereringen af sin stemme-
seddel, ikke tilbød at ombytte stemmesedlen, samt at Kø-
benhavns Kommune har beklaget dette i sin udtalelse til mi-
nisteriet.
For så vidt angår klagerens forespørgsel om, hvorvidt hen-
des afgivne stemme som følge af nummereringen af stem-
mesedlen vil blive ugyldig, har ministeriet bemærket, at i
henhold til § 11 i bekendtgørelse nr. 298 af 23. april 1992
om bedømmelse af stemmesedler afgivet til folkeafstemnin-
ger er en stemmeseddel, der er forsynet med påskrift eller
med tegning af nogen art, eller som på anden måde er givet
et særpræg, ugyldig.
Københavns Kommune har med henvisning til de almin-
delige regler om stemmesedlers ugyldighed i ovennævnte
bekendtgørelse bemærket, at stemmesedler markeret med
mere end eller andet end kryds bedømmes som ugyldige.
Ministeriet har bemærket, at henset til, at ovennævnte reg-
ler i bekendtgørelsen om en stemmeseddels ugyldighed på
grund af påskrift eller andet særpræg er rettet mod den situa-
tion, hvor vælgeren påfører stemmesedlen særpræg i form af
påskrift el.lign., finder ministeriet ikke, at en tilforordnet
vælgers påføring af nummerering, som sker uden vælgerens
medvirken, indebærer, at den pågældende stemmeseddel af
den grund vil være ugyldig i medfør af bekendtgørelsens §
11.
Ministeriet vil i kommende vejledninger om afholdelse af
valg og folkeafstemninger indskærpe over for kommunerne,
at i tilfælde, hvor en stemmeseddel af en valgstyrer eller til-
forordnet vælger og uden vælgerens medvirken er påført på-
skrift eller på anden måde er givet et særpræg, skal stemme-
sedlen ikke alene af den grund anses for ugyldig.
Udvalget noterer sig det af Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet og af Københavns Kommune anførte, herunder at den
ukorrekte procedure straks blev stoppet, at kommunen vil
præcisere den korrekte procedure, så lignende situationer
kan undgås fremadrettet, at det i Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriets vejledning er indskærpet, at de stemmesedler, der
udleveres til vælgerne, ikke må påføres et nummer eller no-
gen anden form for påskrift før udleveringen til vælgeren,
og at ministeriet i kommende vejledninger om afholdelse af
valg og folkeafstemninger vil indskærpe over for kommu-
nerne, at stemmesedlen ikke alene af den grund anses for
ugyldig i tilfælde, hvor en stemmeseddel af en valgstyrer el-
ler tilforordnet vælger og uden vælgerens medvirken er på-
ført påskrift eller på anden måde er givet et særpræg.
3) Birte Pawlik, Guldborg, har klaget over, at Guldborg-
sund Kommune har fremsendt et valgkort med en forkert
angivelse af valgsted, og over den information, som hun
modtog fra Guldborgsund Kommune, efter at kommunen
var blevet opmærksom på fejlen.
Guldborgsund Kommune har over for Økonomi- og In-
denrigsministeriet i anledning af klagen oplyst, at kommu-
nen sendte valgkort til folkeafstemning om forslag til lov
om en fælles patentdomstol m.v. med angivelse af ukorrekt
adresse for valgstedet, og at fejlen skyldes, at der er ændret
afstemningssted efter afholdelsen af valg til Europa-Parla-
mentet i 2009.
Guldborgsund Kommune har endvidere oplyst, at kommu-
nen blev opmærksom på fejlen torsdag den 15. maj 2014, og
at kommunen mandag den 19. maj 2014 indrykkede annon-
cer i den lokale avis, udsendte information i den lokale Ra-
dio Syd og lagde informationer ud på kommunens hjemme-
side, hvori kommunen gjorde opmærksom på fejlen.
Desuden valgte Guldborgsund Kommune at udsende
tekstbesked (sms) til de berørte vælgere med berigtigelse af
oplysningerne. Ved en fejl blev beskederne sendt til en ræk-
ke vælgere, som ikke havde modtaget et fejlbehæftet valg-
kort.
På valgdagen konstaterede Guldborgsund Kommune fej-
len vedrørende tekstbeskeden, hvorefter kommunen infor-
merede herom på kommunens hjemmeside, på forsiden af
netudgaven af lokalavisen, i den lokale Radio Syd, ved ud-
sendelse af rettelsesmail til de berørte vælgere og ved op-
sættelse af plakater på det fejlagtigt angivne valgsted med
oplysninger om det korrekte valgsted.
Da Guldborgsund Kommune konstaterede, at en række
vælgere var mødt op på et forkert valgsted, valgte kommu-
nen at udsende en tekstbesked (sms) til de berørte vælgere,
hvori kommunen gjorde opmærksom på fejlen på valgkortet.
I denne tekstbesked til de berørte vælgere skrev Guldborg-
sund Kommune vejnavnet på afstemningsstedet forkert, idet
kommunen angav vejnavnet som Guldborgssundsvej i stedet
for den korrekte vejnavneangivelse – Guldborgvej.
Guldborgsund Kommune har efterfølgende oplyst, at der
er sendt valgkort med ukorrekt angivelse af adresse for af-
stemningssted til 1.341 vælgere. Kommunen har endvidere
oplyst, at tekstbeskederne blev udsendt på baggrund af in-
formation i en database om mobilnumre i et givent område,
at 1.303 borgere modtog tekstbeskederne, og at det er usik-
Beretning af almen art - 2013-14 nr. 4
1378714_0004.png
4
kert, hvor mange af vælgerne der modtog tekstbeskeden ved
en fejl.
Endelig har Guldborgsund Kommune oplyst, at valgsty-
rerformanden på valgstedet har oplyst, at tre til fire vælgere
efter at være mødt frem på det forkerte afstemningssted til-
kendegav, at de ikke ønskede at køre til det korrekte afstem-
ningssted.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at det følger
af folketingsvalglovens § 96, stk. 2, jf. § 20, at kommunal-
bestyrelsen forud for folkeafstemninger skal udsende valg-
kort, der skal indeholde oplysninger om bl.a. afstemnings-
stedets beliggenhed. Kommunalbestyrelsen skal behandle
indsigelser om modtagelse af valgkort med fejlagtigt ind-
hold samt i givet fald berigtige fejlene ved udfærdigelsen af
nye valgkort. Sådanne rettelser kan foretages til og med
valgdagen. Der henvises til folketingsvalglovens § 22, stk.
1, jf. § 96, stk. 2.
Det fremgår af punkt 4.3. i Økonomi- og Indenrigsmini-
steriets vejledning nr. 9210 af 8. april 2014 om afholdelse af
folkeafstemning søndag den 25. maj 2014 om forslag til lov
om fælles patentdomstol m.v., at kommunalbestyrelsen lø-
bende skal indberette ændringer i afstemningsområder til
CPR's vejregistre og ændringer i afstemningssteder til kom-
munens databehandler. Ændringer vedrørende afstemnings-
områder og afstemningssteder skal være indberettet senest
16 dage før afstemningsdagen.
Med hensyn til klagen har Økonomi- og Indenrigsministe-
riet noteret sig, at da Guldborgsund Kommune blev op-
mærksom på de i sagen omhandlede fejl, igangsatte kommu-
nen en række tiltag, herunder annoncering i diverse medier,
med henblik på at berigtige fejlen.
Kommunens oplysninger i sagen har herudover ikke givet
ministeriet anledning til bemærkninger.
Udvalget tager det af Økonomi- og Indenrigsministeriet
og Guldborgsund Kommune oplyste til efterretning.
P.u.v.
Peter Juel Jensen
formand