Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del Bilag 75
Offentligt
1351039_0001.png
1351039_0002.png
1351039_0003.png
1351039_0004.png
1351039_0005.png
INSPIRATIONSPUNKTER
20. marts 2014
Samråd i UUI – IJ:Ministeren bedes redegøre for, om han vil tage nye lovgivningsiniti-ativer, der f.eks. kan sikre, at der ikke frit kan flyde midler fra is-lamiske diktaturstater og/eller islamiske organisationer til opførselaf religiøse bygninger i Danmark
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København KTlf.33 92 33 50Fax.33 12 37 78CVR-nr. 10092485EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
[DET TALTE ORD GÆLDER]IntroTak for invitationen til at komme i udvalget i dag.I forhold til det spørgsmål jeg er blevet stillet, er det ind-ledningsvis værd at understrege, at jeg som erhvervs- ogvækstminister alene kan forholde mig til spørgsmål, dervedrører mit ressortområde. Jeg vil derfor redegøre forområdet for bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansieringog efterfølgende give ordet til socialministeren for de in-tegrationsmæssige aspekter i sagenJeg forstår på spørgsmålet, at det er finansiering fra isla-miske organisationer mv. til opførsel af moskéer eller lig-nende, der er i fokus. Den tidligere social- og integrati-onsminister har i besvarelsen af tidligere spørgsmål tilFolketinget bl.a. S1456 af 15. marts 2013 og spørgsmålfra Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik, alm.
2/2
del nr. 514 redegjort for, at der ikke er noget ulovligt i atmodtage udenlandsk finansiering til opførsel af en moskéeller andre former for bedehuse, men man skal være op-mærksom på, at støtten ikke er tilknyttet betingelser, derkan være i strid med den danske lovgivning eller påvirkeintegrationen negativt.Den tidligere social- og integrationsminister har endvidereoplyst, at der i forbindelse med godkendelsen som tros-samfund gives et vist indblik i ansøgerens økonomi, idetder bl.a. skal fremlægges en kopi af det seneste årsregn-skab, inklusive resultatopgørelse og balance.For så vidt angår de generelle regler for pengeoverførslerog bekæmpelse af hvidvask, gælder der ikke særlige reg-ler for overførsler fra islamiske stater eller organisationertil religiøst formål i Danmark.Med de generelle regler om pengeoverførsler sikres der enrække oplysninger om den person, der overfører pengene,sådan at denne kan identificeres. Reglerne regulerer der-imod ikke til hvilke formål, der kan overføres penge til.I forhold til pengeoverførsler, hvor der kan være en mis-tanke om hvidvaskning af penge erhvervet gennem krimi-nalitet eller terrorfinansiering gælder reglerne i den dan-ske lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask
3/3
af udbytte og finansiering af terrorisme, i daglig tale”hvidvaskloven”. Loven har til formål at bekæmpe hvid-vask af penge og terrorisme.Reglerne indebærer en generel opmærksomhedspligt forbl.a. finansielle virksomheder og advokater, revisor m.v.,som skal være opmærksomme på kundeaktiviteter, derkan have tilknytning til hvidvask af penge erhvervet gen-nem kriminalitet eller har til formål at finansiere terror-virksomhed.Udover en opmærksomhedspligt indeholder loven en un-derretningspligt, hvilket indebærer, at de omfattede virk-somheder, såfremt de har en mistanke om, at kundeaktivi-teterne er hvidvask eller terrorfinansiering skal indberettedenne mistanke til Statsadvokaten for Særlig Økonomiskog International Kriminalitet, der så kan efterforske, hvormidlerne stammer fra.Opmærksomhedspligten samt pligten til at indberette tilmyndigheder omkring mistænkelige kundeaktiviteter hartil formål at begrænse kriminelles muligheder for misbrugaf det finansielle system til hvidvask af penge og finansie-ring af terrorisme. Reglerne kan derudover gavne politiet ideres efterforskning af kriminalitet.Særligt i forhold til terrorisme er der ligeledes i EU-regigennemført en rækkeforanstaltninger med henblik på at
4/4
indefryse visse personers, gruppers og enheders aktiver ogøkonomiske ressourcer.Blandt andet har man vedtaget en række forordninger ombekæmpelse af terrorisme. Forordningerne er tilknyttet desåkaldte terrorlister med navne over fysiske og juridiskepersoner, grupper og organer, hvis pengemidler og øko-nomiske ressourcer skal indefryses, fordi der er formod-ning om tilknytning til terrorisme.
Det er klart, at fælles internationale regler er en klar for-udsætning for at sikre et effektivt værn mod finansieringaf terror i bl.a. Danmark via udenlandske pengeoverførs-ler. Derudover er det afgørende med et godt internationaltsamarbejde mellem myndigheder på tværs af grænserne.Politiets Efterretningstjeneste – som henhører under ju-stitsministerens ressort – gennemfører forskellige aktivite-ter i forhold til terrorfinansiering for at forhindre, at deroverføres eller videregives penge til personer, organisati-oner eller sammenslutninger, som er involveret i terroris-me.Politiets Efterretningstjeneste har således som nationalsikkerhedsmyndighed til opgave at forebygge, efterforskeog modvirke handlinger, der udgør eller vil kunne udgøreen fare for Danmark.
5/5
I den forbindelse kan jeg henvise til justitsministerens be-svarelse af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspoli-tiks spørgsmål nr. 213 alm. del. hvor justitsministerietoverfor udvalget blandt andet har anført, at Politiets Efter-retningstjeneste har oplyst, at opførelsen af moskéer iDanmark efter efterretningstjenestens opfattelse ikke i sigselv vil give anledning til en ændret trusselsvurdering.For så vidt angår området for bekæmpelse af hvidvask ogterrorfinansiering mener jeg derfor, at vi har tilstrækkeligregulering og initiativer på området til at sikre imod ter-rorfinansiering i Danmark, og mener derfor ikke at der erbehov for at iværksætte yderligere tiltag i den finansiellelovgivning.I forhold til de integrationsmæssige aspekter i sagenoglovgivningen, vil jeg nu henvise til socialministeren.Tak for ordet.