Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del Bilag 64
Offentligt
1338979_0001.png
1338979_0002.png
1338979_0003.png
1338979_0004.png
1338979_0005.png
1338979_0006.png
1338979_0007.png
Dato:Kontor:
Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh: Sanne Renée StengaardJensenSagsnr.: 2014-3051/01-0020Dok.:1080691

Supplerende samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministe-

riets ansvarsområder, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige

og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 3.-4. marts

2014

Side:

2-7

Dagsordenspunkt 14
Kommissionens rapport om bekæmpelseaf korruption i EU-præsentation af KommissionenKOM (2014) 38 endelig
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Dagsordenspunkt 14: Kommissionens rapport om bekæmpelse af kor-

ruption i EU

Nyt notat.

Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.

KOM(2014) 38 endelig

Resumé

Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Kommissionen fremlagde den 3.februar 2014 rapport om bekæmpelse af korruption i EU. Kommissionenforventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts2014 at præsentere rapporten. Rapporten indeholder – ud over to Euroba-rometerundersøgelser og to generelle kapitler om korruption i EU – 28kapitler om situationen i de enkelte medlemslande. Sagen har hverken lov-givningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Sagen rejser ikkespørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Der ses ikke at foreligge offent-lige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning til sagen. Fradansk side forventer man at kunne tage Kommissionens præsentation afrapporten til efterretning.

1. Baggrund

Kommissionen fremlagde den 6. juni 2011 en meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg ombekæmpelse af korruption i EU (KOM(2011) 308 endelig). I meddelelsener det anført, at der med henblik på at overvåge og evaluere medlemssta-ternes indsats for at bekæmpe korruption og dermed fremme et større poli-tisk engagement på EU-niveau bør indføres en særlig evalueringsmeka-nisme i form af en EU-rapport om bekæmpelse af korruption.I forlængelse heraf fremlagde Kommissionen den 3. februar 2014 den før-ste rapport om bekæmpelse af korruption i EU. Det forventes, at Kommis-sionen herefter vil udarbejde en rapport hvert andet år.På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2014 forventesKommissionen at præsentere rapporten.
2

2. Indhold

2.1. Generelt

Kommissionens rapport om bekæmpelse af korruption bygger dels på in-formationer fra eksisterende evalueringsmekanismer på korruptionsområ-der (herunder i regi af Europarådet, OECD og FN), dels på indsamling afinformation i regi af en ekspertgruppe, et netværk af lokale korruptions-korrespondenter samt afholdelse af lokale workshops.Rapporten indeholder bl.a. to Eurobarometerundersøgelser om, hvordanhenholdsvis borgere og virksomheder i EU opfatter korruption.Rapporten indeholder endvidere et kapitel om korruptionsrelaterede trendsinden for EU og et tematisk kapitel om et udvalgt emne, som har særlig re-levans inden for EU-området. I den foreliggende rapport analyser Kom-missionen således, hvordan medlemsstaterne tackler korruption i forbin-delse med offentlige indkøb.Rapporten indeholder endelig 28 kapitler, som omhandler situationen i deenkelte medlemslande. Der er ikke tale om en udtømmende beskrivelse afkorruptionsrelaterede emner og tiltag for hver enkelt medlemsstat. De lan-despecifikke kapitler fremhæver derimod udvalgte emner, anviser eksem-pler på god praksis, som andre lande kan lade sig inspirere af, og sætterfokus på emner, hvor der ifølge Kommissionen bør gøres mere.

2.2. Kapitlet om Danmark

I det landespecifikke kapitel om Danmark omtaler Kommissionen kortrammerne for bekæmpelse af korruption i Danmark, herunder de retligerammer, de institutionelle rammer, erfaringer med korruption og diverseundersøgelser.Kommissionen sætter her ud over fokus på henholdsvis økonomisk støttetil politiske partier og bestikkelse i udlandet.Kommissionen konkluderer generelt, at Danmark ligger i toppen blandtEU-landene med hensyn til gennemsigtighed, integritet og kontrol medkorruption, at korruption ikke betragtes som et problem i Danmark, og atemnet ikke har en fremtrædende rolle på den politiske dagsorden.
3
Kommissionen anfører, at der imidlertid er plads til forbedringer og frem-kommer på baggrund af rapportens konklusioner med anbefalinger tilDanmark med henblik på fremtidige foranstaltninger inden for henholdsvisøkonomisk partistøtte og bestikkelse i udlandet.2.2.1. Økonomisk støtte til politiske partierKommissionen bemærker i sin rapport, at den danske lovgivning om støttetil politiske partier de senere år gradvis er blevet ændret og forbedret for atskabe større åbenhed omkring partistøtten.Kommissionen anfører dog, at de danske regler ikke er tilstrækkeligt gen-nemsigtige, bl.a. fordi der i Danmark ikke findes et forbud mod, at partierkan modtage donationer fra udlandet, fra juridiske personer og fra anony-me givere. Kommissionen kritiserer endvidere, at der ikke i dansk ret erindført et loft over donationens størrelse samt at privat støtte til enkeltkan-didater ikke er omfattet af partiregnskabsloven.På baggrund af rapportens konklusioner anbefaler Kommissionen, at manfra dansk side med henblik på at øge gennemsigtigheden og forbedre kon-trolmekanismer i forbindelse med økonomisk støtte til partier og enkelt-kandidater foretager en yderligere styrkelse af de danske regler ved at tagehensyn til anbefalingerne fra Europarådets Gruppe af Stater mod Korrupti-on (GRECO).GRECO har den 2. juli 2009 udarbejdet en rapport vedrørende de danskeregler om gennemsigtighed inden for området for partistøtte og aflæggelseaf partiregnskaber.Rapporten fra GRECO anbefaler Danmark at foretage følgende ændringermv. af de gældende regler i lov om private bidrag til politiske partier ogoffentliggørelse af politiske partiers regnskaber (lovbekendtgørelse nr.1123 af 24. oktober 2006):1. Forbyde anonyme bidrag til politiske partier/kandidater.2. I tilfælde, hvor der ydes private bidrag på over 20.000 kr. – og hvornavnet på bidragsyderen derfor efter de gældende regler skal frem-gå af partiregnskabet – bør der tillige oplyses om, hvor stort et bi-drag, den enkelte bidragsyder har ydet.3. Udarbejde retningslinjer vedrørende rapportering og værdiansæt-telse af indirekte tilskud i form af naturalieydelser til politiske par-tier.4
4. Overveje at indføre hyppigere rapportering i forhold til indtægterog udgifter i relation til valgkampagner samt at sikre, at relevant in-formation herom offentliggøres.5. Overveje at udvide kravene til de politiske partiers regnskaber tilogså at omfatte indtægter fra partiernes egne aktiviteter og ejen-domme på centralt niveau samt – i videst muligt omfang – på regi-onalt og lokalt niveau, samt forsøge at øge gennemsigtigheden iforhold til bidrag fra ”tredjeparter” (f.eks. enheder og interesseor-ganisationer, der knytter sig til politiske partier).6. Sikre, at bidrag over et vist beløb til kandidatlister og enkeltkandi-dater i videst muligt omfang offentliggøres, herunder med angivel-se af både bidragyderens navn og bidragets størrelse.7. Sikre uafhængig og konsekvent revision af regnskaber fra politiskepartier, der er opstillet til folketingsvalg eller til europaparlaments-valg og – i det omfang, det er passende – fra partier, der er opstillettil regionale eller kommunale valg; samt udfærdige regler eller ret-ningslinjer med henblik på at sikre den nødvendige uafhængighedfor de revisorer, der reviderer de politiske partiers regnskaber.8. Sikre uafhængig og reel kontrol af støtte til politiske partier ogvalgkampagner.9. Sikre, at kommende regler om støtte til politiske partier og valg-kampagner ledsages af fleksible – f.eks. administrative – sanktio-ner, som er effektive, proportionale og afskrækkende.2.2.2. Bestikkelse i udlandetKommissionen bemærker i sin rapport, at Danmark har gjort en indsats forat øge bevidstheden om og forebygge brug af bestikkelse i udlandet samtfremme virksomhedernes samfundsansvar. Det bemærkes endvidere, at dedanske myndigheder og erhvervsorganisationer har fremlagt adskillige ret-ningslinjer og vejledninger om bekæmpelse af korruption. Kommissionenfremhæver i den forbindelse bl.a. CSR-kompasset og Udenrigsministerietsanti-korruptionspolitik som gode eksempler på forebyggelse af bestikkelsei udlandet.Kommissionen fremhæver, at OECD i en evalueringsrapport fra marts2013 om Danmarks implementering af OECD-konventionen om bekæm-pelse af bestikkelse af udenlandske tjenestemænd i forbindelse med inter-nationale forretningstransaktioner bl.a. kritiserer Danmark for ikke at gørenok for at retsforfølge og efterforske sager om bestikkelse af udenlandske
5
tjenestemænd. Kommissionen anfører i den forbindelse, at sanktionsni-veauet i en konkret sag, som er omtalt i rapporten, forekommer lavt.Kommissionen fremhæver endvidere, at OECD bl.a. kritiserer Danmarkfor, at retsstillingen for så vidt angår såkaldte smøringspenge (dvs. betalingfor at få en tjenestemand til at udføre sine opgaver) ikke er klart defineret,retligt bindende og i overensstemmelse med artikel 1 i konventionen. Til-svarende har GRECO i en rapport om den strafferetlige regulering af be-stikkelse fra 2009 bl.a. kritiseret Danmark for at opretholde kravet omdobbelt strafbarhed og for anvendelse af ”dobbeltstandarder” vedrørendebetaling af såkaldte smøringspenge.Kommissionen anfører på den baggrund, at Danmark bør gøre mere for atbekæmpe bestikkelse i udlandet ved at hæve sanktionsniveauet for virk-somheder og andre retlige enheder, at overveje at ændre kravet om dobbeltstrafbarhed og at sikre, at forbuddet mod betaling af smøringspenge erklart defineret, retligt bindende og i overensstemmelse med OECD-konventionen.

3. Gældende dansk ret

Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.

4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.

5. Høring

Der er ikke – ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og ret-ligt samarbejde, jf. pkt. 10 nedenfor – foretaget høring vedrørende sagen.

6. Nærhedsprincippet

Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.

7. Andre landes kendte holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdninger.
6

8. Foreløbig generel dansk holdning

Fra dansk forventer man at kunne tage Kommissionens præsentation afrapporten til efterretning.

9. Europa-Parlamentet

Kommissionens rapport er afgivet til både Rådet og Europa-Parlamentet.

10. Specialudvalget vedrørende asyl og indvandringssamarbejdet

Sagen har været drøftet i Specialudvalget for politimæssigt og retligt sam-arbejde den 18. februar 2014.

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7