Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del Bilag 54
Offentligt
Udlændingeafdelingen
Dato:Kontor:
30. januar 2014Kontoret for Internatio-nalt udlændingesamar-bejdeSagsbeh: Anne RubergSagsnr.: 2012-38-0069Dok.:1055072
O P D A T E R E T G R U N D - OG N Æ R H E D S N O T A Tvedrørende forslag om ændring af forordning 539/2001/EF om fast-
læggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i
besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de
tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav
(visumforordningen)
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet.KOM(2012) 650 endelig
Resumé
Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet, idet det følger af artikel 6 iprotokollen om Danmarks stilling, at forbeholdet ikke finder anvendelse iforhold til foranstaltninger, der udpeger de tredjelande, hvis statsborgereskal være i besiddelse af visum ved passage af medlemsstaternes ydregrænser. Forslaget har navnlig til formål at overføre fem caribiske østaterog elleve østater i Stillehavet til listen over de tredjelande, hvis statsborge-re er fritaget for visum. I løbet af 2013 er der fremsat ændringsforslag,som navnlig går ud på, at De Forenede Arabiske Emirater, Colombia ogPeru tillige føjes til listen. For så vidt angår Colombia og Peru er dettedog under forudsætning af opfyldelse af bestemte krav. Forslaget vurderesat være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Forslaget har hverkenlovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der ses bred op-bakning til forslaget blandt medlemsstaterne. Fra dansk side er man gene-relt positivt indstillet over for forslaget.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Rådets forordning nr. 539/2001/EF (visumforordningen) fastlægger en li-ste over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visumved passage af de ydre grænser (negativlisten), og en liste over de tredje-lande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (positivlisten).For at afgøre om statsborgere fra et givent tredjeland skal være underlagtvisumpligt eller ej, foretages der en individuel vurdering på grundlag af enrække kriterier. Der lægges således bl.a. vægt på risikoen for ulovlig ind-vandring fra det pågældende land, risikoen for medlemsstaternes offentligeorden og sikkerhed samt EU’s relationer med det pågældende tredjeland.Endvidere tages der hensyn til den regionale samhørighed, således at lan-de, der tilhører samme region, som udgangspunkt behandles ens i forholdtil et eventuelt krav om visum.Da vurderingen af disse kriterier kan ændre sig løbende, revideres negativ-og positivlisten med regelmæssige mellemrum. Forordningen er såledesændret otte gange siden vedtagelsen.Kommissionen har den 7. november 2012 fremsat forslag til ændring af vi-sumforordningen, som indebærer, at fem caribiske østater og elleve østateri Stillehavet overføres fra negativlisten til positivlisten.Forslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUFartikel 294, hvorefter der kræves enighed mellem Europa-Parlamentet ogRådet.Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om Den EuropæiskeUnions Funktionsmåde (TEUF) artikel 77, stk. 2, litra a, om den fælles po-litik for visa og andre tilladelser til kortvarige ophold. Da forslaget erfremsat i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, finder protokollen omDanmarks stilling anvendelse.Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikkei Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,tredje del, afsnit V, og ifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, derer vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, bindende for Danmark.Det følger imidlertid af protokollens artikel 6, at artikel 1, 2 og 3 ikke fin-der anvendelse på foranstaltninger, der udpeger de tredjelande, hvis stats-2
borgere skal være i besiddelse af visum ved passage af medlemsstaternesydre grænser, eller foranstaltninger vedrørende en ensartet udformning afvisa.Danmark deltager således i vedtagelsen af ændringerne af visumforordnin-gen, og ændringerne er bindende for og finder anvendelse i Danmark.Som led i trilogforhandlingerne er der i 2013 fremsat en række ændrings-forslag til forslaget. Ændringsforslagene har navnlig til formål at tilføjeDe Forenede Arabiske Emirater, Colombia og Peru til positivlisten og attilføje kriterier til vurderingen af tredjelande, som kan optages på positiv-listen.2.
Indhold
Kommissionen har den 7. november 2012 fremsat forslag til ændring afforordning 539/2001/EF om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvisstatsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre græn-ser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav(visumforordningen).Ændringen indebærer, at fem caribiske østater og elleve østater i Stilleha-vet overføres fra listen over de lande, hvis statsborgere skal være i besid-delse af visum ved passage af de ydre grænser (negativlisten), til listenover de lande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (positivlisten).De fem caribiske østater, som ifølge Kommissionens forslag overføres tilpositivlisten, er: Dominica, Grenada, Saint Lucia, Saint Vincent og Grena-dinerne samt Trinidad og Tobago.Om overførelsen af disse lande til positivlisten bemærker Kommissionenbl.a., at de pågældende lande ikke repræsenterer en risiko for EU’s med-lemsstater, hvad angår ulovlig indvandring eller offentlig orden og sikker-hed. Kommissionen anfører endvidere, at der er tale om veletablerede de-mokratier med en god levestandard og en stabil vækst i økonomien. Lan-dene har bevist, at de er i stand til at håndtere den globale finansielle krise,og de har gode relationer til EU og til de internationale finansielle institu-tioner. Kommissionen bemærker også, at man i 2006 overførte fire landefra den samme region til positivlisten, hvilket ikke har haft negative følgeri forhold til ulovlig indvandring eller offentlig sikkerhed eller orden. Ende-
3
lig bemærker Kommissionen, at der i de pågældende lande er få eller ingenrepræsentationer, som kan udstede Schengen-visum.Der lægges ikke med Kommissionens forslag op til, at anvendelse af bio-metriske pas skal være en betingelse for at overføre de fem caribiske østa-ter til positivlisten. Kommissionen bemærker i den forbindelse, at de på-gældende lande har meget sikre maskinlæsbare pas, og at de har til hensigtat udskifte disse pas med biometriske pas i den nærmeste fremtid.De elleve østater i Stillehavet, som ifølge Kommissionens forslag overfø-res til positivlisten, er: Kiribati, Marshalløerne, Mikronesien, Nauru, Palau,Samoa, Salomonøerne, Østtimor, Tonga, Tuvalu og Vanuatu.Kommissionen bemærker i den forbindelse, at de seneste statistikker viser,at ingen af disse lande giver anledning til ulovlig indvandring til EU. End-videre er EU-medlemsstaterne kun repræsenteret i to af de elleve lande. Depas, der udstedes af de pågældende lande, er maskinlæsbare og indeholderet tilstrækkeligt antal sikkerhedstræk. Kommissionen har således heller ik-ke i forhold til disse lande fundet grundlag for at stille krav om anvendelseaf biometriske pas.Den foreslåede ændring indebærer herudover, at nogle specifikke katego-rier af britiske statsborgere, som ikke er statsborgere i Storbritannien ellerNordirland, overføres til positivlisten, da disse ikke vurderes at udgøre enrisiko med hensyn til ulovlig indvandring til Schengen-området.Endelig indebærer den foreslåede ændring, at Sydsudan, der i juli 2011 er-klærede sig formelt uafhængig af Sudan, opføres på negativlisten.Med udgangspunkt i udfaldet af trilogforhandlinger er forslaget blevetdrøftet på en række møder i rådsregi i efteråret 2013. På denne baggrunder der fremsat ændringsforslag, som fortsat forhandles.Et led i dette forslag er, at der ud over de 16 lande, som det oprindeligeforslag omhandler, overføres yderligere tre lande til positivlisten. Det dre-jer sig om De Forenede Arabiske Emirater, Colombia og Peru. For så vidtangår Colombia og Peru dog således, at statsborgere fra disse lande førstfritages fra kravet om visum, hvis Rådet sidenhen på baggrund af risiko-vurderinger fremlagt i Kommissionens rapport(er) endeligt godkender det-te.
4
Et andet led i forslaget er, at der i præamblen tilføjes et yderligere kriteri-um til vurderingen af tredjelande, som ønskes optaget på positivlisten,nemlig hensynet til de økonomiske fordele, som en visumfritagelse vil kun-ne medføre, særligt i forhold til turisme og udenrigshandel. Desuden erindføjet, at man i relation til kriteriet om EU’s relationer med det pågæl-dende tredjeland bl.a. skal tage hensyn til, om man i det pågældende landrespekterer menneskerettighederne og fundamentale frihedsrettigheder.3.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.5.
Høring
Kommissionens oprindelige forslag har været sendt i høring hos følgendemyndigheder og organisationer m.v.:Akademikernes Centralorganisation, Advokatsamfundet, Amnesty Interna-tional, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Flygtningehjælp, DanskeRegioner, Dansk Røde Kors, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fæl-lesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsfor-ening (KL), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO),Københavns Kommune, Lederne, Landsorganisationen i Danmark (LO),Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Rigspolitiet, Rådet for EtniskeMinoriteter, Søfartsstyrelsen samt Udlændingestyrelsen.Ingen af de hørte myndigheder og organisationer havde bemærkninger tilforslaget.6.
Nærhedsprincippet
En afgørelse om at ændre listerne og overføre tredjelande fra negativlistentil positivlisten eller omvendt falder inden for Unionens enekompetence,jf. TEUF artikel 77, stk. 2, litra a. Ændringsforslaget vurderes derfor atvære i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5
Andre landes kendte holdninger
På møder i rådsregi har medlemsstaterne tilkendegivet bred opbakning tilforslaget om overførsel af de oprindelige 16 lande, De Forenede ArabiskeEmirater, Colombia og Peru til positivlisten.8.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side er man generelt positivt indstillet over for ændringsforsla-get.Man lægger fra dansk side vægt på, at statsborgere fra de pågældende østa-ter ikke vurderes at repræsentere en risiko for EU’s medlemsstater, hvadangår ulovlig indvandring eller offentlig orden og sikkerhed.For så vidt angår De Forenede Arabiske Emirater lægger man fra danskside vægt på, at Kommissionen vurderer, at landet ikke repræsenterer enrisiko for EU’s medlemsstater hvad angår ulovlig indvandring eller offent-lig orden og sikkerhed.Med hensyn til Colombia og Peru lægger man fra dansk side vægt på, atlandene ikke fritages fra kravet om visum, før Kommissionen har vurderet,at landene ikke udgør en risiko for EU’s medlemsstater, hvad angår ulov-lig indvandring eller offentlig orden og sikkerhed m.m.For så vidt angår forslaget om at indsætte yderligere kriterier til vurde-ring af, hvorvidt tredjelande kan optages på positivlisten lægger man fradansk side vægt på, at det fortsat vil være afgørende, at det pågældendeland ikke udgør en risiko for EU’s medlemsstater, hvad angår ulovlig ind-vandring eller offentlig orden og sikkerhed m.m.9.
Europa-Parlamentet
Forslaget til ændring af visumforordningen behandles efter den almindeli-ge lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, der indebærer, at forslagetskal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet.Den 21. oktober 2013 stemte et flertal i Europa-Parlamentet for det oprin-delige forslag til ændring af visumforordningen og for desuden at føje DeForenede Arabiske Emirater, Colombia og Peru til positivlisten.
6
Derudover foreslog Europa-Parlamentet ændringer til kriterierne for vur-deringen af, hvilke landes statsborgere der kan fritages for kravet om vi-sum. Endvidere foreslog Europa-Parlamentet indført en oplysningspligtfor Kommissionen i forhold til forhandlinger om visumfritagelsesaftaler.10. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Det opdaterede grund- og nærhedsnotat sendes – ud over til FolketingetsEuropaudvalg – til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrations-politik.
7