Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del Bilag 34
Offentligt
1317571_0001.png
1317571_0002.png
1317571_0003.png
1317571_0004.png
1317571_0005.png
Udlændingeafdelingen
Dato:Kontor:
19. december 2013Kontoret for Internatio-nalt udlændingesamar-bejdeSagsbeh: Anne RubergSagsnr.: 2013-38-0129Dok.:997632
GRUND– OG NÆRHEDSNOTAT

Forslag om ændring af forordning 539/2001/EF om fastlæggelse af li-

sten over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i

besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de

tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav

(visumforordningen)

Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet.

KOM(2013) 853 endelig

Resumé

Forslaget har til formål at overføre republikken Moldova til listen over detredjelande, hvis statsborgere er fritaget for visum. Forslaget vurderes atvære i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Forslaget har hverkenlovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at fo-religge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdningertil forslaget. Fra dansk side er man positivt indstillet over for forslaget.

1.

Baggrund

Rådets forordning nr. 539/2001/EF (visumforordningen) fastlægger en li-ste over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visumved passage af de ydre grænser (negativlisten), og en liste over de tredje-lande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (positivlisten).
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
For at afgøre om statsborgere fra et givent tredjeland skal være underlagtvisumpligt eller ej, foretages der en individuel vurdering på grundlag af enrække kriterier. Der lægges således bl.a. vægt på risikoen for ulovlig ind-vandring fra det pågældende land, risikoen for medlemsstaternes offentligeorden og sikkerhed samt EU’s relationer med det pågældende tredjeland.Endvidere tages der hensyn til den regionale samhørighed, således at lan-de, der tilhører samme region, som udgangspunkt behandles ens i forholdtil et eventuelt krav om visum.Da vurderingen af disse kriterier kan ændre sig løbende, revideres negativ-og positivlisten med regelmæssige mellemrum. Forordningen er såledesændret adskillige gange siden vedtagelsen.På topmødet i det Østlige Partnerskab i Prag i 2009 blev der vedtaget enfælleserklæring, hvorefter EU forpligtede sig til at tage skridt mod detlangsigtede mål om fuld visumliberalisering for landene i det østlige part-nerskab, hvis betingelserne for ’well-managed and secure mobility’ blevopfyldt. Som opfølgning herpå vedtog Rådet den 16. december 2010 enhandlingsplan for visumliberalisering for Moldova. Handlingsplanen be-stod af to faser, til hvilke der var opstillet en række krav, som skulle væreopfyldt, førend der kunne meddeles fuld visumliberalisering for Moldova.Den 19. november 2012 blev der vedtaget rådskonklusioner i overens-stemmelse med en vurdering fra Kommissionen, hvorefter Moldova pådette tidspunkt levede op til alle kravene i visumliberaliseringshandlings-planens første fase. De nødvendige legislative, politiske og institutionellerammer var på plads, og således blev vurderingen af kravene under denanden fase af handlingsplanen sat i værk.Den 15. november 2013 blev den endelige rapport om Moldovas visumli-beraliseringsproces vedtaget i Kommissionen. I rapporten blev der lagtsærlig vægt på bæredygtigheden af reformerne og de resultater, som er op-nået, herunder gennem bemanding, kapacitet og finansiering. Kommissio-nen konkluderede i rapporten, at Moldova har opfyldt alle krav i sidste fa-se af handlingsplanen og har afsat tilstrækkelige økonomiske og menne-skelige ressourcer til at sikre, at reformerne er bæredygtige.Den 27. november 2013 fremsatte Kommissionen på denne baggrund for-slag om at tilføje Moldova til visumforordningens positivliste, således atMoldovas statsborgere kan fritages for kravet om visum ved passage af deydre grænser.2
Forslaget er fremsat under henvisning til TEUF artikel 77, stk. 2, litra a,om den fælles politik for visa og andre tilladelser til kortvarige ophold. Daforslaget således er fremsat i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, finderprotokollen om Danmarks stilling anvendelse. Ifølge artikel 1 i protokollenom Danmarks stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foran-staltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølgeartikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold tilTEUF, tredje del, afsnit V, bindende for Danmark. Det følger imidlertid afprotokollens artikel 6, at artikel 1, 2 og 3 ikke finder anvendelse på foran-staltninger, der udpeger de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besid-delse af visum ved passage af medlemsstaternes ydre grænser, eller foran-staltninger vedrørende en ensartet udformning af visa. Danmark deltagersåledes i vedtagelsen af ændringerne af visumforordningen, og ændringer-ne er bindende for og finder anvendelse i Danmark.Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure, jf.artikel 294 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde(TEUF), hvorefter der kræves enighed mellem Europa-Parlamentet og Rå-det.

2.

Indhold

I forslaget anfører Kommissionen bl.a., at overførslen af Moldova fra ne-gativlisten til positivlisten er i overensstemmelse med den politiske for-pligtelse, som EU påtog sig i den fælleserklæring, der blev vedtaget påtopmødet i det Østlige Partnerskab i Prag i 2009.Et væsentligt element i vurderingen af, hvorvidt et tredjeland kan overfø-res til positivlisten er, om visumfritagelsen kan føre til ulovlig indvandringi medlemsstaterne. I forslaget anfører Kommissionen, at statistikken viser,at risikoen for ulovlig indvandring af moldoviske statsborgere til EU ermindsket betydeligt i de seneste år: Siden 2008, hvor 6.830 ulovlige ind-vandrere fra Moldova blev pågrebet i EU, er antallet faldet hvert år og nå-ede 3.070 i 2012 – et fald på 55 % på 5 år. Antallet af asylansøgere fraMoldova er ligeledes halveret (- 48 %) i samme periode: 435 ansøgere i2012 mod 837 i 2008. Andelen af gennemførte udsendelser til Moldovasammenlignet med antallet af afgørelser herom er desuden i bedring ognåede i 2012 op på 73 %, hvilket kan sammenholdes med omkring 50 % ide fire forudgående år.
3
Kommissionen angiver endvidere, at selvom antallet af visumansøgningertil kortvarigt ophold i Schengen-området har været stabilt over de senestetre år, er afslagsprocenten faldet betydeligt (fra 11,4 % i 2010 til 6,5 % i2012). Herudover bemærker Kommissionen i forslaget, at de ændringer tilEU’s visumregler, der blev vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anlig-gender) den 5. december 2013, og som introducerer en suspensionsmeka-nisme med hensyn til visumfritagelse efter visumforordningen, bidrager tilat bevare integriteten af visumliberaliseringsprocessen og sikrer, som sid-ste udvej, at visumfritagelse ikke fører til uregelmæssigheder og misbrug.Kommissionens forslag er et udtryk for, at aftalerne om visumlempelse ogtilbagetagelse med Moldova er implementeret på tilfredsstillende vis, samtat Moldova har opfyldt alle kriterierne i handlingsplanen for visumliberali-sering. Det bemærkes i den forbindelse, at Danmark har indgået en bilate-ral tilbagetagelsesaftale med Moldova i 2011, og at Danmark ikke har ge-nerelle udsendelseshindringer i forhold til Moldova.Det skal endvidere bemærkes, at der i forslaget kun lægges op til en vi-sumfritagelse for moldoviske statsborgere med biometriske pas, som erudstedt i overensstemmelse med ICAO-standarderne.

3.

Gældende dansk ret

Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.

4.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.

5.

Høring

Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationermv.:Akademikernes Centralorganisation, Advokatsamfundet, Amnesty Interna-tional, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Flygtningehjælp, DanskeRegioner, Dansk Røde Kors, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fæl-lesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsfor-ening (KL), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO),Københavns Kommune, Lederne, Landsorganisationen i Danmark (LO),
4
Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Rigspolitiet, Rådet for EtniskeMinoriteter, Søfartsstyrelsen samt Udlændingestyrelsen.Høringsfristen er fastsat til den 17. januar 2013.

6.

Nærhedsprincippet

En afgørelse om at ændre listerne og overføre tredjelande fra negativlistentil positivlisten eller omvendt falder inden for Unionens enekompetence,jf. TEUF artikel 77, stk. 2, litra a. Ændringsforslaget vurderes derfor atvære i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

7.

Andre landes kendte holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til sagen.

8.

Foreløbig dansk holdning

Fra dansk side er man positivt indstillet over for ændringsforslaget.Man lægger fra dansk side vægt på, at statsborgere fra Moldova ikke vur-deres at repræsentere en større risiko for EU’s medlemsstater hvad angårulovlig indvandring eller offentlig orden og sikkerhed.

9.

Europa-Parlamentet

Forslaget til ændring af visumforordningen behandles efter den almindeli-ge lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, der indebærer, at forslagetskal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentets hold-ning til forslaget er endnu ikke kendt.

10. Orientering af andre af Folketingets udvalg

Grundnotatet sendes – ud over Folketingets Europaudvalg – til Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
5