Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del Bilag 23
Offentligt
1309896_0001.png
1309896_0002.png
1309896_0003.png
1309896_0004.png
1309896_0005.png
1309896_0006.png
1309896_0007.png
1309896_0008.png
1309896_0009.png
1309896_0010.png
1309896_0011.png
1309896_0012.png
1309896_0013.png
1309896_0014.png
1309896_0015.png
1309896_0016.png
1309896_0017.png
1309896_0018.png
1309896_0019.png
1309896_0020.png
Udlændingeafdelingen
Dato:6. december 2013Kontor:UdlændingekontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2013-960-0023Dok.:992845
UDKASTForslagtilLov om ændring af udlændingeloven(Ret til fortsat ophold ved ægtefælles død)
§1I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, somændret ved lov nr. […], foretages følgende ændring:1.I§ 19indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:”Stk.8.Ved afgørelsen om inddragelse af en opholdstilladelse meddeltefter § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, skal der tages særligt hensyn til,om opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge af samlivsophør,der skyldes, at den i Danmark fastboende person er afgået ved døden. Detgælder uanset varigheden af udlændingens ophold her i landet.”Stk. 8-10 bliver herefter stk. 9-11.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. februar 2014.Stk. 2.Loven finder ikke anvendelse på sager, der er afsluttet før lovensikrafttræden, jf. dog stk. 3.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Stk. 3.Ved indgivelse af anmodning om genoptagelse inden den 1. august2014 finder loven anvendelse på afsluttede sager, hvor en ægtefællesam-menført udlænding er meddelt afslag på forlængelse eller har fået inddra-get sin opholdstilladelse som følge af den i Danmark fastboende ægtefæl-les eller samlevers død, og hvor udrejsefristen er fastsat til den 1. februar2012 eller senere. Det samme gælder afsluttede sager om nægtelse af for-længelse eller inddragelse af opholdstilladelse vedrørende børn af en ud-lænding omfattet af 1. pkt.Stk. 4.Sager omfattet af stk. 3 genoptages efter anmodning.Stk. 5.Anmodning om genoptagelse af sager omfattet af stk. 3 kan indgi-ves her i landet, uanset om udrejsefristen er udløbet inden lovens ikraft-træden.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-ordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med deændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning2. Ret til fortsat ophold ved ægtefælles død2.1. Gældende ret2.2. Lovforslagets udformning2.3. Genoptagelse af afgjorte sager3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder mv.9. Sammenfattende skema
1. IndledningRegeringen indgik den 13. november 2013 en aftale med Venstre, Enheds-listen, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om ændring af reg-lerne om adgangen til fortsat ophold her i landet i tilfælde af en herboendeægtefælles død.Det fremgår af aftalen, at der skal gennemføres en ændring af udlændinge-loven, som skal sikre, at en udenlandsk ægtefælles eller samlevers op-holdstilladelse uanset varigheden af udlændingens ophold her i landet ikkeinddrages i tilfælde af den herboende ægtefælles eller samlevers død, hvisudlændingen har gjort en indsats for at integrere sig her i landet.Det følger i den forbindelse af aftalen, at der ved vurderingen af, om ind-dragelse skal ske, fremover vil skulle lægges særlig vægt på, om udlæn-dingen har udvist vilje og evne til at integrere sig her i landet.Det følger endelig af aftalen, at det skal sikres, at udlændinge, hvis op-holdstilladelse inden for de seneste 2 år forud for lovens ikrafttræden erinddraget som følge af ægtefællens eller samleverens død, og hvis eventu-elle børns opholdstilladelse tilsvarende er blevet inddraget, kan få deressag genoptaget, hvis der fremsættes anmodning herom inden 6 måneder fralovens ikrafttræden. Sagen vil herefter skulle behandles på ny efter de nyeregler.3
Formålet med lovforslaget er at gennemføre aftalen af 13. november 2013.Der foreslås i den forbindelse indsat et nyt stk. 8 i udlændingelovens § 19,hvorefter der ved afgørelsen om inddragelse af en opholdstilladelse med-delt efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, skal tages særligt hensyn til,om opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge af samlivsophør,der skyldes, at den i Danmark fastboende person er afgået ved døden. Detgælder uanset varigheden af udlændingens ophold her i landet. Der henvi-ses herom til pkt. 2.2 nedenfor.Der foreslås endvidere i lovens bestemmelse om ikrafttræden fastsat ensærlig overgangsordning, som indebærer, at loven vil finde anvendelse påafsluttede sager, hvor en ægtefællesammenført udlænding er meddelt af-slag på forlængelse eller har fået inddraget sin opholdstilladelse som følgeaf den herboende ægtefælles eller samlevers død, og hvor udrejsefristen erfastsat til den 1. februar 2012 eller senere. Det samme foreslås at gælde af-sluttede sager om nægtelse af forlængelse eller inddragelse af opholdstilla-delse til børn af den ægtefællesammenførte udlænding. Anmodning omgenoptagelse af en sag efter den foreslåede bestemmelse vil i givet faldskulle indgives inden den 1. august 2014. Der henvises herom til pkt. 2.3nedenfor.
2. Ret til fortsat ophold ved ægtefælles død2.1. Gældende ret2.1.1.Det følger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, at en tidsbegræn-set opholdstilladelse kan inddrages, når grundlaget for opholdstilladelsenikke længere er til stede. En tidsbegrænset opholdstilladelse vil endviderekunne nægtes forlænget, hvis der er grundlag for at inddrage den, jf. ud-lændingelovens § 11, stk. 2.Udlændinge, der har tidsbegrænset opholdstilladelse i Danmark på bag-grund af ægteskab eller fast samlivsforhold, jf. udlændingelovens § 9,stk. 1, nr. 1, vil som udgangspunkt derfor få inddraget opholdstilladelsen,hvis den herboende ægtefælle eller samlever afgår ved døden, da grundla-get for tilladelsen – det faktiske samliv på fælles bopæl – ikke længere ertil stede. Det samme gælder udlændinge, der har opholdstilladelse på bag-grund af ægteskab eller fast samlivsforhold efter lovens § 9 c, stk. 1 (gan-ske særlige grunde).4
Et barn, der er meddelt opholdstilladelse på baggrund af sin forælder efterudlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, eller § 9 c, stk. 1, vil tilsvarende somudgangspunkt få inddraget sin opholdstilladelse, hvis den forælder, sombarnet er familiesammenført med, ikke længere er fastboende i Danmark,herunder fordi forælderens opholdstilladelse er blevet inddraget eller næg-tet forlænget.I forbindelse med en afgørelse om inddragelse eller nægtelse af forlængel-se af en opholdstilladelse skal der foretages en vurdering af, om inddragel-se af opholdstilladelsen må antages at virke særligt belastende for udlæn-dingen, navnlig på grund af udlændingens tilknytning til det danske sam-fund, alder, helbred, tilknytning til herboende personer og udlændingensmanglende eller ringe tilknytning til sit hjemland mv., jf. udlændingelo-vens § 19, stk. 6, 1. pkt., jf. § 26, stk. 1.I denne vurdering indgår blandt andet hensyn til eventuelle børn, situatio-nen i udlændingens hjemland, om ægteskabet har bestået i hjemlandet ogomfanget og karakteren af eventuelt samvær med mindreårige børn bosid-dende i Danmark. Også varigheden af udlændingens ophold i Danmark ogkarakteren af den tilknytning til Danmark i øvrigt, som den pågældendehar opnået, indgår i vurderingen.Normalt indebærer den afvejning, der skal foretages efter § 26, stk. 1, jf. §19, stk. 6, blandt andet, at jo længere tid en ægtefælle og dennes eventuellebørn har opholdt sig i Danmark, des mere belastende må det antages at væ-re for den pågældende og børnene at vende tilbage til hjemlandet.Afvejningen betyder samtidig, at en udlænding, der er kommet hertil vedægtefællesammenføring, og som kun har været i Danmark i kortere tid, ri-sikerer at miste sin opholdstilladelse, hvis ægtefællen eller samleveren dør,fordi den pågældende ikke kan siges at have opnået en sådan tilknytningher til landet – set i forhold til tilknytningen til udlændingens hjemland –at det vil virke særligt belastende for vedkommende, hvis den pågældendesopholdstilladelse inddrages.2.1.2.Ved Udlændingestyrelsens behandling af sager af den omhandledekarakter har der gennem en længere årrække gjaldt en praksis, hvorefterdet antages, at en udlænding, der har haft mere end to års ophold med op-holdstilladelse, har opnået en sådan tilknytning her til landet, at det nor-
5
malt vil virke særligt belastende for den pågældende, hvis den pågælden-des opholdstilladelse inddrages (positiv formodningsregel).For så vidt angår en udlænding, der har opholdt sig i Danmark i under to årmed opholdstilladelse, har det efter Udlændingestyrelsens praksis ikke væ-ret ganske udelukket, at opholdstilladelsen blev forlænget eller undladtinddraget ud fra en konkret og individuel vurdering af, at nægtelse af for-længelse eller inddragelse af den ægtefællesammenførtes opholdstilladelseville virke særligt belastende. Efter praksis er der i den forbindelse stilletkrav om, at der forelå særlige omstændigheder. Det er Udlændingestyrel-sens vurdering, at forlængelse eller undladelse af at inddrage en opholdstil-ladelse til en ægtefællesammenført udlænding, der har opholdt sig her ilandet i under to år, kun er forekommet i meget begrænset omfang.
2.2. Lovforslagets udformning2.2.1.Efter aftaleparternes opfattelse er det ikke rimeligt, at en udlænding,der er kommet hertil ved ægtefællesammenføring, og som har udvist viljeog evne til at integrere sig her i landet, mister sit opholdsgrundlag, hvisden herboende ægtefælle eller samlever afgår ved døden. Det samme gæl-der udlændingens eventuelle børn.Aftaleparterne ønsker derfor at sikre, at også udlændinge, der kun har op-holdt sig her i landet i kortere tid, og deres eventuelle børn ikke mister de-res opholdstilladelse, hvis den herboende ægtefælle eller samlever dør, ogudlændingen har udvist vilje og evne til at integrere sig her i landet.Efter aftaleparternes opfattelse bør det i sager om forlængelse af en op-holdstilladelse og i sager om inddragelse på den baggrund ikke fremovertillægges betydning, at udlændingen kun har opholdt sig her i landet i enkortere periode.2.2.2.Det foreslås i overensstemmelse hermed, at der indsættes et nyt stk.8 i udlændingelovens § 19, hvorefter der ved afgørelsen om inddragelse afen opholdstilladelse meddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, uan-set varigheden af udlændingens ophold her i landet skal tages særligt hen-syn til, om opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge af sam-livsophør, der skyldes, at den i Danmark fastboende ægtefælle eller samle-ver er afgået ved døden.
6
Det vil herefter ved vurderingen af, om udlændingen kan anses for at haveen sådan tilknytning til det danske samfund, jf. § 19, stk. 6, jf. § 26, stk. 1,at inddragelse af opholdstilladelsen kan undlades, skulle indgå med bety-delig vægt, om udlændingen har udvist vilje og evne til at integrere sig heri landet.Der vil i den forbindelse kunne lægges vægt på, om udlændingen f.eks. harfået arbejde her i landet, eller om udlændingen har påbegyndt eller gen-nemført en uddannelse her i landet. Hvis udlændingen ikke er i arbejde el-ler under uddannelse, kan der lægges særlig vægt på, om udlændingen eraktivt jobsøgende, deltager i danskuddannelse, tager aktivt del i forenings-liv eller lokalsamfundet mv. Også aktiv deltagelse i eventuelle børns insti-tution, skole og fritidsaktiviteter kan tillægges vægt.Udlændingens tilknytning til henholdsvis Danmark og hjemlandet skalsom hidtil vurderes konkret, jf. § 19, stk. 6, jf. § 26, stk. 1. En udlændingmed ringe tilknytning til Danmark vil således også fremover kunne få af-slag på fortsat ophold, uanset at udlændingen har opholdt sig i Danmark ilængere tid, mens en udlænding, der allerede efter kort tids ophold har ud-vist vilje og evne til at integrere sig i det danske samfund, vil kunne bevaresin opholdstilladelse, uanset at ægtefællen eller samleveren er afgået veddøden.Herudover forudsættes blandt andet hensynet til eventuelle børn, situatio-nen i hjemlandet, omfanget og karakteren af eventuelt samvær med min-dreårige børn bosiddende i Danmark samt karakteren af udlændingens til-knytning til Danmark i øvrigt fortsat at skulle indgå i vurderingen.Der lægges med lovforslaget ikke op til en ændring af den i praksis udvik-lede positive formodningsregel, hvorefter det anses for særligt belastendefor udlændingen at skulle forlade landet i tilfælde af ægtefællens død, nårudlændingen har opholdt sig her i landet i mere end to år med opholdstil-ladelse.Hvis der på baggrund af en vurdering efter den foreslåede § 19, stk. 8, jf.forslagets § 1, nr. 1, er grundlag for at forlænge en ægtefællesammenførtudlændings opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, vilder endvidere være grundlag for at forlænge udlændingens eventuellebørns opholdstilladelser.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.7
2.3. Genoptagelse af afgjorte sagerSom det fremgår under pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,er det efter aftaleparternes opfattelse ikke rimeligt, hvis en udlænding, derer kommet hertil ved ægtefællesammenføring – selv om opholdet her ilandet kun har været af kortere varighed – får inddraget sin opholdstilla-delse, alene fordi den herboende ægtefælle eller samlever dør. Aftalepar-terne er derfor enige om at ændre udlændingelovens regler herom medhenblik på at sikre, at sådanne situationer ikke opstår fremadrettet.Aftaleparterne er samtidig af den opfattelse, at lovændringen helt undta-gelsesvis bør finde tilsvarende anvendelse på det fåtal af sager, der indenfor en begrænset periode før lovens ikrafttræden er endeligt afgjort.Det foreslås i overensstemmelse hermed, at udlændinge, hvis opholdstilla-delse inden for de seneste 2 år forud for lovens ikrafttræden er blevet næg-tet forlænget eller inddraget som følge af samlivsophør ved den herboendeægtefælles eller samlevers død, og hvis eventuelle børns opholdstilladelsetilsvarende er blevet nægtet forlænget eller inddraget, inden for 6 månederfra lovens ikrafttræden kan anmode om – og vil have ret til – at få deressag om nægtelse af forlængelse eller inddragelse genoptaget. Herefter viludlændingemyndighederne ved behandlingen af genoptagelsessagen skulleanvende den foreslåede § 19, stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.Den vurdering af udlændingens tilknytning til henholdsvis Danmark oghjemlandet, som udlændingemyndighederne vil skulle foretage i genopta-gelsessagerne, forudsættes at basere sig på forholdene på tidspunktet forendelig administrativ afgørelse om at inddrage eller nægte at forlænge op-holdstilladelsen.I forhold til medfølgende børn forudsættes det, at loven vil finde tilsvaren-de anvendelse på dem, uanset at de efter udrejsen af Danmark eventueltmåtte være blevet 18 år.I forhold til afgrænsningen af den periode, inden for hvilken lovændringenskal finde anvendelse på allerede afgjorte sager, har aftaleparterne lagtvægt på, at udlændingemyndighederne skal have en realistisk mulighed forat foretage den tilknytningsvurdering, herunder af udlændingens vilje ogevne til integration mv., der som nævnt skal tage udgangspunkt i forholde-ne på tidspunktet for inddragelsen. På den baggrund foreslås det, at lovenskal finde anvendelse på afsluttede sager, hvori den senest meddelte udrej-8
sefrist er udløbet den 1. februar 2012 eller senere (det vil sige 2 år før lo-vens ikrafttræden). Aftaleparterne har ved afgrænsningen af den omhand-lede periode endvidere lagt vægt på, at en udlænding, der er udrejst tilhjemlandet, og som gennem længere tid har opholdt sig der, må antages athave opnået en endnu stærkere tilknytning til dette land, ligesom udlæn-dingens tilknytning her til landet må antages at være meget svækket.Udlændingemyndighederne vil efter forslaget som nævnt have pligt til atgenoptage en sag på baggrund af lovændringen, hvis anmodning heromindgives inden 6 måneder fra lovens ikrafttræden (det vil sige inden den 1.august 2014). Hermed vil de udlændinge, for hvem lovændringen vil kun-ne være relevant, have mulighed for at gøre sig bekendt med de nye regler.Endelig ønsker aftaleparterne bag aftalen af 13. november 2013 at sikre, aten udlænding, der omfattes af den foreslåede genoptagelsesadgang, ogsom – uanset at den fastsatte udrejsefrist måtte være udløbet – fortsat op-holder sig her i landet, skal have mulighed for at indgive anmodning omgenoptagelse her fra landet.Det foreslås derfor, at der kan indgives anmodning om genoptagelse af sa-ger omfattet af den foreslåede § 2, stk. 3, under en udlændings ophold her ilandet, uanset om den fastsatte udrejsefrist er udløbet inden lovens ikraft-træden.Ægtefællesammenførte udlændinge, i hvis sager der er truffet afgørelse in-den den 13. november 2013, og som er udrejst, vil – i det omfang de om-fattes af genoptagelsesadgangen efter lovforslagets § 2, stk. 3 – have mu-lighed for at få udstedt et nationalt begrænset visum af 3 måneders varig-hed, hvorved de pågældende lovligt kan indrejse og opholde sig her i lan-det frem til lovens ikrafttræden, hvor deres anmodning kan realitetsbe-handles.Det bemærkes, at der vil blive informeret om lovændringen, herunder ommuligheden for genoptagelse af en sag inden 6 måneder fra lovens ikraft-træden, på udlændingemyndighedernes hjemmeside, www.nyidanmark.dk,ligesom Udlændingestyrelsen vil informere Danmarks repræsentationer iudlandet med henblik på, at udlændinge kan få relevant vejledning der.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.
9
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-fentligeUdlændingemyndighederne træffer få afgørelser årligt, hvor der opstårspørgsmål om nægtelse af forlængelse eller inddragelse af en opholdstilla-delse til ægtefællesammenførte og deres børn som følge af en herboendeægtefælles eller samlevers død.Det nøjagtige antal sager herom kan ikke på baggrund af de registreringer,som foretages i udlændingemyndighedernes sagsbehandlingssystemer,trækkes elektronisk, men det er Udlændingestyrelsens vurdering, at detsamlede antal sager vedrørende forlængelse og inddragelse af en udlæn-dings opholdstilladelse, hvor udlændingens ægtefælle eller samlever er af-gået ved døden, ikke overstiger 20-25 sager årligt.Det er endvidere Udlændingestyrelsens vurdering, at der i langt hovedpar-ten af disse sager – som følge af den ægtefællesammenførtes tilknytningher til landet, herunder som følge af varigheden af udlændingens opholdher i landet, jf. pkt. 2.1 ovenfor – meddeles forlængelse eller ikke skerinddragelse af den ægtefællesammenførtes opholdstilladelse.Det er på den baggrund Udlændingestyrelsens vurdering, at den foreslåedebestemmelse i udlændingelovens § 19, stk. 8, alene vil få selvstændig be-tydning i mindre end 5 sager årligt. I forhold til forslagets § 2 om genopta-gelse indebærer det, at bestemmelsen vurderes at ville kunne bringes i an-vendelse i 5-10 sager.Lovforslaget vurderes herefter ikke at have økonomiske eller administrati-ve konsekvenser for det offentlige af betydning.Som nævnt under pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger forud-sætter genoptagelse af en sag efter lovforslagets § 2, at der fremsættes an-modning herom inden 6 måneder fra lovens ikrafttræden. Fremsættes ensådan anmodning rettidigt, har udlændingemyndighederne pligt til at gen-optage sagen.Det ville kræve en mere omfattende manuel gennemgang af samtlige for-længelses- og inddragelsessager, hvori der er meddelt afslag, at finde fremtil de ganske få sager, i forhold til hvilke lovændringen vil kunne være re-levant.10
På den baggrund vil der i stedet blive informeret om lovændringen på ud-lændingemyndighedernes hjemmeside, www.nyidanmark.dk, ligesom Ud-lændingestyrelsen som anført under pkt. 2.3 ovenfor vil informere Dan-marks repræsentationer i udlandet om lovændringen med henblik på, at ud-lændinge kan få relevant vejledning om muligheden og fristen for at fågenoptaget en afsluttet sag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet mv.Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder mv.Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndighe-der og organisationer mv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, DenDanskeDommerforening,Dommerfuldmægtigforeningen,HK-Landsklubben Danmarks Domstole, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Forenin-gen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet,Danske Advokater, Amnesty International, Børnerådet, Børns Vilkår, CFU– Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks Biblioteksforening,Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Ar-bejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverfor-ening, Datatilsynet, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettighe-der, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY – Dansk Institut mod Tor-tur, Dokumentations- og Rådgivningscenteret om Racediskrimination, Fi-nansrådet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Udlæn-11
dingeretsadvokater, Fredsfonden, Færøernes Landsstyre, Grønlands Selv-styre, HK/Danmark, Indvandrermedicinsk Klinik, Odense Universitetsho-spital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Kirker-nes Integrationstjeneste, Kommunernes Landsforening, LandsforeningenAdoption & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Red Barnet,Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Røde Kors, Rådet for Etni-ske Minoriteter, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, SOS modRacisme, Udlændingenævnet, Ægteskab uden Grænser og 3F.
9. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/MindreudgifterIngenNegative konse-kvenser/MerudgifterIngen af betydning
Økonomiske konse-kvenser for stat,kommuner og regi-onerAdministrative kon-sekvenser for stat,kommuner og regi-onerØkonomiske konse-kvenser for er-hvervslivetAdministrative kon-sekvenser for er-hvervslivetMiljømæssige kon-sekvenserAdministrative kon-sekvenser for bor-gerneForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-ter.
12
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter den foreslåede§ 19, stk. 8,skal der i forbindelse med en afgørelseom inddragelse af en opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 1 (ægteskab el-ler fast samlivsforhold), eller § 9 c, stk. 1 (ganske særlige grunde), tagessærligt hensyn til, om opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som føl-ge af samlivsophør, der skyldes, at den herboende ægtefælle eller samleverer afgået ved døden. Det gælder uanset varigheden af udlændingens op-hold her i landet.Forslaget medfører, at der ved den afvejning, der skal foretages efter denforeslåede § 19, stk. 8, og § 26, stk. 1, jf. § 19, stk. 6, skal lægges særligvægt på, om udlændingen har udvist vilje og evne til at lade sig integrere idet danske samfund.En udlænding, der har opholdt sig i Danmark i en kortere periode og derfortypisk ikke vil have opnået samme tilknytning til det danske samfund somen udlænding, der har opholdt sig her i adskillige år, forudsættes med for-slaget således at kunne bevare sin opholdstilladelse, hvis den pågældendef.eks. har fået et arbejde i Danmark eller er under eller har gennemført enuddannelse her i landet mv. At udlændingen har opholdt sig i Danmark ikortere tid, forudsættes således ikke tillagt nogen selvstændig betydningved vurderingen af, om den pågældende kan siges at have opnået en sådantilknytning til det danske samfund, at en inddragelse af opholdstilladelsenmå antages at virke særlig belastende.Der vil i den forbindelse således kunne lægges vægt på, om udlændingenf.eks. har fået arbejde her i landet, eller om udlændingen har påbegyndt el-ler gennemført en uddannelse her i landet. Hvis udlændingen ikke er i ar-bejde eller under uddannelse, kan der lægges særlig vægt på, om udlæn-dingen er aktivt jobsøgende, deltager i danskuddannelse, tager aktivt del iforeningsliv eller lokalsamfundet mv. Også aktiv deltagelse i eventuellebørns institution, skole og fritidsaktiviteter kan tillægges vægt.Herudover forudsættes som hidtil blandt andet hensynet til eventuellebørn, situationen i hjemlandet, omfanget og karakteren af eventuelt sam-vær med mindreårige børn bosiddende i Danmark samt karakteren af ud-13
lændingens tilknytning til Danmark i øvrigt fortsat at skulle indgå i vurde-ringen.Det vil således – i overensstemmelse med grundlæggende forvaltningsret-lige principper – bero på en konkret og individuel vurdering af samtligeomstændigheder i den konkrete sag, herunder af den pågældendes tilknyt-ning til det danske samfund i øvrigt, om udlændingen må anses for at haveudvist vilje og evne til integration.For udlændinge, der på tidspunktet for ægtefællens død har opholdt sig iDanmark i mere end to år med opholdstilladelse, vil opholdstilladelsensom det klare udgangspunkt blive bevaret, såfremt den pågældende hargjort en indsats for at blive integreret i det danske samfund. Der henvisestil pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Forslaget indebærer samtidig, at den udenlandske ægtefælles børn – i detomfang inddragelsen af hensynene i det foreslåede § 19, stk. 8, fører til, atforælderens opholdstilladelse forlænges – tillige vil få deres opholdstilla-delser forlænget.Der henvises til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.En tredjelandsstatsborger, der har opnået ret til ophold her i landet somfamiliemedlem til en EU-statsborger i medfør af reglerne i bekendtgørelsenr. 474 af 12. maj 2011 om ophold i Danmark for udlændinge, der er om-fattet af Den Europæiske Unions regler (EU-opholdsbekendtgørelsen), mi-ster ikke retten til fortsat ophold ved ægtefællens død, hvis den pågælden-de opfylder betingelserne i bekendtgørelsens § 14, stk. 2.Efter § 14, stk. 2, i EU-opholdsbekendtgørelsen, der gennemfører artikel12, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2004/38/EF af 29.april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdesog opholde sig frit på medlemsstaternes område (EU-opholdsdirektivet),betinges fortsat ophold til en tredjelandsstatsborger, som er familiemedlemtil en EU-statsborger, af, at den pågældende har opholdt sig her i landet imere end 1 år forud for ægtefællens død, og at tredjelandsstatsborgeren erarbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, eller at den pågældenderåder over sådanne indtægter eller midler til sit underhold, at den pågæl-dende ikke falder det offentlige til byrde, og at den pågældende tegner ensygeforsikring, der dækker perioden, indtil den pågældende opnår ret til
14
ydelser efter sundhedsloven, eller at den pågældende er familiemedlem tilen person, der opfylder disse krav.Det følger af Danmarks EU-retlige forpligtelser, atenEU-statsborger ogdennes familiemedlemmer uanset nationalitet ikke må stilles ringere enden dansk statsborger og dennes familiemedlemmer i en tilsvarende situati-on.Tredjelandsstatsborgere som nævnt ovenfor, der ikke opfylder betingelser-ne i EU-opholdsbekendtgørelsens § 14, stk. 2, forudsættes derfor at kunnebevare deres ret til ophold her i landet, i det omfang de pågældende må an-tages at ville have fået forlænget deres opholdstilladelse i medfør af denforeslåede § 19, stk. 8, såfremt de havde haft en opholdstilladelse i medføraf udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1. I sådanne tilfældevil de pågældende udlændinge blive meddelt en opholdstilladelse efter ud-lændingelovens § 9 c.Til § 2Det foreslås i§ 2, stk. 1,at loven træder i kraft den 1. februar 2014.Det følger af forslagets§ 2, stk. 2,at alle sager om forlængelse eller ind-dragelse af en opholdstilladelse, der ikke er afsluttet den 1. februar 2014, irelevante tilfælde skal behandles efter den foreslåede § 19, stk. 8.Sager, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden er påklaget til Udlændin-genævnet, og hvor den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 8, er relevant,forudsættes efter lovens ikrafttræden hjemvist til Udlændingestyrelsen tilfornyet behandling i 1. instans.Det foreslås i§ 2, stk. 3,at loven tillige skal finde anvendelse på endeligtafsluttede sager om inddragelse af en opholdstilladelse meddelt efter § 9,stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, hvori den senest meddelte udrejsefrist erfastsat til den 1. februar 2012 eller senere, når inddragelsen mv. skyldesden herboende ægtefælles eller samlevers død. Lovens anvendelse er i dis-se tilfælde dog betinget af, at der indgives anmodning om genoptagelse in-den 6 måneder fra lovens ikrafttræden (det vil sige inden den 1. august2014).Forslagets§ 2, stk. 4,indebærer, at en udlænding, hvis sag er omfattet aflovens § 2, stk. 3, og som anmoder om at få sagen genoptaget inden den 1.august 2014, har krav på at få sagen genoptaget.15
Anmodning om genoptagelse indgives til den myndighed, der i dag harkompetence til at træffe afgørelse i sagen.Udlændingens eventuelle børn, der har fået inddraget deres opholdstilla-delse som en konsekvens af, at den ægtefællesammenførte forælder har få-et inddraget sit opholdsgrundlag, vil endvidere være omfattet af over-gangsordningen efter forslagets § 2, stk. 3 og 4.Udlændingemyndighederne har som nævnt efter anmodning pligt til atgenoptage en sag og vil i forbindelse med sagsbehandlingen skulle vurderesagen efter den foreslåede § 19, stk. 8. Ved vurderingen, herunder af ud-lændingens vilje og evne til integration, skal vurderingen basere sig påforholdene på tidspunktet for den endelige administrative afgørelse ominddragelse eller nægtelse af forlængelse.Hvis vurderingen efter den foreslåede § 19, stk. 8, fører til, at der ikke ergrundlag for at inddrage eller nægte at forlænge udlændingens opholdstil-ladelse, vil udlændingen og udlændingens eventuelle børn generhverve detoprindelige opholdsgrundlag efter § 9, stk. 1, nr. 1 (eller § 9 c, stk. 1), ogfor børnenes vedkommende efter § 9, stk. 1, nr. 2 (eller § 9 c, stk. 1).Forlængelse af en opholdstilladelse vil efter omstændighederne kunnenægtes, hvis der foreligger omstændigheder som nævnt i udlændingelo-vens § 19, stk. 2, nr. 1-3, eller § 19, stk. 3 eller 4.Eftersom der er tale om forlængelse af et oprindeligt opholdsgrundlag, skalder ikke foretages en fornyet vurdering af betingelserne for at erhverveopholdstilladelsen. Der vil således ikke skulle foretages en (fornyet) inte-grationsvurdering af barnet, stilles krav om økonomisk sikkerhed eller an-dre af de supplerende betingelser i udlændingelovens § 9, stk. 2-12.En ægtefælle eller samlever vil som altovervejende hovedregel som betin-gelse for familiesammenføring have stillet en økonomisk sikkerhed på50.000 kr. (2012-niveau) til dækning af eventuelle fremtidige udgifter tilhjælp til udlændingen efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationslo-ven, jf. udlændingelovens § 9, stk. 4.I de tilfælde, hvor den økonomiske sikkerhed ikke er blevet frigivet, vilsikkerhedsstillelsen fortsat bestå, indtil de almindelige betingelser for fri-givelse heraf er opfyldt.
16
I de tilfælde, hvor den økonomiske sikkerhed er blevet frigivet, og genop-tagelsessagen fører til, at den udenlandske ægtefælle meddeles forlængelseaf sit oprindelige opholdsgrundlag, vil der – eftersom der ikke er tale omen førstegangstilladelse – ikke skulle stilles krav om, at den nu frigivneøkonomiske sikkerhed retableres.Det tidsrum, som en udlænding har opholdt sig i udlandet, efter den på-gældende har fået inddraget eller nægtet forlængelse af sin opholdstilladel-se i Danmark som følge af den herboende ægtefælles død, vil ikke senereskulle indgå ved beregningen af de tidsmæssige krav for at blive meddelttidsubegrænset opholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1,og § 11, stk. 3, nr. 8.På baggrund af den politiske aftale af 13. november 2013, som et politiskflertal i Folketinget står bag, skal konkrete sager om inddragelse eller næg-telse af forlængelse af en tidsbegrænset opholdstilladelse til ægtefælle-sammenførte udlændinge og deres eventuelle børn, hvor den foreslåede §19, stk. 8, vurderes at være relevant, og som på aftaletidspunktet var, ellersom senere, men inden lovens ikrafttræden, kommer under behandling hosudlændingemyndighederne, stilles i bero, indtil den foreslåede lovændringtræder i kraft.Sager, hvor der efter de gældende regler kan meddeles forlængelse af ud-lændingens og dennes eventuelle børns opholdstilladelse, færdigbehandlesi overensstemmelse hermed.Berostillede sager vil efter lovens ikrafttræden blive færdigbehandlet ioverensstemmelse med de foreslåede ændringer.Sager, hvor der inden den 13. november 2013 er truffet endelig administra-tiv afgørelse om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af en opholdstil-ladelse, er ikke omfattet af berostillelsen. I disse sager vil udlændingenimidlertid, hvis den pågældende anmoder herom inden den 1. august 2014,kunne få genoptaget den pågældendes og eventuelle børns sager, jf. forsla-gets § 2, stk. 3 og 4.En ægtefællesammenført udlænding, der inden den 13. november 2013måtte være blevet meddelt afslag på forlængelse eller have fået inddragetsin opholdstilladelse som følge af den i Danmark fastboende ægtefælles el-ler samlevers død, vil have fået fastsat en udrejsefrist.Det foreslåedestk. 5indebærer, at udlændinge, der eventuelt fortsat måtteopholde sig her i landet, og hvis sag vil kunne genoptages efter det foreslå-17
ede stk. 3, kan anmode om genoptagelse, uanset at den udrejsefrist, derblev fastsat i forbindelse med udlændingemyndighedernes inddragelse el-ler nægtelse af forlængelse af deres opholdstilladelse, er udløbet.Ægtefællesammenførte udlændinge, i hvis sager der er truffet afgørelse in-den den 13. november 2013, og som er udrejst, vil – i det omfang de om-fattes af genoptagelsesadgangen efter lovforslagets § 2, stk. 3 – have mu-lighed for at få udstedt et nationalt begrænset visum af 3 måneders varig-hed, hvorved de pågældende lovligt kan indrejse og opholde sig her i lan-det frem til lovens ikrafttræden, hvor deres anmodning kan realitetsbe-handles.
Til § 3Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at lo-ven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordninghelt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de æn-dringer, som de færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
18
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget§1I udlændingeloven, jf. lovbekendt-gørelse nr. 863 af 25. juni 2013,som ændret ved […], foretagesfølgende ændringer:§19 (…)1.I§ 19indsættes efter stk. 7 somnyt stykke:”Stk.8.Ved afgørelsen om ind-dragelse af en opholdstilladelsemeddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller§ 9 c, stk. 1, skal der tages særligthensyn til, om opholdsgrundlagetikke længere er til stede som følgeaf samlivsophør, der skyldes, atden i Danmark fastboende personer afgået ved døden. Det gælderuanset varigheden af udlændingensophold her i landet.”Stk. 8-10 bliver herefter stk. 9-11.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1.februar 2014.Stk. 2.Loven finder ikke anvendel-se på sager, der er afsluttet før lo-vens ikrafttræden, jf. dog stk. 3.Stk. 3.Ved indgivelse af anmod-ning om genoptagelse inden den 1.august 2014 finder loven anven-19
delse på afsluttede sager, hvor enægtefællesammenført udlændinger meddelt afslag på forlængelseeller har fået inddraget sin op-holdstilladelse som følge af den iDanmark fastboende ægtefælles el-ler samlevers død, og hvor udrejse-fristen er fastsat til den 1. februar2012 eller senere. Det samme gæl-der afsluttede sager om nægtelse afforlængelse eller inddragelse afopholdstilladelse vedrørende børnaf en udlænding omfattet af 1. pkt.Stk. 4.Sager omfattet af stk. 3genoptages efter anmodning.Stk. 5.Anmodning om genoptagel-se af sager omfattet af stk. 3 kanindgives her i landet, uanset omudrejsefristen er udløbet inden lo-vens ikrafttræden.§3Loven gælder ikke for Færøerneog Grønland, men kan ved konge-lig anordning helt eller delvis sæt-tes i kraft for Færøerne og Grøn-land med de ændringer, som de fæ-røske og grønlandske forhold tilsi-ger.
20