Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del Bilag 152
Offentligt
1404827_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Christian Lund Hansen
Sagsnr.: 2014-0035-0238
Dok.:
1281615
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmålene AC og AD
fra Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den
1. oktober 2014, kl. 11.30
Samrådsspørgsmål AC:
”Hvilke retspolitiske og integrationspolitiske initiativer vil regeringen tage
for at forhindre, at Islamisk Stat (IS) gennemfører aktiviteter og rekrutte-
rer på dansk grund?”
Samrådsspørgsmål AD:
”Ministeren bedes redegøre nærmere for, hvordan regeringen forholder
sig til den stigende udbredelse af terrororganisationen Islamisk Stats akti-
viteter både internationalt og i Danmark, herunder hvad regeringen på-
tænker at gøre i forhold til organisationer og herboende personer, der
sympatiserer eller i øvrigt har forbindelse til eller yder støtte til Islamisk
Stat f.eks. økonomisk støtte?”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF), Karsten
Lauritzen (V) og Martin Geertsen (V).
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Indledning]
1.
Vi skal i dag drøfte et yderst vigtigt og aktuelt emne.
Islamisk Stat – nok bedre kendt som IS – har længe været en fast del af
mediebilledet.
Med virkemidler som uhørt brutalitet og omfattende propagandavirk-
somhed har IS i den seneste tid opnået kontrol over større og større om-
råder i Syrien og Nordirak. Og vi har i den forbindelse været vidne til
nogle grusomme uhyrligheder og makabre handlinger, som har chokeret
os alle sammen.
2.
Der er tale om en meget bekymrende udvikling. Og derfor forstår jeg
til fulde, at emnet optager udvalgets medlemmer.
Heller ikke det endemål, som IS forfølger – nemlig oprettelsen af et is-
lamistisk kalifat – hører nogen steder hjemme i en fri og demokratisk
verden. Og derfor er der særlig grund til at være bekymret for, om IS’s
budskaber vinder gehør. Det gælder globalt. Men selvfølgelig også na-
tionalt i forhold til personer, der bor her i landet.
For IS udgør en trussel. Ikke bare mod nærområdet, men også mod
Vesten, herunder Danmark.
3.
Derfor er det også en af regeringens allerhøjste prioriteter at holde
skarpt øje med de miljøer herhjemme, som måtte føle sig besnæret af
IS’s ekstremistiske ideer.
Og derfor er vi også parate til at sætte massivt ind over for de personer,
som f.eks. måtte have planer om at rejse til konfliktområdet for at til-
slutte sig IS.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Skærpet fokus]
4.
IS har gennem det seneste halve år ulykkeligvis haft militær frem-
gang i både Irak og Syrien. I slutningen af juni i år
[29. juni 2014]
ud-
råbte IS et kalifat i de erobrede områder. Efterfølgende opfordrede
gruppens leder til militant kamp og til, at alle muslimer skulle udvandre
til kalifatet.
IS har samtidig ført en meget omfattende propagandakampagne, hvor
der kommunikeres via sociale medier og andre internetfora.
5.
PET vurderer, at IS’ militære fremgang og omfattende propaganda
vil kunne øge støtten til IS, herunder fra personer bosat i Danmark.
PET har derfor et skærpet fokus på IS, og efterretningstjenesten følger
nøje organisationens betydning for Danmark og danske interesser i ud-
landet.
6.
Det siger sig selv, at regeringen på det kraftigste tager afstand – ikke
bare fra de grusomme handlinger, som IS i den seneste tid har begået –
men også fra den ideologi, som bevægelsen står for.
Og jeg tror, at det må være klart for de fleste, hvorfor vi i regeringen
prioriterer indsatsen mod ekstremisme, radikalisering og rekruttering til
kamphandlingerne så højt, som vi gør.
[Regeringens indsats]
7.
Regeringens indsats på området bygger på et bredspektret og tvær-
ministerielt samarbejde mellem Socialministeriet og Justitsministeriet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Socialministeriet har ressortansvaret for den tidlige forebyggende ind-
sats mod ekstremisme og radikalisering, mens Justitsministeriet bl.a.
har ansvaret for, at der skrides ind med fornøden retshåndhævelse.
Netop det samarbejde har ført til lanceringen af regeringens nye hand-
lingsplan på området.
8.
En bærende tanke bag handlingsplanen er, at vi i Danmark skal stå
sammen i kampen mod ekstremisme.
Vi skal som samfund vise ekstremister, at vores måde at leve på med
demokrati og frihed overvinder anti-demokratiske kræfter og under-
trykkelse.
Vi skal række ud mod dem, der er på vej ud af det forkerte spor, og give
dem et tilbud om en vej tilbage til fællesskabet.
Men regeringen sender også med handlingsplanen et klart budskab til
dem, der på trods af indsatsen fra alle gode kræfter fravælger Danmark
og vores måde at leve på.
De, der fortsætter ud af det forkerte spor og modarbejder vores demo-
krati og værdier, skal mærke, at det danske samfund ikke tolererer fana-
tisme og ekstremisme.
Dermed også sagt, at handlingsplanen går på to ben: Vi vil forebygge,
og vi vil sætte ind med klare konsekvenser.
Handlingsplanen rummer en række initiativer, der netop skal sikre, at vi
kan gøre det. Det vender jeg tilbage til lige om lidt.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Forebyggelse]
9.
Jeg er med samrådsspørgsmål AC blevet spurgt om, hvilke retspoliti-
ske og integrationspolitiske initiativer regeringen vil tage for at forhin-
dre, at IS gennemfører aktiviteter og rekrutterer på dansk grund.
Jeg er endvidere med samrådsspørgsmål AD blevet spurgt om, hvordan
regeringen forholder sig til den stigende udbredelse af IS’s aktiviteter,
og hvad regeringen vil gøre i forhold til organisationer eller herboende
personer, der sympatiserer eller i øvrigt har forbindelse til eller yder
støtte til IS.
10.
I den forbindelse må jeg for en god ordens skyld starte med at sige,
at integrationspolitiske spørgsmål hører under ministeren for børn, lige-
stilling, integration og sociale forhold.
Jeg ved, at socialministeren også har meget stor fokus på dagens emne,
og som sagt indeholder regeringens nye handlingsplan en række fore-
byggende initiativer på socialministerens område.
Der skal bl.a. ske en opkvalificering af de mange fagfolk, som dagligt
har en nær kontakt til de unge.
Endvidere skal der bl.a. oprettes et nationalt udrykningsteam, som kan
rykke ud og rådgive kommuner ved presserende udfordringer med re-
kruttering til væbnede konflikter i udlandet, ligesom der skal etableres
en national hotline, hvor bekymrede forældre og andre pårørende kan
henvende sig telefonisk og få konkret støtte, hvis deres barn eller pårø-
rende er i risiko for radikalisering.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Desuden tages der initiativ til at styrke indsatsen mod onlineradikalise-
ring ved, at PET vil monitorere ekstremistiske miljøers brug af internet-
tet for derigennem at hjælpe med at ruste de kriminalpræventive net-
værk til at modvirke radikalisering og rekruttering.
Det er bare nogle af de forebyggende initiativer i regeringens hand-
lingsplan.
Hvis man måtte have nærmere spørgsmål til handlingsplanens initiati-
ver, som falder inden for Socialministeriets område, eller til regeringens
integrationspolitik i øvrigt, må jeg som sagt henvise til at rette spørgs-
målet til min ministerkollega.
[Kommende lovtiltag]
11.
I forhold til den del af samrådsspørgsmålet, som går på, hvilke rets-
politiske initiativer regeringen vil tage for at forhindre IS i at gennemfø-
re aktiviteter og rekruttere på dansk grund, går jeg ud fra, at der sigtes
til eventuelle regelændringer.
Jeg vil derfor gennemgå de – mere håndfaste – initiativer i handlings-
planen, som vi lægger op til at tage i brug, hvis radikaliseringen og de
ekstremistiske ideer når et punkt, hvor den pågældende f.eks. begynder
at planlægge at deltage i en væbnet konflikt i udlandet.
Når man begynder at blive villig til at risikere liv og legeme i væbnede
konflikter langt fra Danmark, kan det nemlig udgøre en trussel for
Danmark.
Og derfor skal vi sørge for at forhindre unge i at rejse ud. Gør de det al-
ligevel, skal vi sikre, at det får tydelige konsekvenser. Enten ved, at de
pågældende mister retten til at være i Danmark, eller ved at vi følger op
med en straffesag, når de vender tilbage.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404827_0007.png
12.
Der kan være tale om forskellige scenarier:
a) Det første scenarie går på, at vi får mistanke om, at danske stats-
borgere er på vej til en væbnet konflikt. Her vil vi tage deres pas
fra dem, og vi vil give dem et forbud mod at rejse ud af landet.
Hvis de vælger at tage af sted på trods af udrejseforbuddet, vil
det lovforslag vi kommer med lægge op til, at de bliver idømt en
ubetinget fængselsstraf, når de kommer hjem igen.
b) Et andet scenarie er, at vi får mistanke om, at en herboende ud-
lænding er på vej til en væbnet konflikt. Her vil vi advare dem
om, at det kan koste dem deres opholdstilladelse.
Rejser de alligevel, bortfalder opholdstilladelsen automatisk, og
de vil miste retten til at være i Danmark. Rejser de, uden at vi
når at advare dem først, vil vi stadig gå efter at tage opholdstil-
ladelsen fra dem.
c) Herudover, som et tredje scenarie har vi den situation for øje, at
vi får mistanke om, at en herboende flygtning fra et konfliktom-
råde er på vej til en væbnet konflikt. Her vil vi beholde deres na-
tionalitetspas og indlede en sag om inddragelse af deres opholds-
tilladelse.
13.
Med disse initiativer kan vi sætte ind med klare konsekvenser, selv
om vi ikke konkret kan bevise, hvad den pågældende har foretaget sig i
udlandet.
Med andre ord får vi nogle yderligere redskaber, som vi kan gribe til
tidligere i processen, og hvor der ikke vil være helt de samme bevis-
krav, som der er i en straffesag om f.eks. overtrædelse af bestemmel-
serne i straffelovens kapitel 12 og 13.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Straffelovrådet]
14.
At vi får et nyt redskab er ikke ensbetydende med, at vi opgiver at
rejse straffesager.
Tværtimod. Vi går målrettet efter at rejse sigtelser, så snart der er
grundlag for det. Det gælder også i forhold til forsøgshandlinger.
Men som jeg også har sagt ved tidligere lejligheder, kan det være meget
vanskeligt at sikre et strafferetligt bevis for, hvad en person foretager
sig i et konfliktområde præget af kaos, som vi f.eks. ser i Syrien eller
Nordirak.
Derfor må vi selvfølgelig også spørge os selv, om straffeloven i dag ud-
gør et tilstrækkeligt værn mod deltagelse i og hvervning til væbnede
konflikter i udlandet.
Det er ikke noget simpelt spørgsmål. Derfor vil jeg bede Straffelovrådet
undersøge det nærmere. Og da det er en rigtig vigtigt sag, vil jeg også
bede dem om at prioritere dette arbejde.
Hvis der er nogen som helst mulighed for at udnytte eksisterende lov-
givning bedre eller indføre ny lovgivning, der vil hjælpe, så vil regerin-
gen gøre det.
[Straffelovens regler]
15.
Som jeg håber, det fremgår, gør regeringen en meget stor indsats for
at modvirke, at folk rejser til Syrien eller Nordirak for at tilslutte sig
kamphandlingerne, og for at modvirke radikalisering og ekstremisme
generelt.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404827_0009.png
Når det er sagt, så er det jo ikke i sig selv ulovligt at have ekstreme
holdninger. Vi kan f.eks. ikke straffe folk for i deres stille sind at sym-
patisere med IS.
Men vi både kan og skal straffe dem i det øjeblik, deres ekstremistiske
ideer udmønter sig i et strafbart forhold. Og vi har allerede i dag et
strafferetligt værn, som sikrer, at vi kan gøre det.
16.
Lad mig i den forbindelse nævne bare nogle af de bestemmelser i
straffeloven, som er med til at trække de strafferetlige grænser på om-
rådet.
Det er strafbart at yde økonomisk støtte eller indsamle midler til terrori-
ster eller terrororganisationer (§ 114 b).
Det er også strafbart at hverve en person til at begå terrorhandlinger
(§ 114 c, stk. 1).
Endvidere er det strafbart at træne, instruere eller på anden måde oplære
en person til at begå terrorhandlinger (§ 114 d, stk. 1), ligesom det er
strafbart at lade sig træne, instruere eller på anden måde oplære til at
begå terrorhandlinger (§ 114 d, stk. 3).
Det er som sagt blot et uddrag af bestemmelserne på området.
Så der findes altså en række specifikke regler, der giver os mulighed for
at sætte ind med straf, hvis ekstremistiske enkeltpersoner eller organisa-
tioner træder for langt ved siden af. De muligheder skal vi selvfølgelig
bruge, og det gør vi også.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[PET reagerer]
17.
Det hører som bekendt til PET’s kerneopgaver at holde skarpt øje
med de ekstremistiske miljøer i Danmark, og jeg kan forsikre om, at
myndighederne har fuld fokus på problemstillingen, ligesom de er me-
get opmærksomme på at gribe ind over for eventuelle ulovligheder.
Og vi har jo også i den senere tid set eksempler på, at politiet rent fak-
tisk skrider ind, når der er mulighed for det. Jeg tænker bl.a. på sagen
vedrørende salg af klistermærker med noget, der fremstod som IS’s
flag. Her skred Københavns Politi den 3. september til anholdelse af tre
personer.
Jeg skal selvfølgelig skynde mig at understrege, at de tre personer ikke
er dømt i sagen, og i sidste ende er det jo op til domstolene at afgøre,
om der i konkrete tilfælde er begået et strafbart forhold.
18.
Men som det fremgår, gøres der altså rigtig meget for at sikre os
mod truslen fra IS.
Jeg vil endnu en gang gerne fremhæve, at PET har et skærpet fokus på
IS, og efterretningstjenesten følger nøje organisationens betydning for
Danmark og danske interesser i udlandet.
PET arbejder målrettet på at bekæmpe og forebygge alle former for ter-
rorisme eller terrorrelaterede aktiviteter i Danmark og mod danske inte-
resser i udlandet.
Som led i denne indsats anvender PET en række forskellige efterret-
ningsmetoder, herunder indgreb i meddelelseshemmeligheden, hemme-
lige ransagninger og observationer.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Samtidig vurderer PET løbende, om der er grundlag for at rejse sigtelse
mod personer eller organisationer, der tilslutter sig eller på anden måde
støtter IS.
Når det er sagt, så håber jeg, at der er forståelse for, at jeg ikke i dag
kan give nærmere oplysninger om, hvilke konkrete tiltag PET anvender
eller har anvendt i relation til konkrete personer, persongrupper eller lo-
kaliteter.
[Internationalt samarbejde]
19.
Herudover støtter regeringen også en række initiativer, der tages in-
ternationalt.
Her tænker jeg både i forhold til Danmarks bidrag til støtte for indsat-
sen i Irak og i forhold til dansk støtte til FN’s Sikkerhedsråds resolution
om
foreign fighters,
ligesom Danmark også drøfter spørgsmålet om
foreign fighters
med gruppen af ligesindede lande og støtter de initiati-
ver, der tages i EU.
[Afslutning]
20.
Jeg vil slutte af med endnu engang at understrege, at regeringen på
det kraftigste fordømmer de handlinger og ideologier, som IS står for.
Med regeringens nye handlingsplan mod ekstremisme og radikalisering
er der sat gang i en række initiativer, der både skal forebygge og sætte
ind med klare konsekvenser.
Handlingsplaner gør det ikke alene. Det er vi fuldt opmærksomme på.
De skal følges op af handling.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen handler. Regeringen følger op med en række konkrete til-
tag, herunder ny lovgivning.
Vi sikrer, at situationen følges meget nøje og vi er løbende opmærk-
somme på, om der er behov for yderligere tiltag på området. Det skal
ingen – heller ikke IS – være i tvivl om.
Tak for ordet.
12