Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del Bilag 136
Offentligt
1398053_0001.png
Teknisk gennemgang i Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Asyl- og indkvarteringsområdet
Justitsministeriets bidrag til finanslovsforslaget for 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0002.png
UDGIFTER PÅ ASYL- OG
INDKVARTERINGSOMRÅDET
1,2 MIA. KR.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0003.png
De enkelte konti på asyl- og indkvarteringsområdet (I)
Mio. kr.
Asyl- og indkvarteringsområdet i alt på FFL15
Driftsrammen:
- § 11.51.22. Indkvartering og underhold af asylansøgere m.fl.
- § 11.51.20. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet mv.
- § 11.51.26. Adgang til arbejdsmarkedet og udflytning mv.
- § 11.51.01. Udlændingestyrelsen*
Budgetteringsrammen:
- § 11.51.21. Kontante ydelser mv. til asylansøgere
- § 11.51.79. Omstillingsreserve vedrørende flygtning og
indvandrere
Note: Udlændingestyrelsen bevilling udgør i alt 266,5 mio.
kr. i 2015. De angivne 150,0 mio. kr. er skønsmæssigt
andelen af bevillingen, som primært vedrører asyl- og
indkvarteringsområdet.
1.223,4
451,3
296,3
175,4
150,0
122,0
28,4
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0004.png
De enkelte konti på asyl- og indkvarteringsområdet (II)
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0005.png
BUDGETTERINGEN FRA 2014 TIL
2015 PÅ FFL15
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0006.png
Udgiftsudvikling fra 2014 til 2015 på udlændinge-
området
Note: Alle beløb er i 2015-pl
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0007.png
Udvalgte bevægelser fra 2014 til 2015 på FFL15
2014
Asyl- og indkvarteringsområdet i alt
§ 11.51.22. Indkvartering og underhold mv.
- heraf aktivitetsbestemt
- heraf effektiviseringer
§ 11.51.20. Drift og tilpasning af indkvar-
teringssystemet
- heraf aktivitetsbestemt
- heraf effektiviseringer
§ 11.51.21. Kontante ydelser
- heraf aktivitetsbestemt
Note: Alle beløb er i 2015-pl. Der er tale om udvalgte
poster, så beløbene summerer ikke. Der blev på FL14 (dvs.
fra 2013 til 2014) indbudgetteret en effektivisering på 40
mio. kr. på § 11.51.22 i 2014. Dermed er den samlede
effektivisering i både 2014 og 2015 på ca. 78 mio. kr.
2015
1.223,4
451,3
Ændringer fra
2014 til 2015
292,7
164,6
146,9
15,4
83,9
59,6
23,0
34,7
34,6
1.516,1
615,9
-
-
380,2
-
-
156,7
-
-
-
296,3
-
-
122,0
-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0008.png
Opgørelse af de udvalgte bevægelser fra 2014 til 2015
Note: Grafen er baseret på tallene på foregående slide,
dvs. differencen mellem de tre udvalgte konti fra 2014 til
2015. Som nævnt var der en yderligere effektivisering på
40 mio. kr. i 2014, som ikke er medtaget i figuren.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0009.png
Baggrund for budgetteringen på FFL15 (I)
1. Budgetteringen er efter normal praksis baseret på en
prognose for antallet af asylansøgere fra foråret 2014.
2. Et reduceret indkvarteringsbehov pga. bl.a. kortere
sagsbehandlingstider i asylsagsbehandlingen.
3. Indfasning af effektiviseringer på baggrund af aftale om
finansloven for 2014
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0010.png
Baggrund for budgetteringen på FFL15 (II)
Ad 1: Prognose fra foråret (I)
– Budgetteringen på FFL15 er efter fast praksis baseret på en prognose
for antallet af asylansøgere fra foråret 2014.
– Prognosen skønnede med i alt ca. 7.500 indrejste asylansøgere i
2015.
– Prognosen var bl.a. baseret på:
• Tidligere års antal asylansøgere. Antallet af asylansøgere i 2013 var på
ca. 7.600.
• Antallet af asylansøgere fra foråret 2014. Antallet af asylansøgere i 1.
kvartal 2014 var på ca. 1.500.
• Faktorer som kan påvirke antallet af asylansøgere i Danmark, herunder
udviklingen i antallet af asylansøgere i vores nabolande samt politisk og
økonomisk uro i omverdenen.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0011.png
Baggrund for budgetteringen på FFL15 (III)
Ad 1: Prognose fra foråret (II)
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0012.png
Baggrund for budgetteringen på FFL15 (IV)
Ad 2: Reduktion i antal indkvarterede (I)
– Ved udarbejdelsen af FFL15 var det forventningen, at der i 2015 vil
være færre indkvarterede i asylsystemet (såkaldte ’helårspersoner’).
– En ’helårsperson’ er betegnelsen for én plads i indkvarterings-
systemet i alle 12 måneder af året.
– Der blev budgetteret med ca. 4.100 helårspersoner i indkvarterings-
systemet i 2015 mod ca. 5.500 helårspersoner i 2014.
– Dette indebærer, at der blev budgetteret med færre udgifter i
indkvarteringssystemet i 2015.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0013.png
Baggrund for budgetteringen på FFL15 (V)
Ad 2: Reduktion i antal indkvarterede (II)
– På trods af prognosen om uændret indrejsetal i 2014 og 2015 (på
ca. 7.500 i begge år) var forventningen i foråret en reduktion i
antal helårspersoner i 2015, hvilket primært skyldtes følgende:
En forventning om kortere opholdstid i indkvarteringssystemet for
den enkelte ansøger i 2015 pga. en forventet hurtigere og mere
effektiv sagsbehandling.
En forventning om færre indkvarterede personer primo 2015 end
primo 2014. Det skyldes, at det i beregningsforudsætningerne for
2014 blev forudsat, at sagsproduktionen ville være højere end
tilgangen til indkvarteringssystemet.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0014.png
Baggrund for budgetteringen på FFL15 (VI)
Ad 3: Effektiviseringer på baggrund af FL14 (I)
– I foråret 2013 blev der gennemført en større analyse af bl.a. muligheden for at
organisere og styre asylcentrene mere fleksibelt og omkostningseffektivt.
Analysen identificerede et effektiviseringspotentiale på op mod ca. 130 mio. kr.
årligt.
– På finansloven for 2014 blev der indbudgetteret effektiviseringer på 40 mio. kr.
i 2014 og 130 mio. kr. årligt fra 2015. Samtidig blev der igangsat et grundigt
konsolideringsarbejde af analysens resultater.
– På baggrund af den gennemførte konsolidering af analysens resultater er
effektiviseringerne nedjusteret til i alt ca. 78 mio. kr. årligt fra 2015 – dvs. ca.
42 mio. kr. mindre om året end oprindeligt forudsat.
– På baggrund af analyserne er der udarbejdet en helt ny og mere retvisende
takststruktur på FFL15.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0015.png
Baggrund for budgetteringen på FFL15 (VII)
Ad 3: Effektiviseringer som følge af FL14 (II)
- Effektiviseringerne vedrører bl.a.
Et mere ensartet niveau på tværs af asylcentrene i forhold til bl.a.
såkaldte netværksarbejdere.
Øget tilkøb af undervisning, herunder til børn i lokale folkeskoler
frem for selv at tilbyde undervisning på asylcentrene.
Mere ensartet niveau for bl.a. husleje og ejendomsservice.
Bedre vidensgrundlag og værktøjer for at kunne tilpasse
centerstrukturen ved aktivitetsændringer (øget bufferkapacitet).
- Effektiviseringerne er udmøntet dels ved en tilpasning af taksterne for
de enkelte operatører i asylsystemet, og dels ved en tilpasning af
bevillingen til drift af indkvarteringssystemet.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398053_0016.png
Fremadrettet
– Der har efter udarbejdelsen af Justitsministeriets bidrag til
regeringens samlede finanslovsforslag været en stigning i antallet
af indrejste asylansøgere.
– Det er for tidligt at forudsige, om denne udvikling vil fortsætte
resten af året, men regeringen følger nøje udviklingen i antallet af
asylansøgere tæt.
– Det endelige skøn for antallet af asylansøgere og helårspersoner i
indkvarteringssystemet i 2015 vil blive udarbejdet inden den
endelige finanslov for 2015.
– Regeringen vil efter fast praksis fremsætte ændringsforslag til
finansloven for 2015 med henblik på at håndtere de
bevillingsmæssige konsekvenser.
16