Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del Bilag 117
Offentligt
1386972_0001.png
Præsentation ved høring i Integrationsudvalget
Det talte ord gælder
Tak for ordet og tak til udvalget for at arrangere
den her meget relevante høring om et emne, som
er både meget aktuelt og meget, meget vigtigt. Jeg
kan se på programmet, at I har haft nogle interes-
sante oplæg i løbet af formiddagen.
Det er afgørende at have kendskab til de ekstremi-
stiske miljøer og forståelse for, hvordan radikalise-
ring kan ske både i den virtuelle og virkelige verden
– som I har drøftet i løbet af formiddagen – for at
kunne arbejde målrettet med forebyggelse af radi-
kalisering.
Netop forebyggelsen af, at mennesker radikalise-
res og eventuelt rekrutteres til ekstremistiske miljø-
er – og i sidste ende måske begår voldelige eller
andre ulovlige handlinger – prioriterer regeringen
meget højt.
Før jeg gennemgår hovedtrækkene ved den tidlige
forebyggelsesindsats, som jeg har ansvaret for, vil
jeg lige gå et skridt tilbage og ridse baggrunden op
for den forebyggelsesindsats, vi har i dag.
Tilbage i 2005, 2006 og 2007 havde vi en række
sager i Danmark, hvor primært unge mennesker
født eller opvokset i Danmark, blev idømt lange
fængselsstraffe for planlægning af terror.
Sagerne gjorde os opmærksomme på, hvad vi i
bund og grund jo godt vidste, nemlig at terror også
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386972_0002.png
2
kan komme indefra og fra tilsyneladende velfunge-
rede unge mennesker.
Begivenhederne gjorde det klart, at der i Danmark
var behov for at arbejde langt mere systematisk
med forebyggelse af radikalisering.
Der var da også bred politisk opbakning til den
handlingsplan mod ekstremisme, som VK-
regeringen offentliggjorde i 2009, og som til dels
var satspuljefinansieret.
Den indsats, som vi har i dag, bygger i høj grad vi-
dere på nogle af de mest centrale initiativer fra
dengang.
De helt centrale aktører i den danske forebyggel-
sesindsats er de lokale myndigheder – kommune
og politi – som samarbejder tæt med både PET’s
forebyggelsescenter og Socialstyrelsen.
Med andre ord er den danske indsats kendetegnet
ved at være baseret på et bredt samarbejde på
tværs af myndigheder og sektorer.
Samtidig er indsatsen særligt karakteriseret ved, at
den er en del af det generelle kriminalpræventive
arbejde.
Det er sådan, at risikoen for radikalisering og re-
kruttering i Danmark betragtes på lige fod med an-
dre typer for risikoadfærd. Derfor har SSP-
strukturens tværfaglige netværk været et oplagt
sted at forankre forebyggelsen.
Der er gjort en kæmpe indsats for at opkvalificere
kommunale fagpersoner og lokalpolitiet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386972_0003.png
3
Det har resulteret i, at der over hele landet er ud-
dannet ressourcepersoner med en særlig viden om
ekstremisme.
Samtidig har hver politikreds udnævnt en eller flere
tovholdere, som koordinerer et netværk af SSP-
ressourcepersoner fra kredsenes forskellige kom-
muner. De rådgiver lokalt, hvis der skulle opstå
konkrete bekymringer med ekstremisme.
På samme måde er vi nu gået i gang med at op-
kvalificere udvalgte medarbejdere fra PSP-
netværket [psykiatri, sundhed og politi].
Det har nemlig vist sig, at en del af de personer,
som er i risiko for at blive radikaliserede, har psyki-
ske vanskeligheder, og nogle har i den forbindelse
været i kontakt med det psykiatriske behandlings-
system.
Derudover er indsatsen kendetegnet ved, at der
arbejdes systematisk med metodeudvikling. Der er
udarbejdet en række konkrete redskaber, som kan
bruges i det forebyggende arbejde.
Der er fx udviklet systematikker til at identificere
bekymringstegn og vurdere risikoen for radikalise-
ring. Der er udviklet metoder til, hvordan man kan
føre dialog med unge, og teknikker til, hvordan
forældre kan indgå i det forebyggende arbejde.
Og endelig er der udviklet nogle ret gode mentor-
programmer. Vi har derfor i dag et korps af velud-
dannede mentorer, som lokalt kobles på en person,
som er i risiko for at blive eller allerede er en del af
ekstremistiske miljøer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386972_0004.png
4
Indsatsen er dynamisk og tilrettelægges alt efter,
hvad der er behov for.
På grund af det relative høje antal af unge, som
rejser til Syrien og bliver en del af den væbnede
konflikt, er der i øjeblikket særligt fokus på, hvordan
vi bedst muligt forebygger det.
Sammen med PET har Socialstyrelsen været rundt
i hver politikreds og oplyse frontmedarbejdere om,
hvordan de bedst håndterer, hvis en person er på
vej til Syrien.
Og der er afholdt dialogmøder for forældre og civil-
samfundsaktører om, hvordan vi bedst griber ind
for at forhindre, at unge rejser og udsætter sig selv
og andre for store risici.
Derudover arbejder Socialstyrelsen i øjeblikket på
at nå ud til forældrene. Socialstyrelsen tager ud i
forskellige miljøer og oplyser forældrene om, hvilke
bekymringstegn, de skal være opmærksomme på,
hvis deres barn planlægger at rejse til Syrien. Og
de oplyser om, hvor forældrene kan få hjælp.
Justitsministeren vil komme nærmere ind på PET
og politiets arbejde i forhold til Syrien-udrejsende.
Det er selvfølgelig vigtigt, at der løbende vurderes,
om den forebyggede indsats har den ønskede ef-
fekt.
Det er ikke et let område at effektvurdere, men vi
har fået foretaget en evaluering af en række af de
centrale indsatser i det hidtidige arbejde.
Evalueringen viser blandt andet, at opkvalifice-
ringsindsatsen har skabt større viden om radikali-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386972_0005.png
5
sering blandt lokale aktører. Indsatsen har også gi-
vet aktørerne flere redskaber til at opdage bekym-
ringer i tide og til at reagere på dem.
Men samtidig peger evalueringen også på, at op-
kvalificering af lokale aktører bør udvides til en
bredere kreds af aktører, som arbejder med unger,
der kan være udsat for radikalisering. Det kan fx.
være boligsociale medarbejdere, medarbejdere på
jobcentre og i foreninger.
Det fremhæves også i evalueringen, at forebyggel-
sen blandt børn og unge er fornuftig, men at der
bør være øget fokus på forebyggelse blandt perso-
ner over 18 år, som også kan være i risiko for radi-
kalisering.
Og endelig viser evalueringen, at der er behov for
en større opmærksomhed på, at radikalisering ikke
alene finder sted i udsatte miljøer, men også kan
ske på uddannelsesinstitutioner som fx gymnasier
og universiteter.
Regeringen har blandt andet på grund af evalue-
ringen besluttet at udarbejde en ny handlingsplan
mod ekstremisme.
Handlingsplanen skal tage højde for evalueringens
anbefalinger og for de nye udfordringer, som vi står
over for, og fungere som en national ramme for
den danske forebyggelsesindsats.
Handlingsplanen er ikke klar endnu, men den vil
blandt andet fokusere på forebyggelsen af, at unge
rejser til væbnede konflikter i udlandet.
Den vil også indeholde nye initiativer i forhold til fo-
rebyggelsen af onlineradikalisering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386972_0006.png
6
Og den vil indeholde initiativer, der skal medvirke
til, at vi kan tilbyde endnu bedre exitforløb. Nå ska-
den er sket, og en person er blevet rekrutteret til et
ekstremistisk miljø, skal vi være endnu bedre til at
hjælpe mennesker ud af de her negative fælles-
skaber.
Der er allerede lagt et godt fundament med den fo-
rebyggelsesindsats, vi har i dag, men udfordringer-
ne flytter sig, og tiden er derfor til at udvikle og ud-
vide forebyggelsesindsatsen. Det er det, vi nu er i
gang med, og jeg forventer sammen med justitsmi-
nisteren at kunne præsentere et udspil til en hand-
lingsplan efter sommerferien.