Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del Bilag 114
Offentligt
1383707_0001.png
Rapporter på diis.dk:
Online-radikalisering: et uafklaret begreb
Online-radikalisering: en rundrejse i
forskningslitteraturen
R
ADIKALISERING PÅ NETTET
- hvordan anvendes de sociale medier af
ekstremistiske grupperinger
v. Tobias Gemmerli, MSc
[email protected]
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0002.png
Disposition
Tendenser i brugen af sociale medier
Propagandaeksempler (billeder)
Radikalisering på internettet?
Propagandaeksempler (video)
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0003.png
T
ENDENSER I BRUGEN AF SOCIALE MEDIER
(S
YRIEN
)
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0004.png
Syrien og de sociale medier
Online-indholdets karakter efter web 2.0:
– Sproget skifter
flere sprog, mere på engelsk
(særligt Twitter)
– Engelsksprogede medier har mere udbredt
debatkultur (end arabisksprogede medier)
– Disseminators (propagandister /
informationsspredere)
• Interaktion, åbenhed og debat
– Realtidsopdateringer – koblede virkeligheder
• Foreign Figters bruger også disseminators
– Cheerleaders (nye religiøse autoriteter)
• Engelsktalende og gode til de nye sociale medier
– Gruppers kontrol med information er blevet
ringere
• bottom-up amatørisme i stedet for top-down
professionalisme
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0005.png
Brugen af de sociale medier
Tilgængelighed og udbredelse:
Facebook voksede fra august 2008 til
december 2013 fra 100 mio. brugere til
over 1,2 mia. brugere verden over
Stigende udbredelse af ekstremistisk
materiale på sociale medier
MEN truslen fra soloterrorismen er ikke
tidoblet
MEN faldende aktivitet på lukkede fora
MEN de sociale medier gør grupperne
mere sårbare overfor kritisk diskussion
og moderation af budskaber
MEN det fører også til flere online-
propagandister (facebook-jihadier og
debattrådsnazister), som udlever deres
identitet i de virtuelle fællesskaber
Mere og bedre propaganda kan betyde
øget tilslutning og mobilisering
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0006.png
Brugen af de sociale medier
Online-træning:
Alle har mulighed for at dele ‘erfaringer’ MEN informationerne er meget usikre
og manualer
og medfører info-overload
Let adgang til instruktioner gør home
grown og lone wolf mere sandsynlig
MEN de usikre informationer og den
manglende praksiserfaring fører til
amatørisme og ti-tommelfingre-
terrorisme
Online-fællesskaber:
Skaber fællesskab om radikale
identiteter
Skaber ‘ideologiske drivhuse’,
polarisering og mod-offentligheder
MEN ikke uden forhandling (og
moderation) på et bredere niveau
MEN det det kan også fungere som
frustrationsventil
frustrationer bliver
til sprog i stedet for vold?
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0007.png
P
ROPAGANDA OG IDENTITETSPOLITIK
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0008.png
Identitetspolitik – fx Sunniekstremisme
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0009.png
Identitetspolitik – fx Sunniekstremisme
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0010.png
Æstetik, fantasi og følelser
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0011.png
Æstetik, fantasi og følelser
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0012.png
R
ADIKALISERING PÅ INTERNETTET
?
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0013.png
Radikalisering – generelle pointer
Radikalisering handler om nogle af filosofiens og
videnskabens største og ubesvarede spørgsmål
– Hvordan, hvornår og hvorfor træffer mennesker valg?
– Hvordan skabes vores verdensanskuelse og
meningshorisont?
– Hvornår og hvordan opstår handlingsviljen til med
kriminelle eller voldelige midler at forfølge et bestemt
ideal?
– Bevidst eller ubevidst?
– Rationelt eller irrationelt?
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0014.png
Radikalisering – generelle pointer
Ingen konsensus
– kun enighed om, at radikalisering er en proces
Manglende forklaringskraft
– ingen generel teori om radikalisering
Definitioner
– upræcise og implicitte
Ikke blot et social-psykologisk begreb men også en politisk konstruktion
– normativ slagside
One size does not fit all
– De lange træk (tilbage til barndommen) vs. øjeblikshændelser (moralske chok)
Et kludetæppe af faktorer
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0015.png
Forskellige radikaliseringsforståelser
HANDLING / ADFÆRD
(vold som taktik)
Voldelig radikalisering
(social/adfærdsændrende proces)
Politisk vold
Terrorisme
PROCES
MÅL
Radikalisering til (accept af) vold
(kognitiv proces)
Radikale
samfunds-
forandringer
TÆNKNING
(ideologi)
Ideologisk radikalisering
(social eller kognitiv proces)
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0016.png
Forskellige radikaliseringsforståelser
HANDLING / ADFÆRD
(vold som taktik)
Voldelig radikalisering
(social/adfærdsændrende proces)
Politisk vold
Terrorisme
PROCES
Radikalisering til (accept af) vold
(kognitiv proces)
?
MÅL
TÆNKNING
(ideologi)
Ideologisk radikalisering
(social eller kognitiv proces)
Radikale
samfunds-
forandringer
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0017.png
Online-radikalisering:
Teoretiske beskrivelser af et ukendt land
Alle radikaliseringsteoriens discipliner
bidrager med enge beskrivelser af det nye
område
Psykologi – Politologi – Sociologi / social
movement theory – Socialpsykologi –
Kulturstudier – Strategisk terrorforskning –
Medievidenskab – Beregningsmæssige og
kvantitative tilgange
Individniveau,
fx: Identitetsproblemer,
psykisk sygdom, marginalisering og
diskrimination
Gruppeniveau,
fx: Dynamikker i radikale
miljøer, familieforhold og socialisering,
ideologiske drivhuse
Samfundsniveau,
fx: Socioøkonomiske
forhold, udenrigspolitik, politiske
mulighedsstrukturer
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0018.png
Online-radikalisering:
… Men empirien mangler
Ingen empiri om internettets rolle under selve radikaliseringen
– Manglende viden om den enkeltes internetoplevelse samt
gruppedynamikker på sociale medier
– Det er ikke tilstrækkeligt med post-radikaliserings-interview
• der er noget forbløffende kausallogisk over menneskers
efterrationaliseringer af deres egen ‘tilblivelse’
• forklaringerne præges af en bestemt ‘udviklingsfortælling’, som frasorterer en
masse information og kobler fragmenter til en meningsgivende og
sammenhængende fortælling.
Forskere kaster sig i stedet over analyser af online-indhold
– Bygger på en række antagelser: Kausalpåvirkning mellem indholdet
og de ‘sårbare unge’
– Antager ofte et bestemt syn på radikalisering
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0019.png
Forestillingen om online-radikalisering
“The real threat now comes from the
single individual, the ’lone wolf’, living next
door,
radicalized on the internet,
and
plotting strikes in the dark”
Gabriel Weimann (2012: 75)
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0020.png
Online-radikalisering:
Litteratur og forklaringer
TRUSSELSFORFÆGTERE
Web 1.0
Fokus
– anonymitet/decentralitet (dark web)
– koordinering (finansiering/planlægning)
– infodeling (bombemanualer/træning)
– Identitetspolitisk værktøj
Web 2.0
Fokus
“networked radicalization” –
ekkokammer/ideologisk drivhus –
virtuelle institutioner –
Propaganda/hjernevask –
INDIVIDET EFTER
RADIKALISERING
(EKSTREMISTER)
INDIVIDET FØR
RADIKALISERING
(SÅRBARE UNGE)
Fokus
– internettet som supplement
– praktisk træning i fysisk virkelighed
– betaplagen og amatørernes kult
Fokus
åben diskussion kan føre til
moderation –
heppekorsaktivisme –
radikalisering i fysisk virkelighed –
socialisering til/med vold –
TRUSSELSFORNÆGTERE
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0021.png
Forestillingen om online-radikalisering
V
OLDSFORHERLIGENDE INTERNETADFÆRD
OG MEDIEPÅVIRKNING
Mere politisk
vold og
terror
Ingen effekt
Online-radikalisering
(social indlæringsteori)
Mindre
politisk vold
og terror
Online-(de)radikalisering
(katarsishypotesen)
Effekten af online-indhold og ekstremisme på sociale medier er
usikker
Stilistisk katalysator for aggression/affekt?
– Happy slapping, skoleskydere, kanel-udfordring, neknomination (drukleg)
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0022.png
Online-radikaliserling:
Ideologi og online-indhold
HANDLING / ADFÆRD
(vold som taktik)
Voldelig radikalisering
(social/adfærdsændrende proces)
Politisk vold
Terrorisme
?
PROCES
MÅL
Online-radikalisering
Radikalisering til (accept af) vold
(kognitiv proces)
Radikale
samfunds-
forandringer
Ideologisk radikalisering
TÆNKNING
(ideologi)
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383707_0023.png
As-Sahab (AQ)
DIIS · DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER